Конспект уроку + презентація для 5 класу з теми "Світ уяви Аліси і її захопливі пригоди" за повістю-казкою Л.Керролла

Опис документу:
Розробка уроку покликана формувати читацькі компетентності п’ятикласників: поглибити їхнє уявлення про специфіку жанру твору, фантастику, дати поняття «нонсенс»; поглиблювати обізнаність учнів про втілення сюжету повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див» у різних видах мистецтва, вчити дітей бути уважними до нюансів художнього слова; виховувати інтерес до читання художньої літератури.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Світ уяви Аліси і її захопливі пригоди

Мета уроку: опрацювати розділи 5,6 повісті-казки «Аліса в Країні Див»; формувати читацькі компетентності п’ятикласників: поглибити їхнє уявлення про специфіку жанру твору, фантастику, дати поняття «нонсенс»; поглиблювати обізнаність учнів про втілення сюжету повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див» у різних видах мистецтва, зв’язок книги із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської» доби, розуміння секретів популярності твору; розвивати вміння і навички виразного читання, коментування ключових епізодів, висловлення своєї думки про прочитане, самостійного аналітичного мислення, розлогого мовлення; формувати вміння характеризувати образ персонажа, давати йому власну оцінку; вчити дітей бути уважними до нюансів художнього слова; виховувати інтерес до читання художньої літератури, допитливість.

Обладнання: книжка Л. Керролла «Аліса в Країні Див», мультимедійна презентація, роздатковий матеріал – робочі картки «Система образів повісті-казки «Аліса в країні див», фрагменти мультфільмів різних режисерів, «Пісня Аліси» В.Висоцького.

Тип уроку: урок – сходження до нового смислу

Застосовані методи та технології: навчальний діалог, розвиток критичного мислення, елементи проблемного навчання.

Епіграф (СЛАЙД):

Усе диваснішє й дивасніше! –

вигукнула Аліса (з великого зачудування

вона раптом забула, як правильно говорити).

Льюїс Керролл

І. Початок уроку

1. Слово вчителя.

- У Великобританії є багато знакових місць, які намагаються відвідати туристи з усього світу. Усім відомі Біг Бен, Вестмінстерське абатство, міст через Темзу та інші пам'ятки. Утім, як кажуть англійці, «якщо ви не знаєте Алісу й Чеширського Кота, Капелюшника й Шаленого Зайця, ви нічого не знаєте про Англію». Із якої книжки ці персонажі? Назвіть її автора.

- Ми з вами вже познайомились із цим, насправді, чудернацьким автором, дізнались про незвичайну історію створення книги, опрацювали її перші розділи і сьогодні продовжуємо шукати відповідь на питання: чому казку про пригоди Аліси читають люди різного віку вже впродовж 160 років в усіх країнах світу? А це дійсно, діти, так. Книгою зачитувалися ваші батьки, бабусі й дідусі. Казку екранізували 40 разів, на честь деяких персонажів назвали небесні тіла. А якої популярності досягло ім’я «Аліса» - неймовірно передати. Крім того, образ Аліси знаходить відгук у творчості художників, режисерів, музикантів, поетів. Ось послухайте пісню, яку написав В. Висоцький (цей видатний співак, виконавець власних пісень, до речі, дуже любив читати і написав багато пісень про книжкових героїв, про свої дитячі враження від читання книг, які неможливо не читати, на думку В.Висоцького) (СЛАЙД). Нехай цей уривок налаштує нас на мандрівку незвичайним, дивним світом.

2. Прослуховування запису «Пісня Аліси» В. Висоцького. (СЛАЙД)

3. Постановка задач уроку.

Сьогодні на уроці ми знову вирушаємо в подорож слідом за Алісою, яка погналася за Білим Кроликом. На нас чекає захопливий світ її пригод і нові фантастичні персонажі, яких вона зустріла. Яке ж основне завдання нашого уроку? Це завдання ви самі сформулювали минулого разу. Згадайте, ми констатували, що твір не такий простий, як попередні; у нас вже відбулося деяке занурення в текст, і почали виникати питання: так про що ж пише Л.Керролл? що за світ зображує? чому в творі скільки нісенітниць і дивних висловів? Автор сміється з нас, читачів? Чи грає з нами? На ці питання сьогодні й відповідатимемо. Питання непрості, навіть дуже важкі. Адже Країна див – це край дивовижних запитань і ще дивніших відповідей. Щоб наш мозок активно працював, зробимо для нього «розминку».

