Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Конспект уроку: .Л. І.Глібов – поет, байкар. Віршовані загадки. Акровірші (з використанням ІКТ)

Конспект уроку: .Л. І.Глібов – поет, байкар. Віршовані загадки. Акровірші (з використанням ІКТ)

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №XS759506
За публікацію цієї методичної розробки Бордюг Олена Василівна отримав(ла) свідоцтво №XS759506
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Відкритий урок з української літератури

у 5 класі

з використанням інтерактивної сенсорної дошки

Тема: Л.І.Глібов – поет, байкар. Віршовані загадки. Акровірші.

Мета: ознайомити із життям і творчістю письменника, його віршованими загадками; акровіршами; розвивати навички виразного, осмисленого читання загадок; пояснення способів їх відгадування; розвивати кмітливість, розумові здібності; виховувати оптимістичний погляд на життя, сприйняття дотепних, доброзичливих жартів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: презентація творчості Л.І.Глібова, збірки творів, малюнки дітей, солоне тісто, стаканчик, виделка, дошка

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент.

Встаньте, діти, посміхніться,

І землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності школярів.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Розповідь учителя про життя Леоніда Глібова

Мальовниче село Горби на Полтавщині. Довга низенька хата в саду. Перед хатою клумби з квітами. На них між роєм бджіл порається русявий хлопчик. Він перший вітає гостей, що йдуть до батька — Івана Назаровича Глібова чи матері — Орини Гаврилівни. А йому усмішкою відповідають:

- Здоров був, Льолику, Квітчастий кролику!

Так ласкаво зустрічали знайомі закоханого у квіти хлопчика — майбутнього українського байкаря й поета Л. І. Глібова. У дитинстві Льолик любив доглядати за квітами. Його й прозвали «королем квітів»

Народився Л. Глібов 5 березня 1827 року в селі Великий Поділ Королівського повіту на Полтавщині, згодом родина переїхала до села Горби. Тут і минуло його дитинство. Малий Леонід часто бігав гратися до панського маєтку та іноді ставав свідком жорстокого ставлення до кріпаків, а часто навіть заступався за них.

Початкову освіту здобув вдома: його навчала мати, пан Родзянко, місцевий священик. Хлопчик любив слухати народні пісні, казки. Особливо подобалися казки про тварин, які часто розповідала йому бабуся Одарка, яку він дуже людбив.

У 13 років Глібова віддали навчатися до Полтавської гімназії. Тут, відірваний від родини, він дуже сумував. І цей сум почав викладати на папері, пробує себе, як поет. Щоправда, пише свої твори спочатку російською мовою. У 1847 в Полтаві виходить книжка юного автора — «Стихотворения Леонида Глебова». Однак вона принесла не тільки радість письменникові, а й певні прикрощі: інспектор гімназії розгнівався, що учень посмів друкувати без дозволу начальства і юний Глібов отримав догану. Несподівано трапилося ще одне лихо: Леонід захворів. Він залишає гімназію і повертається до батьків на хутір. Там він багато читає. Найбільше враження на нього справив «Кобзар» Шевченка та збірка «Приказки» Гребінки. Вражений прочитаним, він почав писати свої твори українською мовою.

У 1849 році вступив до Ніжинського ліцею вищих наук. Однак нещасливий випадок, змусив його перервати навчання:його батько переїжджаючи через Дніпро, провалився під лід, застудився й раптово помер. Невдовзі померла й мати Аж у 1855 році, вже одруженим чоловіком, Глібов закінчує своє навчання.

Леоніду Глібову судилося досить нелегке життя, сповнене побутових негараздів, матеріальних нестатків, підозрів, переслідувань. Та він ніколи не втрачав найцінніших скарбів своєї душі — щирості, людяності, доброти.

Клопоти про шматок хліба не заступали Леоніду Івановичу мети його життя: жити й працювати для людей. Учителюючи на Поділлі, в Чернігові, залишив по собі добрі згадки серед вихованців, бо ніколи не карав дітей, не змушував зубрити, а викладав свої предмети (історію й географію) цікаво й захоплено, щедро засіваючи дитячі душі зерном доброго та розумного. З 1861 року почав видавати газету «Черниговский листок»: був редактором, автором і коректором. Свої дописи вміщував під псевдонімом Простодушний.

