• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Українська література
  • Конспект уроку: " Т.Г.Шевченко - геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів"

Конспект уроку: " Т.Г.Шевченко - геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів"

Опис документу:
Конспект уроку з української літератури у 9 класі: Тема: Т.Г.Шевченко - геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Конспект уроку з української літератури у 9 класі:

"Т.Г.Шевченко - геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»"

Тема: 

Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні.

Мета:

Навчальна: сприяти формуванню осмислених систематичних знань про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка, всесвітній резонанс його творчості, допомогти учням усвідомити життєвий подвиг поета , світове значення його творчої діяльності;

Розвивальна: розвивати ораторські навички, здатність виділяти головне, висловлювати власні судження, вміння самостійно працювати з різними джерелами інформації;

Виховна: виховувати повагу до Т. Шевченка та його внеску в скарбницю української поезії, виховувати патріотизм, громадянську свідомість та активну життєву позицію.

Обладнання:  «Кобзар», портрети, автопортрети поета, слайди презентації,ілюстративні матеріали до життєвого і творчого шляху, фрагменти кінофільмів. альбом «Живописна Україна» рушники, виставка творів про дитячі роки Кобзаря, книжкова виставка, крилаті вислови Т Г. Шевченка.

Теорія літератури: автобіографічні мотиви, ліричні та ліро-епічні твори , тематика, проблематика.

Міжпредметні зв'язки: історія, географія, інформатика, музика, зображувальне мистецтво.

ХІД УРОКУ

Епіграф:

Життя нашого поета таке дивне ,

що слухаючи про нього,

можна було б сказати,

що це – легенда,

коли б усе це діялось не перед нашими очима.

С.Васильченко

І Організація учнів до уроку .

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Звучить мелодія «Думи мої, думи мої…»

1.Вступне слово вчителя.

Шевченко для України – не просто народний поет, геніальний митець, національний пророк, апостол правди, заступник знедолених, провидець – так його називають українці. І в цьому немає перебільшення, а й основоположник нової української літератури та української мови.

 Ім’я Тараса Григоровича Шевченка відоме не тільки кожному українцеві, його знають та шанують в усьому світі. І це не перебільшення, адже пам’ятники Великому Кобзареві встановлені в США та Канаді, Румунії та Росії, навіть, у далекій Австралії. Наш геніальний поет для багатьох народів є прикладом того, як треба любити свою Батьківщину й боротися за свою щасливу долю.

    Тисячі наукових творів написано про творчість Т.Г.Шевченка, десятки романів і повістей – про його життя. Існує навіть ціла галузь літературознавства – шевченкознавство. Мати у своїй колекції картини Шевченка чи навіть просто ескізи – велика честь для будь-якого художнього музею.

Ось така людина народилася на нашій землі, і сьогодні ми розпочинаємо більш детальне і систематичне знайомство із життям та творчістю великого поета, основоположника нової української літератури

ІІІ.Оголошення теми й завдань уроку

Сьогодні ми з вами ставимо перед собою завдання, які повинні виконати до кінця уроку.

Завдання уроку:

  1. Систематизувати і поглибити раніше отримані знання про Т.Г.Шевченка;

  2. Виховувати повагу до поетичного слова митця;

  3. Розвивати ораторські здібності;

  4. Навчитися чітко формулювати і висловлювати свої думки.

ІV.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Доповіді-презентації про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка

( Учням дається випереджувальне завдання. Вони повинні підготувати невеличкі доповіді-презентації про життєвий і творчий шлях Т.Шевченка. Учні по черзі виходять до дошки та презентують свої доповіді.)

  1. Слово вчителя.

Прослухавши доповіді один одного, ви відновили в своїй памяті деякі відомості із життя великого митця, а про нові ви щойно дізналися.

Талант Шевченка, його допитливість, незвичайна любов до всього рідного, до свого пригнобленого народу, до своєї культури, а також освіта, начитаність, праця над собою — все це було ґрунтом для появи геніальних його творів.

