Конспект уроку на тему : «Іменник як частина мови»

Опис документу:
Анотація: конспект уроку з української мови для 6 класу " Іменник як частина мови " допоможе учителям-словесникам узагальнити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови; формувати вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; знати й пояснювати написання іменників-власних назв;доцільно використовувати іменники в усних та письмових висловлюваннях; знаходити їх в реченні; класифікувати за родами, відмінами, групами.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Комунальний заклад «Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №4»

Конспект уроку

з української мови

на тему :

«Іменник як частина мови»

проведеного у 6 класі

Вчитель української мови

КЗ»НСШЗ І-ІІІ ст. №4»

Сербовка І.В.

Тема: Іменник як частина мови

Мета: повторити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови; формувати вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати вміння доцільно використовувати іменники в усних та письмових висловлюваннях; виховувати зацікавленість духовною культурою наших предків.

Очікувані результати: учні знають визначення іменника, його характерні морфологічні ознаки, роль у мовленні, уміють знаходити його в тексті, використовують у власних висловлюваннях; будують і вміло доповнюють інформацію в порожні слоти фреймової структури.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  1. Привітання

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

  1. Психологічний портрет настрою

2. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ.Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

  • Діти , прослухайте казку і дайте відповіді на мої запитання.

  • Про кого ця казка? Хто сперечався в казці і чому?

  • Хто ж найголовніший?

Слухання казки «Частини мови»

Сьогодні вранці, зайшовши в клас, я почула дуже дивну суперечку. Сперечалися частини Мови — діти одної матері. Вони ніяк не могли з'ясувати, хто з них найголовніший. Іменник поважно і гордовито промовив:

—Годі вам хвалитися! Скажіть, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, що я. Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам, подіям, яких одягаю у свої сім відмінків, два числа, три роди і чотири від міни. І в реченні можу виступати будь-яким членом...

Тут його перебив Прикметник:

—Гов, Іменнику! Я маю таке саме право. !, здається, без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмемо, на приклад, речення: «Надійшла весна». Воно бідне й просте. А запроси мене до цього речення і побачиш, яке воно гарне: «Надійшла весна прекрасна, багатобарвна, тепла, ясна». Візьми в тямки, що я вказую і на приналежність предмета певній особі. У реченні виступаю означенням і присудком.

У розмову вступив Числівник, що збирався якраз іти до каси:

—От сидіть тихо. Без мене не знаєте, в якому році ви народилися, скільки років живете на світі. Ану, спробуйте без мене купити в крамниці-бубликів, цукерок чи ще щось. Серед вас я не пасу задніх, бо також маю відмінки, числа, а часом і три роди. У сполученні з Іменником буваю в реченні головним або другорядним членом

Слухав це Займенник, і йому урвався терпець:

—Не тільки ви, а й я маю відмінки, роди й числа. Але скажіть мені, хто вас замінює, як іноді вас немає в реченні? От тоді я заступаю і тебе, Іменнику, і тебе, Прикметнику, і тебе, Числівнику, вказую на особи і предмети, на їх кількість та ознаки. З моєю допомогою присвоюють собі значення особи багато істот і неістот. А як про всіх вас запитати в реченні без мене? Хіба я так само в реченні не граю роль підмета, присудка, означення і додатка?

—То все байки,— озвалося Дієслово.— Ви разом ледарі. Без мене ви тільки байдики б'єте, лежите на місці, як гнилі колоди. Я є тим механізмом, що вас усіх за пускає в дію. От, наприклад, іменник завод. Чи знаєте без мене, що він робить або що з ним діється? Ні. А мої три часи в однині і множині, думаєте, не мають великої вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не мій минулий час. Окрім цього, своїм майбутнім часом потішаю старих і малих, малюю перспективу завтрашнього життя. У реченні також виступаю головним і другорядним членом.

Прислівник, що весь час крутився біля Дієсловав, і собі взяв слово:

Дерете носа, не знати чому. Хіба тому, що кожна людина може змінювати вас, як їй заманеться. А я не з тих! Себе викривляти в різних відмінках, числах і родах не дам! От ще тримаюсь Дієслова, і з Прикметником я трохи родичаюсь. У реченні можу бути лише обставиною.

Отак, брате! — вигукнув Прийменник.— Я також належу до тих, які нізащо не дадуть себе змінювати. Яким народився, таким буду назавше. То лише слабкодухі, такі, як Іменник, Прикметник, Числівник, Займенник і Дієслово„змінюють своє обличчя. Правда, я роблю їм послугу. Пояснюючи їх або зв'язуючи, я уточнюю думку з реченні. Подумайте самі, чи хто-небудь зрозуміє без мене таке речення: «Учень іде... школи». А покличте мене, і стане зрозуміло: йде він до школи чи зі школи.

