Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Формування психологічної готовності працівників закладів освіти до конструктивної поведінки в умовах надзвичайних ситуацій
»
Взяти участь Всі події

Конспект уроку . Предмет - історія України. Тема " Правобережна Україна у 18 ст. Гайдамацький рух"

Опис документу:
Історія України, 8 клас . Конспект уроку "Правобережна Україна у 18 ст. Гайдамацький рух" Урок не традиційний, використано різні форми і методи роботи ( проблемне запитання, робота в групах, віртуальна екскурсія, музична хвилинка, презентація, квест, історична задача. Урок насичений, мобільний і емоційний.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Орг.момент СЛАЙД О,ШУПЛЯК ГАЙДАМАКИ 2хв.

Доброго дня, діти та колеги. Урок  сьогодні незвичайний  з тієї точки зору, що вестиму його я, а  ваша учителька, Оксана Миколаївна, буде відпочивати,   переживати за вас, спостерігати, підтримувати вас своєю енергетикою. Сьогодні ви – обличчя школи, гарні, світлі, розумні обличчя.

Історія  як навчальний предмет  дає відповіді на такі основні питання: ЩО? КОЛИ? ДЕ? ХТО?

Отже, ми сьогодні будемо говорити про  СЕРІЮ ПОВСТАНЬ, XVIII ст,.ПРАВОБЕРЕЖНУ  УКРАЇНУ, М.ЗАЛІЗНЯКА, І.ГОНТУ. 

На дошці перед вами – програма мінімум. Але ви -діти  розумні, толкові, амбітні, глибокі, тому програма мінімум не для вас. Отож, переходимо до програми максимум.

Актуалізація опорних знань СЛАЙД  О,ШУПЛЯК ЛЕЛЕКА  3хв.

Ось лист. Уявімо, що лелеки разом із весною принесли його  крізь час і простір із 18 ст. 

СЛАЙД ''Свавільні ватаги людей чинять усякі грабунки, здирства та завдають  поспільству нестерпні утиски'' ( із звернення польської шляхти до народу ) РОЗБІЙНИКИ

СЛАЙД ''Не за майно стараємось, тільки щоб віра християнська більше не осквернялась'' (Семен Неживий, один з ватажків повстанців) МЕСНИКИ

СЛАЙL Повстанці нечесно позичають гроші, видаючи себе  за шляхетних мужів,  і від їхнього імені видають платіжні зобов’язання” (із донесення шляхтича  воєводі) АВАНТЮРИСТИ

Впродовж сьогоднішнього уроку ми спробуємо відповісти на це питання.

Хто ж такі гайдамаки? Розбійники? Бандити?  Народні месники? Авантюристи? Шукачі пригод? Українські Робін Гуди ?

Оголошення теми,  цілей уроку (зошит) 2хв.

 Тема: Правобережна   Україна. Рух гайдамаків. Коліївщина.

 Цілі уроку:

  • визначати передумови, причини та наслідки народних повстань;                             

  • встановлювати хронологічну послідовність повстанського руху на П.У.          -

  • формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові звязки, аналізувати історичні явища, порівнювати та оцінювати їх значення, робити висновки.

- розвивати вміння працювати із документами, картою, аналізувати історичний матеріал, порівнювати схожі процеси;

- розвивати логічне та критичне мислення;

- виховувати почуття патріотизму, толерантне ставлення до інших народів

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручники, зошити. Картки із завданнями. Наочність. Мультимедійні засоби (презентація до теми, відео)

Епіграфи

СЛАЙД

 

 " Народ завжди має право протестувати проти гніту ".

П.Орлик 

О Січ, козацька мати!

І ти, Великий Луже!

Та будьте ж мені свідками між Богом і людьми,

що був я приневолений хопитись за оружже.

І це кровопролиття тут почали не ми.

Л.Костенко

Сприйняття, засвоєння матеріалу20 хв

Діти, на нас чекає величезна робота. Аби налаштувати вас на режим турбо, створити настрій, перенестися у часи козацтва прослухаємо фрагмент  однієї  відомої пісні, яка стала народною. Причому її однаково люблять як в Україні, так і в Польщі. Запрошуємо Піккардійську Терцію.

