Конспект уроку "Написання складних слів. Сполучні о, е, є в складних словах"

Опис документу:
Конспект уроку для учнів 6 класу на тему: "Написання складних слів. Сполучні о, е, є в складних словах" допоможе вчителю провести урок цікаво (завдяки підібраним завданням) і дати учням ґрунтовні знання з не дуже легкої теми.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Комунальний заклад

«Балашівська гімназія Міської ради м. Кропивницького»

Відкритий урок

для учнів 6 класу

підготувала вчитель

української мови

та літератури

Васильєва Ірина Дмитрівна

м. Кропивницький

Мета: навчити правильно утворювати і писати складні слова;

розвивати уміння і навички правильного і доцільного вживання складних слів у власному мовленні, пам'ять, увагу, спостережливість;

виховувати інтерес до лінгвістичних знань, усну і писемну культуру учнів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Перевірка д/ з.

3. Оголошення теми і мети уроку.

4. Мотивація навчальної діяльності (рефлексія).

Чому яскраво-жовтий пишемо через дефіс, а слово жовтогарячий – разом? Чому слово всесвітньовідомий (поет) пишеться разом, а слово всесвітньо-історичне (значення) – через дефіс?

Як бачите, є ще певні прогалини в наших знаннях. Але сьогодні в кінці уроку ми зможемо дати аргументовано відповідь на ці питання.

Проблемне завдання.

  • Чи відомо вам як утворено виділені слова?

  • Чому саме такі сполучні звуки (о, е) вживаються для їх творення?

  • Від чого залежить вибір сполучного звука у складному слові?

На ці питання ви зможете відповісти, вивчивши тему сьогоднішнього уроку. Здобуті знання допоможуть вам правильно утворювати складні слова, що підвищить рівень вашої мовної культури.

5. Актуалізація опорних знань.

Словниковий диктант.

Французький, вінницький, галицький, козацький, тернопільський, вояцький, солдатський, ткацький, кріпацький, партизанський, чернівецький, овруцький, одеський, моряцький, козацтво, братство, людський, братський, боягузтво, птаство, людство, гайдамацький, запорізький, мистецтво.

6. Новий матеріал.

І. Слово вчителя.

Близько десяти відсотків словникового складу сучасної української мови становлять кілька кореневі слова. Більшість з них утворена способом основоскладання.

При творенні складних слів основи поєднуються за допомогою сполучних голосних [о], [е], що на письмі передаються буквами о, е, є.

Винятки з правил. Пишуться через дефіс складні слова, якщо утворені від сурядних словосполучень (ці слова можна з’єднати сурядним сполучником): історичний і культурний – історико-культурний. Винятки: жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, сліпоглухонімий, хитромудрий, зловорожий.

ІІ. Робота з підручником.

§ 19, с. 63: «Теоретичні відомості» (прочитати);

с. 65: «Теоретичні відомості» (прочитати).

ІІІ. Дати відповіді на питання:

  • У чому суть способу словоскладання?

  • Яка відмінність між основоскладанням і словоскладанням?

  • Які орфограми слід запам’ятати?

Увага!

Словоскладання – це поєднання кількох слів або форм слів в одному складному слові. Наприклад: клас-кабінет, салон-перукарня. При цьому слово виражає одне поняття, а не надає предметові іншу назву, що виникла з ознаки.

Порівняйте:

1) інженер-будівельник (постійна спеціальність);

2) дівчина-красуня (дівчина красива).

У першому випадку другу частину слова не можна перетворити на означення. А в другому випадку можна, - отже, це синтаксичне словосполучення (означуване слово і прикладка), а не складне слово.

7. Закріплення вивченого матеріалу.

І. Гра на спостережливість.

Запишіть слова, вставляючи на місці крапок букви о, е, є на позначення сполучних звуків [о], [е]. Поясніть, яким правилом ви скористалися. Виділіть сполучні букви і твірні основи.

Чорн…зем, дарм…їд, вірш…писець, світл…люб, шовк…пряд, вітр…гон, прац…люб, стал…вар, сол…коп., дров…руб, житт…люб, мед…вар, змі…їд, лист…гриз, земл…рийка, пуст…цвіт, серц…їд, земл…черпалка, сонц…поклонник.

ІІ. Словниковий диктант.

Всюдихід, радіокомітет, секундомір, тепловоз, шлакоблок, велоспорт, темно-синій, кисло-солодкий, швидкоплинний, пізньостиглий, легковажний, шестиденний, двогорбий, чотиризначний, світло-зелений, телепередача, мультфільм, мідно-червоний, жовтогарячий, телефон-автомат, танцмайданчик, міськрада, магазин-салон, автофургон, ясно-бурштиновий, солоно-солодкий, науково-технічний, військово-юридичний, вантажопотік, життєпис, звіролов, костоправ, лежебока, чаєрізка, новобудова, лісосмуга, гучномовець, дизель-мотор, генерал-майор,

ІІІ. Творчий диктант.

Від поданих слів утворіть складні слова. Поясніть написання сполучного голосного.

Ліс, степ; кіно, режисер; хліб, завод; новий, будувати; сам, освіта; земля, трусити; юний, натураліст; атом, хід.

ІV. Вправа з ключем.

Запишіть слова у дві колонки: 1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.

(Вугле)видобуток, озерно(болотний), здивовано(розгублений), всесвітньо(відомий), червоно(гарячий), вакуум(камера), в’єтнамсько(український), сніго(затримання), перекоти(поле), штабс(капітан), тьмяно(жовтий), всесвітньо(історичний), овоче(сховище), м'ясо(молочний), вічно(зелений), світло (рожевий), темно(зелений), одно(денний), блок(схема), видимо(невидимо), корабле(будівник), ячмінно(житній), сніжно(білий), смагляво(лиций), синьо(зелений), легко(крилий), зменшено(пестливий).

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте вислів давньоримського історика Тацита.

V. Робота з підручником.

Вправа 158, с. 63 (виконати);

вправа 159, с. 64 (виконати тільки І та ІІ завдання);

вправа 157, с. 63 (виконати).

8. Підсумки.

Дайте відповіді на питання, поставлені у проблемному завданні на початку уроку.

9. Оцінювання.

10. Д/ з.

§ 19, с. 63: «Теоретичні відомості»; с. 65: «Теоретичні відомості» (вивчити).

На 1 – 6 балів: вправа 163, с. 66 (списати слова, знявши риску);

на 7 – 12 балів: вправа 164, с. 66 (утворити складні слова і записати їх у дві колонки).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!