• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Українська література
  • Конспект уроку на тему: "Духовний світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського. Образи та символи. Роль описів. Мова твору"
Бібліотека

Конспект уроку на тему: "Духовний світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського. Образи та символи. Роль описів. Мова твору"

Опис документу:
Мета: забезпечення умов для успішної діяльності учнів, зацікавлення навчально-пізнавальним процесом; формування свідомого ставлення до результату навчальної діяльності; реалізація інтелектуальних можливостей кожного учня.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

УРОКИ №4,5

Тема. Духовний світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського. Образи та символи. Роль описів. Мова твору.

Мета: забезпечення умов для успішної діяльності учнів, зацікавлення навчально-пізнавальним процесом; формування свідомого ставлення до результату навчальної діяльності; реалізація інтелектуальних можливостей кожного учня.

Тип уроку: урок-проект

Обладнання: мультимедійні презентації

Список використаних джерел:

1.Денисюк Л. астосування проектних технологій на уроках української літератури// Українська мова та література. – 2010. – 17-18. – с.23-31

2. Жила Світлана. Формувати систему художнього мислення: "Тіні забутих предків" М.Коцюбинського і С.Параджанова: зіставлення літературного твору та його екранізації // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. - 2003.- 6. - С.168-175.

3. Коцюбинський М. Твори: В 7-ми томах. - К.:1974

4. Словник української мови в XI-ти томах.

5. http://kinoportal.kiev.ua/2011/03/tini-zabutyh-predkiv-1965/

6. http://www.br.com.ua/referats/s1399/27619-3.html

7. http://uk.wikipedia.org/wiki/Тіні_забутих_предків_(фільм)

8. http://tvori.com.ua/folklorna-istoriya-narodu-yak-dzherelo-povisti-tini-zabutix-predkiv/

9. http://ref.co.ua/17280-Fol_klopn_dzhepela_pov_st_M_M_Kocyubins_kogo_T_n_zabutih_ppedk_v.html

10. http://uu-travel.com/lang/ua/tour/id/tini-zabutih-predkiv-185/

Структура уроку

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Захист проектів

ІІІ. Перевірка засвоєних знань

ІV. Підсумок уроку

V. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VІ. Повідомлення домашнього завдання

Завдання:

  • стимулювання та заохочування навчальної діяльності учнів;

  • активізація права дитини на самовираження;

  • розвиток інтересів учнів, їхніх здібностей та нахилів.

Основні психолого-педагогічні принципи: особистісно-діяльнісний підхід.

Домінуючі навчальні принципи:

  • застосування теоретичних знань на практиці;

  • пошук – експеримент – дослідження;

  • самостійність та свідомість учнівської діяльності.

Провідні навчальні методи:

  • дослідницький;

  • корпоративний;

  • розвивальний;

  • творчий.

Форма захисту проекту: конференція.

Оцінка результативності проектної діяльності:

  • самооцінка учнів;

  • оцінка творчої групи.

Очікуваний результат: створення брошури «Картини життя гуцулів у повісті М.Коцюбинського «Тіні забутих предків».

Місце проведення: клас з мультимедійною дошкою.

Структура вивчення повісті М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»

  • Проект 1. Тема: Теорія літератури

  • Проект 2. Мовні особливості повісті

  • Проект 3. Міфічні істоти у творі

  • Проект 4. Правдива казка гір у кінострічці С. Параджанова «Тіні забутих предків»

Поставити бал із кожного визначеного напрямку від 0 до 2.

І.Повідомлення теми та мети уроку

ІІ.Захист проектів

Проект 1

Тема: Теорія літератури

Мета: активізувати самостійну діяльність учнів, уміння користуватися науковою літературою, інформацією мережі Інтернет, формувати вміння самостійно обирати рішення, шляхи отримання інформації, зацікавити учнів у здобуванні знань, навчати оволодівати навичками співпраці в колективі.

Учасники: троє учнів 10 класу.

