До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
5
міс.
2
1
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

конспект уроку для 10 класу "Держава – споживачеві"

Опис документу:
сформувати в учнів поняття громадських товарів і послуг та вміння розпізнавати позитивні і негативні наслідки виробництва для навколишнього середовища; встановлювати причини, які зумовлюють втручання держави у ринковий процес; аналізувати і робити висновки про захист прав споживачів; виховувати економічну культуру, активну споживацьку культуру; розвивати логічне мислення, вміння працювати з додатковими джерелами інформації

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Держава – споживачеві

Мета: сформувати в учнів поняття громадських товарів і послуг та вміння розпізнавати позитивні і негативні наслідки виробництва для навколишнього середовища;

встановлювати причини, які зумовлюють втручання держави у ринковий процес;

аналізувати і робити висновки про захист прав споживачів;

виховувати економічну культуру, активну споживацьку культуру;

розвивати логічне мислення, вміння працювати з додатковими джерелами інформації.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- розпізнавати поняття громадських товарів і послуг та позитивні і негативні наслідки виробництва для навколишнього середовища;

- спостерігати зовнішні негативні й позитивні ефекти;

- встановлювати причини, які зумовлюють втручання держави у ринковий процес;

- аналізувати і робити висновки про захист прав споживачів. Закон України “Про захист прав споживачів”.

Обладнання: Закон України “Про захист прав споживачів”;

роздатковий матеріал для учнів, олівці.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф

“Держава існує не для того , щоб перетворювати земне життя в рай,

а для того, щоб завадити перетворитись йому остаточно в пекло.”

М.Бердяєв

Варіант організації навчальної діяльності учнів

І. Організаційний момент. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Оголошення теми уроку, очікуваних результатів.

1. Функції держави

Ринок, який виник декілька тисячоліть тому, розвивався природним шляхом, пройшов складний шлях розвитку, змінюючись, пристосовуючись до нових умов і тим самим довів свою життєздатність. В цьому розумінні ринкову економіку можна розглядати як досягнення людської цивілізації, як найбільш ефективну із всіх відомих до цього часу форм організації суспільного виробництва.

Разом з тим було б помилкою розглядати ринок як ідеальний саморегулюючий механізм, який не має недоліків і протиріч.

Перш за все тенденція до встановлення рівноваги, яка закладена в ринковому механізмі, прокладає собі шлях через постійне порушення цієї рівноваги. Причому мова іде про порушення не тільки рівноваги на окремих ринках, але й загальної рівноваги, між сукупним попитом і сукупною пропозицією. Іншими словами, ринкова економіка хоч і є динамічною, але недостатньо стабільною системою. Ця макроекономічна нестабільність ринкової економіки має багато проявів: нестійкі темпи економічного зростання і циклічний характер розвитку, недовикористання ресурсів, неповна зайнятість, нестабільність загального рівня цін і інфляція. Треба підкреслити, що хоч ринкові механізми саморегулювання в кожному конкретному випадку здатні подолати кризові тенденції в економіці, однак в цілому для ринкової системи характерні періодичні коливання об’єму національного продукту, зайнятості та цін. Причому ці коливання є наслідком не тільки зовнішніх факторів, але перш за все недосконалістю самого ринкового механізму.

Як вже відмічалось, одним із головних елементів ринкового механізму, його рушійною силою є конкуренція. Однак всередині ринкової системи, відбуваються об’єктивні процеси, які можуть суттєво послабити конкурентну боротьбу між товаровиробниками. Процес концентрації і централізації капіталу створює сприятливі умови для монополізації ринку. Тобто ринок об’єктивно породжує монополію, яка панує на ринку, концентрує в своїх руках економічну владу, встановлює монопольні ціни і привласнює монопольний зверх прибуток.

Говорячи про недоліки ринкової системи особливо треба підкреслити соціальні проблеми. Ринок породжує значну диференціацію доходів, він об’єктивно не може вирішити багато соціальних проблем в суспільстві, оскільки ринок являє собою соціально нейтральний механізм.

Уперше проявились “збої” у дії ринкового механізму саморегулювання під час першої економічної кризи 1825 року. В подальшому економічні кризи повторювались через кожні 10-12 років і приводили до безробіття, інфляції, тривалих порушень між сукупним попитом і сукупним пропонуванням. Світова економічна криза 1929-1933 рр. остаточно підірвала довіру до саморегулюючих можливостей ринкової економіки. Економіка об’єктивно потребувала дієвого комплексу державних заходів підтримки, находження нових способів корекції ринкового механізму.