4. Слово вчителя

- З усіх попередніх уроків зарубіжної літератури ви вже зрозуміли, що ми повинні бути максимально близько до оригіналу, щоб якомога краще зрозуміти задум автора. Читаємо книгу, на жаль, не в оригіналі. А зробити вдалий переклад твору, який ми вивчаємо, - це надзвичайно важко, часом, це просто непосильна праця, але - важливо, важливіше, ніж при перекладі інших творів! Тому що він надзвичайно англійський. Зробіть самостійний огляд перекладів «Аліси…». (СЛАЙД). Деякі з них вдалі, деякі – менш вдалі. З труднощами перекладу ми з вами вже стикалися, вірніше, не з труднощами, а різним перекладом одних і тих же рядків у різних перекладачів. Часом одержується навіть інше значення. Наприклад:………….

- А зараз у мене для вас гра, вірніше питання: Оксана Забужко, сучасна українська письменниця, написала передмову до нового перекладу «Аліси в Країні чудес» Льюїса Керролла. Назва передмови – прохання з двох слів. Відтворіть її (СЛАЙД). Правильна відповідь: Прочитай мене! (СЛАЙД).

5.Теоретична розминка.

- На попередніх уроках ми визначили жанр твору – це повість-казка. визначення, яке ми самі вивели.

- Як ви гадаєте, чи можна твір називати просто «казка»? А чи можна називати коротко «повість»? Чому ні?

- Що головне у творі? Дайте визначення фантастики. (СЛАЙД)

- Перед вами на слайді характерні ознаки фантастики, як різновиду літератури (СЛАЙД). Прочитайте їх і співвіднесіть з твором Л.Керролла. Чи всі вони притаманні цій повісті-казці? Які з них викликають у вас питання? Чи з усіма погоджуєтесь?

- До нашої теоретичної скарбнички ми покладемо сьогодні ще одне цікаве визначення, але це буде згодом, після того, як ми попрацюємо з текстом. Для початку давайте пригадаємо, які незвичайні пригоди пережила дівчинка.

ІІ. Основна частина уроку.

1. Повторення змісту вже опрацьованих розділів:

  • Впорядкуйте ілюстрації відповідно до хронології подій у творі (СЛАЙД)

  • Дайте назву епізодові (СЛАЙД)

  • Гра «Хто я?» (СЛАЙД)

Білий Кролик – це важливий персонаж казки. Адже сюжет (перебіг подій у художньому творі) твору полягає у подорожі Аліси Країною Див. Вона має мету. Яку? Дістатися чарівного саду. А Білий Кролик з’являється майже у кожному розділі ненадовго, щоразу якимось чином підтримує Алісу, а в останніх розділах, взагалі, відіграє ключову роль.

2. Робота над змістом розділів 5, 6. Обговорення прочитаного.

- Які ж нові події трапилися з Алісою?

- Як Аліса шукала дорогу до чарівного саду? Кого вона зустріла на цій дорозі?

- Перегляньте, будь ласка, бесіду Аліси з Гусінню. З якою інтонацією потрібно, по-вашому, читати репліки обох героїв?

А ось як передали цю розмову у відомому радянському мультику.

Перегляд уривка мультфільма (Зустріч з гусінню) (СЛАЙД)

  • Що стало головним предметом розмови цих персонажів?

  • Який новий чарівний предмет з'являється у тексті для регуляції росту Аліси? В чому полягає його особливість?

  • Яке повчання ви почули щойно з вуст Гусіні?

  • Чому на Алісу напала Горлиця?

  • Який каламбур ви виписали з розмови Аліси і Горлиці?

  • За яких обставин читачі знайомляться з новими героями твору - Лакеєм-Карасем та Лакеєм-Жабою? Якою була реакція Аліси на їхні дії?

