Конспект уроку. Складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними, 9 клас

Опис документу:
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними. Мета: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення, його будову та засоби зв’язку в ньому, вчити учнів правильно визначати підрядну частину речення

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

Мета: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення, його будову та засоби

зв’язку в ньому, вчити учнів правильно визначати підрядну частину речення,

ставити до неї запитання; розвивати логічне мислення та вміння учнів визначати і

оцінювати роль складнопідрядних з’ясувальних речень у текстах; формувати

вміння самостійно будувати та визначати головну і підрядну частину речення;

комунікативні вміння та навички; виховувати культуру мовлення, любов до рідного

слова, до матінки України.

Обладнання: картки для індивідуальної роботи; художні тексти

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Інтерактивний прийом «Мозковий штурм».

  • В якому мовознавчому розділі вивчається словосполучення і речення? (Синтаксис).

  • Яку синтаксичну одиницю вивчаємо? (Складне речення).

  • З якими різновидами складнопідрядних речень ми познайомилися на минулому уроці? (Складнопідрядними реченнями).

  • Яке речення називається складнопідрядним?

  • На які частини ділиться складнопідрядне речення? (на головну ізалежну частини).

  • Яка частина називається головною? (Та, від якої ставимо запитання .

  • Яку частину називаємо підрядною? (Ту, до якої ставиться запитання).

  • Як графічно можна зобразити складнопідрядне речення?

  • Як зєднуються між собою частини складнопідрядного речення? ( За допомогою сполучників та сполучних слів).

  • Як можна відрізнити сполучник від сполучного слова? (Сполучні слова виконують роль самостійних частин мови і в реченні виступають членами речення).

  • Гра «Четверте зайве» Знайди зайве речення.

  • Ти не чуєш, як соловї весільним співом дзвонять (Леся Українка).

  • До неї усміхнено придивляються добрі селянські очі, що все життя турбувалися хлібом насущним та невсипущою працею (М. Стельмах).

  • Сонце сідає в димах за собором, за його банями, що опухло випливають над селищем під крилом вечірньої зорі (О. Гончар).

  • Не кожному, хто пише, вдається здобути визнання сучасників (Б. Олійник)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

  1. Пояснення вчителя

Складнопідрядне з підрядним з’ясувальним - це такі одночленні речення, в яких головна частина є семантично і структурно неповною, а підрядна компенсує цю неповноту і відповідає на відмінкові питання Хто? Що? Кого? Чого?

Підрядна частина виконує роль відсутнього в головній частині підмета і додатка або ж конкретизує, наповнює змістом члени речення головної частини (додатки і в окремих випадках підмети), виражені займенником. Наприклад: Мені ввижається (що?), як в тихім ріднім колі старий дідусь навча своїх онуків.

Підрядне з'ясувальне пояснює присудок у головному реченні. Без підрядної з'ясувальної частини будова й зміст складнопідрядного речення незавершені, неповні. Підрядне з'ясувальне відповідає на питання непрямих відмінків.

З головним реченням підрядне з'ясувальне з'єднується за допомогою:

сполучних слів хто, який, чий, котрий, де, куди, коли, як;

сполучників що, як, щоб, ніби, мов, наче, чи.

Найчастіше підрядні з'ясувальні залежать від дієслів із значенням:

мовлення (говорити, казати, розповідати, повідомити, запитати, пояснити, нагадати тощо);

мислення (думати, передбачати, упевнитися, згадувати, розуміти тощо);

відчуття, сприймання (бачити, помічати, чути, відчувати, пишатися, бажати тощо).

Підрядні з'ясувальні речення можуть залежати від прислівників (відомо, зрозуміло, видно, треба, жаль тощо), прикметників та дієприкметників (певен, радий, задоволений, переконаний тощо).

  1. Робота з таблицями.

  • Назвати види підрядних речень.

  • Що означають підрядні з’ясувальні речення?

  • Як же можна зобразити схему такого речення?

  1. Робота в групах. Спостереження над мовним матеріалом.

  • Завдання кожній групі:

  • Визначити, чи є речення складнопідрядним.

  • Визначити головну та підрядну частини в реченні.

  • На які питання відповідає підрядна частина?

  • На якому місці в реченні знаходиться підрядна частина?

  • Чи можна головну та підрядну частини речення поміняти місцями?

  • Чим поєднуються частини складнопідрядного речення?

І група

Хотів би я знати, про що той струмочок у мріях своїх гомонить між травою (П. Тичина).

ІІ група

 І вчувалося кленам і соснам, що над ними вже й неба нема (М. Сингаївський).

ІІІ група

Уявилось мені, що йду я з дитинства донині і віднині в дитинство повертаю назад. (М. Сингаївський)

ІV група

1 я нікому не віддам того, що найдорожче в світі (М. Сингаївський).

  1. Самостійна робота учнів. Записати складнопідрядні речення. Пояснити, до яких слів відноситься з’ясувальна частина, якими сполучниками чи сполучними словами приєднуються підрядні частини до головних.

Пянко чарує шелест пшениці, що переплітається з дзвониками та берізкою… (Г. Косинка). Чорніє гай над водою. Де ляхи ходили.. (Т. Шевченко). Все, що відбувається в світі природи, має свій смисл (Є. Гуцало). Якось одного разу над Десною підслухав я вночі, на сіні лежачи і дивлячись на зорі, як після денної важкої праці коні розмовляли між собою, пасучись (О. Довженко). Я зі страхом відчуваю, як десь глибоко в душі звязується й росте вже знайомий, звіданий мною мулький сум (Є. Гуцало).

  • Зясувати лексичне значення виділеного слова. (мулький – 1. Який муляє, тисне:; твердий, шорсткий, шкарубкий, цупкий. 2. Перен. Який бентежить, турбує, гнітить.) Скласти з цим словом складнопідрядне з’ясувальне речення.

  1. Творча робота. Доповнити речення. Накреслити схеми до складених речень.

Люблю вечірній час, що …(спокій в душу заселяє і огортає все крилом задуми)

Дерево благають, щоб …(парості розпустило в тихім ріднім краю).

Як добре знати, що … ( вдома на тебе чекають найрідніші люди – мама й тато).

Серед великої тиші чулось тільки, як (здалека доносилися глухі удари грому).

Я хочу, щоб … (ранкове сонце сповістило про довгоочікуваний мир на землі).

V. Підсумок уроку

ІV. Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал підручника. Виписати 8 складнопідрядних з’ясувальних речень з творів Т. Шевченка

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Цифрові практики Нової української школи: створення освітнього відеопроєкту»
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.