Конспект уроку з географії 7 клас "Африка"

Географія

Для кого: 7 Клас

16.02.2020

380

4

0

Опис документу:
Мета: розкрити зміст, систематизувати та поглибити знання про географічне положення материка; з'ясувати особливості положення Африки; подальше вдосконалення навичок роботи з картами атласу і додатковою літературою; сприяти подальшому розвитку вмінь робити самостійні висновки, спираючись на вивчений матеріал та власний досвід; розвивати пізнавальний інтерес до предмета; виховувати повагу до природи планети Земля.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. АФРИКА. ОСОБЛИВОСТІ ГЕОГРАФІЧНОГО ПОЛОЖЕННЯ

МАТЕРИКА, ЕЛЕМЕНТИ БЕРЕГОВОЇ ЛІНИ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ.

Мета: розкрити зміст, систематизувати та поглибити знання про гео­графічне положення материка; з'ясувати особливості положення Африки; подальше вдосконалення навичок роботи з картами атласу і додатковою літературою; сприяти подальшому розвитку вмінь робити самостійні висновки, спираючись на вивчений матеріал та власний досвід; розви­вати пізнавальний інтерес до предмета; виховувати повагу до природи планети Земля.

Обладнання: атласи, підручники, фізична карта Африки, контурні карти, плани характеристики географічного положення материка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне по­ложення, півкулі, меридіани, паралелі, Гондвана, частини Світового океану, складові берегової лінії, площа материка, екватор, нульовий ме­ридіан, крайні точки, дослідники, Васко да Гама, Давід Лівінґстон, Єгор Ковалевський.

Номенклатура: океани: Атлантичний, Індійський; моря: Середземне, Червоне;

затоки: Гвінейська, Сідра, Аденська, Суецький канал; протоки: Баб-ель-Мандебська, Мозамбіцька; острови: Мадагаскар, Канарські; пів­острів Сомалі, крайні точки: мис Рас-Енгела, мис Голковий, мис Альмаді, мис Рас-Хафун.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Прийом «Викликай асоціацію»

Учитель пропонує кожному з учнів висловити ті асоціації, які виникли в них при слові «Африка» (спека, сухість, пустеля, слон тощо).Учитель наголошує на тому, що подібна робота буде проведена після вивчення всієї теми й учні переконаються, наскільки більш складними й досконалими стануть їх асоціації.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Прийом «Інтелектуальна розминка» (виконується усно)

Дітям пропонується згадати певні поняття:

• материк — це...

• частина світу — це...

• екватор — це...

• нульовий меридіан — це...

• географічний пояс — це...

• півкуля — це...

2. Прийом « Бліцопитування»

1). Покажіть на карті та назвіть океани, які були вивчені на попередніх заняттях.

2). Покажіть і назвіть материки Землі.

3). Як ви вважаєте, чому вивчення курсу материків і океанів почалося з розділу

«Океани»?

4). Згадайте, на які частини розколовся давній материк Гондвана.

5). Що вам відомо про Африку?

6). Чому вивчення якого-небудь географічного об’єкта доцільно починати з

характеристики його географічного положення?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Розповідь учителя:

З малих років ми пам'ятаємо ті чудові казки Корнія Івановича Чуковського, з яких можна дізнатися, що в Африці є акули, гори­ли та крокодили. Але з плином часу починаєш розуміти, що таєм­ничість материка не вичерпується наявністю цих тварин. Тому сьо­годні ви почнете збільшувати ваші знання про Африку вже з наукової точки зору і дізнаєтесь про те, що вона не тільки земля мавп та крокодилів. На цьому дивовижному континенті відсутній звичайний для європейців поділ на зиму та літо, навколо екватора зростають вічнозелені ліси, а поруч із ними можна побачити багаторічні сніги, через найбільшу пустелю світу протікає найдовша річка. Знайдіть у підручнику типовий план вивчення материка, яким ми користуватимемося при вивченні Африки та інших материків. Перший пункт цього плану — географічне положення, що, як ви пам'ятаєте, не тільки адреса певного географічного об'єкта. Географічне положення дає загальне уявлення про особливості природних умов, пояснює природні процеси. Тому на сьогоднішньому уроці ми будемо складати характеристику географічного положення Африки, водночас знайомлячись з історією дослідження материка. Протягом наступних уроків ми схарактеризуємо природні компоненти Африки.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя:

Як виглядає Африка там, де вона межує з Європою? Ось що написала людина, яка бачила це на власні очі: «Гібралтарська скеля підіймається на чотириста двадцять дев'ять метрів. Вона стоїть наче страж над безоднею, яка з'єднує Середземне море з океаном. Далеко по інший бік протоки, в Африці, видно гору Джебель-Муса, вісім­сот метрів заввишки. Ось це і є ті Стовпи, які, за легендою, насипав Геркулес, прориваючи вихід до океану. Сіра, гола, обмережена зморшками скеля, майже прямовисна».

