Конспект уроку. Складнопідрядні речення, урок 2, 9 клас

Опис документу:
Тема.Складнопідрядне речення, його будова та засоби зв’язку в ньому. Розділові знаки в складнопідрядному реченні. Мета: поглибити знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити з поняттям складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема.Складнопідрядне речення, його будова та засоби зв’язку в ньому. Розділові знаки в

складнопідрядному реченні.

Мета: поглибити знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити з поняттям

складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати організаційно-

контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень у текстах; удосконалювати

пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складнопідрядних

реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети

спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; формувати в учнів мовну

грамотність, культуру спілкування, вміння правильно застосовувати здобуті знання на

практиці; виховувати в учнів любов всього прекрасного, відчувати красу та її багатства, до

мови, рідного краю, природи, прагнення бути гідним громадянином своєї держави.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: роздатковий матеріал «Складнопідрядні речення»; картки для творчого завдання;

підручник.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Колективна робота.

  • Записати речення під диктовку. Виділити в них граматичні основи, визначити їх вид. Пояснити вживання розділових знаків у реченнях. Прочитати речення, правильно інтонуючи.

Я вірю в ранок, у початок усіх начал, усіх доріг, у дзвін роси, у цвіт хрещатий, у перший крок через поріг (П. Перебийніс). Душа мовчить, але дзвенить струна, і колос проростає у пустелі. (Г. Коваль). Обнімало небо білу хмару, обнімало море хвилю кару (М. Вінграновський). Біля ставу тремтить поріділе золото верб, а між ними дівочими стрічками ворушиться просинь, і по ній снується легеньке осіннє павутиння (М. Стельмах). Життя тільки тоді має сенс, коли людина створює нове, красиве, хороше в імя щастя людства (В. Собко).

  • Пригадайте, які види речень вам уже відомі.

  • Які розділові знаки ставляться в реченні?

  • Які є складні речення? Накреслити схеми до двох останніх речень. Що ви можете сказати?

  • Які це складносурядні речення? Яку роль вони відіграють у мовленні?

  • Якими сполучниками сурядності зєднуються проcті речення у складносурядні?

  • До якого виду речень відноситься останнє речення?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку.

  1. Слово вчителя.

Отже, одним із видів сполучникових складних речень є складносурядне речення, в якому одне просте речення залежить від іншого і пояснює його. Поєднуються частини складнопідрядного речення підрядними сполучниками та сполучними словами.

Сьогодні на уроці ми розпочинаємо вивчення нової теми «Складнопідрядне речення, його будова та засоби зв’язку в ньому». Навчимося розпізнавати такі речення в тексті, визначати головну та підрядну частини, ставити до них запитання, розставляти розділові знаки.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Пояснення вчителя.

Складнопідрядне речення складається з головного речення й одного або кількох підрядних, що пояснюють головне в цілому або один із його членів. Від головного речення до підрядного можна поставити питання (Коли вийшли за село (коли?), зійшло сонце (Ю. Збанацький)). Підрядне речення може стояти перед головним, після нього і в середині нього. Однак тільки після головного речення стоїть підрядне, якщо воно вказує на наслідок або відноситься до певного члена в головному речення. У вимові підрядне речення і головне розмежовуються паузою. Засобом зв'язку підрядного речення з головним виступають підрядні сполучники та сполучні слова. На відміну від складносурядних речень, у складнопідрядних сполучники і сполучні слова належать до підрядної частини речення.

Підрядні сполучники не бувають членами речення. За будовою вони поділяються на прості (що, як, щоб, якщо, якби, хоч, ніж, мов, чи) іскладені (через те що, тому що, у зв'язку з тим що, незважаючи на те що).

Сполучні слова ― це повнозначні слова; вони, на відміну від сполучників, є членами речення. У ролі сполучних слів виступають відносні займенники і прислівники хто, що, який, чий, котрий, де, куди, звідки, як, чому, коли (Хто думає, той і розум має (Нар. тв.).

Різниця між сполучниками та сполучними словами полягає в тому, що: 1) сполучники не відповідають на питання, а сполучні слова відповідають; 2) підрядне речення зі сполучним словом можна перетворити на питальне речення, а зі сполучником -- не можна (Сталося щось таке, чого не могло статися (В. Козаченко) -- Чого не могло статися?); 3) сполучник можна замінити лише сполучником, а сполучне слово -- тільки іншим сполучним словом.

