• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • НУШ
  • Конспект уроку інтегрованого курсу «Громадянська освіта» у 10 класі з теми "Вербальна й невербальна комунікація"

Конспект уроку інтегрованого курсу «Громадянська освіта» у 10 класі з теми "Вербальна й невербальна комунікація"

Опис документу:
Мета: з’ясувати суть та особливості невербальної та невербальної комунікації, навчитися знаходити відмінності між вербальною та невербальною комунікацією, розпізнають зони особистого простору формувати навики керування своєю невербальною поведінкою у ході комунікації, сприяти формуван¬ню соціально-комунікативної компетентності

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Розділ ІІІ Людина в соціокультурному просторі

Конспект уроку

інтегрованого курсу «Громадянська освіта»

у 10 класі

Підготувала

вчитель громадянської освіти

Хлібодарівського НВК

Панасюк Г.В.

Тема: Вербальна й невербальна комунікація

Мета: з’ясувати суть та особливості невербальної та невербальної комунікації, навчитися знаходити відмінності між вербальною та невербальною комунікацією, розпізнають зони особистого простору формувати навики керування своєю невербальною поведінкою у ході комунікації, сприяти формуванню соціально-комунікативної компетентності

Тип уроку: комбінований

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Поради ефективного спілкування – 2б

  2. Комунікація це - … Процес, за допомогою якого люди передають одне одному інформацію, ідеї, думки і душевні стани 2б

  3. Назвіть рівні комунікації. (предметний рівень, рівень ставлення, рівень спонукання, рівень самовираження) - 2б

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

«Мовчки, але разом»

Об’єднайтеся у невеликі групи та сядьте в коло, щоб добре бачити один одного. Намалюйте малюнок не використовуючи при цьому вербального спілкування (тобто, без слів).

Виконайте завдання і представте результати спільної праці.

Чи легко було працювати мовчки у групі?

Як вам вдавалося порозумітись?

Яким чином ви узгоджували свої дії?

Чи всі отримали позитивні емоції від процесу роботи?

ІV. Вивчення нового навчального матеріалу

Комунікація включає в себе вербальні й невербальні процеси, за допомогою яких людина надсилає і отримує послання.

Вербальна комунікація (лат. verbalis — словесний) — це спілкування людей за допомогою мови.

Мова дала змогу людині, єдиному зі всіх біологічних видів, переступити межі біологічної еволюції. Якщо біологічна еволюція здійснюється лише завдяки генам, то культурна, соціальна — завдяки вербальному передаванню інформації.

Вербальна комунікація використовує в якості знакової системи людську мову, природний звуковий мову, тобто систему фонетичних знаків, що включає два принципи: лексичний і синтаксичний. Мова є самим універсальним засобом комунікації, оскільки при передачі інформації за допомогою мови менш за все втрачається сенс повідомлення. Щоправда, цьому повинна супроводжувати високий ступінь спільності розуміння ситуації усіма учасниками комунікативного процесу, про яку йшлося вище.

До вербальним засобам комунікації відносяться письмова та усна мова, слухання і читання. Усна і письмова мова беруть участь у виробництві тексту (процес передачі інформації), а слухання і читання - у сприйнятті тексту, закладеної в ньому інформації.

Невербальна комунікація — спілкування за допомогою жестів (мови жестів), міміки, рухів тіла й деяких інших засобів, за винятком мовних.

У нашому зовнішньому поведінці виявляється то багато чого, що у нас відбувається і є всередині. Тільки ці прояви потрібно вміти розпізнати. За окремими, ледве помітними проявами рук, очей, пози, можна побачити настрій, бажання, помисли вашого партнера. Як зауважив одного разу визнаний знавець людей, легше змінити свій світогляд, ніж свій у вищій мірі індивідуальний спосіб підносити ложку до рота.

У спілкування людей опиняються закономірно включені емоції спілкуються. Це емоційне ставлення, що супроводжує мовне висловлювання, утворює невербальний аспект обміну інформацією - невербальну комунікацію.

До засобів невербальної комунікації належать жести, міміка, інтонації, паузи, поза, сміх, сльози і т.д., які утворюють знакову систему, що доповнює і посилює, а іноді й заміняє кошти вербальної комунікації - слова.

Австралійський спеціаліст з «мови рухів тіла» Аллан Піз стверджує, що за допомогою слів передається лише 7 % інформації, зате за допомогою звукових засобів (включаючи тон голосу, інтонацію тощо) — 38 %, а за допомогою інших засобів (міміки, жестів, пози) — 55 %.