Згодом влада заборонила видавати журнал, а самого Глібова звільнили з роботи і встановили за ним поліційний нагляд. Аж під кінець 1867 р. письменник повертається до Чернігова. Друзі допомагають йому влаштуватися на посаду управителя чернігівської земської друкарні.

Останні дні Л. Глібов доживав у шані та славі, але фізично розбитий, майже зовсім сліпий. Десь після 50 років Л. Глібов почав сліпнути, і на старість він майже осліп.10 листопада 1893 року від астми і хвороби серця письменник помер на 66-му році життя.

Для найменших читачів Глібов також написав чимало загадок, казок, акровіршів. Уся його творчість сповнена тепла і м’якого гумору, перейнята щирістю й чуйністю.

Як дитячий письменник Глібов відомий під псевдонімом Дідусь Кенир. Чому саме таке ім’я придбав Леонід Іванович? Кажуть, що його батько купив собі такого співучого кенера, що навіть сусіди приходили слухати. Вони й прозвали Івана Назаровича по-вуличному «Кенир».

2. Фонозапис співу птаха

Велику роль відіграв Глібов у розвиткові літератури для дітей. У дитячому журналі «Дзвінок» спеціально відводилися сторінки під заголовком «Загадки і жарти дідуся Кенира».

3. Гра «Так- Ні»

1. Леонід Глібов народився на Чернігівщині

Так Ні

2. Друзі називали Леоніда «квітчатим короликом»

Так Ні

3. Леоніда Глібова називали пестливо Льоликом

Так Ні

4. У дитинстві Леонід Глібов любив грати на сопілці

Так Ні

5. Л.Глібов відомий байкар

Так Ні

6. Леонід Глібов навчався в Полтавській гімназії та Ніжинському ліцеї

Так Ні

7. Він працював машиністом

Так Ні

8. Як дитячий письменник Л.Глібов підписував свої твори під псевдонімом Дідусь Кенир

Так Ні

9. Л.Глібов друкував свої дитячі твори у журналі «Малятко»

Так Ні

10. Л.Глібов був дуже суворим вчителем

Так Ні

11. У 50 років Леонід Глібов втратив зір

Так Ні

12. Л.Глібов видавав журнал «Соняшник»

Так Ні

4. Творче завдання:

«Знайди пару» https://learningapps.org/4273772

5. Фізхвилинка

Сильний вітер до землі 

гне дерева молоді, (присідають)

А вони ростуть, міцніють (піднімаються)

Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)

 

Слово вчителя.

Глібов розвинув жанр поетичної загадки, спираючись на усну народну творчість. Ось і сьогодні ми познайомимося з його поетичними загадками

Існують і літературні загадки, їх пишуть для дітей письменники. Зображуючи предмет, який треба розгадати, вони подають більше ознак прихованого змісту. Часто літературні загадки закінчуються відгадкою.

Джерелом для «сюжетів» загадок Глібова були народні загадки, що під його пером розгорталися у просторі, по-українськи колоритні описи явищ чи предметів навколишнього світу.

6. Виразне читання вчителем віршованої загадки «Химерний, маленький…»

6.1. Словникова робота

Химерний – дивний

Коханчик – улюбленець

Окріп – кип’яток

Макітра – великий глиняний горщик;

Вареник гречаний – раніше в українській кухні були дуже поширені страви з гречаного борошна.

6.2. Бесіда з учнями

1. Чи сподобався вам цей вірш-загадка?

2. Що таке загадка? (Це невеликий твір, у якому в прихованій формі описано предмети чи явища, які потрібно назвати.)

3. Із скількох частин складається загадка?

4. Яка тема загадки?(поет зашифрував у цікавій поетичній формі звичайні, знайомі речі).

5. Яка головна ідея загадки?(вміння готувати смачну їжу)

6.3. Складання анкети твору

Тема

Ідея

Основна думка

Жанр

Композиція

6.4. Робота з текстом.

