! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

конспект уроку Види дієслова

Опис документу:
Конспект уроку для учнів 7 класу "Доконаний і недоконаний вид дієслова". Урок формування мовної та мовленнєвознавчої компетенцій. матеріал подається з використанням різних форм і методів роботи з учнями.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Доконаний і недоконаний вид дієслова

Мета: - ознайомити учнів із доконаним і недоконаним видами діє

слова;

  • сформувати вміння розрізняти дієслова доконаного

та недоконаного виду;

  • удосконалювати вміння граматично правильно вживати види дієслова в усному та писемному мовленні;

  • підвищувати мовленнєву культуру школярів;

  • за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного

матеріалу виховувати повагу учнів до рідної мови та культурної

спадщини українського народу.

Тип уроку:засвоєння нових знань, умінь і навичок (формування

мовної та мовленнєвознавчої компетенцій).

Епіграф до уроку: Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово!

Д. Білоус

Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

1.Вступне слово вчителя (лінгвістична розминка)

Не можна ходити порідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. В народу немає скарбу більшого, як його мова. І коли є загроза хоч дещицю втрати з того скарбу, нас проймає тривога.

Слова- це ті ж зерна, що впали в родючу землю, це хліб наш насущний, без якого немислиме саме життя.

Слова- це крила ластівки, вона їх не почує, але без них не може злетіти.

Тож маємо зробити все для того, щоб не згорнулися крила. Любімо рідну мову, бережімо і плекаймо її, як сестру, як матір, як власних дітей.

2.Бесіда ( компетентність особистісного самовдосконалення):

1.У чому основна думка прослуханого тексту?

2.Що можна зробити за допомогою слова?

3.Яку роль відіграє слово у житті людини?

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Вправа «Незакінчене речення» ( компетенція саморозвитку):

  • дієслово- це…

  • основні види дієслова-це…

  • дієслово має такі основні морфологічні ознаки…

  • в реченні дієслово виступає…

Вправа (спроектовано на екран) Перепишіть, розкрийте дужки, поставивши дієслова у потрібній формі

Слово (народитися) в праці, як пісня. Всі слова народженні діянням, трудом. Тому мова (бути) кістю, мускулом, нервом, тілом фактів…

Завдяки слову ми ( розуміти) одне одного, за допомогою мови (творитися) великі дива на землі. Без слова (не бути б ) ні літературі, ані пісні. (Відібрати) у людини мову, і вона ( здичавіти).

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Робота учнів з підручником, опрацювання теоретичного матеріалу

( компетенція особистісного саморозвитку)

  1. Проблемне завдання ( спостереження з елементами аналізу)

Списати пари дієслів, визначити, чим відрізняються в кожній парі дієслова.

Вчити - вивчити

Розвивати - розвинути

Плекати - виплекати

Говорити - сказати

Виписати - виписувати

3.Коментар учителя про творення видових форм дієслів

( інформаційна компетентність)

Пояснення вчителя. Вид - специфічна ознака всіх форм дієслова, вказує на характер перебігу дії в часі. Дієслова недоконаного виду вказують на незавершену, не обмежену і часі дію, без вказівки на її результат і відповідають на питання що робити?

Дієслова доконаного виду називають завершену, обмежену в часі дію та відповідають на питання що зробити?

Способи утворення видових пар форм дієслів доконаного

та недоконаного виду

Способи

Приклади

  1. Додавання та відкидання префіксів

писати - написати

  1. Додавання та відкидання суфіксів

виписати - виписувати

  1. Зміна наголосу

скликати - скликати

  1. Чергування звуків

називати - назвати

  1. Різні основи

брати - взяти

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

1.Вправа “ Граматичний ланцюжок» (спроектовано на екран). Робота в групах. (соціальна компетентність). Виписати з поданого вірша усі дієслова (1 група). Дібрати можливі видові пари ( 2 група)

І мови рідної річки

Злились в одне широке море:

Дзвенять по- рідному пташки,

І степ по- рідному говорить!

Поглянеш в поле на жита:

Цвітуть в житах волошки сині,

І в небі квітка золота!

І небо- прапор України!

2.Вправа «Лексичний калейдоскоп». Пояснити значення фразеологізмів, замінивши їх відповідним дієсловом. Вказати вид дієслова

Одібрало мову

Як води в рот набрати

Теревені правити

Кидати слова на вітер

Ловити на слові

Вашими вустами мед пити

3.Вправа «Острів мовних скарбів» Побудувати вислови, вибравши правильну послідовність

1. Той, хто зневажливо ставиться до А. ніколи не можуть

рідної мови… схвилювати світ

2. Слово-зброя.Як усяку зброю… Б. коли вона погано вислов-

лена

3.Не можна ходити по рідній землі… В. не може викликати

поваги інших

4. Ні мертва мова, ні мертва цивілізація Г. не чаруючись виплека-

ною у віках рідною

мовою

5.Чудова думка втрачає цінність… Д. його треба чистити і

доглядати

4.Вправа «Я- редактор»(компетентність саморозвитку й самоосвіти)

Слово вчителя В одній з своїх поезій М.Рильський писав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову…» Сьогодні ми спробуємо зробити чистішою нашу мову, усунувши лексичні помилки.

Виключення з правил

Відкрити підручник

Сказати лишнє

Приймати участь

Вірна відповідь

Любе питання

V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Вправа «Мікрофон».

  • я знаю, що існують такі види дієслів…

  • я знаю, що видові пари дієслів утворюються таким способом…

  • я знаю, що дієслова доконаного виду відповідають на питання…

  • я знаю, що дієслова недоконаного виду відповідають на питання…

  • я ще хочу навчитися…

VI.Домашнє завдання

Виписати прислів’я про роль слова

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись