Конспект уроку на тему "Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Підрядні місця і часу". Розділові знаки (9 клас)

Опис документу:
У методичній розробці уроку на тему "Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Підрядні місця і часу". Розділові знаки" для 9 класі передбачено формувати навички і розвивати вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з підрядними місця і часу; конструювати речення цих видів та використовувати а усному і писемному мовленні, правильно ставити розділові знаки в них.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Підрядні місця і часу. Розділові знаки.

Мета:

знаннєва: повторити основні відомості про види складних речень; ознайомити учнів в загальних рисах з видами складнопідрядних речень з підрядними обставинними; познайомити із значенням, будовою і засобами зв’язку складнопідрядних речень із підрядними місця і часу, розділовими знаками у реченнях;

діяльнісна: формувати навички і розвивати вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з підрядними місця і часу; конструювати речення цих видів та використовувати а усному і писемному мовленні, правильно ставити розділові знаки в них;

ціннісна: виховувати повагу до українців, які здійснили вагомий внесок у розвиток української держави, її культури, освіти, мистецтва, рідної мови.

Соціокультурні змістові лінії: Я і Батьківщина (історія і культура), Я і українська література.

Обладнання: підручник Авраменка «Українська мова. 9 клас», таблиці, роздатковий матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу; формування практичних умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація знань. Учитель записує на дошці тему уроку, зясовує, які труднощі виникають при визначенні складних речень.

  • Складання схеми про складне речення на основі раніше опрацьованого § 13 (с.48). Учитель доповнює (виділене іншим кольором).

СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ

СПОЛУЧНИКОВІ БЕЗСПОЛУЧНИКОВІ СКЛАДНЕ З РІЗНИМИ

ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ

СКЛАДНОСУРЯДНІ СКЛАДНОПІДРЯДНІ

СКЛАДНОПІДРЯДНІ СКЛАДНОПІДРЯДНІ

З ОДНИМ ПІДРЯДНИМ З КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ

  • Учням роздані картки з реченнями, які вони мають за допомогою магнітів прикріплюють на схему на дошці.

  1. Головною передумовою щастя Григорій Сковорода вважав працю за природними потребами, тому що тільки це принесе справжню насолоду людині та користь суспільству.

  2. Три віки ходять пісні Марусі Чурай по нашій землі, вони дарують людям любов і вчать вірності.

  3. Олександр Олександрович Богомолець науково довів, що сто п’ятдесят років повинні бути визнані середньою тривалістю життя людини (за В. Дроздом).

  4. На чотирнадцятому році доля постукала в двері, і малий Тарас переселився в чужий світ, в чужу стихію (за Є. Сверстюком).

  5. Рисувальна школа в Києві, якою керував відомий маляр і педагог Микола Мурашко, була однією з найвідоміших в Україні в останній чверті ХІХ століття (за Д. Степовиком).

  6. Життя давало князю Володимиру не один гіркий урок, і кожний з них робив його досвідченішим, мудрішим (з кн. «Скарби України»).

  7. Постать Остапа Вересая яскраво виокремлюється в духовному житті нашого народу; він мовби увібрав найхарактерніші ознаки кобзарства в широкому значенні (за В. Скуратівським).

- Що вам відомо про митців, згаданих у реченнях?

- Який їхній внесок у розвиток української культури?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. На уроці ми повторимо відомості про складні речення. Опрацювавши матеріали § 21 ст. 76, виконуючи вправи на визначення складнопідрядних речень з підрядними місця і часу; конструювання речень цих видів, виробимо навички використання в усному і писемному мовленні таких речень, правильно ставити розділові знаки в них; а також, працюючи над творчими завданнями, ви розвиватимете своє мислення, мовлення, увагу; закріпите знання з теми. Завдання частково будуватимуться на мовному матеріалі про визначних людей, які зробили вагомий внесок у розвиток української держави, її культури, освіти, мистецтва, на творах наших письменників, що розвиватиме ваші естетичні смаки, розуміння слова. Для кращого засвоєння знань про складне речення з підрядними обставинними часу і місця ми будемо використовувати, крім підручника, таблиці.

Самостійна робота. Ознайомлення зі змістом таблиць.

ІV. Опрацювання теми (робота в групах)

  1. Метод «Мікрофон»:

  • Пригадайте, що ви знаєте про обставину як член речення?

  • Які є види обставин?

  • Які підрядні частини СПР відповідають на питання обставин?

  1. Знайомство з видами складнопідрядних речень із підрядними обставинними (за таблицею).

  1. Опрацювання § 21 с. 76.

  2. Яке із запропонованих речень складнопідрядне з підрядним місця, а яке з підрядним часу?

Коли я к Київ прибуду і вийду на кручі Дніпра, поллється в запилені груди цілюща ранкова пора (М. Воронько). Десь там моя вітчизна неземна, де пахнуть зорі, ніби євшан-зілля (Д. Павличко).

  • Виділіть граматичні основи в реченнях.

  • Побудуйте схеми речень.

  • Побудувати можливі схеми складнопідрядних речень з підрядними місця і часу.

V. Вироблення умінь і навичок.

  1. Вправа 2 (с. 77). Робота за варіантами: 1-й виписує складнопідрядні з підрядними місця, 2-й – з підрядними часу.

  1. Зверніть увагу на зауваження після вправи. Виконайте вправи 3 і 4.

  1. Учні в групах розділяються на пари. Кожна пара обґрунтовує свій вибір в одному реченні методом «Займи позицію».

Записати речення, вставивши на місці крапок необхідні засоби зв’язку (сполучники, сполучні слова) для речень з підрядними місця та часу, поставити розділові знаки. Дати загальну характеристику речень.

…в 1938 – 39 роках розігралася трагедія Закарпатської України У. Самчук брав безпосередню участь у бурхливих подіях того часу.

Крок за кроком Володько, герой роману У.Самчука, спізнає абетку життя, … сам не вростає в нього міцним беручким корінням (За С. Пінчуком).

Товариші бадьоро йшли, часто спиняючись і оглядаючись на північ, …на небі буяла жорстока й свавільна пожежа.

… всі п’ятеро по довгій мандрівці сіли на зелений килим землі не могли промовити ані слова.

На п’ятій верства від Олешок,…сонце встигло залишити свій нічліг темного дубового лісу та бадьоро взнеслося на оксамитну синяву небесного простору в одному закруті над вирвою месники надибали чоловіка (За У. Самчуком).

4. Творче завдання на конкурс. Написати невеликий твар-роздум, використавши складнопідрядні речення з підрядними місця і часу. По колу в групі учні передають аркуш і пишуть твар на тему «Його імя носить наш навчальний заклад».

VІ. Висновки. «Ти мені, я – тобі». Учні адресують своєму товаришеві з іншої групи питання по темі, оцінюють правильність відповіді.

Учитель за допомогою учнів-експертів оцінює роботу на уроці.

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал § 21. Виконати вправуна с. 79 або дібрати з творів І.Котляревського, Г.Квітки-Основ’яненка речення з підрядними місця та часу. Додаткове завдання: Підготувати сусідові по парті картку із завданням на встановлення відповідності між видом складного речення і прикладом. Повторити відомості про синоніми.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
1
дн.
1
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!