Гей, соколи  -1хв

 

Лекція з елементами бесіди, записи у зошити, складання таблиці.   СЛАЙД 

 У 18 ст. на карті Європи держава Україна була?

До складу яких держав входили наші землі у 18ст.?

Територія, де ми живем (Лівобережжя) - Росія. Відколи? (1686).

Правий берег: Зх. Поділля, Сх Поділля, Київшина, Волинь  остаточно впродовж 1713-1714 років – Річ Посполита. Після повстання Палія, походу Мазепи, Прутського походу Петра І, походу Орлика, татарських рейдів.

Польська влада знову, як і після доби Руїни, заохочує переселенців з інших регіонів України. Для чого?

Підняти цю родючу землю з руїни.

Діти, пропонують вам їхати на чужу територію. Всі поїдуть? А які люди поїдуть?  Сміливі. Відчайдушні. Авантюристи. Незалежні. Активні. Що робить польська влада, щоб ці люди поїхали? Обіцяє звільнення на деякий час від податків. Утворюються слободи.  І край дуже швидко знову перетворюється на небідний. Але час слобід швидко спливає. І от до такого відчайдушного, сміливого, активного, цілеспрямованого приходить  панський управитель і каже: «Час сплив. Пора платити податки». А оцей сміливий, незалежний каже: «Добре. Зараз. Уже. Спішу і падаю»

Треба розуміти, що люди, які утворили слободи, були принципово іншими. Вони десь там багато рідного, звичного, важливого залишили. Вони тільки стали на ноги. Стали господарями. І раптом – плати податки. Перші дві  передумовизакінчення терміну слобід  + психологічний тип переселенців. Ідемо далі. 18 століття – це розвиток фільваркових господарств. Які це господарства? Багатогалузеві, орієнтовані на продаж. Якщо раніше пан сіяв одне жито чи пшеницю, бо вони там добре родили, то зараз  і овес, і ячмінь, і горох, і млин у пана є, і невеличка гуральня. Значить, якщо раніше кріпак працював на пана три дні, то тепер треба 5-6. Бо працювати треба більше. Цього вимагає фільваркове господарство. 18 ст. Пан хоче, щоб його діти навчалися за кордоном. На це треба гроші. Пан хоче мати картинну галерею і придворного художника, бажано якогось відомого, привезеного з Європи. Треба гроші. Де взяти? Із селянина – кріпака. Крім панщини селянин змушений платити грошовий чинш. Передумова – показний спосіб життя.  А ще є таке поняття як оренда і суборенда. Викликає пол. король магната Потоцького (Любомирського, Сангушка) і каже: «Там на Брацлавщині є 10 сіл. Я тобі їх дарую. Користуйся. Але Потоцтький їхати не хоче на Брацлавщину. Тому він знаходить біднішого  магнатика - Калиновського. І каже: «Там є 10 сіл. Дарую. Але відсотки – мені». А Калиновський теж не хоче їхати – згаходить, припустимо,  Браницького. Відсотки Потоцькому і Калиновському. І Браницький не хоче їхати. Знаходить   Савіцького. І той не їде. Знаєте, хто в цій піраміді буде останнім? Єврей. А знаєте чому? Він буде орендарем. Селянин український йому буде нести гроші. А поляки дозволять єврею тримати корчму. А селянин від безвиході, бідності, відчаю буде пити у корчмі. Не за гроші. На хрестик. Наступна   передумова - оренда і суборенда.Не забувайте, що пан – поляк  і католик. Церкви закриваються, костели відкриваються.  Навіть укр. шляхта поступово переходить на польську мову спілкування. Ось картинка, на фоні якої спалахне гайдам. рух. То хто ж вони, гайдамаки?

 Випереджувальне завдання ( походження слова, значення) -1хв.

Перша згадка про гайдамаків – 1708р., 1715р. Але рік, коли в багатьох джерелах масово згадуються гайд повст -1717.

