Конспект уроку розвитку мовлення "Детальний переказ тексту. "Чомга."

Опис документу:
До конспекту розроблена презентація!! Мета: вчити складати письмовий детальний переказ тексту за планом; розвивати навички усного і писемного мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; зацікавлювати світом природи; продовжити знайомство з птахами нашого краю; розвивати увагу, мислення, пам'ять, спостережливість; виховувати почуття поваги до слова, любов до рідної землі, любов до природи, до птахів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Детальний переказ тексту «Чомга»

Мета: вчити складати письмовий детальний переказ тексту за планом;

розвивати навички усного і писемного мовлення;

збагачувати словниковий запас учнів;

зацікавлювати світом природи; продовжити знайомство з птахами нашого краю;

розвивати увагу, мислення, пам'ять, спостережливість;

виховувати почуття поваги до слова, любов до рідної землі, любов до природи, до птахів.

Тип уроку: урок розвитку мовлення

Обладнання: комп′ютер, презентація, відеоматеріал «Чомга та пташенята»,

візитівка птаха,

ілюстрації з зображенням очерету + словникове слово для Дерева словникових слів,

зошити.

ПІРНИКОЗА ВЕЛИКА,

ЧОМГА,

НОРЕЦЬ,

ВЕЛИКА ПОГАНКА

Довжина тіла – 46-50 см

Розмах крил – 90 см

Вага – 1 кг

Тривалість життя – 10-15 років

Пірникоза велика або великий норець поширена на водоймах багатьох країн Європи та Центральної Азії, іноді трапляється також в Африці. До Центральної Європи пірникоза повертається дуже рано – тільки-но з води сходить крига. На зимівлю (на Азовське та Каспійське моря) відлітає у жовтні-листопаді, але якщо водойма не замерзає, то птаха можна спостерігати там цілий рік. В Україні пірникоза велика гніздиться по всій території, окрім гір, надаючи перевагу слабопроточним водоймам: озерам, ставкам, спокійним річкам із плесами і заростями водяної рослинності. Мігрує на всій території країни.

Велика пірникоза – птах відкритих прісних водойм. Полюбляє густу прибережну рослинність. На воді сидить глибоко, ховаючи білий низ. Ноги віднесені далеко назад, тому пересування по суходолу викликає труднощі. Зате пірникоза чудово плаває і пірнає. Літає швидко, проте в разі небезпеки пірнає, відштовхуючись ногами, а не злітає. Птах може знаходитись під водою досить довго. Харчується рибою, молюсками, комахами та їх личинками. Їжу добуває пірнаючи і досліджуючи дно, або ловить здобич, що плаває зверху. Пірникоза часто ковтає своє пір`я, що вистилає шлунок і захищає його від поранень гострими кістками.

Період гніздування пірникоз триває з квітня по липень. Шлюбні ігри проходить на воді. Птахи підпливають один до одного дуже близько і піднімається вертикально, наче пінгвін, даруючи один одному пучки водоростей. Пірникози будують високе плавуче гніздо з невеликим лотком. Воно напівзатоплене або мокре. У кладці 3-4 білих яйця, які з часом темніють від води. Птахи прикривають яйця рослинами, якщо надовго залишають гніздо. Насиджують по черзі протягом 28 діб. Після вилуплення пташенята одразу можуть плавати і самостійно їсти. Дорослі птахи час можуть перевозити малят на спині. В разі небезпеки вони пірнають, ховаючи пташенят в пір`ї.

Станом на кінець ХІХ ст. чисельність пірникоз була вкрай низькою, здебільшого через полювання заради отримання їх пір`я. Однак, після зникнення цієї варварської моди, популяція їх знову збільшилась. На відміну від багатьох видів водоплавних птахів, за останній час ареал пірникози великої не зменшився. Однак загрозу виду становить зменшення кількості водно-болотних угідь прісної води, в результаті дренажу, підвищенню солоності, зміні режиму добування підземних вод, меліорації і т.п. У багатьох країнах пірникоза вже не належить до зникаючих видів завдяки спланованим послідовним охоронним заходам. Вид охороняється додатком № 3 Бернської конвенції.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Психологічна настанова на урок.

Доброго ранку, 3-А клас! (Показуємо "привіт"🙋)

Нехай гарний настрій буде у вас! (Показуємо 👍)

Хай день новий в серце добро принесе! (Прикладаємо руку до серця♥️)

А наша голівка хай знає усе! (Показуємо на голівку🙆)

І успіху буде ціла гора! (Підносимо руки над головою і об'єднуємо долоні️)

Урок розпочнемо у класі? "Урааааа!"

(Олена Карпицька)

2. Перевірка готовності до уроку.

(Вчитель нагадує, яке навчальне приладдя буде необхідне на уроці.)

ІІ. Повідомлення загальної мети.

Українську мову рідну
будемо вивчати
та культуру мовлення
разом розвивати.

Урок розвитку мовлення час розпочати.

Сьогодні тренуємося переказувати.

Тож мерщій поспішаймо

І з каліграфії розпочинаймо!

ІІІ Актуалізація знань і чуттєвого досвіду учнів.

