Конспект уроку "Таємниці золотого жука" для вивчення оповідання Е. По у 7 класі

Опис документу:
Конспект містить докладний план роботи на уроці, макети слайдової презентації, креативні завдання, робочий листок для виконання завдань учнями, схеми, таблиці, заготовки для виконання домашнього завдання

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Захопливий сюжет оповідання Е. По «Золотий жук». Таємниці золотого жука

Мета: узагальнити знання учнів з творчості видатного американського

письменника, засновника детективного жанру Е.По, розкрити ідейний зміст

інтелектуального оповідання «Золотий жук»;

розвивати навички ідейно – художнього аналізу детективного твору, логічне

та критичне мислення, пам'ять та інтелектуальні здібності учнів;

виховувати стійкі переконання у безмежності можливостей людської думки та

розуму, бажання досягати успіху, реалізуючи власні здібності, таланти.

Обладнання: портрет письменника, тексти оповідання «Золотий жук», ілюстрації

до твору, роздатковий матеріал (листок для самооцінки, набори

ілюстрацій), «скарбничка мудрості» (цитати Е.По), презентація

Запишіть до зошитів тему й епіграфи до уроку. І тут на вас чекає загадка. Спробуйте перекласти й записати укр. мовою вислів Е.По

пауза

ЗМІСТ РОБОТИ

Гра ніколи не закінчується, коли все ваше життя залежить від повороту дружньої карти

Е. По

Його герой – людина з винятковими здібностями.

Шарль Бодлер

  1. Організаційний момент.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети.

Химерний, таємничий, загадковий, містичний, фантастичний, жахливий, але (!) яскравий - усе це визначення, що характеризують художній світ американського письменника, основоположника детективного жанру Едгара Аллана По. Він писав вірші, повісті й оповідання. Кожен з його творів у своїй основі містить таємницю, яка потребує розгадки. Таке розмаїття загадкового світу По, ймовірно, - прагнення письменника здобути успіх, знайти скарби, які назавжди позбавили би його принизливого стану постійного безгрошів’я. Він прагнув знайти своє «Ельдорадо» - легендарну країну золота й коштовного каміння, яку шукали в Південній Америці іспанські завойовники.

  1. Виразне читання напам’ять вірша Е. По «Ельдорадо» ученицею ( незакінчений вірш про непройдений шлях (символічно?)

Молодий та стрункий

Вершник мчав навпрошки,

В дощ і спеку прямуючи радо,

Їхав поночі й вдень,

Ще й співав він пісень,—

Прагнув землю знайти — Ельдорадо.

Скільки років блукав,

Що вже й сивий він став,

Вже утратив і силу, й принаду,

Скрізь об’їздити встиг,

Та в блуканнях отих

Не знайшов він землі Ельдорадо.

На котрімсь із шляхів

Раз він привида стрів,—

Може, в нього він знайде пораду:

«Чи не знаєш хоч ти,

Де я зможу знайти

Землю ту, на ім’я Ельдорадо?»

Каже привид: «Поглянь,—

Там, де обрію грань,

Видко гір нерухому громаду;

Отуди твоя путь,

Щоб аж їх перетнуть,

Якщо хочеш знайти Ельдорадо!» Переклад Григорія Кочура, 1972

  • Як ви вважаєте, чи знайшов своє Ельдорадо письменник? (Ні, на відміну від головного героя оповідання «Золотий жук». Письменникові довелося майже все життя жити у бідності, випробуваннях, поневіряннях).

  1. Вивчення теми уроку

Слово учителя. Сьогодні ми працюємо з дуже цікавою сторінкою всесвітньої літератури – творчістю Едгара Аллана По.

Його місце у світовій літературі – особливе. Творчість цієї людини подарувала світові найбільш захоплюючий жанр, що заворожує, тримає читача у напруженні, дозволяє поринути у дивовижні пригоди, інтригує, – детектив.