  • Чому Жабун сказав Алісі, що її стукіт у двері ніхто не почує? («...гармидер усередині стояв пекельний: хтось верещав, хтось чхав, і час від часу чувся оглушливий брязкіт, наче там били посуд».)

  • Яке питання тепер хвилює Алісу? (Як потрапити всередину будиночка.) Поміркуйте, чи захотіли б ви зайти в помешкання, в якому невідомо що відбувається та вилітають через двері тарілки. Як ці прагнення характеризують головну героїню?

  • Кого перець не бере? Як ви думаєте, чому? («Не чхали в кухні лише двоє: кухарка та дебелий, з усмішкою від вуха до вуха, кіт, який сидів на припічку.»)

  • Які дива (чи нісенітниці) відбуваються в будинку Герцогині?

Проміжний висновок учителя:

  • Як ви гадаєте, чи можна стверджувати, що творча уява головної героїні є головним сюжетотворчим фактором? (саме фантазії, уява Аліси «рухають» сюжет).

Ось ми дістались з вами основного питання нашого уроку: Чому в творі так багато усіляких безглуздих речей? Чому статечний серйозний чоловік, математик Л.Керролл хтозна що зображує у своєму творі. А може пошукаємо відповідь на це питання у тій епосі, коли жив автор? Давайте зазирнемо у компакт-біографію письменника і знайдемо рік написання твору. Який рік? (1862) Що це був за час? Дати відповідь на питання нам допоможе …

3. Індивідуальне повідомлення учня про мораль у Вікторіанську добу, життя дітей (з передмови до твору О.Забужко) (СЛАЙД)

4. Бесіда:

- Ви уважно прослухали розповідь. Як же в’яжеться все це зі змістом казки? Подумайте. (СЛАЙД)

Висновок, до якого підводить учитель дітей:

За правління Вікторії діяли суворі норми й правила поведінки, які обмежували особистісний простір. А дітям хотілося гратися, веселитися, бігати, стрибати! Тож якщо вони не могли бути самими собою в житті, то хоча б у казці Керролла, у просторі його уяви (чи Алісиної?) вони лишалися вільними. Льюїс Керролл писав книжку «Аліса в Країні Див із думкою про дітей свого покоління і про їхнє майбутнє. У своєму творі він обстоював свободу всіх і кожного. Свободу думки, мрії, творчості, без яких неможливий прогрес людства. Передати цю свободу йому допомагав такий художній прийом, який називається НОНСЕНС.

5. Поняття нонсенсу. (СЛАЙД)

Но́нсенс (англ. nonsense, від лат. non - ні і sensus - смисл) — безглуздість, нісенітниця. Різновид логічної помилки. Поняття нонсенс є близьким за змістом до поняття абсурд.

6. Дослідження тексту, робота в парах.

- Давайте знайдемо приклади нонсенсу у творі. 1 ряд учнів – у 1, 2 розділах. 2 ряд класу – у 3, 4, 5 розділах. 3 ряд – у 6 розділі.

- А які приклади каламбурів і гри слів ви виписали дома? (Це свідчить про те, що автор навмисне порушує загальноприйняті норми англійської мови, грає з нею, тим самим кидаючи виклик «вікторіанському» суспільствуз його заборонами).

- Назвіть приказки та прислів'я, що містяться в даному розділі:

«З вашого стуку, як з риби пір’я», «Пхати носа до чужого проса», «У тебе не всі дома» (СЛАЙД)

- А ще у словах деяких персонажів автор надає читачеві повчання, настанови. Які з таких філософських висловів в и виписали дома?

«Найкращий спосіб пояснити – це зробити самому», «Ніколи не слід виходити з себе!», «Які чудернацькі зміни: ніколи не знаєш, якою будеш за мить!» (СЛАЙД)

- Отож, ми вкотре переконуємось, що виразна, неординарна мова твору «працює» на втілення авторського задуму. «Зброя» письменника – це його слово, і ним Л.Керролл користується досконало.