  1. Каліграфічна хвилинка

Прописування учнями букви Чч і поєднань з нею (Слайд 3)

  1. Розповідь учителя ( з елементами сторітелінгу та скрайбінгу.) (Слайд 4)

(Розповідь супроводжується додаванням картинок на слайді.)

- Хочу поділитися з вами історією, яка трапилася зі мною в середині літа.

Одного разу ввечері ми пішли на прогулянку… на наше лісове озеро (Алмазне озеро). З собою ми взяли … нашого собаку.

На березі озера наш пес, який дуже любить поплавати, звичайно ж побіг до води і чомусь почав гавкати на зарості озерних рослин. Коли ми підійшли ближче, то побачили… напівзатоплене у воді гніздо і … пташку, яка швиденько відпливала від берега. Оскільки вона рятувала від небезпеки своє потомство, ми намагалися забрати собаку, але він так розхвилювався, що намагався наздогнати втікачів. І тоді… пташка пірнула! Прямо з дітками на спині! Ми дуже здивувалися, але куди саме вона поділася ми так і не дізналися, бо при нас вона над водою так і не з′явилася.

Але випадок був настільки незвичайний, що я вирішила пошукати назву і хоча б якісь відомості про втікачку. Отже, знайомтеся…

  1. Розгляд ілюстрацій. Коротка орнітологічна довідка.

(Слайд 5) Велика поганка або чомга – водоплавний птах, який поширений по всій території України, крім гірської місцевості. Любить прісноводні густозарослі водойми. За умови теплої зими вона не відлітає, а якщо водойми замерзають в листопаді, то чомги перелітають на узбережжя Азовського моря. Чудово пірнає, досить швидко літає, пропливає значні відстані під водою. Цікавою особливістю є те. що вона «катає» своїх дітей на спині. А в разі небезпеки може навіть, прикривши дітей пір′ям, пірнути на глибину. Для мисливців ця пташка нецікава, оскільки має дуже несмачне м′ясо.

  1. Словникова робота

Науковці використовують кілька назв, а в народі додали ще назви. (Слайд 6)

- Запрошую юних орнітологів видалити зайві на вашу думку слова-назви.

- Саме про цього цікавого птаха ми писатимемо сьогодні переказ.

ІV Оголошення теми уроку. (Слайд 7)

- Детальний переказ – переказ, який пишуть максимально близько до тексту, тобто, передаючи усі можливі деталі.

- Саме такий переказ ми будемо писати на уроці.

V Робота над переказом твору.

  1. Читання переказу вчителем.

Чомга

Чомга – водяний птах. Навіть гніздо в неї плавуче. Знайде чомга купу старого торішнього очерету, наносить туди м’яких корінчиків, пір’ячка і влаштує гніздо. У такому гнізді й пташенят виводить. Вони відразу плавати можуть. А як малеча натомиться, залізе до матері на спину. Плаває чомга по озеру й пташенят на собі возить. (З журналу) 51 сл.

  1. Бесіда за змістом прочитаного.

  • Які слова в тексті вам невідомі?

Очерет – багаторічна рослина, яка росте біля водойм.

  • Чому чомгу називають водяним птахом?

  • Як вона влаштовує гніздо?

  • Що з тексту відомо про малечу чомги?

  1. Робота над текстом.

  • Які слова в тексті вжито, щоб не повторювати слово «чомга»? (у неї, до матері)

  • А слово «Пташенята»? (вони, малеча)

  • Пригадайте слова, якими передається послідовність дій чомги. (знайде, наносить, влаштує, виводить, плаває, возить)

  • Чи можна вважати їх опорними словами в тексті?

  • Які споріднені слова є в тексті? (птах, пташенята; плаває, плавуче)

  1. Повторне читання тексту вчителем, складання та запис плану.

  • На скільки частин можна розподілити найпростіший текст? (3)

  • Як їх називають?

  • Готуючись до переказу, потрібно скласти орієнтовний його план.

  • (Читання частин, варіанти назв від учнів, запис плану)

  1. Водяний птах.

  2. Плавуче гніздо.

  3. Малеча чомги.

Чомга

  1. Чомга – водяний птах.

  2. Навіть гніздо в неї плавуче. Знайде чомга купу старого торішнього очерету, наносить туди м’яких корінчиків, пір’ячка і влаштує гніздо. У такому гнізді й пташенят виводить.

  3. Вони відразу плавати можуть. А як малеча натомиться, залізе до матері на спину. Плаває чомга по озеру й пташенят на собі возить.

  1. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  2. Усний переказ фрагментів за планом.

  3. Культура оформлення робіт

  • Як записуються частини тексту? (з абзацу)

  1. Самостійна робота учнів. Запис переказу.

  2. Читання переказу окремими учнями.

Обговорення, уточнення і удосконалення текстів.

VІ Підсумок уроку. Відеосюрприз для юних орнітологів.

- Про якого птаха сьогодні говорили? Як ще інакше можна його назвати?

- Якими уміннями оволодівали на уроці? (Умінням детально переказувати текст; письмово оформлювати висловлювання; перевіряти і удосконалювати текст.)

Додаткове завдання: перегляд відео, на якому є гніздо чомги та її пташенята.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!