Давайте пригадаємо, які асоціації викликає у вас слово «детектив». Прошу скласти схему.

    • Складання асоціативного куща «Детектив»

Що ж розминка пройшла успішно, давайте з’ясуємо, чи добре ви засвоїли поняття з ТЛ у темі, що вивчається.

    • Робота з листком самооцінки. (1-2). Перевірка знань із ТЛ. Підрахунок балів. (Табличка, завд. № 2)

  • Творче осмислення сюжету оповідання. Відповіді на запитання:

  • Як ви зрозуміли, чому твір має назву «Золотий жук»? Як ставляться до нього персонажі твору? (З жука все починається, він постійно у центрі уваги, ним захоплюються або ненавидять, цікавляться та використовують у розгадуванні таємниці).

  • Чому такий незвичайний екземпляр жука По зробив предметом знахідки героя? (Звичайний його не зацікавив би)

  • Чи можна стверджувати, що дивним є не лише жук, а й його власник? Чому? (Так, можна. Цурається людей, живе самотньо у віддаленій частині острова, в хатинці, що ховається в заростях мирту. У колі спілкування – лише слуга Джупітер й оповідач)

  • Що ви можете сказати про острів (зачитати) , що на ньому оселився герой? А він – дивний? (Так, опис)

  • А поведінка головного героя? Чи не дивною видається вона? (Дивною. Герой часто перебуває у пригніченому настрої, що на це немає жодних видимих причин, щось рахує, марить уві сні, десь блукає, зникає з дому).

  • З якою метою, на вашу думку, автор настільки докладно описує портретні характеристики, поведінку, душевний стан персонажів? (Розкриває внутрішній світ персонажів)

  • З якої події зазначені дивацтва набули загрозливого для оповідача й Джупітера вигляду?

  • Чому жук пригортає таку велику увагу героя? (Цікава знахідка, можливо, обіцяє цікавий перебіг подій)

  • Едгарові По цікавий сам процес розгадування таємниці. До цього процесу він успішно долучає читача.

  • Створіть кольоровий ряд в описі знайденої комахи. (Золотий - блискучий – сяйливий - металевий блиск надкрилків - чорні плями - темні цятки)

  • Чи можна назвати несподіваною експедицію героїв у гори? Чому? (Так, адже Легран нікого не інформував про свої «відкриття»)

    • Чи очікуваною й закономірною була знахідка? (Цілком несподіваною, як того вимагає новела)

    • Складання ланцюжка міркувань героя. («Літературний пазл»)

(Легран знайшов жука – Джупітер загорнув його у пергамент – оповідач і Легран піднесли пергамент до вогню – на пергаменті з’явилося спочатку зображення черепу – потім – козеняти – Легран промив пергамент теплою водою – поклав його на сковорідку – з’явилась криптограма)

  • Який метод використав герой, аби спочатку отримати криптограму, а потім і стати володарем незліченних скарбів? (Дедукція)

Пропоную підсумкову перевірку знання змісту твору за переліком запитань таблиці в робочому листку.

    • Перевірка знання змісту за робочим листком. Підрахунок балів

ПАУЗА!!!!!!!!!!!

    • Підсумкові запитання:

  • Завдяки чому Легран досягає успіху? Розмістіть свої відповіді на «Дереві рішень»

ПАУЗА

  • А якби Легран жив у наш час (комп’ютер, гаджети), чи володів би він тим набором знань, умінь для розкриття таємниці? Чи зумів би досягти успіху?

  • Чи могли би знайти скарби пірата Кіда оповідач чи Джупітер, якби пергамент потрапив до їхніх рук?

  • У темі нашого уроку записано «Таємниці золотого жука». Які таємниці приховував жук? (Жодної, вся справа в пергаменті та інтуїції Леграна)

  • Чому ж тоді в сюжеті час від часу з’являється жук, якого всі називають «золотим», а Джупітер по-дитячому радіє, дивлячись на комаху?

