До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
5
міс.
2
8
дн.
0
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Конспект уроку на тему: «Події 1917 року в Криму. Курултай та Кримська Народна Республіка»

Опис документу:
Клас: 10 Предмет: Історія України Тип уроку: комбінований з елементами технології критичного мислення. Наприкінці уроку учні зможуть: • характеризувати процес національного державотворення кримських татар; • визначити причини поразки відчайдушної спроби реалізувати своє право на самовизначення; • висловити власне ставлення щодо значення скликання першого представницького органу кримськотатарського народу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Ліхідченко Марія Сергіївна

Конспект уроку на тему: «Події 1917 року в Криму. Курултай та Кримська Народна Республіка»

Мета уроку: 

  • навчальна: розкрити процес утворення першого Курултаю як прояв самовизначення та державницького прагнення кримськотатарського народу, дати уявлення учням про досягнення роботи кримськотатарського парламенту та його трагічну долю в історії;

  • розвивальна:  формувати в учнів хронологічно-просторову компетенцію, уміння аналізувати та узагальнювати історичний матеріал, проводити історичні паралелі, розвивати критичне мислення, інтерес до історії, культури мовлення;

  • виховна: виховувати почуття поваги та толерантності до національних меншин, які проживають в Україні.

Тип уроку: комбінований з елементами технології критичного мислення.

Основні поняття: Тимчасовий кримський мусульманський виконавчий комітет, Курултай, Кримська Народна Республіка, Директорія.

Очікувані результати.

Наприкінці уроку учні зможуть:

  • характеризувати процес національного державотворення кримських татар;

  • визначити причини поразки відчайдушної спроби реалізувати своє право на самовизначення;

  • висловити власне ставлення щодо значення скликання першого представницького органу кримськотатарського народу.

ХІД УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1 ХВ).

ІІ. ВИКЛИК (5 - 8 хвилин)

Запитання:

  1. З якою темою Програми ЗНО з історії України ми ознайомились?

Відповідь: Українська революція

Вправа «Готоємось до ЗНО…»

Завдання: виправити історичні помилки в тексті.

Текст

У ході Лютневої демократичної революції 1918 року (1917) в Росії було повалено (обмежено) самодержавство та створено Тимчасовий уряд. Вже на другий день звістка про революцію в Петрограді докотилася до Києва. Представники українського селянства (інтелігенції) у квітні (березні) утворили представницький орган об’єднаних політичних сил, який називався Центральна Рада. Метою цього представницького органу стало здобуття самостійності (автономії) України, захист національних інтересів України перед російським урядом більшовиків (Тимчасовим урядом). Головою Центральної Ради став професор Володимир Винниченко (Михайло Грушевський). Центральна Рада в червні 1917 року проголосила І Універсал. Це був компромісний документ між Центральною Радою та Тимчасовим урядом (документ, який проголошував автономію України). Після проголошення І Універсалу між Києвом і Петроградом було знято напругу (не було знято). У липні Центральна Рада опублікувала текст ІІ Універсалу, у якому проголошувалася Українська Народна Республіка (компроміс). У серпні Тимчасовий уряд опублікував «Тимчасову інструкцію Генеральному Секретаріатові», де Центральна Рада фактично позбавлялася законодавчих прав та влада Генерального Секретаріату поширювалася на 9 губерній (5).

Вчитель: Сьогодні я вас запрошую зазирнути і зануритися в історію кримськотатарського населення Криму 1917 року. Епіграфом до сьогоднішнього уроку пропоную слова:

Вмирають держави, уряди й люди,

але нації продовжують жити та

шукають шляхи визволення від гноблення

Вчитель: Що ви бачите на ілюстраціях?

Приблизні відповіді учнів: зібрання, представницький орган, збори.

Вчитель: Як ви думаєте, найважливіші питання життя якого народу розв’язує зображений представницький орган?

Відповідь учнів: кримських татар.

Вчитель: Як ви це зрозуміли?

Відповідь: національний одяг тощо .

Вчитель: Яку форму волевиявлення у східних слов’ян нагадує?

Відповідь учнів: слов’янське віче.

Вчитель: дійсно, на ілюстраціях зображений представницький орган кримськотатарського народу, який називався Курултай. Курултай визначає основні напрямки та форми діяльності Меджлісу кримськотатарського народу – вищого повноважного представницько-виконавчого органу кримських татар в період між сесіями Курултаю.

ІІ .ОСМИСЛЕННЯ (25 - 28 хвилин)

Вчитель: 9 грудня 2017 року виповнилося 100 років з часу відкриття першого Курултаю кримськотатарського народу. Ця подія знаменувала підійом кримськотатарського національного руху періоду Революції 1917-1921 років, засвідчила волю до самовизначення та державницькі прагнення кримських татар. Про те, як створювали демократичну інституцію кримськотатарського народу в 1917році, піде мова на уроці.

Учні записують тему уроку.

  1. Формування Курултаю

Робота в групах.

Метод «Надайте мені заключне слово»

Опис методу: Спосіб читання, коли учні обирають найважливіші для себе фрагменти і записують їх з одного боку аркуша. На звороті пишуться коментарі:

  • Які думки викликав цей уривок?

