• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Біологія
  • Конспект уроку з біології і екології на тему "Вплив уживання тютюну, алкоголю та наркотичних речовин на здоров’я людини "

Конспект уроку з біології і екології на тему "Вплив уживання тютюну, алкоголю та наркотичних речовин на здоров’я людини "

Опис документу:
Даний урок відповідає чинній навчальній програмі з біології і екології для 11 класу. Можна використовувати як в закладах загальної середньої освіти, так і в навчальних закладах професійно-технічної освіти.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТЕМА УРОКУ. Вплив уживання тютюну, алкоголю та наркотичних речовин на здоров’я людини.

Мета уроку:

навчальна: ознайомити учнів з небезпечними наслідками вживання алкоголю, тютюну та наркотиків, навчити приймати свідомі рішення, показати практичне застосування спиртів, їх місце у життєдіяльності людини, підкреслити їх згубну дію на організм; поглибити знання про біологічну дію етанолу на організм, сформувати уявлення про механізм дії алкоголю, тютюнопаління та наркотиків на основні органи й системи людини на прикладі реакцій окислення етанолу, денатурації білка під дією спирту;

розвиваюча: розвивати мовлення, логічне та критичне мислення, вміння працювати у групі, закріпляти навички роботи з джерелами інформації;

виховна: продовжити формування в учнів сучасного уявлення про здоровий спосіб життя і життєві навички, сприятливі для здоров'я, необхідність в організації дозвілля, виховувати негативне ставлення до шкідливих звичок та через міжпредметну інтеграцію знань показати важливість відповідального відношення до свого здоров’я та здоров’я майбутнього покоління.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань і умінь

Форма проведення: урок-проєкт

Методи навчання: використання елементів методу проєктних технологій (частково – пошукова та дослідницька робота, створення проблемної ситуації); словесні (розповідь вчителя, фронтальна бесіда); інтерактивні вправи.

Міжпредметні зв’язки: хімія, медицина, інформатика.

КМЗ: мультимедіапроєктор, ноутбук, учнівські презентації, картки-завдання, хімічні реактиви та обладнання для проведення демонстраційних дослідів, етиловий спирт, свіжі субпродукти, роздавальний матеріал (малюнок терезів).

Структура уроку

I. Організаційний етап

II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Постановка теми, мети та завдань уроку.

III. Актуалізація опорних знань учнів

IV. Формування нових знань і вмінь шляхом узагальнення та систематизації навчального матеріалу за використання елементів проблемного навчання

- Захист учнями презентацій.

- Виконання демонстраційних дослідів.

V. Закріплення знань

- Виконання інтерактивної вправи "Обери позицію".

- Виведення формули здорового способу життя.

VI. Підбиття підсумків уроку та оцінювання роботи учнів

VІI. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

Вино надає кожному, хто його п’є, якості чотирьох тварин: спочатку

людина стає схожою на павича – її рухи плавні й величаві, потім

вона набуває характеру мавпи – починає з усіма жартувати,

загравати, а потім нагадує лева – стає гордою і самовпевненою,

в кінці перетворюється на звичайнісіньку свиню і

подібно їй валяється в багнюці.

Арабський письменник Абуль – Фараді.

I. Організаційна частина.

Привітання, створення позитивного настрою.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя.

Ми приходимо в цей дивний світ усі такі різні, неповторні. Кожен з нас має три шляхи: вищий, пересічний, нижчий. Вищий шлях обирають лише одиниці – високодуховні люди, нижчим ідуть слабкі, безвольні люди, до них ставляться з презирством, пересічний – це шлях більшості людей: чесних, порядних, тих, хто любить природу, працю. Жоден з нас не може дозволити собі обрати колір волосся та шкіри, розріз очей, зріст. А от який шлях в житті обрати – залежить від кожного з нас.

ІII. Актуалізація опорних знань учнів

1. Бесіда з учнями

Запитання:

  • Які органічні речовини називають спиртами? Наведіть приклади.

  • Який спирт входить до складу алкогольних напоїв? Його молекулярна формула.

  • Які фізичні властивості характерні для спиртів?

  • З якими речовинами спирти вступають в хімічні реакції?

2. Робота з картками (вправа «Вірю – не вірю»)(Додаток А)

ІV. Формування нових знань і вмінь шляхом узагальнення та систематизації навчального матеріалу за використання елементів проблемного навчання

Життя прекрасне, оцінити його красу має можливість лише здорова людина. За визначенням ВООЗ, здоров'я — це "стан повного фізичного, душевного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад".

