Конспект уроку з етики. Тема "Як розрізняють добро і зло "

Опис документу:
Конспект уроку з етики на темау"Як розрізняють добро і зло " прийде на допомогу вчителю етики у 5 класі. В конспекті подано різноманітний матеріал з теми, використано різні дидактичні ігри та інтерактивні вправи для розвитку критичного мислення учнів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 2

Тема Як розрізняють добро і зло

Мета: дати дітям уявлення про основний зміст понять «добро» і «зло»;

розвивати спостережливість, логічне мислення, увагу;

виховувати в учнів моральні цінності та орієнтири, навички

культурної поведінки.

Обладнання: аркуші паперу, скотч, маркери, дошка, підручник, зошит.

Основні поняття і терміни : добро, безкорисливість, захист, гуманізм, заздрість, насильство, благо, допомога, порятунок, зло, жадібність, «золоте правило моралі».

Очікувані результати уроку:

  • Характеризувати вчинки і поведінку людей та події з точки зору добра і зла;

  • Розповідати, як чинити добре в тій чи іншій життєвій ситуації;

  • Наводити приклади доброчинності;

  • Пояснювати, чому треба вибирати між добром і злом і як люди роблять цей вибір.

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІ. Вступна частина

  1. Мотивація навчальної діяльності.

  2. Представлення теми уроку й очікуваних результатів.

IV.Основна частина

  1. Що таке добро і зло .

  2. Що таке вибір між добром і злом.

  3. Що таке доброчинність.

V.Заключна частина

1. Підбиття підсумків.

2. Оцінювання результатів уроку.

VI. Домашнє завдання

Хід уроку

І. Оганізаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Дидактична гра « Упізнай слово»

Правила гри. Гра проводиться у письмовій формі з усім класом. Учитель пропонує учням записати на аркуші шість понять, а потім називає шість визначень. Учням необхідно поставити цифру наведеного визначення поряд з його назвою. Переможці визначаються за рейтинговою системою, залежно від кількості помилок.

Етика, етикет, етикетка, мораль, духовний світ, чеснота.

1) Усе, пов’язане з людською душею. – почуття, думки, бажання, прагнення , інтереси.( Духовний світ )

2) Позитивна моральна риса в характері людини, доброчесність. ( Чеснота )

3) Норми та приписи поведінки в ставленні людей один до одного й до суспільства. ( Мораль )

4) Наука про мораль. ( Етика )

5) Правила поведінки ( Етикет )

6) Товарний знак, ярлик, що наклеюють на товар або його упаковку. ( Ети -кетка )

ІІІ. Вступна частина

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Діти , розгляньте , будь-ласка, малюнок на стр. 16. І визначте, що на ньому зображено.(Діти сперечаються )

Інтерактивна технологія «Уявний мікрофон».

  • А зараз прочитайте, будь-ласка, текст і висловте за допомогою уявного мікрофона свою думку.

  • Хто правий: Олеся чи Богданко?

  • Чому в них виникла суперечка? Чи можна розуміти добро по – різному?

Вислухавши кілька відповідей, учитель доходить висновку, що думки розділились, адже герої казки розуміли добро і зло по-різному.

-Чи завжди люди розуміють добро і зло по-різному? Як розрізнити добро і зло? Це буде з’ясовано на уроці.

2. Представлення теми уроку й очікуваних результатів.

Вчитель оголошує тему уроку й очікувані результати.

IV. Основна частина

  1. Що таке добро і зло.

а)Інтерактивна технологія «Робота в парах»

Слово вчителя

  • Пропоную вам попрацювати в парах: намалювати портрети Добра і Зла, але спочатку визначте в кожній парі, хто буде малювати Добро, а хто Зло.

  • Після завершення роботи малюнки дітей вивішуються на дошці( портрети Добра групуються на одному боці дошки, Зла - на іншому) і протягом

2-3 хв обговорити.

Інтерактивна технологія «Уявний мікрофон».

- Які почуття виникають у вас, коли ви дивитесь на малюнки? Чому?

- Якими є риси Зла і риси Добра, що ви намалювали?

- Дайте визначення «Що таке добро?», «Що таке зло?»

