і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Конспект уроку української літератури у 5 класі з теми "Прислів"я і приказки"

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №FE051438
За публікацію цієї методичної розробки Бова Ірина Михайлівна отримав(ла) свідоцтво №FE051438
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Т Е Х Н О Л О Г І Ч Н А К А Р Т А У Р О К У УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 5-А КЛАСІ

Дата

11 грудня 2017 р

Тема

Прислів’я та приказки, їхня краса і мудрість.

Народне уявлення про довколишній світ

Тип уроку

Засвоєння нових знань і формування вмінь

Навчальна мета

Дати учням уявлення про тематичне розмаїття народних приказок і прислів’їв, з’ясувати спільне і відмінне між ними, розширити їхні знання про види прислів’їв

Очікувані результати

Учні повинні знати: визначення понять «прислів’я», « приказка».

Учні повинні вміти: пояснювати зміст прислів’їв, розуміти їх дотепність і мудрість

Розвивальна мета

Розвивати:

- навички виразного осмисленого читання прислів’їв та приказок,

- творче мислення учнів,

- їх зв’язне мовлення,

- вміння пояснювати зміст прислів’їв

Виховна мета

Виховувати красою слова, прищеплювати учням шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу

Обладнання

Виставка книжок та малюнків з теми «Прислів’я та приказки», кошик прислів’їв та приказок, іграшковий мікрофон, стендовий матеріал «Це цікаво», «Літературні новини», презентація «PowerPoint»

Міжпредметні зв’язки

Українська мова: тема «Синоніми»

Інтеграція

Психологія, образотворче мистецтво

Методи, прийоми і форми

1. Вправа «Кошик»

2. Інсценування

3. Прийом «Займи позицію»

4. Творче конструювання

5. Вправа «Впізнай мене» 6. Складання сенкану

Навчально-методичне забезпечення

1. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок.-Х.:Вид. група «Основа», 2008.-88 с. - (Серія «Золота педагогічна колекція»)

2. Усі уроки української літератури. 5 клас / А.І. Кривобокова, М.Г. Шленьова. – Х.: Вид. група «Основа», 2014.-400 с.- (Серія «Усі уроки»)

3. Українська література: підруч. для 5 класу загальноосвіт. навч. закладів / Л.Т. Коваленко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.-288 с.; іл.

Структура уроку

1. Організація початку уроку

2. Мотивація навчальної діяльності

3. Підготовка до засвоєння, актуалізація ОЗ

4. Вивчення нового матеріалу

5. Первинне закріплення знань

6. Первинна перевірка засвоєних знань

7. Контроль і самонеревірка знань

8. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

9. Інформація про домашнє завдання

Епіграф

Народ скаже, як зав’яже.
Народна творчість

ПЕРЕБІГ УРОКУ:

ЕТАПИ УРОКУ

ПЛАНУВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ФОРМИ І МЕТОДИ

З М І С Т

1

Організація початку уроку

Привітання

слайд 1

Доброго дня! Хочу розпочати урок і цей робочий тиждень з приємної новини: у суботу учениця нашого класу Мельничук Вікторія захищала честь нашої школи на обласному етапі VІІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка. Привітаймо її, ми сподіваємося на плідні результати.

Налаштування на плідну працю

слайд 2

Дорогі діти, давайте продовжимо наш урок  з розмови про ваш настрій та емоції, адже будь-яка справа буде вдалою і принесе насолоду та користь, якщо її розпочати  з гарним настроєм. Допоможе нам у цьому кольорова веселка, за якою ми всі вже встигли скучити, бо давненько її не бачили. А хто знає, як запам’ятати кольори веселки? 1.Чекав Обіду Журналіст. З‘їв Бутерброд — став Футболіст. 2.Чи Оленка Жити Зможе Без Своїх Фантазій?

Я знаю близько 15 таких підказочок. А скільки знаєте ви? Це риторичне питання (не потребує відповіді).

Вправа «Ефект першого враження на основі слухових асоціацій»

слайд 3

Оберіть колір веселки, який вам найбільше подобається саме зараз і скажіть про це один одному. А тепер заплющіть очі та уявіть собі, що я підійшла до дверей, відчинила їх, а з коридору до нас у клас залетіли … Відкривайте очі… (повітряні кульки). Вони дуже схожі на ВЕСЕЛКУ.

Кульку якого кольору ви б зараз собі обрали? Скажіть про це сусідові по парті і запам’ятайте.

Який синонім можна дібрати до слова ВЕСЕЛКА?

Психоло-гічний

тест

У давніх літописах райдугу називали «райською дугою». Її народження вважалося добрим знаком, люди ототожнювали появу веселки з приємною перспективою на майбутнє. Якщо вашим вибором є:

- зелений колір, то ви готові до розв’язання серйозних завдань,

- червоний колір, свідчить про те, що у цю хвилину ви насторожені, але здатні до «перетворення»,

- синій колір свідчить, що під час роботи ви не тільки успішно впораєтеся з завданнями, а й виявите вміння творчо мислити,

- жовтий колір говорить про те, що ви готові до активної роботи,

- помаранчевий – про ваші емоції, а іноді й про лінь, - фіолетовий – про спокій, гармонію, а от - голубий налаштовує нас на сприйняття вашої пасивності.

Нехай же на нашому уроці веселка засяє всіма своїми барвами, крім голубого!

Отож вдалого початку!

2

Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми уроку

Вправа «Кошик»

Учитель дістає з кошика папірці, на яких записані загадки, прислів’я та приказки. Якщо випала загадка (тема минулого уроку), то учні відгадують її (піднімають руки), якщо прислів’я чи приказка – поміщають на дошці, не називаючи цей вид УНТ. Коли кошик спустошиться, увага звертається на дошку. Вчитель питає: «Чи можете ви назвати тему уроку?»

слайд 4

Запис у робочих зошитах теми уроку

3

Актуалізація опорних знань, підготовка до засвоєння теми уроку

Прийом «Займи позицію»

Вчитель: Прослухайте, будь ласка, оповідання Сенченка у виконанні дівчаток:

У нас в хаті небагато дівчаток. Тільки Оксана та Юля, та Марина, та Христя, та Катря, та Оля, та Аліна…

Порахуйте, скільки їх?

Мама каже:

- Оксано, хату підмети!

- Добре,- озивається Оксана, та тільки мама за двері,- кричить:

- Юлько, хату підмети! Кому кажу?

- А Юля відповідає:

- І не подумаю. Хіба немає меншого за мене? Он Христя. Чуєш, Христе? Хату підмети, мама сказала!

- А чого це мені підмітати? – розсердилася Христя.

- Я он і місяць тому підмітала, і ще раніше – влітку… І минулого року раз… Я не хочу. Я не маленька. Он Катря без діла сидить. Чуєш, Катре, хату підмети.

- Ен, яка, - обізвалася Катря, - а ось і не підмету. То тобі Христя сказала, щоб підмела. Так що можеш! Та й Ольга у нас є. Чого це Ольці така полегкість, що вона ніколи за віник не візьметься? А вже їй сім років. Чуєш, Олько, кидай свої ляльки. Віник бери. Хату підмітай!

- Ось ще мені лихо, - захлипала Оля.- Все Олько та Олько! Не хочу я підмітати. Он Лінка нічого не робить. Кажуть: маленька. А яка вона маленька , коли їй вже п’ять років? Хай привчається, а то виросте за нашими спинами і не знатиме, як мамі допомагати. Чуєш, Лінко, віник бери!

- Ліна не опиралася. Взяла віник і як почала підмітати. Кушпель таку збила, що і в хаті нічого не видно.

- Зайшла мама, взялася за серце.

- Лишенько моє, лишенько! Правду люди кажуть: де сім господинь, там хата неметена.

Вчитель:

- Яку б назву ви дібрали до твору? (Де сім господинь, там хата неметена).