  • Чому це важливо?

  • Що в ньому сумнівного?

На уроці представник групи зачитує уривок, учитель пропонує учням інших груп прокоментувати його. Група, яка обрала уривок, вислуховує коментарі інших і лише після цього подає власний коментар. Таким чином, за нею (групою) залишається заключне слово.

Роздатковий матеріал №1.

Історія створення Курултаю кримськотатарського народу починається зі скликання в Сімферополі 25 березня 1917 року Всекримського мусульманського з’їзду за участю двох тисяч делегатів. На ньому було обрано Тимчасовий кримський мусульманський виконавчий комітет, головою якого уперше після підкорення Криму Росією був обраний Оман ЧелебіджиханВін запропонував скликати Курултай для вирішення питання про подальшу долю Криму. Учасники з’їзду одноголосно підтримали пропозицію.

Напередодні скликання Курултаю Мусульманський виконком виступив з відозвою «Про владу в Криму», в якій заявив про ініціативу створення автономії без гегемонії якоїсь народності над іншою і під гаслом «Крим для кримчан». 

Роздатковий матеріал №2.

Мусульманський виконком організував проведення виборів. Згідно зі спеціально прийнятим законом у них брали участь кримські татари, які досягли 20 років. Вибори проходили в п’яти виборчих округах. На Курултай було обрано 76 делегатів, у тому числі від Ялти - 24 делегати, Сімферополя - 19, Феодосії - 16, Євпаторії - 11, від Ора (Перекопу) - 6. Серед делегатів були 4 жінки. До речі, у складі Центральної Ради відсоток жінок-депутатів був у два з половиною рази менший, а у решті європейських держав жінки-депутати на той час були лише у парламентах Данії, Норвегії та Фінляндії. Таким чином, кримські татари стали найпершою мусульманською нацією, яка надала виборчі права жінкам ще до того, як це зробили більшість християнських націй Європи. Нагадаємо, що швейцарки отримали право голосувати лише в 1970 році.

Роздатковий матеріал 3.

Перше засідання Курултаю було призначене на 24 листопада. Однак більшовицький переворот у Петрограді змусив кримськотатарських політиків перенести цю подію на пізніший термін.

Мусульманський виконком різко засудив більшовицький заколот.
«Криваві події, що розігралися у Петрограді, паралізувавши силу чинної влади, відкривають шлях до анархії та громадянської війни, розмах та згубні наслідки якої тепер важко уявити». Засідання Курултаю розпочалися

8 грудня о 14-й годині у Залі суду Ханського палацу в Бахчисараї, після здійснення намазу. Початок роботи кримськотатарського парламенту з Києва привітала своєю телеграмою Центральна Рада. Головою Курултаю був обраний один із лідерів партії «Міллі Фірка», письменник Асан Сабрі Айвазов. 

Роздатковий матеріал №4.

До Курултаю перейшли всі повноваження Мусульманського виконкому. Засідання Курултаю тривали в грудні 1917 року. На ньому розглядалися питання державного ладу Криму, взаємини кримських татар з іншими національностями на півострові, політика національного уряду, вироблення законів, що визначають різні сфери суспільного життя кримських татар, проведення корінних реформ.

2. Проголошення Кримської Народної Республіки

Метод «Читання з маркуванням»

Завдання: У процесі читання учням необхідно ставити спеціальні позначки на полях тексту роздаткового матеріалу. «Галочкою» (v) позначати в тексті інформацію, яка вже відома. «Плюсом» (+) позначити нову інформацію. Учень ставить цей знак тільки тоді, якщо він уперше натрапляє на викладені в тексті відомості. Знаком запитання (?) позначати те, що залишилося незрозумілим і вимагає додаткових відомостей, викликає бажання дізнатися детальніше. «Мінус» (-) означає те, що суперечить наявним уявленням, щось, про що учень думав по-іншому. Після прочитання тексту учням необхідно заповнити таблицю, де позначки стануть заголовками колонок (тобто кількість колонок таблиці відповідає кількості позначок маркування). У таблицю коротко заносяться відомості з тексту.

Таблиця маркування

Те, що мені було відомо

(v)

Це для мене абсолютно нове, неочікуване

(+)

Це суперечить моїм знанням і уявленням (-)

Я хочу дізнатись про це більше

(?)

Роздатковий матеріал 5.

13 грудня Курултай проголосив Кримську Народну Республіку, що фактично було відновленням кримськотатарської державності.  Це була перша у світі мусульманська республіка. Навіть Турецька Республіка була проголошена шістьма роками пізніше. 

УЦР в грудні 1917 р. визнала Кримську Народну Республіку. Вважалося, що УНР та Крим і надалі перебуватимуть у межах оновленої демократичної Росії. Саме тому в ІІІ Універсалі Центральної Ради, проголошеному 20 (7) листопада 1917 року, зазначалося, що Крим не входить безпосередньо до складу Української Народної Республіки.