Заповни таблицю

Епітети

Дія:

- зліпили вареник

«у тісто прибравсь»

- поклали начинку

- вареник кипить

- вареник їдять

Висновок: це літературна загадка. Складається з двох частин, у І (частині) міститься відгадка; написана у віршованій формі. Із вживанням художніх засобів, окличних речень.

7. ЛІПЛЕННЯ ВАРЕНИКА за допомогою солоного тіста

7.1. Правила організації робочого місця та техніки безпеки:

1. Працювати охайно.

2. Економно витрачати матеріал.

3. Бути обережним з інструментами.

4. Виконувати завдання спокійно, без зайвих рухів.

5. Цінувати кожну хвилину робочого часу.

6. Прибрати робоче місце

7.2. Етапи роботи над виробом:

1. Підготувати поверхню для ліплення.

2.Відірвати шматок тіста.

3. Розкачати тісто. Товщина шару – у межах 0,2-0,5 мм.

4. Вирізати кружечки потрібного діаметра (від 8 см)за допомогою стаканчика.

5. Начинку викласти по центру або праворуч/лівій половині.(начинка: з тіста сформувати ша рик)

6. Методики ліплення

Кіска. Зігнути навпіл кружечок, закриваючи начинку. Поєднавши краю, злегка сплющити їх. Почати загинатися вгору від нижньої куточка з маленьким кроком.

Ялинка. Заготовка під вареник у руці, начинка по центру. Краї поєднати над нею, правий кінець загнути вліво, приліпити, відтягнути до середини. Повторити для лівого дзеркально.

Експрес-метод. Після суміщення краю притиснути їх пальцями і пройтися зверху плоско покладеної виделкою, залишаючи відбитки зубців.

7. Підсушити матеріал. І виріб готовий.

Демонстрація виробів.

Слово вчителя.

Л.Глібов був майстром одного оригінального виду загадок, які назвав акровіршем.

7. 3. Записуємо в зошити визначення.

Акровірш – це загадка, відгадка якої читається за першими літерами кожного рядка вірша)

8. Виразне читання акровірша «Що за птиця».

8.1. Бесіда за змістом.

  • Яка тема акровірша? (ототожнення ледачої людини з мухою)

  • Яка головна ідея загадки? (зображення характерних особливостей комахи. які притаманні людині)

  • Які особливості згадувалися предмета (мухи) у акровірші «Що за птиця?» (літає, водиться в оселях і біля них непроханий гість; іноді важко відігнати – скрізь пролізе)

8.2. Складання анкети твору

Тема

Ідея

Основна думка

Жанр

Композиція

8.3. Робота з текстом.

Художні засоби

порівняння

як пташка

синоніми

просить, гнеться

протипоставлення

два останні рядки

Ці художні засоби допомагають яскравіше уявити описуваний предмет, знайти відгадку.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Продовж речення.

Леонід Глібов – ….

Із розповіді про життя і творчість письменника мені найбільше запам’яталося…

«Химерний, маленький» за жанром…, бо…

Жанр твору «Що за птиця?»….,бо…

Твори Л.Глібова на навчають…..

V. Підсумок уроку.

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності.

VІІ. Домашнє завдання.

Скласти акровірш про школу, виразно читати літературні загадки Л.Глібова, переказувати відомості про письменника.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Мета: ознайомити із життям і творчістю письменника, його віршованими загадка-ми; акровіршами; розвивати навички виразного, осмисленого читання загадок; по-яснення способів їх відгадування; розвивати кмітливість, розумові здібності; вихо-вувати оптимістичний погляд на життя, сприйняття дотепних, доброзичливих жар-тів. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: презентація творчості Л.І.Глібова, збірки творів, малюнки дітей, со-лоне тісто, стаканчик, виделка, дошка
  • Додано
    25.02.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    4032
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    XS759506
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №XS759506
За публікацію цієї методичної розробки Бордюг Олена Василівна отримав(ла) свідоцтво №XS759506
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти