Конспект уроку. Складнопідрядні речення з підрядними означальними, 9 клас

Опис документу:
Тема. Складнопідрядне речення з підрядним означальним. Мета :поглибити знання учнів про складнопідрядне речення, ознайомити їх з підрядними означальними; практично вчити практично застосовувати такі речення у мовленні; удосконалювати вміння визначати головну та підрядну частини

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Складнопідрядне речення з підрядним означальним.

Мета :поглибити знання учнів про складнопідрядне речення, ознайомити їх з підрядними

означальними; практично вчити практично застосовувати такі речення у мовленні;

удосконалювати вміння визначати головну та підрядну частини , ставити запитання

до підрядної частини, формувати вміння моделювати складнопідрядні речення з

підрядними означальними; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, вміння

узагальнювати і робити висновки; виховувати любов до рідного слова, природи,

Батьківщини.

Обладнання: підручник, картки – таблиці; інтерактивна дошка.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Мовний диктант

  • Складне речення – це …

  • Складні речення поділяються на … (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові).

  • Складнопідрядні речення діляться на … ( підрядні з’ясувальні, підрядні означальні, підрядні обставинні).

  • Підрядним з’ясувальним реченням називається … (це такі одночленні речення, в яких головна частина є семантично і структурно неповною, а підрядна компенсує цю неповноту і відповідає на відмінкові питання Хто? Що? Кого? Чого?)

  • Підрядна частина речення приєднується до головної за допомогою … (сполучників та сполучних слів).

  • Головну і залежну частини підрядного речення можна … (за допомогою питань, які ставляться від головної частини до підрядної).

  • Де може знаходитися підрядна частина по відношенню до головної частини у складнопідрядному реченні? (Після головної частини, усередині або перед нею).

  • Роль сполучних слів виконують … (відносні займенники – хто, що, який, котрий, у всіх відмінках та прислівники – де, куди, звідки).

  1. Гра «Знайди зайве речення».

а) Ранкове сонячне проміння прорвалося крізь вузькі шибки високих вікон і пустотливими зайчиками скакало по барвистих глазурових нитках, якими було облицьовано стіни хоромини (В. Малик).

б) Чули ви, як напровесні рано жайворонкова пісня бриніла? (Леся Українка).

в) Єпіфаній слухав щораз то більше впевнену й вірою пройняту мову гетьмана й відчував, як у душі проколюється паросток надії (Р. Іваничук).

г) Нехай ще раз послухаю, як те море грає… (Т. Шевченко).

  • Серед поданих речень виберіть зайве. Виділіть головну та підрядну частини в ньому. Поставте до підрядної частини питання.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

  1. Лінгвіністичне дослідження.

Кожному призначена межа, де порветься тихою струною муками напружена душа (В. Симоненко). Я виростав серед пісень, що їх співала тихо мати (І. Світличний). В історії кожного села є дні, що віки стоятимуть у людській памяті (К. Гордієнко).

  • Знайти головне і підрядне речення.

  • Поставити питання до підрядної частини. На яке питання воно відповідає?

  • На якому місці в реченні знаходиться підрядна частина стоствнот головної?

  • Які розділові знаки ставимо між частинами поданих речень.

2.Слово вчителя.

Складнопідрядним реченням з підрядним означальним називають таке складне речення, у якому підрядна частина виконує функцію розгорнутого означення й пояснює в головній частині іменник, займенник або слово іншої частини мови в значенні іменника. Підрядна означальна частина відповідає на питання який? чий? котрий? і приєднується до головної підрядними сполучниками або сполучними словами.

Підрядна частина пояснює в головній іменник або іншу частину мови в значенні іменника (у головній частині можуть бути вказівні слова той, такий, весь та ін.). Сполучні слова: який, чий, котрий, хто, що, де, коли, куди, звідки. Сполучники: щоб, ніби, мов, наче та ін.

