Конспект уроку "Дзеркальна композиція роману О. Пушкіна "Євгеній Онєгін" у 9 класі (за новою програмою)

Опис документу:
Робота містить докладний конспект уроку із розміщенням слайдів із відповідної презентації. Урок покликаний формувати життєво необхідні компетентності учнів, спрямований на роздуми дев'ятикласників про справжнє щастя людини, про її життєві цінності

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Слайд 1

Тема. Чи було можливим щастя Тетяни й Онєгіна? Традиції світової літератури й культури в романі О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін». Дзеркальна композиція твору

(лист Тетяни — відповідь Онєгіна — дуель — лист Онєгіна — відповідь Тетяни) як спосіб формування моральних переконань

Мета (формувати компетентності): предметні (знання про традиції світової літератури й культури в романі «Євгеній Онєгін» О. С. Пушкіна, про дзеркальну композицію твору; словниковий запас; розвинені зв'язне мовлення та критичне мислення; навички ідейно-художнього аналізу художніх творів; прагнення сповідувати загальнолюдські цінності); ключові (уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність; критичне мислення; комунікативні: навички спілкування в колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: вміння визначати роль деталі в тексті; навички роботи з книгою; загальнокультурні: естетичний смак, читацькі інтереси, світогляд і моральні переконання учнів

Тип уроку: урок формування знань, закріплення умінь і навичок.

Основні терміни й поняття: дзеркальна композиція, художні образи, художні засоби.

Міжпредметні зв'язки: історія, географія, образотворче мистецтво.

Обладнання: підручник; літературознавчий словник; портрет поета, видання його творів, ілюстрації до них; роздавальний матеріал за темою уроку; фрагменти кінофільмів («Євгеній Онєгін», реж. Р. І. Тихомиров, муз. П. І. Чайковського, CRCR, 1958; «Онєгін», реж. М. Файнс, Велика Британія та США, 1999); медіазасоби.

Слайд 2

А щастя видилось безмежне 
Так близько!..

О. Пушкін

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Сьогоднішній урок я хочу розпочати притчею про щастя. Вважаю, що саме щастя прагне кожна людина на землі, незалежно від того, скільки їй років і чим вона займається у житті. Щастя прагнули й герої роману О.Пушкіна.

Слайд 3

ПРИТЧА ПРО ЩАСТЯ

Творець ліпив людину, ретельно розминаючи глину в руках. Він подбав про довершеність свого творіння, продумав усе до найменших дрібниць. Це був справжній витвір, і Творець відчував неабияке задоволення. Та залишився у нього в руках невеликий невикористаний шматок глини.

- Що ще зліпити тобі? - запитав Творець.

Замислилась Людина.

- Зліпи мені щастя! – попрохала вона невдовзі.

Настало мовчання. Безліч думок промайнуло у Творця. Нічого не відповів Він, тільки поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився.

Обговорення притчі.

  • Про що, на вашу думку, ця притча?

  • Чому не відповів Творець Людині?

  • Що означав шматочок глини, переданий людині?

  • Чи правильно вчинив Творець?

Слово вчителя. Беззаперечно, кожна людина має стати творцем власного щастя. Справа непроста, але… цілком посильна. Якщо докласти зусиль.

Нам належить розібратися у тому, чому не відбулося щастя головних персонажів роману О. Пушкіна, хоч, на переконання Тетяни, (див. епіграф), було цілком можливим і близьким.

Знайти відповіді на запитання допоможе автор передусім будовою роману, зануренням у внутрішній світ персонажів, психологічною мотивацією кроків і переживань Онєгіна й Тетяни.

Перш, ніж ми з’ясуємо причини душевних страждань героїв, визначимося із ймовірністю їхнього спільного щастя, пропоную виконати завдання для розминки.

Розпочнемо з визначення ключових проблем, що вони потребують відповідей кожної людини. Скористаймося знайомою вам схемою «Ґронування».

Слайд 4 Ґронування. Проблематика роману. Слайд 5

Перевірка виконання завдання

  • Наскільки важливі для вас особисто порушені автором проблеми? ( Дуже. Вони носять сутнісний характер)

Слово вчителя.

Щоби наблизитися до розв’язання порушених проблем, автор використовує ряд прийомів теоретичного й змістового спрямування. Давайте перевіримо, чи добре ви засвоїли знання з ТЛ (теорії літератури). Перейдемо до літературознавчої студії.

Слайд 6.

