Конспект уроку з біології для 6 класу на тему: «Внутрішнє середовище клітини: цитоплазма та включення.»

Опис документу:
Конспект уроку з біології з теми «Внутрішнє середовище клітини: цитоплазма та включення.» (до підручника 6-ого класу Остапченко Л.І., Балан П.Г., Матяш Н.Ю., Генеза, Київ, 2014 рік. ). Призначений для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК БІОЛОГІЯ 6 КЛАС

ТЕМА: ВНУТРІШНЄ СЕРЕДОВИЩЕ КЛІТИНИ: ЦИТОПЛАЗМА ТА ВКЛЮЧЕННЯ

Мета: розширити знання учнів про будову клітини; розглянути особливості будови тваринної клітини; установити ознаки подібності та відмінності тваринної і рослинної клітин; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, схемами; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, виховувати культуру ЗСЖ.

Очікувані результати: учні називають спільні ознаки рослинної і тваринної клітини, відмінності рослинної і тваринної клітини; розпізнають на малюнках рослинну і тваринну клітини; роблять висновок про те, що клітини рослин і тварин мають спільні риси будови.

Обладнання та матеріали: таблиці, відео, презентація

Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

1. Що таке клітина?

2. Які характерні риси будови рослинної клітини?

3. Чим утворена оболонка рослинних клітин?

4. Яку функцію виконує клітинна оболонка?

5. Що називають органелами клітини?

6. Чим відрізняються оболонки рослинної та тваринної клітин?

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Постановка проблемного питання

(Учні висловлюють свої припущення.)

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Вивчення нового матеріалу

План-схема пояснення нового матеріалу

«Мозковий штурм»

— Про що свідчить подібність у будові рослинної і тваринної клітин?

Очікувана відповідь учнів:

Подібність у структурно-функціональній організації рослинної і тваринної клітин свідчить про їхнє спільне походження та приналежність до еукаріотів.

Із чим пов’язані відмінності в будові тваринної і рослинної клітин?

Очікувана відповідь учнів:

Відмінності в будові рослинної і тваринної клітин пов’язані з різними способами живлення: рослини — автотрофи, а тварини — гетеротрофи.

План пояснення нового матеріалу

1. Хімічний склад клітин.

Ф і з к у л ь т х в и л и н к а

Значення білків

Значення білків надзвичайно велике. Білки входять до складу всіх органел і мембран клітини, є головним структурним матеріалом. Також білки є джерелом енергії. Вони регулюють процеси життєдіяльності і відкладаються про запас. Білкові включення у вигляді різноманітних аморфних або кристалічних відкладень утворюються в різних органелах. У найбільшій кількості білки відкладаються у запасаючій тканині сухого насіння у вигляді алейронових зерен (насіння квасолі, гороху, кукурудзи, рису тощо).

Значення ліпідів

Ліпіди разом з іншими сполуками входять до складу клітинних мембран. Вони також здатні відкладатись у клітинах про запас. Під час розщеплення ліпідів вивільняється енергія, необхідна для забезпечення життєдіяльності організмів. Найпоширеніші серед ліпідів жири. У рослин жири відкладаються в основному в насінні олійних культур (соняшник, рижій, гірчиця, ріпак, льон, соя). Є вони і в клітинах плодів маслини, пелюстках квіток троянд. Крім жирних олій, у багатьох рослин накопичуються ефірні олії, які зумовлюють особливий запах тих чи інших частин рослини.

Значення вуглеводів

Вуглеводи є основною групою органічних сполук, завдяки розщепленню яких живі організми отримують енергію, необхідну для їх існування. Найпоширенішим запасним вуглеводом, який утворюється в клітинах рослин завдяки фотосинтезу, є крохмаль. Величезна кількість цієї сполуки відкладається, наприклад, у клітинах бульб картоплі або насіння злаків. Інші вуглеводи — цукри — надають солодкого смаку плодам рослин. А такий вуглевод, як целюлоза, входить до складу клітинних оболонок рослин.

Значення нуклеїнових кислот

Нуклеїнові кислоти забезпечують зберігання спадкової інформації та її передачу нащадкам. Саме завдяки цьому можливе існування різноманітних видів живих організмів: особини одного виду більш-менш подібні одне до одного і завжди за тими чи іншими ознаками відрізняються від особин інших видів. Кожна клітина багатоклітинного організму містить повний набір інформації про будову всього організму. Ця інформація реалізується під час його росту та розвитку. У процесі розмноження ця спадкова інформація передається від батьків до нащадків.

Значення неорганічних сполук

До неорганічних речовин у складі рослинної клітини можна віднести воду, солі й неорганічні кислоти. Вода становить від 60 до 95 % загальної маси клітини. Завдяки воді клітина набуває необхідної форми та пружності. Також вода бере участь в обміні речовин. Вода забезпечує рух поживних речовин усередині рослини і відіграє важливу роль у регулюванні температури організму. Приблизно 1–1,5 % маси клітини становлять солі, у тому числі солі Калію, Натрію і Кальцію. Велике значення відіграють солі Магнію і Феруму, оскільки вони беруть участь в утворенні хлорофілу. Через нестачу або відсутність цих елементів листя блідне або взагалі втрачає зелене забарвлення, у ньому порушуються або припиняються процеси фотосинтезу.

Формулювання висновку:

Клітини всіх живих організмів мають більш-менш подібний хімічний склад.

5. Узагальнення та систематизація знань

5.1. «Закінчи речення».

1. У клітині тварин вакуолі з клітинним соком… (відсутні).

2. Будівельний матеріал для клітин є: … (білок).

3. Клітинна стінка характерна тільки для… (рослинних клітин).

4. Клітинна стінка рослин має пори, через які… (сусідні клітини сполучаються одна з одною).

5. Внутрішній вміст тваринної і рослинної клітин називається… (цитоплазмою).

6. Найпоширеніші серед ліпідів,— це… (жири).

7. Включення мають… (тваринні і рослинні клітини).

6. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник §9, стор. 38, терміни.

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн