Конспект уроку "Культурна спадщина"

Опис документу:
Конспект уроку або виховної години

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА НАРОДУ

Мета: розширити уявлення учнів про культурну спадщину; розвивати пізнавальну активність; вчити виявляти в поведінці турботу про оточення, про довкілля, про історичну та культурну спадщину.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід.
Моя ласкава, мамина, єдина –
 
Щебече соловейком на весь світ.
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане
.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Запитання для повторення

  • Яке місто є столицею нашої Держави? (Київ)

  • Назвіть державні символи України. (Герб, Гімн, Прапор)

  • Який кущ уважають народним символом України? (Калину)

  • На честь кого було названо місто Київ? (На честь брата Кия)

  • Як називається Основний Закон нашої держави? (Конституція України)

  • Яка мова в Україні є державною? (Українська)

  • Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро)

  • Державний Герб України — це... (тризуб).

  • Якого кольору Державний Прапор України? (Синьо-жовтого)

  • Урочиста пісня нашої держави — це... (Гімн України).

  1. Тестові завдання

  1. Державні символи України — це:

а) герб;б) рушник;в) гімн. ,

  1. У тризубі зашифроване слово:

а) надія;б) воля;в) радість.

  1. Державний прапор України має такі кольори:

а) жовтий і синій; б) синій і жовтий;в) червоний і білий.

  1. Державна символіка є частиною:

а) народної символіки;б) національної символіки.

  • Поміркуйте і скажіть, що є візиткою кожної держави? (Символіка)

  • А що означає слово «символіка»? (Умовне відображення подій, явищ, понять за допомогою знаків-символів, символічне значення, яке надається чому-небудь.)

  • А що ж таке символ? (Художній образ, який виражає певну думку, ідею, почуття.)

  • Які символи рідної землі ви знаєте? (Верба, калина, український віночок, лелека, соловей, писанки, вишитий рушник, хліб і сіль на вишитому рушнику, криниця, Дніпро, острів Хортиця, українська народна пісня, українська народна іграшка, видатні українці: Т. Шевченко, Леся Українка, Павло Тичина, Богдан Хмельницький, літописець Нестор, козаки, кобзарі та багато інших.)

  • Україна — велика держава. Вона має чимало всесвітньовідомих пам'яток-споруд.

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з тим, що є історичною і культурною спадщиною українського народу, із творчістю українських художників, мистецтво яких є культурною спадщиною України. ; , .--у-,

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Вправа «Мікрофон»

  • Що б ви віднесли до культурної спадщини?

Відповіді дітей записують на дошці пам'ятки історії, творча спадщина талановитих людей: письменників, друкарів, архітекторів, майстрів образотворчого і прикладного мистецтва, музикантів і композиторів, акторів театру і кіно.

Учитель узагальнює висловлені думки.

  • Ми часто вживаємо слово культура. Воно увібрало в себе духовні і матеріальні надбання, створені народом1 протягом усієї історії. Самобутня національна культура українського народу є невід'ємною частиною світової культури. Своїм корінням вона сягає в глибочінь минулого. Український народ як творець національної і співтворець світової культури за свою багатовікову історію накопичив величезні духовні багатства. Про це насамперед свідчать численні пам'ятки, що вбереглися від цивілізацій, які існували на території України. Всі вони є свідками духовного росту людини, її потягу до краси та вдосконалення.

До цієї скарбниці належать пам.'ятки трипільської та скіфської культур, княжої доби, українського барокко, творча спадщина талановитих людей: письменників, друкарів, архітекторів, майстрів образотворчого і прикладного мистецтва, Музикантів і композиторів, акторів театру і кіно. До культурної спадщини народу ми відносимо також пам'ятки історії, пам'ятки монументального мистецтва, пам'ятки містобудування та архітектури, музеї.

Передусім — це Софійський собор, Золоті ворота, Києво-Печерська лавра в Києві, Одеський замок у Львівській області, Спаський собор, П'ятницька церква у Чернігові, Церква Різдва у Тернополі, аптека-музей у Львові, резиденція митрополитів у Чернівцях тощо. У музеях збирають, вивчають, зберігають пам'ятки культури, різноманітні колекції, старовинні речі. Так, наприклад, у природничому музеї Києва виставлено скелети давніх мамонтів, а у Львові є аптека-музей, де можна побачити і навіть купити лікувальні настоянки за давніми рецептами. У музеї С. Корольова у Житомирі виставлено ракети, супутники.

У Конституції записано, що кожний громадянин повинен берегти культурну спадщину, не заподіювати їй шкоди, охороняти природні багатства. Закон України карає тих, хто знищує, руйнує або псує пам'ятки культури та твори мистецтва. Ніхто не має права без дозволу держави розкопувати міста, давні кургани. Суворо карають тих, хто глумиться над могилами, пам'ятниками.

