Конспект уроку на тему: Спостереження за вживанням у мовленні прислівників-синонімів.

Опис документу:
Ознайомити з прислівниками, близькими за значенням (синонімами), спостерігати за роллю прислівників-синонімів у текстах, ознайомити з правилом написання частки не з прислівниками. Формувати вміння визначати прислівники, близькі за значенням.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Спостереження за вживанням у мовленні прислівників-синонімів. (Вправи 172-176.)

Мета. Ознайомити з прислівниками, близькими за значенням (синонімами), спостерігати за роллю прислівників-синонімів у текстах, ознайомити з правилом написання частки не з прислівниками. Формувати вміння визначати прислівники, близькі за значенням.

Обладнання. Словник синонімів української мови, таблиця почуттів, фразеологічний словник.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.
Пролунав уже дзвінок

Починається урок

Встаньте всі рівненько

Привітаємось гарненько

  • Добрий день! Сідайте!

Приготуйтесь до уроку читання, який проведу з вами я, а звати мене Софія Василівна.

II. Повторення вивченого матеріалу.

А зараз ми з вами повторимо, що ви вивчали про прислівник.

Що таке прислівник? (незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або пояснює, де, коли відбувається дія, куди вона спрямована)

На які питання відповідає прислівник? (як? де? коли? куди? та ін.)

Роль, яких членів речень виконують прислівники? (другорядних членів речень)

Гра "Відповідай миттю".

Ведучий (вчитель), звертаючись по черзі до учасників гри, називає прислівники. Учень, до якого звернувся ведучий (вчитель), повинен миттю утворити прислівник іншої форми (вищого або найвищого ступеня).

Cлухайте мене уважно я буду називати прислівники, а ви повинні утворити прислівник іншої форми (вищого або найвищого ступеня).

Учень, який помилився або затримався з відповіддю, вибуває з гри. Виграє той, хто залишиться до кінця гри.

Можна використати такі слова: гостро – гостріше-найгостріше, тяжко, ласкаво, вузько, тихенько, мило, високо, глибоко, весело, сумно, ясно, швидко, гарно.

IV. Робота над вивченням нового матеріалу.

1. Робота над текстом. (За вправою 172.)

Відкрийте свої зошити запишіть сьогоднішню дату, класна робота і вправа 172. Нам потрібно прочитати текст, добрати до нього заголовок і подумати, яка ж головна думка тексту.

Хто хоче зачитати текст?

Хто такі велетні? (це істоти, які були великих розмірів)

— Які на вашу думку, велетні були від прослуханої легенди?

— Який ми можемо дібрати заголовок. Хто як думає?(Велетні, добрі велетні)
— Запишіть посередині заголовок «…..».
— Перекажіть легенду, вживаючи прислівники.
— Подивіться у підручник на вправу і знайдіть прислівники синоніми. Хто знайде піднімає руку і якщо правильно записує на дошці. Попарне списування прислівників-синонімів.
 (Завдання 3.)

Давно — колись.

Легко — неважко.

Знайдіть правило про прислівники-синоніми . Хто хоче зачитати? А тепер всі разом напівголосно. Хто хоче розповісти його?
3. Каліграфічна хвилинка.

Запишіть у свої зошити каліграфічна хвилинка. Записуємо букв б всі за мною пишуть у свої зошити.

Б Б Бб бр уб бе бі

Біля будинку берізки стояли,

вранці ясне сонечко зустрічали.

Ви ростіть, берізки, виростайте,

рідну землю нашу прикрашайте.

— Знайдіть слово, вжите в переносному значенні.( берізки стояли, ясне сонечко зустрічали)

—Знайдіть у вірші речення із звертанням. (Ви ростіть, берізки, виростайте)

— Назвіть у вірші прислівник
.(біля, вранці) Підберіть якнайбільше синонімів до прислівника вранці .

Вранці — зранку, зрання, зарання, спозарана, пораненьку, ранком, рано.

Фізкультхвилинка
А зараз у нас фізкульт хвилинка буде відрізнятися від інших. Ми будемо розгадувати ребуси.
5. Колективне виконання вправи 173.

Хто хоче зачитати два віршики?

Що ці віршики об’єднує? ( в них ідеться про природу)

Які слова вжито в переносному значенні?( дихають луки, обертаються білі сніги, ходить травень, сонечком на голові)

Які прислівники використали поети? (ніби, навколо, навкруги, синьо, біло, волошково)

Роль прислівників- синонімів уточнююча.

Яку б ви ілюстрацію намалювали до другого вірша?

6. Творча вправа 174 

Записуємо вправа 174. Нам потрібно до поданих прислівників дібрати синоніми.

Перший прислівник чудово хто знає, який до цього слова є синонім той називає і записує на дошці.
Чудово — прекрасно, чудесно, незрівнянно, блискуче;

уміло — вправно, майстерно;

радісно — втішно, відрадно, зраділо;

довго — чимало, подовгу, довгенько;

ясно — світло, яскраво, сонячно, погідно;

ніжно — лагідно, люб'язно, ласкаво;

любо — мило, любенько;

швидко — скоро, стрімко, хутко, мерщій, бистро, прудко, щодуху;

казково — напрочуд, дивовижно, навдивовижу, фантастично, неповторно.

— Які з поданих і дібраних прислівників можна використати у розповіді про веселку?
Давайте тепер всі разом складемо розповідь про веселку,влучно вживаючи прислівники.

7. Робота в парах.
Зараз ми з вами розгадаємо кросворд, в якому нам потрібно дібрати до поданих прислівників синоніми.

1. Інколи — часом.

2. Як-небудь — абияк.

3. Неодмінно — конче.

4. Вниз — додолу.

5. Голосно — гучно.

6. Повік — довіку.

7. Ввічливо — чемно.

б) Розбір прислівників за будовою.

Хто хоче розібрати слова за будовою.



8. Вивчити правила про правопис Не з прислівниками.
Запам’ятайте ! Не з прислівниками найчастіше пишеться разом.
9. Творче списування (фрази записані на дошці і слова для довідок).

— Замініть подані сполучення слів одним словом — прислівником. З одним із прислівників (на вибір) складіть речення.

Перший раз брати участь у конкурсі — ...(вперше)

Переганяти один одного під час бігу — ...( наввипередки)

Повертатися додому, як обіцяв — ...( своєчасно)

Якщо не знаєш дороги — ...( наздогад)

Повідомити про щось раніше зазначеного часу — ...(заздалегідь)

Слова для довідок: наввипередки, своєчасно, вчасно, наздогад, заздалегідь, вперше.

V. Підсумок уроку.

— Як називаються прислівники, близькі за значенням?

— Які слова є прислівниками-синонімами?

— Яка їх роль у тексті? (Уточнююча.)

— Як найчастіше пишеться не з прислівниками?

VI. Домашнє завдання .

Вправа 176, с. 91 — правило.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!