Конспект уроку. Тема "СЛОВА ВВІЧЛИВОСТІ"

Опис документу:
Мета: навчати школярів уживати слова та вислови ввічливості в різних мовленнєвих ситуаціях; удосконалювати навички каліграфічного письма; формувати культуру мовлення, навички самоконтролю, роботи в парах, групах; розши¬рювати словниковий запас учнів; розвивати фонематичний слух, мовлення, увагу, мислення, інтелектуальні здібності; виховувати ціннісне ставлення до оточуючих.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

УКРАЇНСЬКА МОВА

Тема СЛОВА ВВІЧЛИВОСТІ

Мета: навчати школярів уживати слова та вислови ввічливості в різних мовленнєвих ситуаціях; удосконалювати навички каліграфічного письма; формувати культуру мовлення, навички самоконтролю, роботи в парах, групах; розши­рювати словниковий запас учнів; розвивати фонематичний слух, мовлення, увагу, мислення, інтелектуальні здібності; виховувати ціннісне ставлення до оточуючих.

Обладнання: підручник з української мови, робочий зошит, індивідуальні картки, таблиця «Ввічливі слова»,

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Усміхнися всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям,

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде!

— Діти, ви уважно слухали вірш. Скажіть, будь ласка, що по­трібно зробити, щоб день був веселим, радісним? (Потрібно посмі­хатися.)

— Посміхніться і передайте часточку свого тепла одне одному. (Діти посміхаються одне одному.)

П. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ (с. 76, вправа 201)

  • Прочитайте записані речення.

  • Як називається столиця України?

  • Яка головна вулиця міста?

  • Що ви знаєте про Київ?

  • Назвіть кількість букв, звуків у цьому слові.

  • Що ви помітили? (Букв — 4, а звуків — 5.)

  • Чому звуків більше, ніж букв?

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Каліграфічна хвилинка

Письмо довгої прямої із заокругленням внизу праворуч. (Зустрічаєть­ся при написанні великих літер А, Й, Л, М, П, Т, Ц, Ш, Щ, Я.)

2 Звуко-буквений аналіз

Учень проводить звуко-буквений аналіз слова посмішка і записує його на дошці.

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

- Усі слова в українській мові цікаві, потрібні. Та є серед них «чарівні» — ті, які мають магічну силу.

- А здогадатися, що це за слова, нам допоможе кросворд.

1) Мене ти промовляєш в знак подяки. (Спасибі)

2) Матуся вимовляє до тебе свою…(любов).

3) І ранок, і день, і вечір буває… (добрий).

4) Сьогодні, завтра і завжди бажаю: «Доброго вам… (здоров’я)».

5) Завинив — умій сказати…(«Пробачте»).

З

Д

Л

С

О

Д

Ю

П

П

Р

О

Б

А

Ч

Т

Е

О

Б

О

С

В

Р

В

И

Я

И

Б

Й

І

- Як називаються такі слова? (Ввічливі)

- Усі ці слова завжди на вустах у вихова­них і культурних людей. Саме ці слова тво­рять дива!

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

  • Сьогодні на уроці ми будемо вчитися вживати слова ввічливості в різних мовленнєвих ситуаціях.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота за підручником (с. 76-77)

Вправа 202

  • Прочитайте текст.

  • Про який давній звичай українського народу розповів письменник?

  • Які слова, близькі за значенням, можна дібрати до слова чудесний? (Чудовий, розкішний, прекрасний, незрівнянний)

  • Спишіть останнє речення.

  • Як ви розумієте вислів «знаменує собою»? (Означає, являє)

  • Поділіть виділені слова на склади для переносу.

Вправа 203 (робота в групах)

  • Прочитайте подані слова. Запам’ятайте їх.

  • Повчіться вимовляти їх, звертаючись до рідних, учителів, друзів.

  • Запишіть ці слова в зошити.

1 - ша група записує слова привітання.

2 - га група записує слова прощання.

3 – тя група записує слова прохання.

Цікаво знати. Запам 'ятай!

Треба говорити: «Дякую вам», а не «Дякую вас», «Пробачте мені», а не «Пробачте мене».

  1. Робота за таблицею «Ввічливі слова»

  2. Фізкультхвилинка

Один-два-три, з нами до лісу ходи.

Один, два, три, чотири, п’ять —

будем в лісі крокувать.

Там пташок ми зустрічаєм,

Разом з ними політаєм,

Разом з зайцем пострибаєм,

А від вовка — повтікаєм.

Як лисичка, до зайчат підкрадемося.

Перші проліски у лісі знайдемо.

Як ведмедик клишоногий, потанцюємо,

Ледве чутно тихим лісом помандруємо.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Групова робота

Використовуючи кольорові олівці, слід з’єднати кінці стрічок таким чи­ном, щоб вийшли прислів’я. Діти працюють на індивідуальних картках у групах, по закінченні роботи зачитують прислів’я і пояснюють їх значення.