  • До якого різновиду творів ви віднесете твір «Золотий жук»? Чому?

  • Ми досягли з вами «Піку знань», гадаю, досягнуто. Спробуємо зафіксувати його у формі

  • сенкану «Легран».

  1. Легран

  2. Розумний, спостережливий

  3. Розшифровує, «нишпорить», міркує

  4. Багатство творчої уяви та інтелекту

  5. Успіх

Сенкан «Жук»

  1. Жук

  2. Незвичайний, унікальний

  3. Зачаровує, спонукає, інтригує

  4. Найцікавіша знахідка в колекції Леграна

  5. Скарб

  1. Заключне слово учителя.

Ми опрацювали захопливий сюжет оповідання Е.По й «розгадали» певні таємниці письменника та його героїв. Французький поет Ш. Бодлер (див. епіграф) назвав героя творів По «людиною з винятковими здібностями». Чи згодні ви з цим?

Едгар По жив у світі, де панувала влада золота. Світові грошей він протиставив світ людської уяви, розуму, неабиякого інтелекту.

В оповіданні «Золотий жук» («The Gold Bug») ідеться про пошуки скарбів, але утверджується не сила золота, а сила людської думки, багатство творчої уяви й розуму.

Герой оповідання Е. По наділений великими інтелектуальними здібностями, що дає йому можливість подолати важкі обставини й бідність. В образі Леграна втілено американську мрію — утвердження особистості за рахунок власних сил, енергії та розумових можливостей.

Саме тому герої По вирізняються з-поміж середовища. Вони не такі, як усі. Письменник любив створювати загадкові ситуації, але ще цікавіше йому було стежити за людиною, таємними порухами душі особистості, як вона виявляє себе за тих чи інших обставин

  1. Домашнє завдання. Написати уявне продовження історії Леграна та його друзів. Як вони зможуть розпорядитися скарбами?

На

рії

пи

Лег

са

ра

ти

на

ни

змо

скар

жуть

ба

роз

уяв

то

ся

ми

та

во

по

не

іс

ти

ди

ря

?

йо

Як

ння

зів.

же

дру

дов

го

про

РОБОЧИЙ ЛИСТОК ДЛЯ САМООЦІНКИ

Уч 7 – В класу ________________________

Тема. Захопливий сюжет оповідання Е.По «Золотий жук». Таємниці золотого жука

  1. Оцініть свій настрій за допомогою смайлика (поставте позначку під малюнком )

  1. Заповніть таблицю. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Літературознавчий термін

Ключове слово

Самооцінка знань (бали)

Висновки (повторити/вивчити)

Оповідання

Прозовий твір невеликого обсягу про подію з життя персонажа

Детектив

Пригодницький твір, в основі якого розкриття злочину чи таємниці

Інтрига

Складна й напружена дія в сюжеті

Тема твору

Те, про що розповідається

Ідея (головна думка)

До чого закликає автор

Загальна кількість балів

  1. Робота в парах. Заповніть таблицю. Кожна правильна відповідь – 0,5 бала.

Запитання

Відповідь

Бали

Ім’я персонажа

Вільям Легран

Його походження, минуле

Аристократ, гугенот, збанкрутів

Риси вдачі, характеру. Психологічний портрет

Вразливий, меланхолік, мізантроп, підвладний емоціям, добре розвинена інтуїція

Хобі, (професія)

Колекціонування комах, ентомолог, розгадування криптограм, набуття знань із різних галузей

Знахідка героя та очікування від неї

«Золотий» жук, який «принесе щастя» (розбагатіти)

Чим пояснює Джупітер зміни в поведінці господаря? Чи існує зв'язок із епіграфом до твору?

Тим, що його вкусив жук.
Так, існує. Після «укусу» жука господар «захворів»: марить золотом уві сні, рахує цифри, блукає цілими днями.

Як сприймає герой турботу й піклування свого слуги?