  1. Робота за підручником (с. 123-126)

Учні читають статтю «Культурна спадщина народу».

  • Що є культурною спадщиною?

  • Розкажіть за фотографіями на с. 1.23, які пам'ятки культурної спадщини охороняються законом.

Учні відповідають на запитання на с. 124. Потім читають статтю «Світ казковий і правдивий».

  • Що ви дізналися про Марію Примаченко?

Учні читають статтю «Уманське диво» та виконують завдання на с. 126.

  1. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Виступи підготовлених учнів

Учні(по черзі)

  1. Золоті ворота (демонстрування фотографій).

Свою столицю — Київ — князь Ярослав Мудрий прикрасив не гірше від найгарніших міст світу. Три кам'яні брами вели до міста. Найгарніша брама називалася Золоті ворота і була виготовлена з позолоченої міді. Ярослав Мудрий зробив це для того, щоб усі чужоземці, мандрівники, друзі і вороги бачили, який багатий, гарний і могутній Київ.

  1. Пам'ятник Богданові Хмельницькому (демонстрування фотографій).

На одному із живописних майданів у центрі Києва височить фігура вершника з булавою у руці. Це пам'ятник Богданові Хмельницькому. Він був українським полководцем, прагнув звільнити рідну землю від загарбників. Кияни його зустрічали радо і святкували перемогу там, де зараз стоїть пам'ятник.

  1. Катерина Василівна Білокур (1900-1961) — український митець, майстер українського декоративного живопису. Народилася в с. Богданівка Яготин-ського району Київської області в сім'ї селянина. Грамоти навчилася самотужки. Була учасницею обласних, республіканських та зарубіжних виставок. Сюжетами її творів є квіти, різноманітні плоди садів та городів, поля із золотим колоссям. Картини цієї художниці є в багатьох музеях України. (Розглядання та обговорення репродукцій картин.)

  2. Іван Сидорович їжакевич (1864-1962) народився у с. Вишнопіль Черкаської області. Батьки його були селянами. Хлопчик рано відчув велику любов до мистецтва. У десятирічному віці він поїхав у.Київ і вступив до іконописної школи. Учився їжакевич старанно й успішно. Після школи він поїхав до Петербурга і ВІ884 р. став вільним слухачем Академії мистецтв.

1. їжакевич — по-справжньому український художник. Протягом 75-річної
діяльності він відображав у своїх творах життя українського народу. Серед
його робіт чимало полотен, створених за мотивами товарів Тараса Шев-
ченка.
(Розглядання та обговорення репродукцій картин.)

2. Розгадування кросворда «Культура»

  1. Катерина... (Білокур).

  2. Ярослав... (Мудрий).

  3. Києво-Печерська... (лавра).

  4. Аптека-музей у місті... (Львів).

  5. Золоті... (ворота).

  6. Краєзнавчий... (музей).

  7. Софійський... (собор).

  8. Головна вулиця Києва. (Хрещатик)

  • Яке слово утворилося по вертикалі? (Культура)

3. Вікторина

  1. Прізвище художниці — авторки картини «Буслики». (Приймаченко)

  2. Прізвище художниці, що народилася в с. Богданівка Яготинського району. (Білокур)

  3. Ім'я українського поета і художника Шевченка. (Тарас)

  4. Прізвище художника, що народився на Черкащині. (їжакевич)

  1. Робота в парах

Утворіть правильні вислови.

  • Культура — це...

  • Архітектура — це...

  • Образотворче мистецтво — це...

Довідка: мистецтво проектувати і будувати будинки; поклоніння світлу та любов до людини; твори, які створюють художники.

  1. Творче завдання «Творець краси»

Учитель об'єднує дітей у групи та роздає їм по одній фотографії із зображенням собору, скульптури, картини тощо.

Кожна група має розповісти про те, що відчував і про що думав творець того або іншого витвору мистецтва під час своєї роботи над ним.

  1. Гра «П'ять речень»

Учні в п'яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

  • Назвіть природні об'єкти — символи України. (Дніпро, Карпати, гора Говерла, острів Хортиця)

  • Назвіть рослини — символи української землі. (Чорнобривці, верба, барвінок, тополя...)

  • Назвіть слова, що стали символами. (Чумак, хліб, козак, кобзар)

  • Назвіть архітектурні споруди —- символи України. (Софійський собор, Києво-Печерська лавра, Золоті ворота)

  • Чому необхідно берегти культурну спадщину?

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПідручник (с. 123-126).

Розповісти про живопис митців-земляків та вироби народних майстрів краю.

Скласти перелік пам'яток архітектури рідного краю.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
2
міс.
0
7
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!