Конспект уроку української мови для 6 класу "Відмінювання іменників ІІІ відміни"

Опис документу:
На уроці засвоєння нових знань з елементами формування вмінь і навичок учні поглиблять знання про відміни іменників, з'ясують особливості відмінювання іменників ІІІ відміни, удосконалять правописні вміння.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Відмінювання іменників ІІІ відміни

Мета: поглибити знання учнів про іменник, вдосконалити вміння визначати

відміни; з’ясувати особливості відмінювання іменників ІІІ відміни, формувати вміння їх відмінювати, виділяти відмінкові закінчення, визначати орфограму «Одна і дві букви перед закінченням орудного відмінка іменників ІІІ відміни» та обґрунтовувати написання відповідним орфографічним правилом; розвивати пізнавальну діяльність, логічне мислення, пам'ять; виховувати шанобливе ставлення до матері.

Тип уроку: Засвоєння нових знань з елементами формування вмінь і навичок.

Цілі уроку:

  • Учні знатимуть особливості відмінювання іменників ІІІ відміни, правила написання однієї й двох букв перед закінченням орудного відмінка.

  • Учні вмітимуть відмінювати іменники ІІІ відміни, виділяти відмінкові закінчення, обґрунтовувати написання однієї та двох букв перед закінченням орудного відмінка, вживати іменники ІІІ відміни в мовленні.

Обладнання: мультимедійна презентація, аудіозапис, підручник, таблиця

«Відмінювання іменників ІІІ відміни».

Методи та прийоми навчання: слово вчителя, бесіда, спостереження за

мовним матеріалом, проблемне завдання, прийом «Дослідження – зіставлення», прийом «Незакінчене речення», творче конструювання.

Внутрішньопредметні зв’язки:

  • лексикологія: лексичне значення слів;

  • орфографія: подвоєння приголосних, апостроф;

  • культура мовлення і стилістика: використання в мовленні іменників – синонімів, омонімів.

Міжпредметні зв’язки: українська література, музичне мистецтво.

Перебіг уроку

І. Навчально-мотиваційний етап

1. Організаційний момент.

Доброго дня! Спочатку сідають дівчатка – краса нашого класу, а потім сила й мужність – хлопчики.

Бажаю вам

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

Нехай незрадливими супутниками на уроці будуть уважність, старанність, пам'ять, наполегливість (Слайд 2).

2. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

  • До якої частини мови належать слова «уважність, старанність, пам'ять, наполегливість»? Доведіть.

  • Якого роду ці слова?

  • Яке закінчення вони мають?

  • Що ми можемо визначити, знаючи рід і закінчення іменника?

  • До якої відміни належать подані іменники?

  • Який ще іменник належить до ІІІ відміни?

3. Повідомлення теми й мети уроку (Слайд 3).

ІІ. Операційно-пізнавальний етап

Вправа «Тренування пам’яті». На екрані 7 різних зображень. Учні розглядають об’єкти 1 хв., записують у зошити слова – іменники ІІІ відміни (тінь, піч, бандероль,вуаль, папороть, скатерть, мати) (Слайд 4).

Розглянути таблицю відмінювання іменників ІІІ відміни.

Н.

Р.

Д.

З.

О.

М.

Кл.

відповідь

відповіді

відповіді

відповідь

відповіддю

(у) відповіді

відповіде

радість

радості

радості

радість

радістю

(у) радості

Заповнити таблицю написання відмінкових закінчень в однині (Слайд 5).

Відмінки

Н., З.

Р., Д., М.

О.

Кл.

Закінчення

Провідміняти іменники ніч, радість у множині, виділити відмінкові закінчення (біля дошки працює двоє учнів).

Прочитати прислів’я. Визначити відмінки слова мати (Слайд 6).

  1. На сонці тепло, а біля матері добре.

  2. Хто матір має, той горя не знає.

  3. Дитина плаче, а матері боляче.

  4. На світі знайдеш усе, крім рідної матері.

Проблемне питання.

У чому полягає особливість відмінювання іменників міць, гордість, любов? (Ці іменники не мають форми множини).

Мовне спостереження.

Записати іменники міць, гордість, любов у формі орудного відмінка однини.

  • За якої умови пишеться апостроф?

  • У зв’язку з чим в одних іменниках відбувається подовження кінцевих приголосних основи, а в інших – ні? (Слайд 7).

«Знання – срібло, а практика – золото», – кажуть у народі.

«Служба розшуку». У кожній групі вказати «зайве» слово (Слайд 8).

  1. Жовч, кіновар, Об, любов.

  2. Подорож, мати, ніч, осінь.

  3. Честь, повість, щедрість, повінь.

Прийом «Дослідження – зіставлення».

Доповнити синонімічні ряди іменниками ІІІ відміни, записати в орудному відмінку однини. Пояснити орфограми (Слайд 9).

  1. Дорога, траса, шлях, … (путь, магістраль).

  2. Полин, чорнобиль, … (нехворощ).

Фізхвилинка.

Ви втомились?

Саме час дружно відпочити

І знайому фізхвилинку

В гості запросити.

Ми писали, ми трудились,

Наші пальчики втомились,

А щоб далі нам писати,

Треба пальці розім'яти.

Руки вгору потягніть

І до сонця стрибніть!

Всі присядем, встанем враз,

Знов чекає праця нас.

Лінгвістична задача (Слайд 10).

На дошці Незнайко слова написав.

Помилок багато він допускав,

Тому у Кмітливчика, друзі, пограйте

Й допущені помилки повиправляйте.

Пояснювальний диктант.

Мати – берегиня, втілення чуйності і шляхетності. Її шанують, як найвищу святість. Поважають за мудрість і відданість. Ніжності матері немає меж. Своєю щирістю й любов’ю мати облагороджує світ. Гордістю світяться її очі, коли діти виростають гідними людьми. Тінню вкривається обличчя матері, коли в дітей виникають проблеми.

Дорожи її честю! Доземно вклонися своїй матері!

ІІІ. Рефлексійно-оцінювальний етап

Настав час показати свої знання з теми.

Увага! Розпочинаються іменникові перегони!

Визначити, які з моделей відображають іменники ІІІ відміни (Слайд 11).

ч

л ч

сть

Дібрати слова, які б відповідали названим моделям.

Ввести ці слова в речення (диференційовано).

Отже, видно, що на уроці ви працювали плідно. Тому ця музика – урочисте привітання, вам (звучить туш).

  • До речі, як називається музика фанфарного складу?

  • Чи відомо вам, що в мові є ще одне слово туш – слово-близнюк? Яке його лексичне значення?

  • Як називаються такі слова?

  • Яке з цих слів має пряме відношення до виучуваної сьогодні теми?

Прийом «Незакінчене речення» (Слайд 12).

Сьогодні на уроці ми

- повторили …

- поглибили …

- навчилися …

- розвинули …

ІV. Оцінювання

Виставлення оцінок за урок, їх обґрунтування.

V. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання (Слайд 13)

Повторити вивчені правила на с. …

Виконати вправу з підручника …

За бажанням: дібрати прислівя та приказки, в яких вживаються іменники ІІІ відміни.

Дякую за роботу на уроці!

До зустрічі!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток життєво-професійної ефективності особистості в освітньому процесі НУШ: технології, методики, вправи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн
590 грн