+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Конспект уроку з географії "Азовське море"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 10

Тема. АЗОВСЬКЕ МОРЕ

Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про природні комплекси морів, що омивають береги України; сформувати в учнів загальні уявлення про природні особливості та природні ресурси Азовського моря; сприяти формуванню екологічного мислення учнів.

Обладнання: фізична карта України

Тип уроку: Засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1) Схарактеризуйте географічне положення Чорного моря.

2) Яке походження має улоговина Чорного моря?

3) Назвіть і покажіть на карті найбільші лимани, затоки, острови, півострови Чорного моря.

4) Чим пояснюється незначна солоність Чорного моря?

5) Які види господарської діяльності людини викликають забруднення вод Чорного моря?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Друге море, що омиває береги України, — Азовське, за багатьма параметрами можна вважати унікальним гідрологічним об’єктом. За своїми розмірами воно в 11 разів менше за Чорне море, та майже в 150 разів (за максимальними глибинами) мілкіше. І хоча Азовське море часто називають затокою Чорного моря, його природа надто своєрідна та неповторна. У чому полягає секрет цієї своєрідності, визначимо сьогодні на уроці.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Географічне положення, розміри, глибини, елементи берегової лінії.

Завдання.

Схарактеризуйте географічне положення Азовського моря. Які розміри його басейну? Глибина?

Азовське море — одне з найменших і наймілководніших у світі. Площа його басейну становить близько 39 тис. км2, середня глибина — 7,4 м, максимальна — 14 м. Із Чорним воно з’єднане вузькою (5—7 км) і мілкою (5—13 м) Керченською протокою. Довжина берегової лінії становить близько 2700 км, із них більше ніж половина належить Україні, а решта — Росії.

Завдання.

За допомогою карт атласу визначте особливості берегової лінії Азовського моря.

Для берегової лінії на півночі характерні коси: Бердянська, Обитічна, Бирючий Острів та ін.; затоки: Таганрозька, Бердянська, Обитічна, а також лимани — Молочний, Утлюцький. На заході коса Арабатська Стрілка (завдовжки понад 100 км, завширшки 3—5 км) відокремлює від Азовського моря солону затоку Сиваш.

2. Характеристика природних умов.

Улоговина Азовського моря утворилася внаслідок затоплення суходолу при незначних опусканнях земної кори на межі Східноєвропейської платформи та Середземноморського рухливого поясу. Тому рельєф дна моря — загалом рівна і плоска поверхня, глибина зростає поступово.

Завдання.

За картами атласу визначте риси кліматичних умов Азовського моря. Порівняйте їх з кліматичними умовами Чорного моря.

Азовське море розташоване в помірному поясі, його клімату, на відміну від Чорного, властиві континентальні особливості. Середня температура повітря у прибережній смузі узимку коливається від –1 до –6 °С, улітку +22 …+24 °С. Температура поверхневого шару води влітку становить від +25…+30 °С і вище, узимку — до 0…+3 °С. Середня річна кількість опадів зменшується із заходу на схід від 500 до 340 мм, солоність води становить 13,8 ‰, зменшуючись у напрямку гирла Дону до 8 ‰ і менше. Повністю море замерзає лише в суворі зими.

У море впадає Дон, а також невеликі річки. Солоність води в морі за останні десятиріччя збільшується, тому що скоротився річковий стік головних річок (унаслідок їхнього зарегулювання водоймами, забору з річок води на зрошення полів тощо).

Рівень води в Азовському морі підтримується за рахунок надходження більш солоних вод із Чорного моря. Солоність води в Азовському морі зараз досягла в середньому 13,8 ‰ і продовжує зростати, що негативно відбивається на прісноводних видах органічного світу. У Сиваші солоність води сягає 250 ‰.

Рослинний і тваринний світ Азовського моря характеризується високою продуктивністю. У минулому море було найпродуктивнішим у світі. Тепер налічується лише 79 видів риб, із яких промислове значення мають тюлька, хамса, бички, оселедець. Цінні риби — осетрові, кефаль, камбала — утрачають промислове значення.

3. Використання ресурсів моря та їх охорона. Крім біологічних ресурсів моря, людина активно використовує й мінеральні. Відкрито родовища залізних руд, є поклади нафти і газу. Із ропи Сиваша природним шляхом (випарювання в садках) одержують кухонну сіль.

В Азовському морі, як і в Чорному, останніми десятиріччями склалися несприятливі екологічні умови, які призвели до зменшення його біопродуктивності. Відбувається значне забруднення моря стічними водами й отрутохімікатами. Узимку 2008 р. сильні шторми спричинили аварії суден у Керченській протоці, які перевозили нафтопродукти. Наслідки аварій, на думку фахівців, можуть бути подолані лише через кілька десятиріч. Розроблено програму екологічного оздоровлення Азовського моря. Проте через відсутність скоординованості дій між Україною та Росією вона залишається нереалізованою.

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Порівняйте географічне положення та риси природи Чорного й Азовського морів. Визначте спільні та відмінні риси, заповніть таблицю.

VI. Домашнє завдання Опрацювати параграф 38, пов. параграфи 29-37

Опис документу:
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про природні комплекси морів, що омивають береги України; сформувати в учнів загальні уявлення про природні особливості та природні ресурси Азовського моря; сприяти формуванню екологічного мислення учнів. Обладнання: фізична карта України Тип уроку: Засвоєння нових знань

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
590 грн