Причини – гніт реліг, соц, націон., провокаційні дії рос. влади.

 Етапи – 1734 - Верлан. Сх . і Зх.Поділля, частина Київщини. Хто допоміг придушити?

1750-1751- кілька ватажків, Поділля, Київщина, Черкащина.

І піком гайд руху було повст., яке ввійшло в істор. України під назвою Коліївшщина.

Випереджувальне завдання.Пояснення терміну -1хв

Що ж стало приводом до цього повстання? Отим сірничком, що запалив велет. пожежу на терит. Укр.?  Король Р.П. СЛАЙД Станісл. Понят. указом зрівн. у правах катол. і правосл. На Правоб. є кілька правосл. монастирів. Католики збунтувались. Пиха. Гонор. По-друге всі розуміють, що Понятовським деригує Катерина І. СЛАЙД Потім Понятовський  натякає, що приструнить нарешті  шляхту і взагалі Констит запровадить. Уявляєте: пол. шляхтич, яктий століттями мав право вето, золодті шл. вольності – і раптом Конст. Плюс цей пол. шляхтич розуміє, СЛАЙД що як у ляльк. театрі за ниточки смикає Катерина Проти короля утворюється конфедерація .Загони конфедератів нараховували тисячі воїнів. 10 хв.

Випереджувальне завдання Дії Барських конфедератів – 1хв

 

Відео Уманська різанина(рушійні сили, територія поширення, документи, які згадуються у відео)

5хв

Закріплення («Гей, соколи!» укр. версія)

1Математична задача. 2хв (А – Б – В + Г) х Д =?

А - рік, коли почалася Коліївщина; Б – рік, коли відбулась Полтавська битва;

В – кількість звуків у слові Коліївщина; Г – кількість етапів гайдамацьких повстань; Д – кількість букв у слові Умань

1768 – 1709 -12 +3 помножити на 5 = 250

 2.Подивіться на дати, може хтось побачить спосіб ефективний запам»яиати їх?1хв

 1717; 1734; 1755-51; 1768

 

 

Групи. ПОЛЯКИ,УКРАЇНЦІ,ЄВРЕЇ. Квест.5хв

Поняття, дати,  міста, вислови

 

1.Я знаю свій народ.

2.Кляну його пороки.

3.Але за нього

4.Господа молю

1.  Рік першого етапу гайдамацького руху.

Коли відбувся другий етап гайдаммаччини?

Рік, коли тривала Коліївщина

2. Багатогалузеве господарство, орієнтоване на продаж.

Священик у католиків.

Право польського шляхтича  заблокувати будь- яке рішення сейму. (з лат. мови – заборона)

3. Яке місто повинен був охороняти І.Гонта від гайдамаків? 

В якому місті на Поділлі утворилась конфедерація проти короля?

Де було страчено  І. Гонту?

4. «І тут збрехали кляті ляхи: казали , що болітиме, а воно й не болить»

«Вітаю вас  із королем, якого ми обрали»

" Народ завжди має право протестувати проти гніту ".

Підсумки.

ЯКЩО Є ЧАС : робота з датами (експрес-опитування), робота з документами ( відповідність: документ – передумова гайдамацького руху)

 Учитель.

Ми не маємо права нікого судити.  Але ми зобов»язані робити висновки із уроків минулого.  Які це уроки? Не бути наївними, не вірити обіцянкам політиків. Особливо . політиків  чужих.Пам»ятати, що не буває поганих і гарних народів. Є погані і гарні люди, їхні вчинки. Розуміти, що дуже часто події, які відбуваються, це всього лише ляльковий театр. Тому треба  знати історію. Багато читати. Ще більше думати. І обов»язково  відчувати, ставати на місце іншого.

Д.з.

Параграф , доповнити таблицю у зошитах. Знайти інформацію про автора слів та музики пісні, що сьогодні звучала. Подивитись бук-трейлер нового фільму про Олексу Довбуша «Легенда Карпат» . підготувати інформацію про акторів,що зіграли гол. ролі. 

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.