Конспект уроку розвитку звязного мовлення :контрольний переказ тексту

Опис документу:
Урвиявити та оцінити рівень сформованості в учнів умінь і навичок письмово відтворювати зміст прослуханого тексту публіцистичного стилю, доповнювати його своїми міркуваннями, навчити висловлювати власне розуміння порушеної в тексті проблеми .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема уроку. Контрольний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (2 уроки).

Тип уроку –розвиток зв’язного мовлення.

Мета уроку:

навчальна –виявити та оцінити рівень сформованості в учнів умінь і навичок письмово відтворювати зміст прослуханого тексту публіцистичного стилю, доповнювати його своїми міркуваннями, навчити висловлювати власне розуміння порушеної в тексті проблеми ;

розвивальна – розвивати зв’язне мовлення, логічне та образне мислення, збагачувати й уточнювати словниковий запас, удосконалювати культуру писемного мовлення;

виховна – виховувати в учнів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу моральні якості, відповідальність за обраний шлях.

Обладнання: текст для переказу, презентація, проектор.

Перебіг уроку

І. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності

Наш урок присвячений написанню контрольногописьмового докладного переказу тексту публіцистичного стилю із творчим завданням.

Мета нашого уроку: узагальнити й систематизувати набуті вами знання про особливості публіцистичного стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички письмово докладно переказувати текст, за складеним планом, доповнюючи його своїми міркуваннями, розвивати логічне мислення, пам'ять, удосконалювати культуру писемного мовлення, виховувати за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу моральні якості, відповідальність за обрану вами дорогу

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

— Текст — це ...

— Текст має такі ознаки, як...

— Мені відомі такі стилі мовлення, як...

— Визначають такі типи мовлення, як...

— Публіцистичний стиль характеризується такими ознаками...

— Тексти публіцистичного стилю слугують для того, щоб...

  1. Вступна бесіда

  • Який вид роботи називають переказом? Назвіть види переказів. ( Переказ – вид роботи з розвитку мовлення,що передбачає відтворення змісту сприйнятого на слух, або прочитаного тексту. Перекази бувають навчальні, контрольні, усні, письмові, докладні, стислі, вибіркові, творчі).

  • Чим докладний переказ тексту відрізняється від стислого?

  • Що треба пам’ятати при роботі з текстом? (Усі компоненти – зміст, структура, мовне оформлення – тісно пов’язані й залежать від мети тексту, комунікативного завдання).

  • За якими ознаками визначають стилі мовлення? (Сфера використання, основне призначення, жанри, основні ознаки, мовні ознаки).

  • За визначеними ознаками назвіть особливості публіцистичного стилю мовлення.

  1. Згадаймо!

Публіцистичний стиль

  1. Сфера використання публіцистичного стилю — громадсько-політична, суспільно-виробнича, культурно-освітня діяльність, навчання.

  2. Основне призначення:

- розв'язання важливих актуальних суспільно-політичних проблем інформаційно - пропагандистськими методами;

- активний вплив на читача (слухача), спонукання його до діяльності, до бажання зайняти певну громадянську позицію, змінити погляди чи сформувати нові;

- пропаганда певних думок, переконань, ідей, теорій та активна агітація за втілення їх у повсякдення.

  1. Основні ознаки:

- доступність мови й формулювань (орієнтація на широкий загал);

- логічність доказів і полемічність викладу;

- поєднання точних найменувань, дат, подій, місцевості, учасників, викладення наукових положень і фактів з емоційно-експресивною образністю;

- наявність низки яскравих засобів позитивного чи негативного авторського тлумачення, яке має здебільшого тенденційний характер;

- широке використання художніх засобів (епітетів, порівнянь, метафор,, гіпербол та ін.).

  1. Основні мовні засоби:

- синтез складників наукового, офіційно-ділового, художнього й розмовного стилів;

- лексика, насичена суспільно-політичними й соціально-економічними термінами, закликами, гаслами (електорат, багатомандатний, приватизація та ін.,);

- багатозначна образна лексика, емоційно-оцінні слова;

- уживання в переносному значенні наукових, спортивних, музичних, військових та інших термінів;

- часте використання іншомовних суфіксів -їст (-ист), -атор, -ація та ін. (пацифіст, культурист, провокатор, пролонгація); префікси псевдо-, нео-, супер-, інтер- та ін. (псевдоідея, неофашизм, суперкомп 'ютер, інтерактивний);

- різні типи питальних, окличних та спонукальних речень, зворотний порядок слів, складні речення ускладненого типу з повторюваними сполучниками та ін.;

- використання влучних афористичних, інтригуючих заголовків.

  1. Публіцистичний стиль за жанрами, мовними особливостями та способом подавання інформації поділяють на такі підстилі:

а) стиль ЗМІ— засобів масової інформації (часописи, листівки, радіо, телевізія тощо),

б) художньо-публіцистичний стиль (памфлети, фейлетони, політичні доповіді, нариси тощо), наприклад:

ІІІ. Робота над переказом

  1. Читання тексту

ПОЕЗІЯ і ПРОЗА ПРОФЕСІЙ

Редакція журналу щодня одержує чимало листів. Ці листи щирі й відверті. Відчувається, що їх авторам хочеться висповідатися, спитати поради. Адже розповісти про себе все, навіть найінтимніше, найзавітніше незнайомій людині легше, ніж найближчому другові.

