Конспект уроку "Називні речення"

Опис документу:
Навчальний матеріал допомагає закріпити знання учнів про називні односкладні речення, формує вміння визначати їх у текстах, правильно використовувати у побудові усних і писемних висловлюваннях, розвиває увагу, пам'ять, логічне мислення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Називні речення

Мета:

навчальна – закріпити знання учнів про називні односкладні речення; формувати вміння визначати їх у тексті, правильно використовувати у побудові усних і писемних висловлювань;

виховна – сприяти духовному розвиткові учнів, виховувати зацікавленість до духовної спадщини наших предків, рідного слова;

розвивальна – розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять, усне та писемне мовлення.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, картки, дидактичний матеріал, презентація.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя.

Добрий день, діти!

Ще один урок до нас прийшов

за розкладом сьогодні,

отож давайте зробимо ще крок,

щоб знов пірнути в мовну цю безодню.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

На попередніх уроках ви вивчали односкладні речення. Перевіримо ваші знання.

«Клоуз-тест».

Продовжити речення одним словом.

  1. Речення, граматична основа якого складається з одного головного члена, називається…

  2. Односкладне речення, головний член якого називає дію, що виконує конкретна особа, називається…

  3. Односкладне речення, головний член якого називає дію, що виконує невизначена особа, називається…

  4. Односкладне речення, головний член якого називає дію, що може стосуватися будь-якої особи в будь-який момент часу, називається…

  5. Односкладне речення, головний член якого називає дію або стан, які не мають виконавця чи носія, називається…

  6. Односкладне речення, головний член якого(у формі підмета) стверджує наявність предметів чи явищ у дійсності, називається…

Відповідь: 1 – односкладне; 2 – означено-особове; 3 – неозначено-особове; 4 – узагальнено-особове; 5 – безособове; 6 – називне.

  1. Перевірка домашнього завдання.

(Вправа №186)

  1. Повідомлення теми та мети уроку.

На попередньому уроці ми розглянули називні речення. Визначте мету сьогоднішнього уроку.

Існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світу і ніде не може знайти собі притулку, бо загублений для свого народу. Щоб не забути те, що створювалось протягом багатьох століть і освячене віками, пропоную присвятити наш урок святу, яке люблять усі діти – святу святого Миколая.

Мотивація навчальної діяльності. Перевірка випереджувального завдання (Твір-мініатюра «Святий Миколай – захисник і порадник дітей»)

  1. Виконання вправ на закріплення вивченого.

  1. Індивідуальне завдання.

Картка №1

Прочитати вірш, визначити художні засоби. Виписати односкладні речення з головним членом у формі підмета, назвати способи вираження.

Темна нічка за шибками.

Ангели стають у пари

Сон на крилах вже летить.

І злітають вниз, на світ…

Небеса блистять зірками,

Миколай, дідусь старенький,

Та дитинка ще не спить.

Ставить дари на столі,

У голівці сонні мрії…

А дитя питає неньки:

Хмари. Небо. Зорі. Рай…

«Ненечко, чи це мені?»

Білі ангели-лелеї.

Темна нічка за шибками

А між ними Миколай…

Заглядає до вікон.

На санчатах щедрі дари –

Спить дитятко біля мами,

Вже готове все як слід.

Усміхаючись крізь сон…

Картка №2

Записати пари речень. Виділити ГО. Як впливає порядок слів у реченні на його структуру?

Темна ніч. Ніч темна.

Зимова казка. Казка зимова.

Сонні мрії. Мрії сонні.

(На визначення типу речення – двоскладне чи односкладне – впливає порядок слів. Прикметник, що стоїть перед означуваним іменником, виконує синтаксичну функцію узгодженого означення. А прикметник, що стоїть після іменника, виконує роль іменної частини складеного присудка).

  1. Завдання конструктивного характеру.

Перебудувати речення, використавши називні речення як зачин.

Святий Миколай в Україні – один із тих святих, якого пошановують нарівні з Богом і Пресвятою Богородицею. У народних легендах та переказах святий Миколай боронить людей перед стихійним лихом. До свята випікали спеціальне печиво – миколайчики. Діти з радістю чекають подарунків від святого Миколая.

  1. Творче завдання.

Гра «Хто краще?»

За 5 хвилин написати розповідь на одну з запропонованих тем, що складається з можливо більшої кількості називних речень.

Теми робіт: «Зима у селі», «Зимовий ліс», «Зимовий ранок».

  1. Робота у групах (обєднати учнів у 3 групи).

Прочитати. Визначити стилі мовлення. Виписати називні речення. Яку функцію вони виконують?

А)

Дохристиянські паралелі…Свято святого Миколая має ще й назву Миколи Теплого. Воно сягає традицій стародавнього культу Прадіда або дохристиянського бога Велеса. Інший відбиток первісних вірувань на постаті святого Миколая – перегукування постаті Миколая із уособленнями грецького Посейдона та римського Нептуна.

Б)

До Дня святого Миколая Чудотворця Президент України провів святковий прийом на честь талановитих дітей України. Переможці всеукраїнських, міжнародних конкурсів та олімпіад. Чемпіони світу та Європи. Лауреати міжнародних фестивалів. Ось вони, ті, хто був запрошений на свято Миколая до Голови держави.

В)

Срібні дерева. Срібне гілля.

Сріблом пухнастим вкрита земля.

В срібних заметах срібні стежки.

  1. Самостійна робота.

Виписати односкладні речення , підкреслити ГО, визначити вид.

Темна зимова ніч. Святий Миколай сходить із небес до українських дітлахів. Він знає, як поводилися діти цілий рік. Золоті сани. Білі золотогриві коні . До хати заходить через двері. Подарунки підкладає завжди під подушку. Часто його супроводжують світлокрилі янголята, а недалечко крутяться й чортики, котрі переконують святого, що діти були геть нечемні, тому не заслуговують на небесні гостинці. А самі рогаті вертихвости тільки й думають, як украсти торбу з дарунками. Проте нічого в них не вийде! Миколай усе знає, та і янголята добре пильнують. Всі хлопчики і дівчатка отримають дари від святого. Лише дуже неслухняні дістануть від Миколая золоту-срібну різку та наказ виправитись до наступного року. Отож, вітаймо святого Чудотворця, що завітав до нашого краю!

  1. Підсумок уроку. Рефлексія.

На уроці я відчував…

На уроці я навчився…

На уроці я зрозумів…

  1. Домашнє завдання.

§18 вправа № 189 (письмово) або 190(письмово).

НАЗИВНІ РЕЧЕННЯ

Урок української мови

8 – Б клас

Вчитель української мови

та літератури

Левченко Оксана Миколаївна

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Впровадження веб-квестів в освітній процес»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн