Конспект уроку "Лексична помилка"

Опис документу:
Дидактичний матеріал даного конспекту ( акцентологічний та орфографічний практикуми, лексичний диктант, дослідження-моделювання, дослідження-трансформування, дослідження-пошук, дослідження-мікс та мультимедійна презентація) підібраний з метою формування в учнів знань про лексичні помилки та їх види, ознайомлення з найпоширенішими випадками порушення лексичних норм, правильного й комунікативно доречного використання в мовленні слів відповідно до їхнього значення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Підкресліть правильний варіант лексичної сполучуваності

  1. великий / крупний виграш

  2. сильний біль в ділянці серця / сильна біль в області серця

  3. оливкове масло /оливкова олія

  4. зробити наступним чином / зробити таким чином

  5. підняти крик / здійняти галас

  6. розкажи любу історію/ розкажи будь-яку історію

  7. у вересні / у вересні місяці

  8. посіли перше місце / зайняли перше місце

  9. приємного апетиту / смачного

  10. спало на думку / прийщло в голову

  11. на протязі дня / упродовж дня

  12. є прикладом / являється прикладом

  13. розв'язувати задачу / вирішувати задачу

  14. приїхав вісім років назад / приїхав вісім років тому

Підкресліть правильний варіант лексичної сполучуваності

1. великий / крупний виграш

2. сильний біль в ділянці серця / сильна біль в області серця

3. оливкове масло /оливкова олія

4. зробити наступним чином / зробити таким чином

5. підняти крик / здійняти галас

6. розкажи любу історію/ розкажи будь-яку історію

7. у вересні / у вересні місяці

8. посіли перше місце / зайняли перше місце

9. приємного апетиту / смачного

10. спало на думку / прийщло в голову

11. на протязі дня / упродовж дня

12. є прикладом / являється прикладом

13. розв'язувати задачу / вирішувати задачу

14. приїхав вісім років назад / приїхав вісім років тому

Підкресліть правильний варіант лексичної сполучуваності

1. великий / крупний виграш

2. сильний біль в ділянці серця / сильна біль в області серця

3. оливкове масло /оливкова олія

4. зробити наступним чином / зробити таким чином

5. підняти крик / здійняти галас

6. розкажи любу історію/ розкажи будь-яку історію

7. у вересні / у вересні місяці

8. посіли перше місце / зайняли перше місце

9. приємного апетиту / смачного

10. спало на думку / прийщло в голову

11. на протязі дня / упродовж дня

12. є прикладом / являється прикладом

13. розв'язувати задачу / вирішувати задачу

14. приїхав вісім років назад / приїхав вісім років тому

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Лексична помилка. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми.

Мета : сформувати в учнів знання про лексичні помилки та їх види, ознайомити з найпоширенішими випадками порушення лексичної норми; навчати десятикласників виявляти у власному й чужому мовленні лексичні помилки й виправляти їх; навчати правильно й комунікативно доречно використовувати в мовленні слова відповідно до їхнього значення; за допомогою мовленнєво -комунікативного дидактичного матеріалу виховати повагу до національно-культурних надбань українського народу.

Тип уроку: урок формування практичних вмінь та навичок.

Перебіг уроку

I Організаційний момент

II Актуалізація опорних знань

  1. Акцентологічний практикум (слайди)

  2. Орфографічний практикум

  3. Лексичний диктант

III Ознайомлення із темою, метою й завданнями уроку

  1. Спостереження- діалог

Прочитайте діалог і виконайте завдання до нього

  • Через яке слово сталося непорозуміння ?

  • Яка причина цього непорозуміння?

Гадати – первісне значення цього слова - думати, вважати, мати намір.

Уживання цього слова у значенні «пророкувати, віщувати» - груба лексична помилка УМ.

Тому правильно казати віщунка, ворожка.

  1. Оголошення теми та спільне визначення завдань уроку

(читаю й спільно визначаємо)

  • Що сьогодні на уроці ми будемо робити?

  • Як ви вважаєте, для чого це потрібно? І чи потрібно взагалі?

  1. Роблю вступ про лексичні помилки

Кожна мова має свої особливості сполучуваності слів. На жаль, тотальний багаторічний вплив російської мови призвів до засилля лексичних помилок у нашій мові.

Як же не помилитися в розмаїтті слів? Звичайно, усі словосполучення важко запам'ятати.

Лайфак

Як зробити, щоб було якомога менше помилок?

  • точність (уявляти те, про що пишете. До прикладу, помилки можуть прийти? Ні!) Слайд

  • зважати на ЛЗС( молода дівчина, гладити одяг)

будуйте речення

Отож учіться, аби у вас траплялося якомога менше лексичних помилок

  1. Спільно опрацьовуємо види лексичних помилок із Зошита для підготовки до ЗНО, 2 сем., на ст. 35

IV Виконання практичних завдань дослідницького характеру

  1. Дослідження-моделювання (взаємоперевірка)

Змоделюйте словосполучення, вибравши потрібний варіант слова. Порівняйте з роботою свого однокласника. Обговоріть випадки, що викликають сумніви.