І нащо піднімати стільки галасу? — стиснув плечима Сполучник, що проходжав-ся поміж усіма.— Я не дам себе змінити так само, як Прислівник і Прийменник. Зарубайте собі на носі, що я вас усіх з'єдную і без мене не одне з вас ходило б, як загублене телятко.

А чи обійдетесь ви без мене, коли в реченні треба щось заперечити або обмежити?— відстоювала себе Частка.— Я допомагаю Дієслову утворити форми умовного і наказового способу, висловити запитання, оклик, сумнів та інші почуття.

Гай, гай, які часи тепер настали,— сказав засмучений Вигук.— Діти одної матері не можуть погодитися. Ох, коли б я вмів говорити зрозуміліше, я б навчив вас розуму та довів до згоди. А то я тільки від радості, горя, страху, здивування можу піднести голос.

Почувши суперечку між дітьми, до хати увійшла усміхнена і по-святковому прибрана їх рідка мати Мова.

Не сваріться, мої любі діти. Кожен з вас мені потрібний і важливий. Коли б не ви, мої соколята, не була б я така гарна і мила людям у піснях, у розповідях, у розмові й на письмі. Хай віднині панують між вами дружба і згода!

Проблемні питання.

- Хто сперечався у казці? Які частини мови сперечалися?

- Чи можна визначити, хто найголовніший (яка частина мови)?

- Які ви знаєте частини мови?

Ми з вами починаємо подорожувати країною Морфологією, а перше місто, в якому побуваємо і почнемо вивчати -Іменник.

Іменник любить називати
завжди на ймення кожну річ:
Земля, країна, сонце, мати,
Печаль і радість, день і ніч.

(В. Верховень)

«Мозковий штурм»

-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Ваші ідеї.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

Опрацювання фреймового структурування «Іменник».

Учні доповнюють таблицю новими відомостями з теми »Іменник».

Робота з підручником.

1. Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 90-91)

ІУ.Виконання вправ на осмислення вивченого.

Лінгвістична гра “Хто уважніший”. (за фреймовою структурою).

Робота із сигнальними картками.

Серед поданих іменників визначити назви істот (червона картка) та назви неістот (зелена картка). Учитель зачитує слова. Учні, почувши іменники назви істот,підносять вгору червону картку, почувши назви неістот - зелену.

Хлопець, мікроб, дочка, дитя, загін, мандрівник, око, інженер, рука, змій, калина, відьма, професор, хлібороб, хліб балерина, годинник, мірошник, осінь,

2.Виписати іменники – синоніми. Ввести 1 слово в речення.

Земля, хата, покірність, шикування, кравчиня, посуд, Івженко, посередник, синь, свіжість, житло, оселя, голубінь, підведення, спостереження, господа, обійстя.

Фізкультхвилинка

Із-за парт ми вийшли всі.

Вгору добре потяглись,

На носочки піднялись.

Опустились легко вниз –

І подув в обличчя бриз.

Як дерева покачало!

Вправа-вліво, вліво-вправо!

Біля парти всі присіли,

Потім встали – й полетіли.

Руки в боки узяли,

На всі боки повели.

Руки вниз всі опустили

І за парти тихо сіли.

3. Диктант з "ключем".

Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я.

Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.

Ключ. Добре діло не пропаде.

Наведіть приклади іменників, що вживаються тільки в однині, та іменників, що вживаються тільки в множині.

4.Робота з підручником.

Виконання вправи 209.

5.«Корисні поради». Диктант з коментуванням.

Завдання: дати пораду товаришеві щодо правильного написання

іменників.

Я(я)рослав М(м)удрий, річка Д(д)ніпро, (Ж)журнал (Пізнайко),

(М) механік, (в)Вітчизна,(О) олень, (К)кіт (м) Мурчик.

У. Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-Чи сподобалась вам подорож? Чим саме?

-Чи досягли ви очікуваних результатів? Яких саме?

Рефлексія

  1. Доповніть речення : “Я перебуваю у країні Морфології. Морфологія – це…”

  2. Яка частина мови називається іменником?

  3. Які морфологічні ознаки іменника ви знаєте?

  4. Яку синтаксичну роль виконує іменник у реченні?

УІ. Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал.

Виконати в праву 208

УІІ. Психологічний портрет настрою

- Чи відчуваєте ви насолоду від приходу осені?

- Як ви почуваєте себе зараз?

Покажіть мені свій настрій

Я бачу, що настрій ваш покращився. Це дуже приємно.

Дякую за урок. Рада буду бачити вас на наступному уроці в такому ж настрої.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.