Зверніть увагу на конфігурацію материка: його північна частина значно масивніша. Якщо до цього додати сусідство з пустельними просторами Південно-Західної Азії, стане зрозумілою різка континентальність, пустельність клімату Північної Африки.

Якщо порівняти берегові лінії Африки та Європи, наочною стане слабка розчленованість африканських берегів з малою кількістю зручних бухт.

Цікавими є фізико-географічні особливості Середземного та Чер­воного морів, що відокремлюють Африку від Євразії. Ще в досить недавній геологічний час тоді єдині Африку та Аравію розділив потужний тектонічний розлом — грабен, протяжність якого становила приблизно 2000 км, а глибина — 1000 км. Саме в цьому грабені утворилося Червоне море, береги якого продовжують поступово розширюватися, бо материки повільно рухаються один від одного.

Вода в морі дуже тепла та солона (до нього не впадає жодної річки), багата на рибу, часто трапляються коралові рифи. «У теплій та прозорій воді росте незвичайний ліс. Казковий ліс, різнокольоровий. Червоні, блакитні, чорні деревця тягнуться до поверхні води тонкими гілочками. Деревця ці, корали, не виросли, як ростуть насінинки дерева на землі: їх побудовано з вапняку. Сотні років, покоління за поколінням нарощували свою дивну будову, свій будинок маленькі живі істоти — поліпи, подібні до квіточки з великою кількістю пелюсток. Цими пелюстками поліпи добувають собі їжу. З глибини рік за роком ростуть, переплітаючись, корали, утворюють могутні стіни, і коли досягають поверхні моря, утворюється начебто живий острів».

Завдання:

Складіть характеристику географічного положення Африки за таким планом:

а) розташування материка відносно екватора та найбільша про­тяжність

материка з півночі на південь;

б) півкулі та географічні пояси, у межах яких лежить ма­терик;

в) протяжність материка із заходу на схід;

г) океани та моря, що омивають материк, характер морських течій;

д) найближчі материки та шляхи сполучення з ними.

Практична робота № 7.

ТЕМА: Визначення географічних координат крайніх точок Африки.

( Користуючись фізичною картою, визначте географічну широту і довготу крайніх точок материка).

Дослідження Африки.

( На попередньому уроці три учні отримали завдання підготувати розповідь про дослідження та освоєння Африки).

Як досліджували Африку? Тут також, як і в багатьох інших випадках, виділяють три періоди.

Перший: від найдавніших часів (фінікійці) до VI— VII ст. (вторг­нення арабів).

Другий: VII— середина XIX ст. Плавання Васко да Гами, євро­пейські работоргівля та колонізація материка.

Третій: із середини XIX ст. до нашого часу.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Вірю не вірю»

Відповідаючи на питання «Вірю чи не вірю?» учні закріплюють отримані знання.

«Чи вірите ви в те, що...»

• Африка — найбільший материк за площею (Не вірю)?

• вона найбільший уламок Гондвани (Вірю)?

• вона лежить у всіх півкулях (Вірю)?

• її омивають три океани (Не вірю)?

• на півночі її омиває Червоне море (Не вірю)?

• Гвінейська затока — найбільша у світі (Вірю)?

• Мозамбіцька протока — найдовша у світі (Вірю)?

• Африку називають улюбленицею Сонця (Вірю)?

• її відкрив Васко-да-Гама (Не вірю)?

VI. Підсумок уроку

Учні п’ятьма реченнями намагаються зробити висновок.

• Африка — це другий за площею материк і найбільший уламок Гондвани.

• Це «колиска людства», яку досліджували європейці — Д. Лівінгстон, Є.

Ковалевський, Г. Стенлі.

• Вона лежить у всіх півкулях (північній, південній, західній, східній).

• Має не дуже розчленовану берегову лінію.

• Омивається двома океанами — Атлантичним і Індійським; двома морями —

Середземним і Червоним; до неї прилягають Гвінейська і Аденська затоки; Ґібралтарська і Баб-ель-Мандебська протоки: острів Мадагаскар, що відділяється Мозамбіцькою протокою.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст параграфа.

• Доопрацювати роботу в контурній карті.

• Вивчити всі географічні об'єкти берегової лінії Африки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.