Жести — це рухи тіла, які передають внутрішній стан людини і несуть інформацію про думки, переживання, а також про ставлення до того, що відбувається з нею та навколо неї.

Міміка — це експресивновиразні рухи різних частин обличчя людини (особливо очей, рота), які передають психологічний стан у певний момент часу.

Пантоміміка — це система виразних рухів людини, за допомогою яких вона демонструє іншим людям свій внутрішній психофізіологічний стан або показує особисте ставлення до того, що відбувається з нею та навколо неї.

Перегляд відео театру тіней «Крик душі України»

Про які події в історії України йдеться у міні-виставі акторів?

Опишіть долю сім’ї, яка представлена в міні-виставі.

Яким чином акторам вдається передати сюжет та переживання персонажів без використання слів?

Чи є зрозумілою для Вас та самодостатньою така форма мистецтва?

Відмінності між невербальною та вербальною комунікацією

Проаналізуйте відмінності між невербальною та вербальною комунікацією. Визначте переваги та недоліки кожного способу передачі інформації. Наведіть приклади на кожну з позицій, подані в таблиці.

Вправа «Особистий простір»

Учні об’єднуються в пари і по черзі виконують завдання.

1 учасник стоїть на місці, 2 учасник починають наближуватися до тих пір поки 1 не складе руки навхрест або скаже СТОП.

Розкажіть про свої почуття.

Проксеміка, наука про просторові зони спілкування, стверджує, що існують оптимальні дистанції для різних видів спілкування. Наприклад:

Інтимна зона — 15–45 см. Допускаються лише близькі люди. Завчасне вторгнення в інтимну зону співрозмовника сприймається як посягання на приватність.

Особиста зона — 45 см — 1–2 м. Така зона є оптимальною для спілкування між друзями, членами родини.

Соціальна зона — 1–2 м — 3–4 м. Характерна ситуація для ділових стосунків. Наприклад, у навчальному закладі, офісі, під час ділових зустрічей тощо.

Суспільна (публічна) зона — понад 3 м. Зазвичай, це спілкування з великою групою людей (скажімо, лекційна аудиторія).

Зменшення дистанції тісно пов’язане зі зростанням довіри та відкритості у спілкуванні. Чим більша щільність, тим менше власного простору, відтак тим більше дратівливою стає людина, готовою до будь-яких дій.

Намалюйте у зошиті кола проксеміки, та впишіть у кожне коло імена людей яких можна туди допускати

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Мова це … вербальна комунікація – 1б

2. Жести це – невербальна комунікація -1б

3. Наведіть приклади вербальної комунікації- 1б (монолог, діалог, полілог)

4. Наведіть приклади невербальної комунікації. – 1б (жести, міміка, пантоміма, зовнішній вигляд, поза, хода контакт очей)

5. Виконання вправи «особистий простір» - 1б

6. Назвіть просторові зони спілкування. – 1б (інтимна, особиста, соціальна, публічна зони)

VІ Рефлексія

Вправа «Відкритий мікрофон».

Продовжіть фразу

«На цьому уроці я дізнав(-ла)ся…» або «Мені сподобалося…».

VІІ. Домашнє завдання

Підготуйте невелике повідомлення та поміркуйте, як передати його засобами невербальної комунікації. 

Варто знати

ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ОКРЕМЕІХ ЖЕСТІВ

Жест «Кільце». Вказівний і великий пальці разом утворюють кільце, що дивиться у бік адресата; інші пальці розслаблені і зігнуті. Жест запозичений з американської культури, в якій він має значення «все ОК, в порядку, все добре». Тим часом у Японії та ж сама форма означає «гроші», у Венесуелі ця жестова форма має непристойно-сексуальний зміст, а в Тунісі — означає «я вб’ю тебе».

Жест «Піднята долоня». У всіх європейських країнах такий жест означає «Я кажу чисту правду». Саме тому, коли, наприклад, президент дає присягу, він кладе руку в такому жесті на Конституцію.

Жест «Вказівний палець біля скроні (ока)». Цей жест означає «дурість» у Франції, «розум» у Нідерландах, «живи своїм розумом» — у Великій Британії. Торкаючись пальцем до повіка, італієць висловить свою доброзичливість: «Я бачу, ти гарний хлопець». В Іспанії цей жест означає сумнів у правдивості ваших слів, а для француза це — «Брешеш ти, братику!»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
2
міс.
0
2
дн.
0
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!