Конспект уроку "Дієприслівниковий зворот. Кома при дієприслівниковому звороті і одиничному дієприслівнку"

Опис документу:
Конспект відкритого уроку для 7 класу на тему: "Дієприслівниковий зворот. Кома при дієприслівниковому звороті і одиничному дієприслівнку; їх роль як другорядних членів речення" допоможе вчителям швидко і ґрунтовно підготуватися до уроку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Комунальний заклад

«Балашівська гімназія Міської ради м. Кропивницького»

Дієприслівниковий зворот. Кома при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику; їх роль як другорядних членів речення. Дотримання інтонації в таких реченнях

Відкритий урок у 7 – А класі

з української мови

підготувала вчитель

української мови та літератури

Васильєва Ірина Дмитрівна

м. Кропивницький

Мета: навчити учнів визначати дієприслівниковий зворот у реченні та відрізняти одиничний дієприслівник від дієприслівникового звороту;

сформувати уміння правильно відокремлювати дієприслівниковий зворот та одиничні дієприслівники;

розвивати увагу, спостережливість, уміння аналізувати речення; робити логічні висновки;

виховувати інтерес до навчання, пунктуаційну грамотність;

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: роздатковий матеріал, підручник.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Перевірка д/ з.

3. Оголошення теми і мети уроку.

4. Мотивація навчальної діяльності.

Поясніть постановку розділових знаків у реченнях.

Усміхаючись, альпініст розповідає про останнє сходження.

Альпініст розповідає про останнє сходження посміхаючись.

Альпініст, загадково посміхаючись, розповідає про останнє сходження.

    Чи достатньо ви маєте знань, щоб розв’язати проблемне завдання?

    Що вам ще треба вивчити?

5. Актуалізація опорних знань.

    Що таке дієприслівник?

    Як відрізнити дієприслівник доконаного виду від дієприслівника недоконаного виду?

    Яку синтаксичну роль найчастіше виконує дієприслівник?

6. Новий матеріал.

§ 22, с. 100: «Запам'ятаймо!» (прочитати);

с. 101: «Запам'ятаймо!» (прочитати);

с. 103: «Вчимося культури мови» (прочитати).

7. Закріплення вивченого матеріалу.

І. Тренувальна вправа.

Перебудуйте речення, замінивши частину складного речення дієприслівниковим зворотом. Запишіть перебудовані речення.

1.Після того як шахіст зробив неправильний хід, він уже не сподівався на виграш. (ОВУ: Зробивши неправильний хід, шахіст не подівався на виграш).

2. Учні впевнено розв’язували задачі, тому що добре підготувались до контрольної роботи. (ОВУ: Добре підготувавшись до контрольної роботи, учні впевнено розв’язували задачі).

3. Якщо не знаєш точного значення слова, звернись до тлумачного словника. (ОВУ: Звернувшись до тлумачного словника, ти дізнаєшся точне значення слова).

4. Розкрий орфографічний словник, коли сумніваєшся в написанні слова. (ОВУ: Сумніваючись в написанні слова, розкрий орфографічний словник).

5. Якщо зустрінеш слово іншомовного походження, візьми словник іншомовних слів. (ОВУ: Зустрівши слово іншомовного походження, візьми словник іншомовних слів).

ІІ. Гра «Редактор».

Відредагуйте речення. Виправлений варіант запишіть.

1. Міліціонер зупинив перебігаючого на червоне світло пішохода. (ОВУ: Міліціонер зупинив пішохода, який перебігав дорогу на червоне світло).

2. Йдучи по коридору, двері прочинилися. (ОВУ: Коли я йшов по коридору, прочинилися двері).

3. Простягнувши руку по ягоду, з куща почулося шипіння. (ОВУ: Коли я простяг руку за ягодою, то з кущів раптом почулося шипіння).

4. Підбігаючи до фінішу, нам аплодували глядачі. (ОВУ: Коли ми підбігали до фінішу, то нам вже аплодували глядачі).

5. Здавши прочитану книжку, бібліотекар порадив мені нову. (ОВУ: Коли я здавала прочитану книгу, то бібліотекар порадив мені нову).

ІІІ. «Поміркуй!»

Утворіть від поданих дієслів дієприслівники, складіть з кожним по два речення так, щоб дієприслівник входив до дієприслівникового звороту, який стоїть: а) на початку речення, б) в середині речення.

1. Обговорити; переконатися; повідомити.

2. Червоніють; розростаються; садять; тремтять.

ІV. «Згоден? — Не згоден? — Обґрунтуй!»

У реченні: Цю вправу треба робити лежачи – розділових знаків немає.

V. Творчий диктант.

Перебудуйте речення так, щоб одне із дієслів стало дієприслівником. Поставте відповідні розділові знаки.

1. Він бачить через листя синє небо, чує, як лист черкається о лист і тихо дзвенить (І. Нечуй-Левицький). 2. А небо пливло золотою рибкою, впліталося в жовте жито (А. Малишко). 3. Сонце піднялося над Високою могилою і дзвеніло променями в безбережній голубіні пахучого порання (М. Чернявський). 4. Треті півні співають по селу, накликають світанок (І. Цюпа). 5. Вересень перебрав собі ключі в серпня, буйно зеленів отавами на луках, заплітав павутиння в повітрі (І. Цюпа).

VІ. «Поміркуй!»

Виправте помилки у вживанні дієприслівникових зворотів.

1. Від духмяних запахів сіна у мене, лежачи на горищі, паморочилась голова. (ОВУ: Лежачи на горищі, я чув духмяні запахи сіна, від яких у мене паморочилась голова).

2. Пощипуючи траву і помахуючи хвостом, у коня задоволено мружились очі. (ОВУ: Кінь задоволено мружив очі, пощипуючи траву і помахуючи хвостом).

3. Стоячи на березі річки, йому згадалося його дитинство. (ОВУ: Стоячи на березі річки, чоловік згадував своє дитинство).

VІІ. Робота з підручником.

Вправа 176, с. 100 (виконати);

вправа 177, с. 101 (виконати);

вправа 180, с. 102 (виконати).

8. Підсумки.

    Що нового ви дізналися на уроці? Чого навчилися?

    Які вміння виробили?

    У чому відчуваєте труднощі?

    Як оцінюєте свою роботу?

    Чи задоволені ви собою?

9. Оцінювання.

10. Д/ з.

§ 22, с. 100: «Запам'ятаймо!»; с. 101: «Запам'ятаймо!»; с. 103: «Вчимося культури мови» (вивчити).

На 1 – 6 балів: вправа 178, с. 101 (скласти і записати речення);

на 7 – 12 балів: вправа 179, с. 102 (списати, розставляючи розділові знаки).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
1
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!