Конспект уроку української мови у 5 класі "Написання есе "Для чого я маю вивчати українську мову "

Опис документу:
Розгорнутий план- конспект уроку у 5 класі з слайдами презентації на тему : Урок мовленнєвого розвитку написання есе "Для чого я маю вивчати українську мову" У конспекті запропоновано різноманітні форми роботи , робота в групах, пошукова діяльність, що сприяють формуванню навичок грамотного написання есе.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема Урок мовленнєвого розвитку. Есе (розмірковування в довільній формі) про красу й милозвучність української мови “Для чого маю вивчати українську мову”

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови твору есе, сформувати уміння створювати есе; доводити чи спростовувати певне твердження шляхом міркування уміння і навички, за допомогою аргументів доводити чи спростовувати істинність думки, відстоювати особисту позицію; виховувати любов до української мови, прищеплювати патріотичні почуття

Тип уроку : Урок розвитку зв’язного мовлення

Обладнання: Вислови відомих людей про українську мову, мультимедійна презентація, відеоролик «Це наша мова»

Перебіг уроку

Аутотренінг

Весела пісенька дзвіночка

Покликала нас всіх на урок,

Я бачу ваші милі личка

І очі з безліччю думок.

Ми помандруємо в світ чудовий,

Що гордо мовою звуть.

Та лиш кмітливість і увагу

З собою взяти не забудь.

Сьогодні у нас на уроці присутні гості - це вчителі української мови нашого району. Привітайтеся

Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.

- Доброго ранку, Марійко, я бажаю тобі веселого дня!

- Доброго ранку, Лесику, я дуже радий тебе бачити!

- Вітаю тебе, Тетянко, я хочу щоб день у тебе був щасливим!

1.  Прочитайте. Яка думка об’єднує всі речення?

1. Рідна мово моя, що є краще за тебе, що бринить наймиліш і співає ясніш? (І. Калиниченко). 2. Бринить, співає наша мова, чарує, тішить і п'янить (Олександр Олесь). 3. Наша мова українська всім світом визнана за одну з наймелодійніших мов (І. Огієнко). 4. В мені звучиш ти, мово пісенна, лунаєш шумом рідного гаю! Здаєшся звуком сопілки в полі, шелестом верб, калини, тополі (І. Кращук).

- Чому автори речень порівнюють звучання української мови з музикою?

Співом сопілки? Шелестом дерев?

2.  Прочитайте. Поясніть, у чому полягає краса мови.

Що таке краса? Це привабливість, врода, вишуканість. Якщо в людини це виявляється передовсім через її зовнішність, то в мові — через її звучання, а в українській мові — через її мелодійність і милозвучність.

Милозвучності українського мовлення досягають чергуванням голосних і приголосних звуків, уникненням важких для вимови чи неприємних для слуху поєднань звуків. Милозвучність забезпечує природну для української мови наспівність і гармонійність.

Красу звучання української мови особливо відзначають іноземці. Звичними стали такі означення нашої мови, як солов'їна і джерельна.

Перегляд відеоролика «Про красу української мови»

-    Поясніть лексичне значення слова милозвучність

  Запишіть речення. У яких із них ідеться про милозвучність

української мови? Які речення увиразнюють » багатство? Поясніть.

1. Процвітай, українська мово, заохочуй красою нас! Що багатший твій слів запас, легше вибрати влучне слово (Д. Білоус). 2. Тож співай, моя мовонько! Кажуть, ти солов'їна (К. Стожук-Андрощук). 3. Дбайливе ставлення до багатства рідної мови має привчити людину не стирати її барвистості, не обмежувати можливостей (Б. Антоненко-Давидович). 4. Безмежно багатою, гнучкою і досконалою стала наша мова під пером поетів і прозаїків (І. Дзюба).

Назвіть особливості української мови, які забезпечують її милозвучність.

Мудро і переконливо висловлюється про рідну мову наш народ .

Прочитайте прислів’я та приказки . Відшукайте, правильне, на вашу думку твердження.

Два прислів’я, які найбільше сподобалися запишіть у зошити . Їх ви можете використати при написанні есе

Перепишіть речення, уставляючи пропущені літери.

діти на дошці прописують пропущені літери

1. Усі ми люб..мо нашу співучу та дзвінку українс..ку мову (П. Тичина). 2. Кожне слово — це ніби д..амантова нам..стинка на в..личезному разку нашої пр..багатої мови (І. Цюпа). 3. Українська мова входить до першої двадцятки найб..гатших за словниковим складом мов світу (Ю. Килимник).

- У яких реченнях йдеться про красу української мови? У яких реченнях сказано про її багатство?

- Визначте слова, ужиті в переносному значенні, витлумачте це значення. Як ви розумієте вислови «багата мова» та «гнучка мова»?

• У чому, на вашу думку, полягає дбайливе ставлення до мови?

Мудра, щедра, багата, розкішна,

осяйна, вогняна, дивовижна,

Веселкова, барвиста і ніжна….

Але будь, рідна мово, й престижна

В.Федоренко

Які образні слова дібрав автор, щоб показати красу рідної мови?

Пригадайте ситуацію з власного життя, які б свідчили про вашу небайдужість до рідної мови.

Ознайомлення учнів з темою та завданнями уроку

Сьогодні у нас із вами надзвичайно цікаве і відповідальне завдання Ми захищатимемо своє, рідне те, що відрізняє нас від інших народів Як ви гадаєте, що це? Рідна мова

Так саме мова є ознакою розумної людини. Саме вона має можливість показати серце й душу людини.

Формування правила та поняття про есе

Прочитайте текст

Про що розмірковує автор, визначте тему уривку?

У якому стилі написано прослуханий твір?

Чи можна визначити у даному тексті композицію - вступ, кінцівку

Що найбільше вам стало до вподоби у цьому творі?

Які художні засоби використовує автор?

Отже, така форма побудови твору називається есе

А спочатку пригадаймо, який текст називається розповіддю?

А який текст називаємо описом?

А що ж висловлюється у есе?

робота з презентацією

Перш ніж розпочати роботу над есе ми трішки розімнемся вашою улюбленою фізкульхвилинкою, що неабияк підбадьорить та додасть впевненості вам у роботі!

Фізкультхвилинка “То не є проблема”

Робота з презентацією Як писати ЕСЕ

Виконання учнями практичної роботи

Отож, візьміть пригорщу натхнення, чим більш впевненості і пам’ятаєте: ви покликані захищати свою рідну українську мову?

Самостійна робота учнів над есе.

Крісло автора”

Зачитування перших проб есе учнями

Перед тим, як записати утворений текст, скажіть, як ви будете записувати кожну частину есе? (з абзацу)

Підсумок уроку

  • Чи сподобався вам урок?

  • За допомогою 5 слів сформулюйте ваше враження про урок

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.