б) Робота з підручником

- Діти, давайте зараз прочитаємо 1 пункт параграфа «Що називаємо добром, а що – злом» і зіставимо висловлені думки з текстом підручника. ( Читання вголос )

Слово вчителя

_ Тема добра і зла часто обговорюється і на сторінках художніх творів. Пригадайте, будь-ласка, які ви знаєте художні твори, в яких йде мова про добро і зло, про добрі і злі вчинки? ( Відповіді дітей ).

- А зараз ми з вами ознайомимося з уривком із твору Чабуа Амиреджибі «Дата Туташхіа».

Етапи роботи над твором:

1) спочатку фрагмент, розділений на три частини(відповідно до трьох щаблів добра) учні читають в голос;

2)Використання інтерактивної технології «Робота в парах»

В парах учні обговорюють запитання: про які щаблі добра йдеться в цьому фрагменті й чим вони відрізняються ;

3) кілька пар представляють результати роботи, а інші – доповнюють.

- Коли ви читали текст і обговорювали запитання, напевно, ви порівнювали себе з трьома щаблями добра, про які йдеться. Якого з них ви хотіли б досягти і чому? (Відповіді дітей )

- Давайте зробимо висновок з вище сказаного. Яка ж це добра людина?

(Використання ІКТ, слайд 1)

- Ми вже з вами знаємо, що таке добро, а що таке зло, яка вона - добра людина. Закріпимо наші знання роботою в зошиті.

в) Робота в зошитах

  • Колективне виконання завдань 1-2.

  • Виконання вправи 9-10.

  • Підведемо підсумок вивченого.

( Використання ІКТ, слайд 2 )

(ЛЮБОВ, МИЛОСЕРДЯ, ЖИТТЯ, ПРОЦВІТАННЯ, СПРАВЕДЛИВІСТЬ)

( Використання ІКТ, слайд 3 )

(ПІДЛІСТЬ, СЛАБКОДУХІСТЬ, НЕНАВИСТЬ, ПРИНИЖЕННЯ, ЖОРСТОКІСТЬ, … )

2.Що таке вибір між добром і злом.

ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ

а)Учитель демонструє учням фотографію незнайомої їм людини і пропонує визначити, добра вона чи зла.

Після короткого обміну думками, імовірно, зрозумілим буде висновок, що зробити це не можливо. Ми не маємо уявлення про діяльність цієї людини, а зовнішній вигляд часто може ввести в оману.

б) Розповідь учителя

Людина за своєю природою ані добра, ані зла. Вона однаково здатна чинити як добро, так і зло. Зробити висновок, доброю чи злою є певна людина, можливо, лише дізнавшись про її діяльність. Людина майже постійно опиняється у ситуаціях, , коли змушена самостійно вибиратиі вирішувати, як саме має вчинити.

  • Зараз я вам прочитаю оповідання відомого українського педагога і письменника Василя Сухомлинського «Звичайна людина».

Є в сухому степу колодязь. Біля колодязя – хатка. У ній живуть дідусь з онуком.

Біля колодязя на довгій вірьовці відро. Ідуть подорожні, заїжджають до колодязя, пють воду, дякують дідусеві.

Стерлася вірьовка, перервалась, упало відро в глибокий колодязь.

Немає в дідуся другого відра. Нічим води витягти, щоб попити.

День не пють води дідусь з онуком, два дні не пють. Мучаться від спраги.

На третій день урванці проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з настороженими очима. На возі в нього побачив дідусь відро під соломою.

Глянув подорожній з настороженими очима на колодязь, глянув на дідуся з онуком, ударив коней батогом і поїхав.

  • Що це за людина? - питає онук дідуся.

  • Це не людина, - відповідає дідусь.

Опівдні проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з байдужими очима.

Дістав відро з воза, прив’відро до вірьовки, витяг води, напився дав попити дідусеві й онукові, решту води вилив у сухий пісок, відро забрав та й поїхав.

  • Що це за людина ? – питає діда онук.

  • Це не людина, - відповідає дідусь.

Увечері проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з добрими очима. Дістав з воза відро, привязав до вірьовки, витяг води, напився й поїхав, а відро так і стоїть на цямрині.