  1. Робота з тавтологічними сполуками (слайд) спільно

  2. Дослідження – увідповіднення

Увідповідніть слова лівого та правого стовпців, утворивши словосполучення.

Що треба брати до уваги, аби не порушити сполучуваності слів? У разі потреби зверніться до Академічного словника УМ

  1. 1стадо

2 череда

3 табун

4 отара

А оленів

Б кіз

В слонів

Г риб

Д корів

ТАБУ́Н - гурт копитних тварин (коней, оленів, верблюдів)

ОТАРА - великий гурт овець, кіз.

ЧЕРЕДА́ - гурт свійських тварин (перев. великої рогатої худоби), які утримуються, пасуться разом.

СТА́ДО - група тварин (перев. одного виду, віку і т. ін.), об'єднаних з певною господарською метою (для утримання, нагулу, відгодівлі тощо).

  1. ікарська

  2. 2 лікарська

  3. 3 лікувальна

  4. 4 лікарняна

  5. А установа

  6. Б хвороба

  7. В допомога

  8. Г процедура

  9. Д рослина

  1. Лі́карський – який стосується лікаря і його діяльності.

  2. Ліка́рський – який стосується ліків.

  3. Лікарня́ний – який стосується лікарні.

  4. Лікувальний - стос. до лікування.

  1. Дослідження-трансформування (Слайд)

  1. Виділені сполуки замініть одним дієсловом( усно), уникаючи багатослів'я.

  1. Редагування словосполучень (Зошит для підготовки до ЗНО, ст. 36-37)

  2. Дослідження -пошук (робота в парах)

  1. Зайдіть на онлайн-ресурс «Майданчик для перекладів запозичених слів» за покликанням https://slovotvir.org.ua/. Дослідіть, які українські відповідники до запозичених слів є виправданими, а які – ні. Наведіть приклади.

  1. Редагування тексту (Зошит для підготовки до ЗНО, ст. 34)

  2. Орфографічний практикум зі скринштом мапи України

  1. VI Підбиття підсумків

  • Чи потрібно ці знання вам?

  • Що було складно?

  • Над чим варто ще попрацювати?

  • Сподіваюсь, знання лексичних норм, які ви сьогодні отримали стануть вам в пригоді. Чи в нагоді? Вірю в те, що відтепер хибити ви будете менше.

  1. Пригода – потреба, користь, те, що пригодиться.

  2. Нагода - сприятливі обставини для здійснення чогось

  3. VII Закріплення вивченого

  1. Диктант-мікс

  1. VIII Домашнє завдання

  1. Останнім часом в Усемережжі та різноманітних посібниках з'являється чимало рекомендацій з українського літературного слововживання . До прикладу, (слайд). Складіть свій варіант подібної памятки та розмістіть її допис на власній сторінці в одній із соціальних мереж

  2. Завершити редагування словосполучень із Зошита

3

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Диктант-мікс 4

1 Оберіть словосполучення, яке варто зредагувати і запишіть правильний варіант: шкіряна сумка молочний суп свіжі овочі коврове покриття.

2 Слайд 28

Знайти неправильно наголошене слово та записати правильний варіант

3 Прикметники з яким суфіксом утворяться від поданих слів: Рига, Запоріжжя, Острог?

4 Який л./г утікає із власних заручин?

5 Указати справжнє прізвище автора цього твору.

6 Слова якої колонки потрібно об'єднати, щоб утворилися лексично правильні словосполучення. Слайд 29

7 Якого твору стосується ця світлина? Слайд 30

8 Укажіть жанр цього твору

9 Фейкова інформація – усі ці слова мають наголос на останньому складі

цінник височина низина щавель Слайд 31

10 Відповідно до малюнків увідповідніть слова Слайд32

11 Продовжіть далі Семигори, …, …. . Слайд 33

12 Укажіть, з яким населеним пунктом пов'язаний герой, що мав чотири прізвища.