Таким чином можна виділити соціально-економічні проблеми, які не може вирішити ринкова система, і що потребують необхідність втручання держави в економіку.

- Розвиток продуктивних сил, їх ускладнення, подальше усуспільнення виробництва.

- Механізм ринку не може забезпечити економіку потрібною кількістю грошей.

- Ринковий механізм не забезпечує потреб суспільства товарами і послугами суспільного споживання.

- Ринковий механізм не вирішує регіональних потреб в усій їх сукупності.

- Ринковий механізм не може вирішити багато соціальних проблем.

- Якісні зміни робочої сили потребують в загальнодержавному масштабі використовувати кошти на розвиток освіти, охорони здоров’я.

- Ринковій системі притаманна тенденція до монополізації, тому держава повинна проводити антимонопольну політику.

- Проблеми навколишнього середовища, наростання екологічної кризи потребують втручання держави у відносини між природою і людиною.

2. Громадські товари і послуги

Одна з основних функцій держави є надання громадських послуг і товарів.

Існує чимало громадських товарів і послуг, до яких люди звикли. Це дороги, школи, греблі і мости, вуличне освітлення та служби соціальної допомоги.

Подумайте і назвіть громадські товари, якими ви вже користувалися

3. Зовнішні ефекти

Зовнішні ефекти - це позитивні або негативні ефекти, що виникають, коли виробництво або споживання блага впливає на добробут людей, котрі безпосередньо не беруть участі в ринковому механізмі.

Приклад 1.

Коли сталася аварія на Чорнобильській АЄС, люди, яки проживали в 30 км. зоні, вимушені були покинути свої будівлі, роками нажите майно тощо. Хто повинен був їм компенсувати збитки? АЕС? Навряд чи, бо її послугами користувались багато людей і підприємств! Хто повинен вирішувати проблеми людей?

Приклад 2.

В селі Полошки будують завод по виробництву паперу. Французька компанія вирішила для покращення роботи побудувати асфальтовану дорогу до Глухова. В цьому випадку фірма втрачає ресурсів більше, ніж за них отримала. Третя особа (люди) користуються дорогою безкоштовно. І знову лише держава в змозі виправити ситуацію. Як?

4. Захист споживачів

Основні права споживачів : - Право на безпеку товарів і послуг;

- На інформацію;

- Право на вибір товарів і послуг, але на конкурентній основі;

- Право бути вислуханим;

- Право на компенсацію;

- На задоволення базових потреб;

- На здорове довкілля.

У чому різниця між термінами “споживач” і “покупець”?

Продумайте і опишіть ситуації, коли одна і та сама людина може по черзі виступати в ролі виготівника, продавця і споживача.

5. Реклама-двигун торгівлі!!

Реклама - це будь-який захід, спрямований на привернення уваги покупця до фірми або товару, що реалізується.

Яка основна мета реклами.

Питання для обговорення:

Які види реклами для вас найбільш привабливі? Чому?

Чи купуєте ви які-небудь товари, орієнтуючись на рекламу?

Чи виникало у вас почуття розчарування через придбання розрекламованого товару?

Наскільки критично ви відноситеся до реклами?

Інтерактивна вправа

Учні об’єднуються в малі групи, отримують різні моделі реклами.

Завдання:

1. Проаналізуйте рекламу.

2. В чиїх інтересах дана ця реклама і які рекламні прийоми в ній використані?

3. Чи міститься в ній корисна для вас інформація?

Результати обговорюються перед класом.

Оцінка ефективності реклами

Учням пропонується підготувати вирізку з газети або журналу рекламного оголошення і проаналізувати його, відповівши на такі запитання.

1. Який товар або послуга рекламується?

2. На кого розрахована ця реклама?

3. Яка інформація пропонується читачу (або глядачу)?

4. Якої важливої для майбутніх покупців інформації, на ваш погляд, не вистачає?

5. Які рекламні засоби (гасла, логіка, рекомендації, раціональні заклики, емоційні заклики, звернення до “ефекту стадності” та ін.) тут використовувались?

6. Що в рекламі було найбільш переконливим?

7. Який рекламний хід був невдалим?

8. Якої інформації не вистачає у рекламі?

Оцініть ефективність реклами за 10-бальною шкалою.

Оцінювання результатів уроку:

- Що нового дізнались на уроці?

- Що ми робили на уроці?

- Що ви відчули протягом уроку?

Домашнє завдання:

- Опрацювати & 20 (за Крупською)

- Запитання до параграфа.

- Створити рекламний плакат власної школи.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.