Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Особливості використання арттерапевтичних технік у роботі з дошкільниками
»

конспект уроку Головний мозок людини.

Біологія

Для кого: 8 Клас

06.03.2021

121

6

0

Опис документу:
Тема: Головний мозок людини. Мета уроку: закріпити знання про будову головного мозку, продовжити вивчати його будову, сформулювати знання про будову і функції відділів головного мозку людини.Обладнання й матеріали: таблица “Нервова система людини”.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Головний мозок людини.

Мета уроку: закріпити знання про будову головного мозку, продовжити вивчати його будову, сформулювати знання про будову і функції відділів головного мозку людини.

Обладнання й матеріали: таблица “Нервова система людини”.

Хід уроку:

І. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.

II. Актуалізація опорних знань:

1. Бесіда:

  • На які частини поділяють нервову систему?

  • Які органи входять до складу центральної нервової системи?

  • Які функції виконують оболонки спинного мозку?

  • Чим утворена біла речовина мозку?

  • Чим утворена сіра речовина спинного мозку?

2. «Мозковий штурм»

  • Чому співвідношення білої та сірої речовини у різних відділах спинного мозку різне?

  • Мотивація навчальної діяльності учнів

Мало хто може уявити наскільки потужний комп'ютер знаходиться в нашому організмі. Вчені, які взялись досліджувати людський мозок сходяться на тому, що досі ми лише доторкнулись до вивчення цього дива природи. Оскільки, проводяться нові відкриття, дослідження, але все ж є структури та процеси, які залишаються невивченими і непоясненими.

- У мозку знаходиться близько 80-100 мільярдів нейронів. Проте, у лівій півкулі майже на 200 млн нейронів більше, ніж у правій.

- Цікаво, що коли ми дізнаємось щось нове, структура нашого мозку змінюється, оскільки кожного разу коли формується пам'ять, з'являються нові нервові зв'язки.

- Мозок виробляє неймовірну кількість енергії. Енергія сплячого мозку могла б запалити 25-ватну лампочку.

- Розмір мозку не впливає на розумові здібності людини. Наприклад, мозок Альберта Ейнштейна важив 1,2 кг, що трохи менше за середній розмір людського мозку.

- При позіханні мозок охолоджується, в той час як відсутність сну підвищує його температуру.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1). Особливості будова головного мозку.

Головний мозок людини займає всю порожнину черепа, кістки якого захищають масу мозку від зовнішніх механічних пошкоджень.

У процесі росту й розвитку головний мозок набуває форми черепа.

Ззовні мозок нагадує драглисту масу жовтуватого кольору, тому раніше вважали, що це речовина, яка охолоджує кров

складання ОК: Особливості будова головного мозку:

- міститься в мозковому відділу черепа;

- вкритий трьома оболонками – твердою, павутинною і м’якою;

- від г.м. відходить 12 пар черепно-мозкових нервів;

- маса 1 300-1 400, у новонародженої дитини – 330-400 г., до 20 років досягає остаточних розмірів;

- є сіра та біла речовина: сіра речовина утворює кору півкуль г.м.; біла – провідні шляхи, з’єднуючи різні частини г.м.;

- є 4 шлуночки (порожнини, заповнені рідиною, яка створює внутрішньочерепний тиск, забезпечує обмін речовин і захисну функцію);

Розповідь вчителя:

У головному мозку людини розрізняють стовбур, мозочок та великий мозок, або кінцевий мозок.

Стовбур - це продовження спинного мозку. До стовбура мозку відносять довгастий мозок, міст, середній.

Будова і функції відділів головного мозку

Відділ

Будова і функції

Довгастий мозок

Є розширеним продовженням спинного мозку. Тут містяться центри, які регулюють життєво важливі функції організму – дихання, травлення, серцево-судинну діяльність. Тут замикаються рефлекторні дуги смоктального, жувального, ковтального, слиновидільного, блювотного, чхального, кашльового, моргального рефлексів.