13 Бонус - як українською називається цей предмет Слайд 34

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

1.відкривати

зошит

2. вірна

відповідь

3.підбивати

підсумки

розгортати

правильна

підводити

4. ряд

ознак

5.посмішка

глузлива

6.брати

участь

низка

усмішка

приймати

7.відчиняти

двері

8.відмінити

закон

9.відкорковувати

пляшку

відкривати

скасувати

відкривати

10. установка

тренера

11.психічний

розвиток

12 поширене

явище

постановка

психологічний

розповсюджене

13. навколишнє

середовище

14. ефектний

нокаут

15. особистісні

речі

оточуюче

ефективний

особисті

16. розв'язувати

задачу

17 страви

перші

18. здобувати

освіту

вирішувати

блюда

отримувати

1.відкривати

зошит

2. вірна

відповідь

3.підбивати

підсумки

розгортати

правильна

підводити

4. ряд

ознак

5.посмішка

глузлива

6.брати

участь

низка

усмішка

приймати

7.відчиняти

двері

8.відмінити

закон

9.відкорковувати

пляшку

відкривати

скасувати

відкривати

10. установка

тренера

11.психічний

розвиток

12 поширене

явище

постановка

психологічний

розповсюджене

13. навколишнє

середовище

14. ефектний

нокаут

15. особистісні

речі

оточуюче

ефективний

особисті

16. розв'язувати

задачу

17 страви

перші

18. здобувати

освіту

вирішувати

блюда

отримувати

1.відкривати

зошит

2. вірна

відповідь

3.підбивати

підсумки

розгортати

правильна

підводити

4. ряд

ознак

5.посмішка

глузлива

6.брати

участь

низка

усмішка

приймати

7.відчиняти

двері

8.відмінити

закон

9.відкорковувати

пляшку

відкривати

скасувати

відкривати

10. установка

тренера

11.психічний

розвиток

12 поширене

явище

постановка

психологічний

розповсюджене

13. навколишнє

середовище

14. ефектний

нокаут

15. особистісні

речі

оточуюче

ефективний

особисті

16. розв'язувати

задачу

17 страви

перші

18. здобувати

освіту

вирішувати

блюда

отримувати

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

дочка фаховий квартал солодощі мережа нести колесо каталог середина страшний надлишок прищіпка кидати
Слайд № 2

дочка фаховий квартал солодощі мережа нести колесо каталог середина страшний надлишок прищіпка кидати

листопад русло дано довідник арахіс граблі вантажівка щипці фартух адже причіп псевдонім загадка
Слайд № 3

листопад русло дано довідник арахіс граблі вантажівка щипці фартух адже причіп псевдонім загадка

депутатський міжяр’я казаський ф'юзеляж Маньчжурія дончин казахський свідотство французьський контекстний
Слайд № 4

депутатський міжяр’я казаський ф'юзеляж Маньчжурія дончин казахський свідотство французьський контекстний

Слайд № 5

Слайд № 6

вершкове масло
Слайд № 7

вершкове масло

підстругачка
Слайд № 8

підстругачка

стосик
Слайд № 9

стосик

ремінь пасок
Слайд № 10

ремінь пасок

Слайд № 11

складанка
Слайд № 12

складанка

славень
Слайд № 13

славень

поспіх
Слайд № 14

поспіх

допис
Слайд № 15

допис

уподобайка добрик
Слайд № 16

уподобайка добрик

Ти справді думаєш, що зможеш перемогти в цих змаганнях? Так, я гадаю. А на чому ти гадаєш: на картах чи на кавовій гущі? На кавовій гущі не гадають...
Слайд № 17

Ти справді думаєш, що зможеш перемогти в цих змаганнях? Так, я гадаю. А на чому ти гадаєш: на картах чи на кавовій гущі? На кавовій гущі не гадають, а ворожать! Отакої!

Лексична помилка. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми.
Слайд № 18

Лексична помилка. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми.

Слайд № 19

бурхливі овації вільна вакансія внутрішній інтер'єр дивний парадокс долоні рук
Слайд № 20

бурхливі овації вільна вакансія внутрішній інтер'єр дивний парадокс долоні рук

кілька років тому назад моя автобіографія моя власна думка майстерний віртуоз пам'ятні сувеніри
Слайд № 21

кілька років тому назад моя автобіографія моя власна думка майстерний віртуоз пам'ятні сувеніри

перший дебют перша прем'єра піднятися сходами вгору повний аншлаг розумний вундеркінд
Слайд № 22

перший дебют перша прем'єра піднятися сходами вгору повний аншлаг розумний вундеркінд

Слайд № 23

Виділені сполуки замініть одним дієсловом проводити дослідження рослин, провести аналіз мовних явищ робити вимірювання показників якості життя здій...
Слайд № 24

Виділені сполуки замініть одним дієсловом проводити дослідження рослин, провести аналіз мовних явищ робити вимірювання показників якості життя здійснювати реалізацію соціального проекту

установити відповідність між історичними подіями й датами установити послідовність історичних фактів не дає можливості присутності сторонніх осіб
Слайд № 25

установити відповідність між історичними подіями й датами установити послідовність історичних фактів не дає можливості присутності сторонніх осіб

Диктант-мікс 2 Отаман адже квартал тризуб плато
Слайд № 26

Диктант-мікс 2 Отаман адже квартал тризуб плато

1 2 військовий //воєнний 6
Слайд № 27

1 2 військовий //воєнний 6

7
Слайд № 28

7

9 цінник височина низина щавель
Слайд № 29

9 цінник височина низина щавель

компанія кампанія 2 1
Слайд № 30

компанія кампанія 2 1

11 Семигори, …, …. .
Слайд № 31

11 Семигори, …, …. .

13
Слайд № 32

13

Слайд № 33

Слайд № 34

Перегляд
матеріалу
Поділитися

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
9
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!