Виконання завдань на робочому листі. Літературознавча студія. Дайте максимально стислі правильні відповіді на запитання таблиці. Кожну правильну відповідь оцініть у відповідній графі (0,5 б.).

Самоперевірка. (слайд 7)

ІV. Вивчення теми уроку.

Слово вчителя. Роман О.С. Пушкіна «Євгеній Онєгін» створено у європейській романтичній традиції. Російська література поч. ХІХ ст. успадкувала не лише загальні культурні тенденції, а й характер літературного героя.

Онєгін нагадує «байронічного героя» - людину, яка переситилася життям через вседозволеність і надмір грошей, насолод, розваг й передчасно охолола до життя, збайдужіла до проявів почуттів. Мѐльмот, Гаро̀льд, космополіт так стали називати «блукачів», втікачів від світу, які переситилися життєвими благами й утратили свою приналежність до класу, нації. «Сплін» - хвороба, що спіткала європейських романтичних героїв, «хандра» - нудьга, реальна «хвороба» з надуманою причиною, що заволоділа Онєгіним й багато що пояснює в його житті.

Але Пушкін виходить далеко за межі європейської традиції у змалюванні лише тільки розчарованого героя й формує повномірну картину дійсності через докладний опису життя своїх героїв, умови виховання, освіти, аналіз причин і наслідків поведінки.

А сама художня реальність, що здатна до саморозвитку, – унікальна пушкінська модель світу. Епічна оповідь, що претендує на відтворення дійсності, існує всередині ліричної сповіді автора та його героя і визначає своєрідність будови твору.

Виконання освітніх завдань.

  • Якими ж є особливості композиції твору? Давайте пригадаємо вивчений раніше матеріал на «Теоретичній доріжці»

Слайд 8

Автор використовує прийом симетрії воротної симетрії або дзеркальної композиції), раптового обривання сюжету (у найдраматичніший момент), інверсії (після І монологу героя подається опис петербурзького періоду життя Онєгіна, і сюжет обривається раптово). Крім того відбувається ретардація – уповільнення дії (ритм у селі не такий швидкий, як в Петербурзі), а основний принцип зображення – контраст і антитеза (і зовнішні прояви життя – столиця й провінція, і внутрішній світ героїв – глибина і посередність).

  • Докладніше розглянемо сутність поняття «дзеркальна композиція». Сутність дзеркальної композиції зводиться до формули: кохання Тетяни – лист героєві – відповідь Онєгіна – дуель Онєгіна з Ленським (кульмінація всього роману) - кохання Онєгіна – лист до героїні – відповідь Тетяни.

СЛАЙД 9

  • Спробуймо розібратися, яку функцію виконує такий спосіб розбудови сюжету. (Композиція твору покликана дати відповідь на питання , визначене головною проблемою роману. Герої Пушкіна шукають своє щастя)

Слайд 10

  • Так, кожна людина на землі прагне щастя. Що означає це поняття? Використовуючи прийом вербальної асоціації, сформулюйте, що таке щастя в вашому розумінні. (Відповіді учнів: здоров’я, вірна дружба, взаємне кохання, благополуччя, взаєморозуміння, повнота життя тощо)

  • Що, на вашу думку, є щастям для героїв Пушкіна? (Тетяна – кохання (до заміжжя) обов’язок - після; Онєгін – воля, спокій; після подорожі – кохання; Ольга – безтурботність, Ленський – захват від кохання, поезія) Отже, кожен «ліпить своє щастя САМ»

  • На шляху пошуків щастя героям доводиться пройти через випробування й розчарування.

  • Коли і як приходить кохання до Тетяни? (З’являється молодий поміщик Онєгін, і Тетяна закохується з І погляду)

  • Чому так сталося? (Книжкові уявлення про ідеальне, романтичне кохання, наївність, відсутність молодих людей у селі, брак досвіду поведінки у світському товаристві, звичай віддавати дівчат заміж без їхньої згоди)

  • І – жодної реакції Онєгіна у відповідь на її почуття. Тетяна зважується на відчайдушний вчинок.

Слайд 11.

Відео. Звучить лист Тетяни

  • Чи здивувала вас героїня? Як ви ставитеся до її вчинку? Чому вона освідчується малознайомій людині? (Вона щиро кохає, їй нестерпне мовчання Онєгіна)

  • Які почуття передає героїня в листі? (Щире довгоочікуване почуття кохання, освідчення, прохання зрозуміти її, нарікання на нестерпну муку…)

  • Чому він відповідає не одразу? Схарактеризуйте відповідь Онєгіна.