Етапи реалізації проекту:

  1. Визначення проблеми, завдань дослідження.

  2. Обговорення методів дослідження.

  3. Самостійна діяльність учнів (індивідуальна, групова).

  4. Обговорення способів оформлення кінцевих результатів (створення блок-схем).

Дидактичний матеріал до теми

Проект 2

Тема: Мовні особливості повісті

Мета: активізувати самостійну діяльність учнів, уміння користуватися науковою літературою, інформацією мережі Інтернет, формувати вміння самостійно обирати рішення, шляхи отримання інформації, зацікавити учнів у здобуванні знань, навчати оволодівати навичками співпраці в колективі, прищеплювати любов до рідного слова.

Учасники: четверо учнів 10 класу.

Етапи реалізації проекту:

  1. Визначення проблеми, завдань дослідження.

  2. Обговорення методів дослідження.

  3. Самостійна діяльність учнів (індивідуальна, групова).

  4. Обговорення способів оформлення кінцевих результатів (створення тлумачного словничка діалектних слів).

  5. Дидактичний матеріал до теми

Учні знайомлять з укладеним словничком діалектних слів, що зустрічаються в повісті М.Коцюбинвького «Тіні забутих предків»

Назви тварин

Ботей, вуйко, готури, маржина, худібка

Будівлі та господарські споруди

Вориння, загорода, кошара, курбало, оборіг, осадок, стая, струнка

Назви одягу й прикрас

Гачі, запаска, заплітки, згарди, кептар, кресаня, лудіння, черес

Назви взуття

Капчури, постоли

Назви рослин

Гаджуга, гогози, смерека

Назви професій та занять

Бовгар, ватаг, градівник, козар, мольфар, спузар

Назви їжі та продуктів харчування

Бринза, будз, гуслянка, кулеша

Демонологічні назви

Арідник, бісиця, бісеня, нявка, чугайстир, щезник

Мікротопоніми

Ґрунь, зарінок, кичера, крутіж, плай, суточки, царинка

Назви музичних інструментів

Денцівка, трембіта, флояра

Назви посуду

Барильця, коновка, начиння

Явища природи

Габа, негура, плова

Почуття

Тусок

Назви свояцтва

Неня

Пори року

Первовік, Петрівка

Назви вогню

Ватра, грань

Назви предметів домашнього побуту

Бартка, кашиця, лавиця, тобівка, топірець

Інші діалектизми

Любас, примівка, співанка, файний, фудульний

Дієслова

Банувати, нипати, облягатись, чюрити

Проект 3

Тема: Міфічні істоти у творі М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»

Мета: активізувати самостійну діяльність учнів, уміння користуватися науковою літературою, інформацією мережі Інтернет, формувати вміння самостійно обирати рішення, шляхи отримання інформації, зацікавити учнів у здобуванні знань, навчати оволодівати навичками співпраці в колективі, ознайомити з міфічними істотами, що зустрічаються в повісті М.Коцюбинського «Тіні забутих предків», зі сприйняттям і віруванням в цих істот жителів Карпат.

Учасники: четверо учнів 10 класу.

Етапи реалізації проекту:

  1. Визначення проблеми, завдань дослідження.

  2. Обговорення методів дослідження.

  3. Самостійна діяльність учнів (індивідуальна, групова).

  4. Обговорення способів оформлення кінцевих результатів (створення презентації).

Дидактичний матеріал до теми

Проект 4

Тема: Правдива казка гір у кінострічці С. Параджанова «Тіні забутих предків»

Мета: активізувати самостійну діяльність учнів, уміння користуватися науковою літературою, інформацією мережі Інтернет, формувати вміння самостійно обирати рішення, шляхи отримання інформації, зацікавити учнів у здобуванні знань, навчати оволодівати навичками співпраці в колективі.

Учасники: троє учнів 10 класу.

Етапи реалізації проекту:

  1. Визначення проблеми, завдань дослідження.

  2. Обговорення методів дослідження.

  3. Самостійна діяльність учнів (індивідуальна, групова).