Одне приємне слово

Від теплого слова

Рана загоїться,

Слова щирого вітання

Усе добре переймай,

Не одяг красить людину,

Хто людям добра бажає,

дорожчі за частування.

а лихе слово — ні.

і лід розмерзає.

той сам його має.

краще за цукор і мед.

а добрі діла.

а злого уникай.

  1. Творча вправа

Послухайте вірш Н. Красоткіної «Чарівні слова», запишіть у зошит ввічливі слова, які ви почули.

Я слова чарівні знаю, І «спасибі», й «дуже прошу»,

Вивчила охоче! «Вдячна вам», «будь ласка!»

І в розмові їх вживаю Словом радість всім приношу,

З ранку і до ночі! Світ стає, як казка!

«Доброго здоров’я, Галю!» «Всім привіт!, «Іди здорова!»,

«Добрий день, Оленко!» «Дякую красненько!» —

Ти до мене, я до тебе Ось така чарівна мова

Звернемось гарненько! Радує серденько.

З добрим ранком всіх вітаю, «До побачення вам, люди»,

Як іду із хати. «Будьте всі здорові!» —

І кажу всім «на добраніч», Ці слова чарівні всюди

Як лягаю спати. Ви вживайте в мові!

- Придумайте речення з одним із цих слів.

  1. Розвиток діалогічного мовлення (робота в парах)

- Уявіть, що до автобусу заходить дідусь з палицею, а вільних місць немає. Складіть діалог за опорними словами та словосполученнями.

Дідусю, сідайте будь ласка, далеко їхати, виходжу на наступній зупинці, нехай щастить, щасливої дороги.
4. Офтальмологічна пауза

Широко розплющу очі,

Роздивлюсь усе охоче.

Потім мружусь, наче киця,

І заплющую очиці! (Вправу повторити 5 разів.)

А тепер нове завдання —

Оченятам тренування.

Раз — поглянь у далечінь,

Два — в долоньці відпочинь.

  1. Опрацювання пам’ятки «Моральні правила» (кожен учень отримує для щоденного повторення та впровадження правил у повсякденне життя)

  • Будь завжди ввічливим, чуйним і уважним.

  • Зустрінеш знайомих — привітайся.

  • Допустив помилку, проявив грубість — проси пробачення.

  • Завжди допомагай літнім людям, товаришам, молодшим.

  • У громадських місцях не штовхайся, поступайся місцем
    інвалідам, літнім людям, жінкам з дітьми.

  • Ніколи не перебивай співрозмовника, навіть тоді, коли
    ти з ним не згодний, вислухай його до кінця і тільки тоді
    висловлюй свою думку.

  • Дружи із «ввічливими» словами.

VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

  • Про які нові слова ви почули сьогодні на уроці?

  • Які ввічливі слова ви запам’ятали?

  • Як почуває себе людина, до якої звертаються ввічливо?

Дидактична гра “Ввічливі слова ”

        - Доповніть вірш потрібними словами ввічливості.

Якщо бажаєш висловити подяку,

Промовити потрібно... (дуже дякую).

Коли мене сварять, я намагаюсь

Завжди казати чемно... (вибачаюсь).

І в Україні, і в Росії, і в Словаччині

Всі кажуть на прощання... (до побачення).

Розтопить серце всякого 
Сердечне слово
…(дякую). 
Коли тебе впіймають раптом за підказку, 
Ти вчителя розчулиш:.. (
вибачте, будь ласка). 
Зеленіє древній пень, 
Коли почує...
(добрий день). 
Коли згасає сонце у росі, 
Його зоря лягає лагідно на плечі, 
Серед знайомих, рідних голосів 
Ми чуємо привітне:…
(добрий вечір). 
Щоб знов зустрітись в годину призначену, 
Кажу щиро завжди я всім:…(
до побачення).

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати с.77,вправа 204. Повторити слова ввічливості.

- На закінчення уроку я хочу запропонувати до вашої уваги вірш «Чарівні слова»

У нашій рідній мові

Чарівні є слова.

Слова ці всім відомі,

Бо сила в них жива.

 «Добридень, «До побачення –

І усмішка сія.

Велике мають значення

Ось ці прості слова!

 Як скаже син чи донечка:

«Спасибі вам, «Будь ласка –

Ясніше сяє сонечко

І світ стає, як казка!

 Ось ці прості, живі слова

Не забувайте, діти!

Від них і радість ожива,

В очах промінчик світить.

 Від цих чарівних, добрих слів

Тепліше людям жити.

Якщо ти їх не говорив,

То треба говорити!

Це «Дякую» і «Добрий день»,

«Пробачте», «Будьте здорові».

Вживайте, діти, їх щодень

У нашій рідній мові!

 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
Схожі матеріали