Конспект уроку української мови в 5 класі на тему "Розвиток зв'язного мовлення. Есе про красу й милозвучність української мови"

Опис документу:
План-конспект уроку розвитку мовлення на тему "Есе про красу й милозвучність української мови" допоможе вчителю якісно підготуватися до уроку. Під час проведення уроку учитель зможе скористатися опорними схемами, а також використати зразок есе на дану тему. У конспекті пропоную різні види роботи на уроці, форми та методи навчання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

5 клас. Українська мова

Тема. Розвиток мовлення. Есе (розмірковування в довільній формі) про красу й милозвучність української мови.

Мета. Ознайомити учнів з новим для них жанром – есе, його видами та вимогами до написання; розвивати критичне мислення, лінгвокреативність; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова, захоплення його милозвучністю та красою.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання: зразок есе, опорні схеми до написання есе.

Ключові компетентності, що формуються: спілкування державною мовою.

Перебіг уроку

  1. Організація учнів до уроку.

1. Емоційна зарядка.

- Обміняйтесь один з одним «зимовими» словами (наприклад, сніжний, снігова баба, віхола, мороз).

- Трішки посвіжішало в класі від «зимових» слів. А тепер зігрійтесь «теплими» словами (піч, ковдра, сонечко, вогонь, тепло).

- Ну ось у класі знову стало тепло! Виявляється, що слова можуть гріти! Яка чарівна сила є у слова!

А особливо сильними можуть бути слова у тих, хто ними вправно може керувати, доречно їх використовувати, точно й креативно висловлювати свої думки.

II. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми будемо розвивати мовлення, навчаючись писати есе. Ви дізнаєтесь, що це за жанр, у чому його особливості. Ви зможете удосконалити вміння висловлювати власні думки, послідовно викладати їх на папері. Ви знову відчуєте неперевершену силу слова й будете вчитися нею вправно керувати. А краса рідного слова і його милозвучність будуть вас надихати.

III. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя.

Есе – це самостійна творча письмова робота, невелика за обсягом, у якій автор висловлює власну думку з приводу будь-якої проблеми, змальовує свої відчуття, власне сприйняття світу (людей, предметів, явищ, подій).

  • Діти, скажіть, а які слова є ключовими у визначенні есе? (власна думка, свої відчуття, власне сприйняття).

  • А наскільки важливим є вміння висловлювати власну думку?

  1. Робота з опорними схемами

АВТОРСЬКА ПОЗИЦІЯ

  1. Щоб написати есе, нам потрібно:

  1. з’ясувати проблему;

  2. зібрати потрібну інформацію;

  3. обговорити зібрані дані;

  4. висловити власну точку зору.

  1. «Мозковий штурм» . Колективне обговорення проблеми

Діти, сьогодні ми складаємо есе про красу і милозвучність української мови. Висловіть свої думки щодо питання «У чому краса і милозвучність української мови?»

Проблемне питання записується на дошці. Усі запропоновані відповіді записуються поруч. Відповіді не критикують і не обговорюють під час роботи. У кінці обирають ті відповіді, які допоможуть розв’язати проблему.

(Можливі варіанти відповідей: багато красивих слів, багато синонімів, часто трапляються голосні у словах, чергування голосних і приголосних, спрощення приголосних, уподібнення звуків)

  1. Складання «Асоціативного куща»

  1. Робота в малих групах. Обговорення в групах зібраних даних.

Група №1. Укладають міні-словничок «красивих» і «милозвучних» слів.

Група№2. Добирають якомога більше синонімів до слова «милозвучна».

Група №3. Записують слова, у яких чергуються голосні, відбувається спрощення, уподібнення.

  1. Представники від груп ознайомлюють із результатами роботи.

Руханка

  1. Ознайомлення із зразком учнівського есе на тему «Краса і милозвучність української мови».

Зразок

Про красу своєї мови я вперше замислилась, коли почула пісню «Плакала» у виконанні українського гурту «Казка». Неймовірне поєднання і звучання слів створило таку магію, від якої захотілось жити. Адже мене вразила не стільки мелодія, як гармонія звуків, особливо повторення звуку «А» у приспіві: «Поплакала - і знов фіалка розцвіла, засяяв день таємними знаками…» Ці звуки довго не відпускали. Вони і зараз звучать у моїй душі казковими переливами.

  • Чи можна назвати дану роботу есе?

  • Чи відповідає вона вимогам до написання есе?

  1. Самостійна робота учнів у чернетках (написання есе).

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

Учні зачитують написані есе.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

«Незакінчене речення»

  • Сьогодні мені сподобалось…

  • Цікавим на уроці було…

  • Складним для мене було…

VI. Домашнє завдання.

Завершити роботу в чернетках, відредагувати написане, переписати в зошит.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00