  4. Обговорення способів оформлення кінцевих результатів (створення віртуальної екскурсії).

Дидактичний матеріал

ІІІ.Перевірка засвоєних знань

Тест

Датa_______________ Ім’я та прізвище____________________

1. Чий портрет подано у наведеному фрагменті повісті М.Коцюбинського "Тіні забутих предків": "(Він) був уже леґінь, стрункий і міцний, як смерічка, мастив кучері маслом, носив широкий черес і пишну кресаню."

Івана

Юри-мольфара

Миколи Гутенюка

2. Чий портрет подано у наведеному фрагменті повісті М.Коцюбинського "Тіні забутих предків": " (Вона) була з багацького роду, фудульна, здорова дівка, з грубим голосом й воластою шиєю. Правда, вона любила пишне лудіння, і немало десь піде грошей на шовкові хустки та дорогі згарди. "?

Марічки

Палагни

Гафійки

Хими

3.Який обряд описується в наведеному фрагменті повісті М.Коцюбинського "Тіні забутих предків": "Веселість все розпалилась. Робилось душно, люди пріли у кептарах, дихали випаром поту, нудним чадом теплого воску та запахом трупа, що вже псувався. Всі говорили вголос, наче забули, чого вони тут, оповідали свої пригоди і реготались. Махали руками, гупали один одному в спину і моргали на челядь."?

Сватання

Весілля

Заручини

Похорон

4.Авторкою яких фольклорних творів була Марічка, героїня повісті М.Коцюбинського "Тіні забутих предків"?

Легенд

Коломийок

Казок

Загадок

5. Під час якого свята Іван, герой повісті М.Коцюбинського "Тіні забутих предків" " з повною вірою рикав...як корова, блеяв вівцею та ржав конем, аби велася худоба. Обкурював ладаном хату й кошари, щоб одігнати звіра й відьом"?

На Великдень

На Теплого Олексія

На Зелені свята

На Святий вечір

6. Мати Іванова боялася його і одвертала від нього очі, бо:

Іван був дуже негарним

Іван нагадував їй нелюбого чоловіка

хлопчик ображав матір

син був дуже хворобливим

думала, що він бісове дитя

7. «Задуманий все, встромляв очі кудись поза гори, наче видів, чого не бачили другі…» - таким ставав Іван, коли:

бачив Марічку

згадував батька

розмовляв з матір’ю

бував у церкві

грав на флоярі

8. Від Миколи Іван почув історію про:

Олексу Довбуша

Прометея, який подарував людям вогонь

створення світу

кінець світу

золоте руно

9. Палагна пішла ворожити на Теплого Юрія, щоб

помститися відьмі Хіврі

причарувати мольфара Юру

Іван забув Марічку

завагітніти

примножити своє добро

10. Дізнавшись про смерть Марічки, Іван

почав страшно пити

одружився

хотів накласти на себе руки

пішов у монастир

зник на 6 років

11. Похорони Івана закінчилися

бійкою чоловіків

загальною тугою за Іваном

недугою Палагни

забавою і веселощами

службою у церкві

12. Які художні засоби використано в уривку повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків»: «Іван слухав тоненький дівочий голос і думав, що вона давно вже засіяла гори співанками своїми, що їх співають ліси й сіножаті, груні й полонини, дзвонять потоки і виспівує сонце...»

Епітети, метафори;

епітети, гіперболи;

порівняння, антитеза;

метафори, фразеологізми.

13. Хто був виконавцем ролі Івана у фільмі "Тіні забутих предків”?

С.Параджанов

І.Миколайчук

Ю. Іллєнко

Г. Якутович

14. Яке лексичне значення має діалектизм плай

гірська стежка

чаклун, чародій

шкіряний пояс

водоспад

ІV. Підсумок уроку

V. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VІ. Повідомлення домашнього завдання

Укласти брошуру «Картини життя гуцулів у повісті М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»

Написати домашній твір на тему: «Образи Івана та Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.