- Що це за людина? - питає онук.

- Звичайна людина, відповідає дідусь.

Відповіді на запитання

  1. На прикладі оповідання поясніть, що означає твердження « людина самостійно здійснює вибір між добром і злом».

  2. Як за вчинками людини можна визначити, доброю вона є чи злою?

  • Людина – вільна істота. Те, що вона здійснює добрі або погані вчинки, у більшості випадків результат її власного вибору. Від неї самої залежить, яким він буде. Для того щоб цей вибір був гідним, правильним і про нього не довелося жалкувати, необхідно замислюватися, чи відповідає те, що ви збираєтеся зробити, існуючим моральним приписам. Ці правила складалися століттями, увібрали народну мудрість і релігійні настанови. Вони формувалися з метою допомогти людям жити разом, не завдаючи шкоди одне одному. Зокрема, Біблія, священна книга християн, містить таку настанову: «Поводься з іншими так, як хотів би , щоб вони поводилися із тобою». Пізніше її назвали «золотим правилом моралі». Імовірно тому, що якби всі люди ставилися до інших саме так, то в нашому житті було б набагато менше зла.

в) Робота з головоломкою

Ви, ймовірно, зустрічалися з головоломками на уроках математики. Тепер ми маємо попрацювати з головоломкою з етики.

«Золоте правило поведінки» можна вимовити як у позитивній, так і негативній формі. Спробуємо розібратися, в чому тут справа.

Позитивна форма

Поводься з іншими так, як хотів би, щоб поводилися з тобою.

Негативна форма

Не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі.

г) Робота в зошитах

Виконання завдання 5-6 (самостійно).

д) Інтерактивна технологія «Робота в малих групах»

Виконання завдання 5 стр.19 підручника.

е) Робота над прислів’ями

Наведіть прислів’я про добро і зло, які ви підготували вдома.

  1. Що таке доброчинність

а) Робота з підручником

Опрацювання пункту 3 підручника. (Читання вголос)

  • Поясніть на приведеному прикладі, як ви розумієте значення слова «доброчинність».

Використання інтерактивної технології «Мозковий штурм»

Висловіть свої ідеї стосовно того, що таке доброчинність .

Всі висловлені ідеї записуються на дошці.

Використання інтерактивної технології « Метод ПРЕС»

  • Ми записали на дошці всі ваші ідеї стосовно того, що таке доброчинність.

  • А зараз вам потрібно довести, що ваша думка правильна у визначенні поняття «доброчинність», використовуючи підказку.

  • Починай зі слів ….я вважаю, що…

  • Починай зі слів … тому, що ….

  • .. наприклад …..

  • Зробіть висновок, починаючи словами :

Отже,…. таким чином….

  • Отже, діти, давайте зробимо висновок, і дамо визначення поняттю «доброчинність».

( Використання ІКТ, слайд 4)

б) Робота в зошитах

( Робота по варіантах ):

1 варіант – 3 завдання;

2 варіант - 4 завдання.

V. Заключна частина

  1. Підбиття підсумків

Підсумовуючи все сказане на уроці, можна зробити висновок, що в етиці поняття «добро» і «зло» є визначальними, тими, котрі дозволяють оцінювати, чи є вчинки людей моральними або неморальними. Не засвоївши, що таке добро і зло, людина, без перебільшення, не може насправді бути людиною. Недарма у Біблії, у Старому Заповіті наголошується: «Будьте як Боги, що знають Добро і Зло».

2.Творча робота(2 хв)

Створення замку, де проживає Добро .

  • Діти, наше з вами завдання за декілька хвилин створити замок, де проживає Добро.

(Діти за допомогою ножиців вирізують з паперу замок для Добра)

  1. Закріплення вивченого матеріалу

(Використання ІКТ, слайд 5)

Що таке добро і зло?

  1. Оцінювання результатів уроку

Вчитель оцінює результати роботи учнів на уроці, коментуючи виставлені бали.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати § « «Як розрізняють добро і зло», відповісти на запитання;

Завдання в зошиті 1 варіант 7, 11-12, 2 варіант 8, 11-12.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
1
міс.
2
4
дн.
1
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!