Складовими формування здоров’я є:

- Спосіб життя – до 50%

- Вплив навколишнього середовища – до 20%

- Доступність і якість медичної допомоги – до 10 %.

Отже, сьогодні ми з вами спробуємо вивести формулу здоров’я та з’ясувати умови формування здорового способу життя.

  1. Презентації учнів

  • Шкідливий вплив наркотичних речовин на організм людини

  • Шкідливий вплив тютюнопаління на здоров’я людини

  • Вплив спиртів на організм людини

  1. Демонстрація дослідів

Дослід №1. Вплив етанолу на травну систему (денатурація м’язових волокон під дією спирту).

Дослід №2. Вплив на печінку (реакція окиснення спирту під дією ферменту).

Дослід № 3. Вплив на серцево-судинну систему (розчинність спиртів у воді та жирах). Порівнюємо властивості спирту та робимо висновок про те, що навіть одноразове споживання спирту викликає закупорку м’яких судин, які ведуть до нервових клітин. Жирова оболонка еритроцитів руйнується, утворюються згустки, тромби, клітини головного мозку гинуть.

Дослід №4. Вплив на нервову систему (реакція етанолу на білок призводить до денатурації). Звертається увага на те, що гинуть клітини головного мозку.

V. Закріплення знань

Інтерактивна вправа "Обери позицію" (Додаток Б)

Вчитель пропонує розв’язати дилему, яка постала перед учнями на початку уроку, та на стікерах записати свою позицію з приводу користі та шкідливості спирту, тютюну та наркотичних речовин, виходячи до умовних терезів кріпити свої стікери на ту чи іншу чашу та обґрунтовувати її.

- Зворотній зв’язок – виведення формули здорового способу життя.

Формула здоров’я:

Здоров’я = чисте довкілля2 + раціональне харчування * емоційна рівновага + фізична активність2 – шкідливі звички

VI. Підведення підсумків уроку.

  1. Притча «Все залежить від тебе» (Додаток В).

  2. На етапі рефлексії пропоную учням виконати вправу «Криголам» та відпочити.

1. Якщо Ви проводите пропаганду здорового життя серед молоді, підморгніть сусіду.

2. Якщо Ви знаходите час на погулянки на свіжому повітрі – простягніть руку вперед.

3. Якщо Ви зможете відмовитися від прийняття спиртного на Дні народження друга – посміхніться.

4. Якщо Ви докладаєте максимум зусиль на збереження чистоти оточуючого середовища – підніміть руку.

5. Якщо Ви вважаєте, що цей урок допоможе багатьом учням задуматися про свій спосіб життя – плескайте у долоні.

VІI. Домашнє завдання

Підготувати презентації, повідомлення до теми «Синтетичні миючі засоби та їх використання»

ДОДАТОК А

Вправа «Вірю чи не вірю» _____________________

  1. Спирти — це органічні сполуки, які містять гідроксогрупи.

  2. Одноатомні спирти містять одну гідроксогрупу.

  3. Гліцерин належить до одноатомних спиртів.

  4. Спільна властивість спиртів — взаємодія з активними металами.

  5. Усі спирти можна виявити з допомогою свіжоприготовленого розчину купрум(ІІ) гідроксиду.

  6. Етанол можна застосовувати для пом'якшення шкіри.

  7. Гліцерин можна застосовувати для пом'якшення шкіри.

  8. Етанол і гліцерин застосовують у парфумерії.

  9. Метанол відносять до багатоатомних спиртів.

  10. Метанол — отрута.

ДОДАТОК Б

ДОДАТОК В

Притча «Все залежить від тебе».

Колись давно у Стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий Мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про його розум. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось країною почали поширюватися чутки, що неподалік від кордону з'явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшли ці чутки і до Мандарина. Дуже розлютився він: хіба може бути хтось розумніший за нього? Але виду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця. "Я візьму в руки метелика, - вирішив Мандарин, - сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках - живе чи мертве. Якщо він скаже "живе", я роздушу метелика, а якщо "мертве" – випущу його".

І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралися багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до Мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. Тоді, зло всміхаючись, Мандарин промовив: "Скажи-но мені, що тримаю в руках - живе чи мертве? Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: "Усе в твоїх руках!" Збентежений Мандарин відпустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Отже, лише від вас залежить, який шлях ви оберете в своєму житті. Життя прекрасне, оцінити його красу має можливість лише здорова людина. Алкоголь та інші шкідливі звички грабують людину більше, аніж злодій, - вони забирають душу і розум.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
2
міс.
0
9
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!