Конспект уроку на тему: "Узагальнення вивченого про прийменник"

Опис документу:
Мета: систематизувати та узагальнити вивчене про прийменник, удосконалювати орфографічні, лексичні та граматичні уміння та навички; розвивати аналітичні та синтетичні уміння, творчі здібності, пам'ять, уміння працювати самостійно та в парі, критично підходити до своїх знань; виховувати стійку мотивацію до вивчення державної мови, бажання самореалізовуватись та удосконалювати себе.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок №

Тема: Узагальнення вивченого про прийменник.

Мета: систематизувати та узагальнити вивчене про прийменник, удосконалювати орфографічні, лексичні та граматичні уміння та навички; розвивати аналітичні та синтетичні уміння, творчі здібності, пам'ять, уміння працювати самостійно та в парі, критично підходити до своїх знань; виховувати стійку мотивацію до вивчення державної мови, бажання самореалізовуватись та удосконалювати себе.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого (урок-гра).

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Аутотренінг (налаштування позитивного настрою)

  • Я – учень сьомого класу.

  • Я – особистість творча.

  • Я думаю, замислююсь, пригадую.

  • Я хочу якомога більше знати.

  • Мій сьогоднішній день – це крок до мети. 

Я хочу, щоб ви завжди були впевнені у собі, були задоволені результатом своєї роботи. Щоб ви досягали успіхів, а я готова допомогти вам у цьому.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

IV. Актуалізація опорних знань.

  1. Змагання між командами (по рядам)

  • Розминка «Далі, далі…» (кожній команді по 1 хвилині, за кожну правильну відповідь нараховується по 1б.). 

Питання для 1 команди:

  • У якому розділі мовознавства вивчається прийменник? (Морфологія).

  • Чи належить прийменник до самостійних частин мови? (Ні).

  • Визначте, яким є прийменник до за будовою? (Простим).

  • Від якої частини мови утворився прийменник коло? (Іменника).

  • Які прийменники пишуться через дефіс? (З, із).

  • Наведіть приклад простого прийменника (у, в, на).

  • Як пишеться прийменник внаслідок? (Разом).

  • Які є прийменники за походженням? (Похідні, непохідні).

  • Перекладіть українською мовою к вашим услугам (До ваших послуг).

Питання для 2 команди:

  • Чи належить прийменник до службових частин мови? (Так).

  • Чи змінна це частина мови? (Ні)

  • Як пишеться прийменник попід? (Разом).

  • Як пишуться прийменники? (Разом, окремо, через дефіс).

  • Наведіть приклад складного прийменника (поза).

  • На які питання відповідають прийменники? (Ні на які ).

  • Від якої частини мови утворився прийменник близько? (Прислівника).

  • Як пишеться прийменник під час? (Окремо).

  • Перекладіть українською мовою по моей вине (з моєї вини).

Питання для 3 команди:

  • Для чого служить прийменник? (Для зв’язку слів у реченні).

  • Яким членом речення може бути прийменник? (Він не є членом речення).

  • При якій частині мови здебільшого стоїть прийменник? (При іменнику).

  • За походженням прийменник із-за є… (Похідним).

  • Чи мають прийменники значення? (Ні, лише уточнюють граматичне значення іменників).

  • Визначте вид за будовою прийменника відповідно до (складений). 

  • Як пишеться прийменник незважаючи на? (Окремо, у два слова).

  • Який прийменник пишемо на початку речення у чи в? (У).

  • Перекладіть українською мовою плыть по течению (Плисти за течією).

V. Систематизація вивченого.

1. Визбирувач (За кожну правильну відповідь нараховується по 1б.). З поданого тексту «визбирати» всі прийменники. Визначити кількість простих, складних, складених, похідних, непохідних прийменників.

Райдуга

Райдуга з неба злетіла,
Райдуга впала на землю,
Барвами вкрила долину,
Плава і в’ється над нею,

Конвалія

Очі розкрила конвалія біла
І в дивуванні застигла, зомліла…
Бо біля неї не трави всміхались,
Бо понад нею не віти гойдались

2. Біг з бар’єрами (1–3 хвилин).
Завдання для 1 команди

  1. Синтаксичний бар’єр. Утворити словосполучення, використовуючи прийменники:

Заклик боротьба; попередити небезпека; турбуватися діти; іти школа; працювати ліс. 

  1. Орфографічний бар’єр. Записати, відкриваючи дужки. Пояснити творення і правопис прийменників:

(За)мість; (на)(в)(про)ти; (із)за, (до)(в)(по)(до)би.

  1. Редакторський бар’єр. Виправити помилки у реченні:

Завтра в нас контрольна робота по українській мові.

Завдання для 2 команди
1) Синтаксичний бар’єр. Утворити словосполучення, використовуючи прийменники:
Відпочивати Одещина; жити Україна; працювати шахта; поїхав поле; звертатися сестра.
2) Орфографічний бар’єр. Записати, відкриваючи дужки. Пояснити творення і правопис прийменників:
(По)(під), (з)під, (під)час, незважаючи (на).
3) Редакторський бар’єр.  Виправити помилки у реченні:
Перший урок починається у вісім годин.

Завдання для 3 команди
1) Синтаксичний бар’єр. Утворити словосполучення, використовуючи прийменники:
Відповісти лист; танцювати музика; сумувати минуле; турбуватися діти; прокидатися сьома.
2) Орфографічний бар’єр. Записати, відкриваючи дужки. Пояснити творення і правопис прийменників.

(По)серед, (під)кінець, (з)поміж, (у)зв’язку (з).
3) Редакторський бар’єр. Виправити помилки у реченні:

Учень був відсутній із-за хвороби.

VІ. Фізхвилинка: на кожен крок назвати прийменник (3 хвилини).

VІІ. Узагальнення вивченого.

    1. Поетична сходинка (2 хвилини): підібрати необхідний синонім. 

Команда 1
Вигрібаються на сонці осокори у (жалю, смутку, журбі), а дуби, мов полководці, вийшли з вітром на (дуель, двобій, поєдинок). 
Відповідь: журбі, двобій.
Команда 2
А вітер завихриться в вітах, дерева гойдне – і в ту ж (секунду, хвилю, мить) із жалем за втраченим літом обірване листя (лине, летить, кружляє).
Відповідь: мить, летить.
Команда 3
Осінь в саду (розхлюпалася, розіллялася, розлилася), осінь, як повінь червлена, вишня в багрець (прибралася, нарядилася, одяглася), мов молода наречена. 
Відповідь: розлилася, одяглася.

    1. «Перекладач» учні швидко перекладають словосполучення з російської мови.

  • На защиту детей - 

  • Собрались возле гимназии – 

  • Стоит у окна – 

  • При таких условиях – 

  • По болезни – 

  • Встреча после уроков – 

    1. Хвилинка творчості. Скласти сенкен “Прийменник”.

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.

1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)

2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)

3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Наприклад:

життя
миттєве, безжалісне,
палає, кидає, відвертається,
знаючи твоє слабке місце...
радість

VІІІ. Підсумки уроку.

1. Команди підраховують бали. Визначаються переможці.

2. Рефлексія «Мікрофон»: що сподобалось і що не сподобалось на уроці. 

ІХ. Домашнє завдання

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
6
дн.
0
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!