Конспект уроку "Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Опис документу:
Конспект уроку застосування знань, умінь і навичок "Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові" 5 клас. Урок у вигляді етнографічної екскурсії, під час якої діти повторять народні прикмети, пригадають свято Миколая та традиції , з ним пов'язані, повторять правила народного етикету.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: пряма мова, розділові знаки при прямій мові

Мета: закріпити знання учнів про пряму мову; розвивати уміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях з прямою мовою, уміння вживати у власних висловлюваннях речення з прямою мовою; уміння працювати в команді, уміння оцінювати один одного; виховувати інтерес до вивчення культури, побуту українців.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Що ми вивчали на минулому уроці?

  • Що називається прямою мовою?

  • Що таке слова автора?

  • Які розділові знаки ставляться в реченнях з прямою мовою?

ІІІ. Мотивація.

  • На сьогоднішньому уроці ми закріпимо ваші знання , але урок буде незвичайним. Я запрошую вас на етнографічну екскурсію. А хто знає, що таке етнографія?(Запис на дошці: етнографія – наука, що вивчає культуру, побут народу). Отже, починаємо нашу екскурсію .(Запис теми уроку).

ІV. Застосування набутих знань, умінь , навичок.

  1. Перша наша зупинка «Народні прикмети». Завдання: перебудуйте речення так, щоб у них зявилася пряма мова

У народі кажуть, що де лелека водиться, там щастя родиться.

Старші люди розповідали, що листопад день уриває, а ночі накликає.

Народ каже, що коли взимку сніг лапатий, то влітку урожай багатий.

(До дошки виходять по одному учню з кожної групи, записують перебудовані речення).

  1. Зупинка «Народні свята»

  • Ми прочитаємо про свято Миколая, але текст цей неякісний. Мабуть писав той, хто не знає правил. А ви знаєте,вставте пропущені букви й розділові знаки. (Учні працюють в групах).

Свято Миколая

Прийшов груден… – приніс студень , каже народна мудрість про перший місяц.. зими. Та чи тільки холоди він приносив? Звичайно, ні! Грудень розпочинав з…мові свята. 19 грудня – день Святого Миколая. «Святий Миколай, нам усім допомагай…» співається у народній пісні. До Святого зверталися з різними проханнями. Щоб гарно вийшла дон..ка заміж. Щоб худібка не хворіла. Щоб щасливо пов…рнутися із далекої дороги. А як же люблять Святого Миколая діти! Задовго до свята починають чемно поводитись, цікавитись у дорослих Мамо, чи прин…се мені Миколай ц…ого року дарунок? А у день свята прокидалися раненько й,зазирнувши під подушку, вигукували радісно Я знайшов дарунок від Святого Миколая!

Взаємоперевірка. Групи обмінюються текстами, учитель роздає правильний варіант тексту, норми оцінювання й учні оцінюють один одного.

Завдання: виписати із текстуречення, які відповідають схемам, що записані на дошці: 1. А : «П !» 2. А : «П ?» 3. «П», - а.

  1. Фізкультхвилинка. Гра «Так чи ні»

Учитуль називає твердження. Якщо воно правильне, учні піднімають над головою руки й плескають в долонні. Якщо твердження неправильне, учні ставлять руки на пояс і хитають головою.

  • Пряма мова завжди береться в лапки.

  • Якщо на початку речення стоять слова автора, то після них ставимо двокрапку.

  • Пряма мова – це чуже мовлення, передане без змін.

  • Пряма мова пишеться завжди з маленької літери.

  • Після прямої мови перед словами автора ставимо двокрапку.

  1. Зупинка «Правила народного етикету»

На дошці записані речення:

1.Правило народного етикету проголошує: «Зайшов до хати-зніми шапку й привітайся першим».

2. Якщо поряд проходить старший, устань, чемно привітайся: «Добрий день!»

3. «Що маєш казати, то наперед обміркуй»,- навчає народна мудрість.

Завдання: скласти схеми речень, використовуючи картки. Якщо правильно складете- чекає сюрприз.(На картках зі зворотнього боку наклеяні фрагменти картини таким чином, щоб за умови правильного складання схеми утворилася картина)

  1. Робота з картиною.

  • Хто жображений на картині?

  • Що робить мати?

  • Хто за цим спостерігає?

  • Що ви знаєте про український віночок?

Завдання: скласти колективно оповідання (5-6 речень) за картиною, використавши речення з прямою мовою.

Учні зачитують розповіді, записані в зошиті.

V. Підсумок уроку.

- Що було на уроці найцікавішим?

- Який вид роботи сподобався?

- Чого навчилися?

- Що було найважчим?

VІ. Домашнє завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
7
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!