Т.Г.Шевченко зробив значний та вагомий внесок в розвиток української літератури, збагативши її своїми неповторними поетичними та прозовими творами. Зараз ми з вами зробимо огляд літературного доробку поета.

3. Огляд «Літературного доробку Т.Шевченка»

Коментування вчителем схеми.

3. 1.Запис у зошити.

Творчість Т.Г.Шевченка умовно поділяють на чотири періоди:

І. 1837-1843 – рання творчість

ІІ. 1843-1847 – період «Трьох літ»

ІІІ. 1847-1857 – період заслання

ІV. 1857-1861 – пізній період

Всі ці періоди окремо та їхнє значення ми будемо розглядати на наступних уроках.

4. Прийом «Круглий стіл»

Учні по черзі читають вивчені раніше твори напам’ять, зачитують із книжок, переказуючи твори (з цитуванням), які вивчалися в попередніх класах: «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати» - 5 клас; «Думка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч» - 6 клас; «Мені тринадцятий минало», «Заповіт», «Тополя» - 7 клас; «Думи мої, думи мої», «Ой три шляхи широкії », «мені однаково, чи буду…», «Минають дні, минають ночі» - 8 клас.

5.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Визначте основні теми творів Т.Г.Шевченка

Орієнтовні відповіді :

  • Краса рідної природи, уславлення працьовитості української родини

  • Згадка про історичне минуле, успішні козацькі морські походи

  • Спогади про сирітське, бідняцьке дитинство

  • Вболівання за долю України, заклик до боротьби за щасливе майбутнє

  • Філософські роздуми про життя, про активну та пасивну громадянську позицію

  • Звернення до українського фольклору, міфології

6.Слово вчителя

З названих тем постає перед нами людина – громадянин, патріот, борець – яка щиро вболіває за долю свого поневоленого народу, прагне «розбудити» його, показавши минулу козацьку славу; врешті-решт, довести, що українці гідні кращого; вона навіть погрожує «сильним світу цього» страшним народним гнівом і нагадує про селянські війни, Гайдамаччину.

7.Робота з підручником

Учні самостійно складають хронологічну таблицю  основних дат життєвого й творчого життя Шевченка.

V . Закріплення знань, умінь та навичок

Прийом «Експрес-тести»

А тепер трохи арифметики (Учні роблять записи в зошитах)

47 років - прожив Шевченко

24 роки – був кріпаком

10 років – був у засланні

14 років – прожив в Україні

3 роки провів в окремих поїздках

Шевченко не був аскетом. Він закохувався у жінок. Вони в нього. Але сім’ї, якої так хотів , створити все ж  не вдалося. Він міг би бути багатим, титулованим, адже йому віддавали своє серце навіть княгині. Відчуваючи сердечний потяг до однієї такої жінки, Варвари Репніної, Шевченко не зміг перебороти генетичної неприязні колишнього кріпака до пані, кріпосниці. Навчання своє Шевченко починав у сільського дячка, а став одним із найосвіченіших людей тогочасного суспільства.

VІ. Підсумки уроку

1.Перегляд фрагменту з відеофільму «Тарас Шевченко»

2. Прийом «Марафон»

Продовжіть речення:

  • Я відкрив (відкрила) для себе…

  • Я здивований (здивована) тим, що …

  • Шевченко мені уявляється, як…

VІІ.Мотивація оцінок на уроці.

 

4.Слово вчителя.

Підійшов до завершення урок. І хочеться вірити, що почуте сьогодні про Шевченка увійшло у ваші серця, і ви не будете байдужими, пам’ятатимете вогненні слова Нашого Кобзаря:

Любітеся, брати мої,

Свою Україну любіте.

І за неї безталанну,

Господа моліте…

VІІ. Домашнє завдання

 Вивчити біографію Шевченка, знати основні віхи його творчості.

1.Заповнити анкету.

А)Які періоди життя Т.Г.Шевченка вас найбільше зацікавили?

Б) Як ви здійснюєте  пошук потрібної інформації.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
1
дн.
1
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!