Конспект уроку на тему: Вставні слова і речення. Розділові знаки (11 клас)

Українська мова

Для кого: 11 Клас

22.02.2020

1028

100

0

Опис документу:
Мета уроку: розширити знання учнів про однорідні члени речення; удосконалювати навички використання вставних слів і речень у мовленні, вміння виділяти їх на письмі; розвивати комунікативні навички; виховувати патріотичні почуття.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Трачук В.М.,

учитель української мови і літератури

Кременецького ліцею імені У. Самчука

Тема: Вставні слова і речення. Розділові знаки (11 клас)

Мета: розширити знання учнів про однорідні члени речення; удосконалювати навички використання вставних слів і речень у мовленні, вміння виділяти їх на письмі; розвивати комунікативні навички; виховувати патріотичні почуття.

Обладнання: опорні схеми, картки

Тип уроку: удосконалення умінь і навичок

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення учителя, що мовний матеріал, на прикладі якого опрацьовуватиметься тема «Вставні слова і речення», присвячений У.Самчуку.

ІІІ. Актуалізація знань.

  1. Спостереження над мовним матеріалом (картки)

Списати речення. Звернути увагу на виділені слова. Яка їх роль у реченні?

Із Кременцем (у цьому можна переконатися, пройшовши вулицями міста і відвідавши місцевий музей) пов’язане життя чи перебування багатьох письменників, культурних та громадських діячів.

У.Самчук, немає сумніву, — один із найпопулярніших українських письменників, культурних та громадських діячів.

Мабуть, немає нині в Україні людини, яка б не знала імені У.Самчука, не прочитала його знаменних романів «Волинь» та «Марія».

Бесіда за питаннями:

  • Як називаються виділені у тексті слова і речення?

  • Яка їх роль у реченні?

  • Як виділяються у реченні вставні слова, словосполучення і речення?

  1. Створення схеми-опори «Вставні слова і речення». Зобразити схеми речень із вставними словами і реченнями із попереднього завдання.

ІY.Розкриття системи знань і вдосконалення навичок .

1. Коментоване письмо. Диктант.

Володько прийшов дорожиною під живоплотом, а після звернув направо у вузьку, закриту садами вуличку, що веде аж до брами подвір’я. Колись тут бавились дітьми. Отам за брамою ховалися. На тих широких дверях та стінах малювали крейдою або вуглем страшного Діда-Рачинця. Приглянувшись удень, напевно, можна помітити ті дивовижні малюнки. Від брами вбік, між хлівом і шопою, вузенькі, темні суточки. Від Тетяниного саду відгороджені плотом і зарослі густою бузиною. Від брами просто дорогою на подвір’я „Панка” Івана, а наліво „до дядька”...

Володько завернув на подвір’я. Проти нього стояла велика, біла, крита чорною бляхою хата. Здоровенна широка яблуня, здається, постаріла. Перед вікнами хати широкий квітник і розлогий молодий сад. Прокинувся старий собака Дунай — у дядька від давна-давен всі собаки звуться Дунаями, — кілька разів ледачо брехнув, але пізнав Володька, підбіг до нього й почав розмахувати товстим кудлатим хвостом.

Знайти речення із вставними конструкціями; визначити їхню роль у реченні.

2. Розрізнення одних і тих же слів, які можуть виступати в ролі вставних слів і членів речення.

Демонстрація таблиці.

Слова, які можуть бути і в ролі вставних слів і членів речення: здається, може бути, навпаки, зрозуміло, одним словом, на щастя, кажуть, зрозуміло, з одного боку, краще сказати, без сумніву, з другого боку, таким чином, видно, дійсно.

Слова, які вживають тільки як вставні: будь ласка, мабуть, отже, по-перше, по-друге, по-третє.

Слова, які ніколи не бувають вставними: раптом, якраз, між тим, навіть, однак, одначе, приблизно, лише, майже, все-таки, адже, до того ж, проте, принаймні.

Записати ці слова у зошити.

3. Порівняйте речення, знайдіть слова, які можуть вживатися у ролі вставних і членів речення.

Коли Улас Самчук покидав рідний край, йому здавалось, що це ненадовго. Слова великої любові, здавалось, бриніли в душі нашого письменника-земляка і, сповнені глибокої туги за родиною, втраченою Батьківщиною, лягли на чисті аркуші паперу. На полиці ви бачите твори У.Самчука та дослідницькі роботи про письменника. Улас Самчук,бачите, ніколи не зраджував ідеалів честі, людської гідності.

  • Скласти по одному реченні з кожної групи (тема «Улас Самчук і його твори»).

4. Дати відповіді на запитання, ввівши у речення вставні речення

Де і коли народився У. Самчук? ( У. Самчук, про це знає кожний, народився у Дермані 20 лютого 1905 року).

Якої престижної нагороди не отримав У. Самчук? ( Письменник, на жаль, не отримав Нобелівської премії за свій роман «Волинь»)

Які проблеми порушує У. Самчук у романі «Марія»? (У. Самчук у романі «Марія» порушує, по-перше, проблему голодомору, по-друге, геноциду та репресій по відношенню до українського народу, по-третє, любові і сімейного щастя, по-четверте, духовності та віри в Бога, по-п’яте, національної свідомості та гідності)

5. Написати твір-мініатюру на тему «Які уроки дає нам Улас Самчук» з використанням вставних слів і речень.

V. Висновок .

Обговорення питань, що нового дізналися учні про вставні слова, словосполучення, речення у формі взаємоопитування.

VІ. Домашнє завдання. Скласти розповідь про цікавий епізод із життя У.Самчука, ввівши у текст вставні слова і речення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.