Конспект уроку на тему "Розселення слов`янських племен та утворення держави".

Історія України

Для кого: 7 Клас

30.09.2019

668

9

0

Опис документу:
Конспект уроку на тему "Розселення слов`янських племен та утворення держави.Виконано за всіма вимогами НУШ.В розробці використано нові методи викладання предмету історія України 7 клас ,історичні анаграми,підручник, «хмара понять»,схема «Ознаки сусідської общини»,зображення Збрудського ідола,презентація,відеоролик,хмара слів, інтерактивний плакат.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

УРОК №1 підготувала учитель історії Чачуна В.В.

ТЕМА:Розселення слов`янських племен та утворення держави.

МЕТА:ознайомити учнів із особливостями розселенням слов`янських племен та державотворчими процесами в Середньому Подніпров`ї,внутрішнім розвитком східних слов`ян; розвивати мислення,увагу,творчу уяву учнів;виховувати повагу до історичної спадщини;почуття патріотизму народу.

Проблемне завдання уроку: «Чи можна назвати Полянське князівство державним утворенням?»

Тип уроку:урок формування нових знань,умінь, навичок.

Обладнання:історичні анаграми,підручник, «хмара понять»,схема «Ознаки сусідської общини»,зображення Збрудського ідола,презентація,відеоролик,хмара слів, інтерактивний плакат.

ХІД УРОКУ
I.Організація навчальної діяльності учнів

II.Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. Із часом старі назви слов`янських племен зникають,натомість з`являються нові. Внаслідок консолідації утворилися сучасні слов`янські народи. Центром державотворення виступило Середнє Подніпров`я.

1.Історична анаграма.

Розшифруйте анаграму і дайте відповідь на запитання «Яке з наведених племен – неслов`янського походження?»

  1. ІЦРЕВІТ

  2. ИНЯЛОП

  3. ІЧИВИРК

  4. ИРАЗОХ

Відповідь: зайве-4)хозари,плем’я тюркського походження. Слов`янські племена:1)тиверці,2)поляни,3)кривичи.

2. Інтелектуальне завдання «Виключення понять». Хмара слів.

Необхідно знайти зайве слово.

тотемізм Язичництво тотемізм

фетишизм ЯЗИЧНИЦТВО Бортництво фетишизм фетишизм Бортництво

Відповідь:зайве слово-бортництво(збирання меду диких бджіл). Язичництво - це багатобожжя,що ґрунтувалося на вірі людей у сили природи. Тотемізм-поклоніння рослинам,тваринам,які вважалися охоронцями роду. Фетишизм-поклоніння предметам неживої природи.

III. Ознайомлення з новим матеріалом. Формування знань,умінь,навичок.

1.Історична анаграма.

Запишіть назву слов`янського племені (яке стало центром зародження Київської держави),зашифрованого в анаграмі:

ОПИНЛЯ(поляни)

Презентація «Поляни слов`янське плем’я»

https://www.youtube.com/watch?v=UZNzsdS-swU

Учитель так,дійсно центром формування східнослов’янської державності стало Середнє Подніпров`я,місце де проживали поляни. Протягом уроку вам необхідно з`ясувати,чи можна вважати Полянське князівство державним утворенням. Для цього,перш за все, звернемося до «Повісті минулих літ»

2.Робота з історичним джерелом(документом)

Першим полянським князем Літопис називає Кия,який разом з братами Щеком і Хоривом та сестрою Либідь заснували Київ:

Відеоролік «Літопис минулих літ»

https://www.youtube.com/watch?v=ouuBTlxyXKM

«І були три брати. Одному ім`я Кий, другому - Щек,а третьому - Хорив,і сестра їхня - Либідь. І сидів Кий на горі,де нині узвіз Боричів,а Щек сидів на горі,що й нині зветься Щекавиця,а Хорив- на третій горі,від нього ж прозвалася Хоревиця. І в ім.`я брата свого ж старшого заклали городок і назвали його Київ».

Учитель. Сталося це на прикінці 5ст.Маючи надзвичайно зручне географічне положення,місто тривалий час виступало головним політичним центром східних слов`ян. Спочатку резиденція Кия була розташована на Замковій горі поблизу Подолу. Згодом князь Кий спорудив укріплене городище на Старокиївській горі на високому березі Дніпра. Рештки цієї фортеці,оточеної валом і ровом,було знайдено археологами на Старокиївській горі у 1908р.Згадки про будівництво Києва (Куара) у країні полян (Палуні) є також у вірменській хроніці 8ст.

3.Дослідження-пошук.

Учитель. Використовуючи отримані знання та матеріал підручника,спробуйте довести,що Київська держава стала державним утворенням. Свої аргументи учні записують на дошці.

Інтерактивний плакат.

Учитель. Виділені вами ознаки держави свідчать,що Полянське князівство можна вважати державним утворенням східних слов`ян. Прискоренню утворення держави у східних слов` ян значною мірою сприяв процес розпаду родової та виникнення і становлення становлення сусідської общини.

Робота з таблицею.

Сусідська община

Виникає сім`я як основа суспільного життя

Закріплюється приватна власність на землю,знаряддя праці

Почалося розшарування суспільства

У 7-9 ст. східні слов`яни досягли відчутних успіхів в економічному розвитку,їхнім головним знаряддям було підсічне хліборобство. «Підсічені» сокирами дерева,кущі висушували та спалювали. Попіл після спалення,який був природним добривом,важкою бороною змішували з верхнім шаром грунту. У степах та лісах розвивалося також орне хліборобство. Як і раніше, cлов`яни займалися скотарством,рибальством та бортництвом. Окремо стали розвиватися ремесла: ковальство,ювелірна,каменерізна справа та ін. Серед ряду вірувань давніх слов`ян язичництво залишалося офіційною релігією.

Відео ролік. Збручский идол Святовида. Краковский археологический музей

https://www.youtube.com/watch?v=cN-OttygWgo

4.Пізнавальне завдання «Доторкнутися до древності».

1 А 2 Б 3 В 4 Г

1)Визначте,які зображення на Збруцькому ідолі відповідають богам(див.рис)

А)Перуну

Б)Велесу

В)Ладі

Г)Мокоші.

2.Які яруси ідола,на вашу думку,відповідають:

А)світові богів

Б)світові людей

В)підземному світові.

Відповідь:

1.Перун-б);Велес-д);Лада-г);Мокоша-а).

2.Світбогів:1-3;світ людей:3-4;підземний світ:4-5.

IV. Закріплення нового матеріалу

Використання інтерактивного методу «Хмара понять»(див. рис).

Завдання

Поясніть запропоновані на «Хмара понять»терміни та визначення.

V.Домашнє завдання

1.Опрацювати відповідний параграф підручника.

2.Зробити аналіз уривку з історичної праці Маврикія Стратега «Про слов`ян та антів»кін.6ст.,вміщений у підручнику.

Використаний матеріал( інтернет ресурси)

Презентація «Поляни слов`янське плем’я»

1.https://www.youtube.com/watch?v=UZNzsdS-swU

Відеоролік «Літопис минулих літ»

2.https://www.youtube.com/watch?v=ouuBTlxyXKM

Відео ролік. Збручский идол Святовида. Краковский археологический музей

3.https://www.youtube.com/watch?v=cN-OttygWgo

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.