Надмірна турботливість

Які виразні деталі, прикмети ви помітили в оповіданні?

Острів: густі зарості мирту, самотня хатина; криптограма з незрозумілими поняттями: «єпископів заїзд», «чортове сідало», «хороше скло»; Тюльпанове дерево, череп; жук тощо

Як змінюється ставлення оповідача до героя протягом всієї розповіді?

Від занепокоєння до захвату

Ваше ставлення до героя.

Чи викликає він у вас повагу?

Неймовірний успіх завдяки непересічному інтелекту. Так, адже можливості людини – безмежні.

  1. Підрахунок балів

    Самооцінка

    Оцінка роботи в парі

  2. Чи змінився ваш настрій? Якщо сталася зміна, поставте нову позначку

На

рії

пи

Лег

са

ра

ти

на

ни

змо

скар

жуть

ба

роз

уяв

то

ся

ми

та

во

по

не

іс

ти

ди

ря

?

йо

Як

ння

зів.

же

дру

дов

го

про

На

рії

пи

Лег

са

ра

ти

на

ни

змо

скар

жуть

ба

роз

уяв

то

ся

ми

та

во

по

не

іс

ти

ди

ря

?

йо

Як

ння

зів.

же

дру

дов

го

про

На

рії

пи

Лег

са

ра

ти

на

ни

змо

скар

жуть

ба

роз

уяв

то

ся

ми

та

во

по

не

іс

ти

ди

ря

?

йо

Як

ння

зів.

же

дру

дов

го

про

На

рії

пи

Лег

са

ра

ти

на

ни

змо

скар

жуть

ба

роз

уяв

то

ся

ми

та

во

по

не

іс

ти

ди

ря

?

йо

Як

ння

зів.

же

дру

дов

го

про

На

рії

пи

Лег

са

ра

ти

на

ни

змо

скар

жуть

ба

роз

уяв

то

ся

ми

та

во

по

не

іс

ти

ди

ря

?

йо

Як

ння

зів.

же

дру

дов

го

про

На

рії

пи

Лег

са

ра

ти

на

ни

змо

скар

жуть

ба

роз

уяв

то

ся

ми

та

во

по

не

іс

ти

ди

ря

?

йо

Як

ння

зів.

же

дру

дов

го

про

  1. Заключне слово учителя.

Ми з вами опрацювали захопливий сюжет оповідання Е.По й «розгадали» певні таємниці письменника та його героїв. Французький поет Ш. Бодлер (див. епіграф) назвав героя творів По «людиною з винятковими здібностями». Чи згодні ви з цим?

Едгар По жив у світі, де панувала влада золота. Але постійно борючись із бідністю, письменник не сприймав надмірного практицизму й прагматизму своїх співвітчизників. Світові, де панував культ грошей, він протиставив світ людської уяви, розуму, неабиякого інтелекту.

В оповіданні «Золотий жук» («The Gold Bug») ідеться про пошуки скарбів, та все ж таки у творі утверджується не сила золота, а сила людської думки, багатство творчої уяви й розуму, завдяки яким герой розгадав таємницю та знайшов сховок. Від появи оповідання в суспільстві посилився інтерес до криптографії (шифрування задля збереження таємниці інформації). Утім, зміст твору значно ширший за таємницю давнього пергаменту. Герой оповідання Е. По наділений великими інтелектуальними здібностями, що дає йому можливість подолати важкі обставини й бідність. В образі Леграна втілено американську мрію — утвердження особистості в житті за рахунок власних сил, енергії і розумових можливостей.

Саме тому герої По вирізняються з-поміж середовища. Вони не такі, як усі. Письменник любив створювати загадкові ситуації, але ще цікавіше йому було стежити за людиною, таємними порухами душі особистості, як вона виявляє себе за тих чи інших обставин (ДИВ. ЕПІГРАФ Бодлера)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Сучасні проблеми адаптації та соціалізації особистості»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.