14 грудня Курултай затвердив державну символіку Кримської Народної Республіки та ухвалив «Кримськотатарські основні закони», власне, першу Конституцію Криму. Її 1-ша стаття проголошувала право кожного народу на національне самовизначення і самоврядування. Стаття 2-га передбачала реалізацію цього права кримськотатарським народом шляхом створення парламенту, обраного в ході вільних, прямих, рівних виборів шляхом таємного голосування. 
Конституція також скасувала звання та стани і проголосила рівність усіх громадян незалежно від їхньої національності або віри та рівноправність жінок і чоловіків. 8 грудня Курултай сформував національний уряд, Директорію у складі 5 директорів (тобто міністрів) на чолі з Нуманом Челебіджиханом, який також очолив управління юстиції
. Директорію відразу визнала Центральна Рада.

Натомість Директорія засудила агресію радянської Росії проти Української Народної Республіки. Петроградський Совнарком не визнав ані Кримської Народної Республіки, ані її Директорії. За його вказівкою кримські більшовики проти ночі 16 грудня захопили Севастополь. Наприкінці січня 1918 року більшовики захопили увесь Крим, оголосивши - про розпуск Курултаю. До їхніх рук потрапив муфтій Номан Челебіджихан, його доправили в севастопольську тюрму. 23 лютого після знущань його розстріляли «заражені ідеями більшовиків та соціального радикалізму» матроси, а тіло викинули в море. Так трагічно закінчилося життя лідера кримських татар. На Крим насувалася доба першого червоного терору.

Робота в групах

Перша група

«Метод опорних слів»

Завдання: виписати ті слова, які ви вважаєте ключовими для кожної частини тексту роздаткового матеріалу №5.

Орієнтовна відповідь учнів.

Перша частина тексту - Проголошення Кримської Народної Республіки.

Друга частина - Українська Народна Республіка та Крим.

Третя частина – Державні символи, демократична Конституція, Національний уряд.

Четверта частина – Доба першого червоного терору.

Друга група

Метод «Пресс»

Питання: Чи згодні ви з твердженням, що Кримська Народна Республіка була одним із перших у світі проектів демократичної республіки?

Алгоритм відповіді:

Я вважаю, що (встановити свою думку)…………………..

Тому що (навести докази на підтримку вашої позиції)………………

Я вважаю, що Кримська Народна Республіка була одним із перших у світі проектів демократичної республіки, тому що……..

ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ (5-9 хвилин)

Прийом критичного мислення «Блеф клуб»

Опис технології:

Вчитель називає хибні та істинні твердження. Якщо вчитель називає так званий «блеф», учні повинні спинити вчителя, сказавши слово «стоп», та виправити.

Завдання: В 1918 році (1917 році) під час розвалу Російської імперії, коли народи імперії отримали право виражати свої думки відкрито, кримські татари зробили відчайдушну спробу реалізувати своє право на самовизначення. У цьому ж році був проведений перший Курултай кримськотатарського народу – національного зібрання. Головою Курултаю було обрано Н. Челебіджихана (Асана Сабрі Айвазова) У грудні 1917 року Курултай відновив кримськотатарську державність, створивши чергову (першу) у світі мусульманську республіку. Українська Народна Республіка не визнала (визнала) Кримську Народну Республіку. Саме тому в ІІІ Універсалі Центральної Ради зазначалося, що Крим є складовою УНР (не входить до складу УНР). Курултай так і не зміг затвердити (затвердив) державну символіку Кримської Народної Республіки, а прийнята Конституція носила антидемократичний характер (демократичний характер). Сформований Національний уряд –Директорію очолив Н. Челебіджихан. Втілити в життя рішення, ухвалені Курултаєм вдалося частково (не вдалося).  Протягом січня 1918 року більшовики захопили Крим і встановили свою владу на півострові. Багато діячів кримськотатарського національного руху, у тому числі Номан Челебіджихан, стали жертвами більшовицького терору.

ІV. Підсумок уроку (1 – 2 хвилини)

У 1917 році після першої окупації Криму Росією і розвалу Російської імперії, коли народи цієї імперії отримали право виражати свої думки відкрито, кримські татари зробили відчайдушну спробу реалізувати своє право на самовизначення. Так само, як Українська Народна Республіка, у грудні 1917 – січні 1918 року Крим зазнав збройної агресії більшовиків, які поставили собі за мету ліквідацію «буржуазних» урядів народів колишньої Російської імперії. Національне державотворення кримських татар було перервано більшовицькою окупацією. Традиція скликання загальнонаціональної асамблеї була відроджена 26 червня 1991 року, коли з ініціативи Організації кримськотатарського національного руху в Сімферополі було відкрито Другий Курултай.

Остання позачергова сесія Курултаю відбулася 29 березня 2014 року в Бахчисараї. Подальша діяльність представницьких органів кримських татар в умовах окупації Російською Федерацією Автономної Республіки Крим та міста Севастополя виявилася неможливою. 26 квітня російська окупаційна влада визнала Меджліс кримськотатарського народу екстремістською організацією та заборонила його діяльність на території Російської Федерації.

V. Домашнє завдання. Написати есе на тему «Вмирають держави, уряди й люди, але нації продовжують жити та шукають шляхи визволення від гноблення».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.