Ці два листи прийшли одночасно. Обидва від дівчат-ровесниць. Одна дівчина, закінчивши школу, пішла працювати до канцелярії, її пригнічує одноманітність хай і нескладної, але такої буденної праці. Вона заздрить тим, хто завжди в дорозі, хто ночує в наметах, бачить над собою не стелю, а зоряне небо.

Інша дівчина стала геодезистом. Тижні, а то й місяці вона проводить у полі, тому так сумує за гамірливим містом, так заздрить своїм ровесницям, які можуть хоч щовечора відвідувати якщо не музеї й театри, то принаймні дискотеки. Професію свою вона ненавидить. «Мені здається, я сіла не в свій потяг. Треба б пересісти, але як же непросто це тепер зробити»,— пише вона.

Справді, тепер це непросто. Як і непросто, врешті, вибрати той самий «свій» потяг вчасно і правильно.

Які неправдиві,— просто-таки бутафорські уявлення має наша молодь про різні професії! Лікар — це для неї обличчя у марлевій пов'язці, яскрава лампа над хірургічним столом. Родичі очікують біля дверей операційної, уже з квітами, бо наперед переконані, що операція пройде блискуче. Сталевар — це для молодих твердий погляд, рішучий вираз мужнього обличчя, яскраве полум'я мартену... Геолог — це рюкзак, едельвейси, водоспади, ризиковані, проте завжди вдалі переправи через бурхливі гірські річки, гітара біля мальовничого багаття...

Як же легко зобразити зовнішні атрибути професій! І як нелегко розкрити істинну суть фаху! Тут уже треба збагнути прозу щоденної копіткої праці людей, бо ж без прози не існує поезії.

Життя геолога — це місяці, якщо не роки обробки зібраних матеріалів. Це бездоріжжя, побутова невлаштованість, часто бездомність і безсімейність. Крім краси гірських ущелин та екзотики дрімучих хащів, це люті комарі й набридлива мушва, це безкінечна втома.

Життя лікаря-хірурга — це безперервне фізичне й душевне напруження, це гоєння людських ран і виразок. Це будні прийому стражденних і, буває, роздратованих хворих, це виснажливі нічні чергування. Нерідко — це й найтяжчий моральний обов'язок сказати рідним, що врятувати хворого попри всі зусилля не вдалося...

Життя вчителя — це не лише оберемки квітів у день екзаменів. Це стопи зошитів, які доводиться перевіряти до глибокої ночі, це шум у класі, штовханина на перервах, це сорок учнів із різними, такими непростими характерами... І то в кожному класі по сорок, а скільки усього? А протягом життя?

Тож придивляйтеся до людей, до їхньої праці, до прози й поезії професій, які вас зацікавили! Щоб не довелося потім пересідати в інший потяг (Із журналу; 410 слів).

2 . Словникова робота

  • Геодезія — наука про зображення земної поверхні на планах і картах, про методи вимірювання на місцевості.

  • Геологія — наука про речовинний склад землі, утворення й розміщення корисних копалин.

  • Бутафорський (перен. показний, несправжній).

  • Атрибут (постійна ознака чогось).

  • Екзотичний (тут: незвичний, химерний, дивовижний).

3.Бесіда над змістом прочитаного

  • Визначте основну думку, тип і стиль мовлення прослуханого тексту?

  • Через що може з'явитися незадоволення обраною професію?

  • Чому непросто обрати «свій потяг»?

  • Чому в молоді часто викривлені уявлення про різні професії?

  • Які професії згадуються в тексті? Що відомо про зовнішні атрибути і суть кожної з них?

  • Як ви розумієте вислови: «Фахівці, як і професії, бувають різні», «Без прози не існує поезії»?

  1. Складання плану

І. Роздуми над листами до редакції.

ІІ. Як сісти у «свій» потяг?

2.1. Бутафорські уявлення молоді про різні професії.

2.2. В чому суть щоденної копіткої праці людей?

ІІІ. Вдивлятись у суть фаху.

3.1. Життя геолога.

3.2. Фізичне й душевне напруження лікаря-хірурга.

3.3. Невтомна праця вчителів.

ІУ. Запорука правильного вибору.

  1. Повідомлення творчого завдання: завершіть текст, доповнивши його власними роздумами про важливість «пізнати себе» (за Г. Сковородою) та вибору «сродної праці».

  1. Повторне читання тексту

  1. Підготовка чорнового варіанту переказу

  1. Редагування роботи і переписування її начисто

  1. Перевірка й аналіз робіт

ІV Підсумки. Рефлексія.

Бесіда. «Мікрофон»

— Якою була для вас робота над текстом: легкою чи важкою?

— Коли виникало більше труднощів: під час написання докладного переказу чи виконання творчого завдання?

— Чи задоволені ви своєю роботою?

V Домашнє завдання

Доберіть афоризми або прислів’я про ghfw..

Використана література:

I. Караман С. О., Мацько Л. І., Караман О. В. Українська мова: Як писати переказ: Навч.-метод. посібник. – К.: Магістр-S, 1998. – 224 с.

II.Донченко Т. Як готувати учнів до переказу // Українська мова і література в школі. - 2001. - № 2. – С. 3 - 6.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток і саморозвиток професійної креативності вчителя »
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.