Що звучить у його словах: сповідь чи урок моралі? Поясніть думку (гл.ІV , XVI, ст. 104)

  • Чому Онєгін відкидає почуття дівчини? Боїться справжнього кохання, не готовий до душевних порухів, щось інше?

  • Чи чесно поводиться Онєгін? (Так)

  • Події, що сталися далі, шокують читача: Онєгін фліртує із Ольгою, нареченою Ленського, на іменинах Тетяни (чим доводить героїню до розпачу, дратує Ленського, вводить у повне нерозуміння присутніх).

  • Що відбувається? (Онєгін боїться почуття, роботи душі, він роздратований, що гості Ларіних давно вже вирішили, що він наречений Тетяни).

  • Це небезпечна помста зневіреної душі. Як не прикро, вона призводить до дуелі. Жодних шансів її скасувати (Пружина чести – наш кумир)

  • Чому Онєгін убиває Ленського? Чи причина тільки в питанні байдужості героя? (Почасти – так. Але й злість, відсутність співчуття, знову ж – марнославство)

  • Після убивства Ленського Онєгін змушений полишити село. Його ніщо тут не тримає. Куди вирушить герой – невідомо. Подорожі… За 3 роки він повертається. Зустрічає Тетяну.

  • Що змінилося в Тетяні? (Вона важко перенесла смерть Ленського, «відкрила» для себе «нового»(цинізм, зверхність, марнославство) Онєгіна, відвідавши його кабінет і прочиташи книги, що його цікавили… Він (навмисне!!!?) удавав із себе байронічного героя чи був таким насправді? Він людина чи пародія на людину? Тетяна тепер – заміжня жінка, дружина поважного генерала, господиня респектабельного дому. Знайомством із нею пишаються найгордовитіші дворяни)

  • Онєгін бачить Тетяну на балу. Впізнає і не впізнає її. Шокований звісткою князя про те, що Тетяна – його дружина. Починає буквально переслідувати її.

  • Чому він пише листа Тетяні? (Нестерпна мука – не бачити її)

  • Які власні помлки він визнає? (С. 111)

  • Чи щирий він? (Так!)

  • Що для нього кохання до Тетяни: порятунок чи погибель?

  • Що відповідаєТетяна Онєгіну? (Я вас люблю, / к чему лукавить?/, Но я другому отдана, Я буду век ему верна)

  • Це помста чи данина обов’язку? Мораль чи сповідь?

  • Доведіть, що внутрішньо Тетяна не змінилася. (Вона так само щира, як і колись. Кохає Онєгіна. Але – обов’язок – над усе!) ІДЕАЛ автора

  • Що розуміють герої під час останньої зустрічі? Чи була у них можливість стати щасливими? ЕПІГРАФ

  • Для чого автору прийом дзеркальної композиції? (Ідея твору: що маємо, не бережемо, втративши – плачемо )

  • Яку науку кохання, який урок щастя дає нам автор? (Щастя, за Пушкіним – бути потрібним. ЩАСТЯ НЕ ЗНАХОДЯТЬ. ЩАСТЯ – СТВОРЮЮТЬ! Онєгін же:

Чужой для всех, ничем не связан,

Я думал, вольность и покой –

Замена счастью… Боже мой!

Как я ошибся! Как наказан! БУМЕРАНГ?

V. Підсумки.

Слово вчителя. Якось випадково я почула слова однієїз пісень:

«Ты не понял: если ты свободен,

Значит, ты не нужен никому!

  • Чи мають вони відношення до Онєгіна? Чому?

  • Чи використали свій шматочок глини персонажі твору? У який спосіб?

  • Чи було можливим їхнє щастя? (ЕПІГРАФ) НЕ БУВАЄ ЗАПІЗНО. БУВАЄ ВЖЕ НЕ ПОТРІБНО

Підсумуємо роботу на уроці. Попрацюйте в парах. Дайте стислі відповіді на запитання розділу 4 на робочому листку.

Слайд 12. Заповнення таблиці.

РОБОЧИЙ ЛИСТОК

Слайд 13. Перевірка

  • РЕЗЕРВНА ВПРАВА. Слайд 14.

  • Що ж таке щастя? РОБОЧИЙ ЛИСТОК. ДЕРЕВО РІШЕНЬ.

Домашнє завдання. Підготуватися до написання твору «Чи було можливим щастя Онєгіна й Тетяни?»

Слайд 14

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Особливі діти в закладі освіти: характеристика нозологій, педагогічні підходи»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн