Конспект уроку " Том Сойєр і Гекльберрі Фінн"

Опис документу:
Конспект уроку - закріплення знань для 5 класу з вивчення повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Конспект містить в собі декілька креативних завдань для визначення рівня засвоєння учнями знань з теми.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн.

Мета: вчити п’ятикласників характеризувати героїв художнього твору на основі їхніх портретів, вчинків та переживань, ставлення до них інших персонажів. Розвивати зв’язне мовлення, вміння користуватися цитатним матеріалом; виховувати в учнів об’єктивне ставлення до людських вчинків, здатність цінувати дружбу, прагнення бачити свій клас здоровим колективом.

Обладнання: тексти повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»

Тип уроку: урок засвоєння навичок і вмінь.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів

Так уже склалося, що людині в житті часто доводиться робити вибір між добром і злом, правдою та неправдою, сміливістю та боягузтвом. Байдужість та замовчування нерідко схиляє шальку терезів у бік неправди, несправедливості.

Томові Сойєру і його товаришам також не раз доводилося робити вибір. І, треба визнати, чинили вони найчастіше сміливо, благородно, перемагаючи власні образи та страх, виявляли себе справжніми друзями. Ось саме про це ми й вестимемо на уроці розмову.

ІІ. Робота над темою уроку

  1. Презентація теми, мети уроку.

  2. Перевірка виконання домашнього завдання: “Впізнай героя за цитатою”:

  • “Ну й розбишака ж, хай йому абищо! ...В ньому наче біс сидить...” (Тітка Поллі про Тома — розділ І).

  • “...він був не лихий хлопчик, а тільки неслух, бешкетник. Але зла він нікому не хотів і серце мав предобре”. (Тітка Поллі про Тома — розділ XV).

  • “…завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, укриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпалися з усіх боків. На голові у нього стирчала руїна здоровенного капелюха з напівобірваними крисами; куртка, коли він її напинав, сягала йому мало не до п’ят, а ґудзики позаду опинялися десь нижче від того місця, де їм належало бути; штани трималися на одній шлейці...” (Гек).

  • "...був сам собі господар і робив усе, що йому зама­неться”. (Гек).

  1. Обговорення результатів

  • Яких героїв вам важко було впізнати? Чому?

  • Чи не дивує вас, що тітка Поллі про Тома в І і ХV розділах говорить протилежне? Чим ви це можете пояснити?

ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок

  1. Характеристика образу Тома Сойєра

  2. Створення грона «Риси характеру Тома Сойєра»

Добрий

Безсоромний

Життєрадісний

Розсудливий

Кмітливий

Хитрий

Мужній

Винахідливий

  1. Хвилинка творчості

Дібрати Тому Сойєру влучне, необразливе прізвисько, враховуючи визначальні риси його характеру.

  1. Заповнити таблицю.

( Кожен учень отримує бланк-таблицю, яку потрібно самостійно заповнити)

Про які риси характеру Тома свідчать ситуації, наведені у таблиці?

Том Сойєр — головний герой повісті

Ситуації

Риси характеру

Невідвідування

школи

Крадіжка варення

Участь у бійках

Фарбування паркана

Використання ножа, який подарувала сестра

Поведінка в церкві

«Прогулянка» на цвинтар

Хвороба Беккі

Втеча

Розмова про гріхи

Поведінка на острові

Перебування у печері

Виступ у суді

  1. Висновки учителя

Тому тісний і нудний “добропорядний” світ. Він живе наче і в Сент-Пітерсберзі, і в своєму світі, сповненому пригод і різноманітних подій. У школі Тому нецікаво. В класі стоїть спека, повітря наче завмерло, як і життя в містечку.

Він може повернути справу так, що неприємне заняття (фарбування паркану) стає привабливим і бажаним для інших хлопчаків.

Том жертвує собою заради Беккі. Він, як справжній ри­цар, благородний і великодушний, бере на себе провину Беккі.

Хоробрість, винахідливість, бадьорість духу допомагають Тому вийти зі становища, здавалося б, безвихідного (коли вони з Беккі заблудилися в печері).

Том і Гек виявили справжню мужність, зіткнувшись із не­справедливістю, коли Поттер сидів у в’язниці і чекав на ши­беницю, а справжній вбивця Джо розгулював на волі. На суді Том розповів, як було насправді, хоча йому було дуже страшно, “язик його застряг у роті” — адже індіанець Джо міг помститися.

Том часто уявляє себе героєм пригодницьких книг, сам робить своє життя яскравим, сповненим ризику і небезпек, інколи не вигаданих, а реальних. Улюблений герой Тома — легендарний Робін Гуд, благородний розбійник, захисник простих людей.

  1. Характеристика образу Гекльберрі Фінна.

“Усі тамтешні матусі щиро ненавиділи і страшилися того Гекльберрі, бо він був нероба, безпритульник і розбишака”. А от ставлення всіх хлопчаків до Гека Фінна інше: “їхні діти тяглися до нього, тішилися його забороненим товариством і шкодували, що не можуть бути такими, як він”.

  1. Словесне малювання «Портрет героя»

Портрет – зображення зовнішності героя (рис обличчя, фігури, міміки, жестів, одягу тощо)

  1. Створення грона «Риси характеру Гекльберрі Фінна»

Чесний

Добрий

Благородний

Надійний

Людяний

Справедливий

Безкорисливий

Самостійний

  1. Характеристика взаємин Тома і Гека

“Том, як і всі хлопці з поважних родин, заздрив на при­вільне безтурботне життя Гекльберрі і, хоч йому було суво­ро заборонено водитися з тим волоцюгою, не проминав жодної нагоди побути з ним”. Разом з Геком Фінном Том шукає пригод. Якось уночі він втік з дому, щоб знайти скар­би. І хлопці знайшли їх. Та виявилося, що, хоча вони так мріяли про золото і діаманти, багатство їм ні до чого. Гек говорить: “...бути багатим — не така вже й радість”. Він, як і Том, цінує справжні цінності життя, які не купиш за гроші: „Ні, Томе, не хочу я бути багатим і не хочу жити в тих бісових задушливих будинках. Мені подобається в лісі, на річці, в оцих бочках — і звідси я нікуди!”.

  1. Творче завдання

Намалюємо уявний «дім дружби» Тома і Гека. Він може мати такий вигляд:

Девіз дружби:

Надійність у скрутний час!»

Повага один до одного, негативне ставлення до несправедливості, прагнення пригод, весела вдача.

Том - Гек

Безкорисливість

ІV. Підсумок уроку

1.Бесіда

  • Як ви гадаєте, чи можна назвати дружбу Тома і Гека справжньою?

  • Як ви розумієте поняття «справжня дружба»?

  • Чого повчає хлопчиків Марк Твен?

V. Домашнє завдання

Написати листа Тому Сойєру. Намалювати ілюстрації до твору (за бажанням)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00