У головних реченнях часто вживаються вказівні слова (займенники та прислівники) такий, той, там, тоді, звідти, так та ін., що пояснюються підрядним реченням. Вказівні слова є членами головного речення (Земля висохла так, що під ногами дзвеніла (М. Коцюбинський)).

  1. Колективне опрацювання таблиці «Види складнопідрядних речень».

  1. Робота в парах. Прочитати текст. До якого стилю мовлення він належить? Визначити, з яких видів речень складається текст. За якими ознаками ви розпізнаєте складнопідрядні речення?

Люблю я темну ніч і золоті зірки,

Що грають у просторі

І дивляться згори на соннії садки.

Люблю я ті часи, як сонце вже встає

І промінь свій прозорий

На села, на поля так вільно, ніжно ллє.

Люблю блискучий день, коли земля цвіте,

Пташиний хор співає

І славить у піснях тих сонце золоте.

Але найбільш люблю таємний вечір я,

Коли вже день згасає

І тіні мрійнії лягають на поля.

М. Рильський

  • Зясуйте, скільки підрядних речень входить до складнопідрядних?

  1. Переписати печення. Проаналізувати будову речень та їх схем. Встановити відповідність між ними.

Не може вбить поета куля жодна, коли в його поезії народ. (В. Сосюра). Талант митця, якщо він справжній талант, не може стояти осторонь від долі свого народу (А. Малишко). Скільки зір у високому небі, стільки співів у серці моїм (В. Сосюра).Де грози падають, там райдуги встають (П. Тичина).Ледве сонечко ясне скотиться додолу, тихий вечір присмерком вкриє ліс і поле (Н. Забіла).

  • Які спільні ознаки є в будові складнопідрядного речення і словосполучення?

  • Назвіть, яким способом ви визначаєте головне речення і підрядне.

  1. Творче конструювання. До поданих простих речень додайте підрядні і запишіть.

Курличуть в небі журавлі. Холодні хвилі бють об чорні скелі. Уже де-не-де по лісах прохоплювалось перше полумя осіннього багрянцю. Теплий дощик змочив землю. Сонце торкнулось вершечків дерев.

  • Визначити види простих речень. Зробити синтаксичний розбір речень.

  1. Пояснювальний диктант.

  • Записати речення під диктовку. Визначити головну та підрядну частини, засоби зв’язку в реченні. Зясувати, як поєднані між собою головна та підрядна частина речення. Накреслити схеми речень.

Благословена та ясна година, коли дитя читає «Кобзаря» (Д. Павличко). Листя горобини з зеленого стало жовтим, а подекуди і червоним, так що його важко було відрізнити від ягід (В. Гжицький). Хочеться в дитинство повернутись, щоб з криниці неба зачерпнути (Є. Гуцало). Якщо земля любовю не зігріта, то де ж у світі візьметься тепло? (І. Гнатюк). А на тому місці, де стояла тінь, іскрило сонце широкою плямою(Панас Мирний).Холонуть і смутніють далі, і, де шепталася трава, вітри за літом у печалі цілують голі дерева (В. Сосюра). Понеси мене на крилах, радосте моя, де на пагорбах ы схилах сонця течія (В. Симоненко).

V. Підсумок уроку

  1. Попереджувальний диктант

Сховавши фарби в зелен-вітах, підкралась осінь, наче рись, і в тіло вистиглого літа вже пазурі її вп’ялись (Д. Луценко). Грайте бубни дубів, бо у танець пішов листопад (Є. Гуцало). За обрієм гуляє листопад, й земля рипить, морозами скута (А.Малишко). Де панують мир і любов,там не ллється кров (Нар.тв.). Над людством нахилюсь, як над потоком, в якому видно воду аж до дна (Д.Павличко). Не кажи гоп,поки не перескочиш ( Нар.тв.).

  • Вказати вид речень. Визначити засоби зв’язку.

  • Чим відрізняється сурядне речення від підрядного?

  • Яке місце можуть займати підрядні речення відносно головного?

  • Які підрядні речення пояснюють слова в головному, а які – головне речення?

VІ. Домашнє завдання. Прочитати параграф підручника.

  1. Написати твір-мініатюру в художньому стилі,використовуючи складнопідрядні речення

«Про що розмовляє вітер у полі».

  1. Виписати з творів художньої літератури 8 складнопідрядних речень.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розроблення і використання цифрового освітнього контенту в освітньому процесі Нової української школи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.