Пошкодження довгастого мозку здебільшого несумісне з життям.

Міст

Тут проходять висхідні і низхідні нервові шляхи нервових імпульсів.

Він з’єднує довгастий та середній мозок.

Містить центри, що відповідають за міміку, жування, поставу, рівновагу. Пошкодження супроводжуються порушенням узгодженості м’язів згиначів і розгиначів, слуху, рівноваги.

Мозочок

Представлений 2 півкулями, які сполучені черв’яком, (невелика середня частина), вкриті корою із сірої речовини (кора має чисельні звивини та борозни).

У ядрах оцінюється та інтегрується інформація, що надходить від м’язів, сухожиль, суглобів, вестибулярного апарату, рухових центрів кори великого мозку (завдяки цьому відбувається узгодження та координація всіх рухів організму, підтримується тонус м’язів).

Середній мозок

У будові розрізняють:

- дах (верхня частина, що складається з сірої речовини) – містить чотиригорбикове тіло (верхні горби містять підкіркові центри зору (забезпечує рух очей), нижні – слуху);

- ніжки – утворені нервовими волокнами, між якими є ядра:

червоне ядро – відповідає за відкидання голови і тулуба назад;

чорна субстанція – відповідає за тонус скелетних м’язів (при

пошкодженні розвивається хвороба Паркінсона);

ядра ІІІ-ІV пар черепномозкових нервів.

Тут проходять нервові шляхи, які сполучають підкіркові центри зору, слуху, м’язового тонусу.

Проміжний мозок

У будові розрізняють:

- таламус (зорові горби) – тут аналізуються нервові імпульси, які надходять по чутливих нейронах, і переключаються на відповідні зони кори великого мозку, а також на ядра мозочка, середнього мозку, гіпоталамуса; тут міститься центр больової чутливості;

- гіпоталамус (підзорогорбова ділянка) –якої міститься гіпофіз (залоза внутрішньої секреції); керує вегетативними реакціями організму; виробляє біологічно активні речовини; регулює діяльність гіпофіза;

- епіфіз (шишкоподібне тіло) – є залозою внутрішньої секреції.

У проміжному мозку містяться ядра І-ІІ пар черепномозкових нервів.

Великий мозок (великі півкулі)

Представлений 2 півкулями, які сполучені мозолистим тілом.

Великі півкулі вкриті корою із сірої речовини, яка має чисельні звивини та борозни (найглибшими борознами є: бічна, центральна, потилично-тім’яна, які ділять кору кожної півкулі на частки: лобову, тім’яну, скроневу, потиличну).

У корі розрізняють зони (вищі нервові центри):

- чутливі (сенсорні) – під час їхнього збудження виникають певні відчуття:

слухова зона – міститься у скроневій частці;

зорова зона – міститься у потиличній частці;

смакова зона – міститься у скроневій частці;

нюхова зона – міститься у скроневій частці;

зона шкірної і суглобово-м’язової чутливості – міститься у тім’яній частці;

- рухові (моторні) – їхнє збудження зумовлює скорочення відповідних груп м’язів; містяться у лобовій і тім’яній частках;

- асоціативні – формують нервові імпульси з урахуванням минулого досвіду і пов’язують між собою різні зони; з їхньою діяльністю пов’язані вищі психічні функції (пам'ять, мова, мислення, свідомість, регулювання поведінки); знаходяться у різних частках кори.

V Закріплення вивченого матеріалу

1. Дати відповідь на запитання (бесіда з учнями).

  • Що таке головний мозок?

  • Що входить до складу стовбура головного мозку?

  • Де знаходиться центр дихання?

  • За які процеси відповідає чорна субстанція середнього мозку?

  • Які функції виконує мозочок?

  • Які найглибші борозни переднього мозку?

2. Завдання в робочому зошиті з друкованою основою

VI. Повідомлення домашнього завдання

  • Опрацювати § 33

  • Вивчити опорний конспект.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.