- А ще нам треба прискіпливіше слід придивитися до деяких образів, наприклад, до образу птаха Додо. (СЛАЙД) Це дуже непростий птах. Скористайтесь, будь ласка, карткою «Система образів казки «Аліса в країні див» і прочитайте, що там сказано про нього (виявляється, це сам Л.Керроллл! разом з Алісою він «поселив» у цій казці і самого себе)

- А образ Герцогині. Чим вона зайнята? Яка її основна діяльність? Образ Герцогині є карикатурою на сувору мораль Вікторіанської доби. (Герцогиня всіх повчає, але її слова розходяться з ділом. В її власному домі такий гармидер й така задуха від надмірної кількості перцю, що читач усвідомлює: Герцогиня, жорстока й обмежена, є карикатурою на тогочасну систему виховання, де все було не на користь дитини, а на користь псевдоморалі, що панувала в суспільстві. Повною нісенітницею є «колискова», яку Герцогиня співає власній дитині.)

- Зачитайте колискову. Чи не абсурдна вона?

- Спробуйте визначити причини химерного перетворення дитини Герцогині на порося. Чи маємо ми в цьому випадку справу з дивом?

- Як ви думаєте, якби дитинча не перетворилося на порося, яким би воно стало в дорослому віці? Знайдіть аргументи на підтвердження вашої думки в тексті. («З нього виросла б страх яка бридка дитина, — подумала Аліса.»)

- Виразно прочитайте діалог Аліси й Чеширського Кота. Чому Аліса вирішила триматися з ним шанобливо? (СЛАЙД)

- Чи є нонсенс у поясненнях Кота про те, куди треба йти? (нема, це здоровий глузд).

- Чи дивує Кота, що дитинча перетворилося на порося?

- Згадайте, на кого у 6 розділі не подіяв перець?

- А що цей перець, на вашу думку символізує?

- Розкажіть про дивовижні зникання Чеширського Кота або виразно прочитайте, як про це сказано в тексті. Що в його зниканнях Аліса назвала найбільшою дивовижею?

- Які образи, на вашу думку належать до позитивних, а які до негативних? Чому?

- Як Аліса сприймає чарівні пригоди?

- Якщо в розвитку подій усе залежить від самої Аліси, як ви думаєте, чому вона не висловлює бажання повернутися додому?

- Які нові риси її характеру відкрились нам у 5, 6 розділах? (СЛАЙД)

ІІІ. Заключна частина уроку

  1. Слово вчителя.

  • Скажіть, чи відкрився твір Л.Керролла вам сьогодні з іншого боку?

Чи погоджуєтесь ви з висловом: «Це, мабуть, один випадок в історії письменства, коли один і той же текст містить у собі дві абсолютно різні книги: одну для дітей і одну для дуже дорослих людей» (СЛАЙД)

Наприкінці уроку я хочу налаштувати вас на роботу наступного разу: ми будемо продовжувати розгадувати загадки казки Л.Керроллла, характеризувати образ головної героїні. А зараз переглянемо відео про те, які найкращі екранізації казки існують у світі. Цінність даного відео тим більша, що виконав його наш учень – Андросенко Богдан – по-справжньому медіа-грамотна дитина, коли навчався у 5-му класі. У мене прохання: переглядаючи його, зверніть увагу на те, якою уявляли Алісу різні режисери (зовнішність), запам’ятайте свої спостереження або занотуйте.

  1. Перегляд відео (СЛАЙД)

  2. Висновки:

- Сьогодні ми з вами переконались, що незвичайність казок про Алісу відображає багато в чому неординарний характер того часу, коли вона була написана, і незвичайність їх творця. А ще сам Керролл казав: «Слова означають більше того, що ми маємо на увазі, користуючись ними, а тому ціла книга означає, мабуть, більше того, що мав на увазі письменник…». Книги мають свої долі. Виходячи з рук автора, вони іноді набувають змісту, далекого від задуму автора. Так відбувається і з книгою Л.Керролла: все нові покоління людей намагаються зрозуміти: кого мав на увазі автор, змальовуючи того чи іншого персонажа, що мав на увазі під тим чи іншим висловом; все нові покоління знаходять у ній свої власні смисли. Таку книгу й називають шедевром літератури. А вас я прошу: через років 15-20 обов’язково перечитайте Керроллівську «Алісу …» - і ви зрозумієте її інакше і набагато краще.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00