- Чи знаєте ви, як називається цей вислів? (Прислів’я)

4

4

4

Вивчення нового матеріалу

Вивчення нового матеріалу

Вивчення нового матеріалу

Вступне слово вчителя

слайд 5

слайд 6

На сьогоднішньому уроці ми поведемо розмову про прислів’я та приказки, як види усної народної творчості

Людська пам’ять здатна зберігати чимало корисної інформації, але найкраще запам’ятовуються короткі, влучні вислови, пов’язані з яскравим образом, із життєвим досвідом людини. Зразки таких повчальних прислів’їв і приказок часто підказують людині, як вчинити. Тому ці фольклорні перлини добре запам’ятовуються, служать своєрідним дороговказом у житті.

Недарма ж епіграфом уроку є прислів’я «Народ скаже, як зав’яже».

Прислів’я та приказки – це короткі влучні вислови, що в художній формі узагальнюють різні явища життя. Вони є колективною пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду. Усі разом прислів’я та приказки становлять начебто неписане зведення правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Прислів’я та приказки вживаються у мові тоді, коли треба наголосити, підкреслити, виділити основну думку із усього перед тим сказаного або дати лаконічну оцінку побаченому, почутому, зробленому. Наче промінь прожектора, прислів’я вихоплює найсуттєвіше.

Між прислів’ями та приказками багато схожого, але є й відмінне. Це і не тільки це ми й з’ясуємо на уроці (мета уроку)

Із завдань уроку оберіть те, над яким вам найбільше хотілося б попрацювати.

слайд 7

Теорія літератури

слайд 8

слайд 9

1. Проблемне питання: Чим відрізняється прислів’я від приказки?

2. Колективне опрацювання теоретичного матеріалу підручника із відповідним коментарем учителя (ст. 146)

3. Порівняльна характеристика

«Приказка – квітка, а прислів’я – ягідка»

Прислів'я

Приказка

1. Конкретизують факти, відзначають окремі явища.

1. Відображають

узагальнені факти.

2. Повчають, дають

пораду.

2. Не повчають.

3. Закінчена думка, певне міркування, висновок.

3. Незакінчене

речення.

Яку б позицію у цій характеристиці ви хотіли б виділити, яка з характеристик має суттєве значення?

ПОРІВНЯЙТЕ:

Голод не тітка. – Голод не тітка, пиріжка не принесе.

Часом з квасом. – часом з квасом, часом з водою.

Робота в зошитах

4. Тематика прислів’їв та приказок

(Вчитель читає приклади, учні визначають тему, записують у зошит)

Прислів’я та приказки про мову. (Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові, удар забувається, а слово пам’ятається, чоловік має два вуха, щоб багато слухати, а один язик, щоб менше говорити.)

Прислів’я та приказки про добро. (Все добре, що добре кінчається).

Прислів’я та приказки про працю. (Будеш трудиться — будеш кормиться, маленька праця краща за велике безділля, треба нахилиться, щоб з криниці води напиться).

Прислів’я та приказки про розум, знання та уміння. (Вік живи — вік учись, кожна пригода — до мудрості дорога, хто знання має, той мур зламає.)

Прислів’я та приказки про життя. (День довгий, а вік короткий, життя біжить — як музика дзвенить, життя закоротке для щастя, а задовге для терпіння).

Прислів’я та приказки про тварин. (Бійся не того собаки, що бреше, а того, що ластиться, дарованому коневі в зуби не дивляться, кіт з хати — миші танцюють)

Прислів’я та приказки про взаємини між людьми. (Один у полі не воїн, всі за одного, один за всіх, дружній череді і вовк не страшний)

Прислів’я та приказки про природу та її явища. (Нема тієї драбини, щоб до неба дістала, місяць — козацьке сонце, вода в решеті не встоїться

слайд 10

Мовознавча цікавинка «Еразм Роттердамський»

Фізкультхвилинка.

Руки вгору, плескаючи один раз – якщо чуєш прислів’я, присісти, руки - за голову, повертаючись вліво-вправо – якщо приказку:

Приказки: «Правда очі коле», «У страху великі очі», «Ото велике цабе!», «Дожився до ручки», «Він тертий калач».

Прислів'я: «Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці жмурить», «Такий тупий ніж, що й киселю не ріже», «Живе, як у батька за пазухою», «У лиху годину узнаєш вірну людину», «Хвали жито в стогу, а пана в гробу».