Підрядна частина в складнопідрядному з підрядним означальним стоїть після означуваного слова. Але якщо підрядна частина пояснює в головній частині займенник, то вона може стояти й перед головною. У головній частині складнопідрядного речення розглядуваного типу перед означуваним словом можуть бути вказівні слова той, такий, все, кожний, всякий. Наприклад: І тільки природа знаходить такі барви, що їх не відтворити жодною фарбою (І. Нечуй-Левицький).

3.Опрацювання матеріалу за підручником

4. Творче завдання. Скласти складнопідрядні речення. Доповнивши їх підрядним означальними .

Унизу широко розкинулися луки ….

З Дніпровських берегів доносилась пісня ….

Кришталем видзвонює її тонкий ніжний голос ….

  • За допомогою чого ви поєднували частини складного речення7

5. Робота з таблицею.

6. Практична робоа.

  • Спишіть речення, замінивши засоби зв'язку між частинами (де можливо) на синонімічні.

1. Серія картин, за яку майстриня українського декоративного мистецтва Марія Приймаченко удостоєна Державної премії України імені Тараса Шевченка, має назву «Людям на радість» (М. Шинкарук). 2. Українська тема у творчості І. Айвазовського присутня і в образах міст, і, зрештою, у самих краєвидах Чорного моря, по якому плавали ще човни князя Олега й козацькі чайки (Ю. Белічко). 3. Поворотним в історії Качанівки (зараз унікального архітектурно-паркового ансамблю) був момент, коли її власником став генерал-губернатор Петро Рум'янцев (В. Панченко). 4. Григорій Сковорода народився в селі Чорнухи, що на Полтавщині, у козацькій родині (Д. Степовик). 5. Кожен раз зустрічаю весну з відчуттям, ніби у світі відбувається щось нове, незвичайне (С. Плачинда).

- Які речення з поданих можна перебудувати в прості, не втративши їхнього змісту?

  • Складіть і запишіть складнопідрядні речення з підрядним означальним, що відповідають схемам.

  • Розподільне письмо. Подані речення записати у два стовпчики: 1 – з підрядними означальними; 2 – прості речення з поширеним відокремленим означенням.

Це був північний нагірний схил, порослий густим лісом (В. Арсеньєв). Війне вітерець, з листка пелюстку струсить, яку із саду перед тим приніс (Н. Тихий). Через усю Вербівку стеляться сукупні городи та левади, необгороджені тинами (І. Нечуй-Левицький). Не можна уявити нічне небо без зоряних ліхтариків, що споконвіку освічують земні дороги людям (В. Супруненко). Весною пробуджує (В. Супруненко). Піщаний вал, нагорнутий хвилями прибою, відділяв море від гущавини, створеної розлогими кущами (І. Сенченко). Ярослав руками перебирав стебла пшениці, у яку вже ввійшла золотінь ( М. Стельмах).

- До складнопідрядних означальних речень накреслити схеми.

  • Дослідження – характеристика.

  • Прочитати речення. Визначити, у якому з них Що виступає сполучником.

Це та яблунька, що ми посадили удвох (А. Малишко). І голосом життя відлунює каміння на передзвін струмка , що розбудив туман (П. Осадчук). Джерела додають нам чистоти такої, що наміри одразу злі зникають (П. Осадчук).

  • Зробити фонетичний розбір виділеного слова

  • Яка зі схем відповідає структурі речення?

    Людей і народи примушують робити висновки з минулого, хоча лише те, що нас чекає попереду, що ми маємо зробити зараз, пояснить нам, що ж було насправді та яке воно мало значення ( К. Іжиковський ).

А. [][.., (що…), (що…),..], (що…).                               

 Б. [], (хоча…), (що…), (що…),(що…) та [].

В. [], (хоча.., (що…), (що…),…), (що…) та (яке…).            

Г. Немає правильної відповіді.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток ключових компетентностей педагога Нової української школи в умовах безперервної освіти»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.