5

Первинне закріплення знань

Виконання вправ за підручником (с.147-148)

Завдання №1

а) роль пісні,

б) про добро,

в) про природу, прикмети (знайти граматичну помилку).

Завдання №2

«Дружба» : 2, 7, 9

«Праця»: 1, 4, 6, 8

«Сила слова»: 3, 5, 10

Завдання №4

а) Своя хата не ворог.

б) Нащо й клад, коли в сім’ї лад.

в) Розум – скарб людини.

6

Перевірка засвоєння знань

слайд 11

слайд 12

1) «Доповни незакінчене прислів’я»

  • Згода будує, а …

  • Під лежачий камінь …

  • Книжка вчить, як …

  • Слово не горобець, ….

2) Допоможіть навести лад у прислів’ях, об’єднавши частини прислів’їв

У ледачого пасічника і

Краще переконувати словами,

Сварка до добра

На дерево дивись - як родить,

Без роботи день

Зробив діло

Як дбаєш,

Вік живи

не доводить

бджоли ледачі

ніж кулаками

роком стає

а на людину – як робить

вік учись

гуляй сміло

так і маєш

7

Контроль і самоперевірка знань

Вправа «Впізнай мене»

(сказати прислів’я за ситуацією)

слайд 13

1. Яким прислів’ям оцінюють вашу працю, якщо ви швидко й добре відремонтуєте стілець, радіоприймач тощо?

(Діло майстра величає)

2. Яке прислів’я ви згадаєте, якщо довго не могли відгадати загадку, а разом з товаришем зробили це швидко?

(Одна голова добре, а дві краще.)

3. Що скаже вчитель тому, хто першим здав самостійну роботу, виконану неправильно?

(Поспішиш – людей насмішиш.)

4. Якщо ти постійно усім цікавишся, втручаєшся з питаннями в розмову старших, що тобі можуть сказати?

(Багато будеш знати – швидко постарієш.)

5. Якщо з тобою трапиться біда і до тебе на допомогу прийдуть друзі, яке прислів’я ти згадаєш?

(Друзі пізнаються в біді.)

6. Яке прислів’я допоможе тобі відшукати дорогу в незнайомому місті?

(Язик до Києва доведе.)

слайд 14

«Вчимося, граючись»

8

Рефлексія. Підбиття підсумків уроку

1. Складання СЕНКАНУ

слайд 15

2.Оголошення оцінок.

Прислів’я

Стислі та влучні.

Спонукають, надихають, радять.

Мають закінчену повчальну думку.

Перлини.

9

Домашнє завдання

слайд 16

за підручником:

ст. 145-149 , завдання № 1-3,

вивчити 10 прислів'їв напам'ять

(оцінюється до 7 балів)

слайд 17

(оцінюється до 5 балів)

1. Відкрийте вдома творчу майстерню. Запросіть до неї свою родину. Разом із сім’єю розкрийте зміст прислів’я, яке найбільше припало вам до вподоби. Найкраще це зробити у невеличкому творі. Для того, щоб полегшити вам роботу, я зачитаю вам зразок.

«Що уміти – за плечима не носити».

Моя мама багато працює, завжди зайнята. Тому часто просить мене приготувати вечерю. А я серджуся, зволікаю час, намагаюся вигадати якусь причину для того, щоб не готувати їжі. А якщо й роблю, то з нехотя – не хлопчача це справа. Та ось у школі одного разу був «День здоров’я». Ми усім класом пішли до лісу. Там грали у різні ігри, змагались. Потім було оголошено конкурс на кращого кашовара. Серед хлопців один я знав, як варити куліш, і вмів добре це робити. Страва вийшла дуже смачною, усі були задоволені й хвалили мене. А я був вдячний мамі, що примусила мене навчитися куховарити. Недаремно каже народне прислів’я: «Що уміти – за плечима не носити».

Багато снігу – багато хліба.

Вогонь усе нищить, а вода – від одного бере, а другому дає.

Жовтень землю вкриє де листком, де сніжком.

Зламати дерево – секунда, а виростити – роки.

Криве дерево тільки вогонь виправляє.

Літо запасає, а зима з’їдає.

Ой, за полем, за горами золота нагайка в’ється. (блискавка)

Через воду стежечка пролягла, а води не перейдеш. (веселка)

Крил не має, скрізь літає, куряву здіймає. (вітер)

Коли нема – чекають, коли прийде – тікають. (дощ)

На столі горох і ще хліба шматок. (місяць і зорі)

Неживе, а за людиною ходить. (тінь)

Ліз кіт через пліт та й повісився, а не вмирає. (гарбуз)

Ріс, виріс, постарів, всім сподобався. (горіх)

Ні листок, ні сучок, а на дереві росте. (мох)

Сімсот невісток на одній подушці сплять (соняшник)

По полю гуляє, овечок хапає та всіх лякає. (вовк)

Не покрив грудень, то покриє січень.

Новий день – нові клопоти.

Сніг холодний, а від морозу укриває.

Як Ведмедик хату будував

Жив у лісі Ведмедик у старій хатинці, а поруч нього у біленькій, чепурненькій, просторій хаті – сусід Вовчик, що був майстром на всі руки. Захотілося і Ведмедику таку ж. Але самому працювати бажання не було. Думає cобі: “Одна голова добре, а дві краще. Треба запросити Вовчика, хай допоможе”. Коли ж пояснив сусідові, що хоче звести нову оселю, той погодився.

Встали наступного дня вдосвіта, бо хто рано устає, тому й Бог дає. Почали майструвати. Вовчик старається, будує, йому, умілому, всяка робота легка. А Ведмедику не так лінь, як не хочеться працювати, а без охоти немає й роботи. Бачить Вовчик, що господар майбутньої хатини робить неохоче, стук-грюк, аби з рук. “Е, - думає, - хто робить, а хто гав ловить. Так діло не піде”.

Каже до Ведмедика:

Не візьмешся за роботу – робота сама не зробиться.

А той і далі робить, як мокре горить.

Розсердився Вовчик, вигукнув до сусіда:

Як дбаєш, так і матимеш, - кинув сокиру і пішов до своєї господи.

З тих пір Вовчик і Ведмедик у гості один до одного не ходили, а хата так і зосталась недобудованою.

  • Висновок: Досвід показує, що людина, яка знає багато прислів’їв та активно використовує їх у своєму мовленні є цікавим співрозмовником, її залюбки слухають оточуючі, її мова образна, яскрава.

  • Чарівниця Осінь Жар-птаху Закликає Бабин Сад Фарбувати

  • Чарівна Оксана Живе Знову Біля Старого Фонтану

  • Чомусь Осіння Журба Завжди Буяє Сумними Фарбами

  • Чоловік Охоче Жінку Заміж Бере Собі Файну

  • Червоні Окуляри Жанки Заважають Бачити Сяйво Фіалки

  • Чому Обізнані Життям Завжди Балакають Смішні Фрази?

  • Червоний Орел Живе За Байраком Серед Фіалок

  • Чапля Осінь Жде Завзято, Буде Сани Фарбувати

  • Чи Обжене Жвавенького Зайчиська Байдикуватий Ситий Фокстер'єр?

  • Чекав Обіду Журналіст. З‘їв Бутерброд — Став Футболіст.

  • Чи Омелько Жити Зможе Без Своїх Фантазій?

  • Чому Олені Живуть Зимою Без Своїх Фантазій?

  • Чим Образив Жайворонка Золотавий Блиск Святкового Феєрверку?

  • Книга вчить

  • Дім без книги –

  • Книжка – маленьке віконце,

  • Одна книга

  • Знання – сонце,

  • Читання -

  • тисячі людей навчає.

  • книга – вікно.

  • ось найкраще навчання.

  • як на світі жить.

  • хата без вікна.

  • а через нього весь світ видно.

9

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Урок за знайомою вже учням з початкової школи темою зацікавить п"ятикласників завдяки різноманітним формам, методам і прийомам роботи.
  • Додано
    25.02.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    4042
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    FE051438
  • Вподобань
    0
Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1200 грн
360 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №FE051438
За публікацію цієї методичної розробки Бова Ірина Михайлівна отримав(ла) свідоцтво №FE051438
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти