Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Конспект уроку біології у 8 класі на тему:"Збалансоване харчування"

Біологія

Для кого: 8 Клас

24.04.2018

2427

29

0

Опис документу:
Конспект уроку біології у 8 класі на тему:"Збалансоване харчування"
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок біології 8 клас

Тема. Збалансоване харчування

Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про раціональне харчування, будову і функції травної системи, з’ясувати рівень засвоєння знань, умінь і навичок учнями, повторити основні поняття. Виховувати бережне ставлення до свого здоров’я.

Обладнання й матеріали: таблиці «Хімічний склад і калорійність основних продуктів харчування», «Функції та джерела вітамінів», «Добова потреба людини в поживних речовинах», підручник, додаткова література, доповіді та повідомлення учнів, пам’ятки «Азбука харчування», муляжі фруктів та овочів, меню на день, картки, фішки, музичний супровід, кросворди, страви.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

Базові поняття й терміни: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, калорійність, добова потреба, продукти харчування.

Форма роботи: гра-аукціон, робота в групах, змагання команд.

Запрошені: вчитель хімії, медична сестра, психолог, вчитель географії, лікар-дієтолог.

«Людина народжується здоровою,

всі хвороби приходять до неї з їжею»

Гіппократ

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап.

  2. Конкурс «Розминка» (мозковий штурм).

Клас ділиться на декілька груп-команд, обираються капітани. Командам даються по 4 питання, за кожну правильну відповідь 1 бал.

  1. Що за орган такий у людини,

Справа знаходиться він під грудьми.

Працює, щоб були здоровими ви,

Жири, вуглеводи, а також білки

Він накопичує нам залюбки.

Тоді виділяє старанно їх в кров

І починає спочатку все знов.

З крові вичищає усі речовини,

Що завжди отруйними є для людини.

І зараз мені ви скажете дзвінко,

Бо здогадались – це наша….. ( печінка).

  1. Що то за орган такий у людини,

Їжу сприймає він кожної днини,

Дробить її, розтирає в порошок

І відправляє в кишечний мішок.

Він перетравлює і м'ясо, і дині

Ви здогадались – це….. (шлунок людини)

  1. Чи можуть синтетичні вітаміни замінити овочі і фрукти? Чому?

  2. Чи може людина тривалий час жити без м’яса, не завдаючи шкоди організму?

  3. Чи шкодить здоров’ю вегетаріанство – споживання їжі лише рослинного походження?

  4. Чи корисні для людини піст і голодування?

  5. Що більше небезпечне для людини: недоїдання чи переїдання?

  6. Населення Кавказу з давніх часів надавали перевагу овочам, фруктам і молочним продуктам, а не жирним м’ясним стравам. Чому? (жири для засвоєння організмом потребують більше кисню, а його в гірській місцевості не вистачає. Продукти з низьким вмістом жиру полегшують перевантаження організму, пов’язані з гірською хворобою)

ІІ. Конкурс «Домашнє завдання» (перевірка домашньої підготовки)

Завдання 1 команді: прослідкуйте за шматочком піци в травній системі, якщо відомо її склад:

  • тісто – вуглеводи, вітамін В, сир – білок, жири, Са, Р;

  • помідори – вітамін С і Р, клітковина;

  • перець – вітамін А, залізо, целюлоза.

Завдання 2 команді: прослідкуйте за перетвореннями шматочка бутерброду в травній системі, якщо відомо її склад:

  • хліб – вуглеводи, вітамін В;

  • сир – білок, жири, Са, Р;

  • ковбаса – білки;

  • листок салату – вітамін С, В і Р, клітковина;

  • кетчуп – вітамін А, залізо, целюлоза.

ІІІ. Конкурс «Ресторан»

(творче завдання на 5-6 хвилин, взаємоперевірка, 10 балів за правильні відповіді)

Завдання 1 команді: користуючись таблицями «Норми харчування» і «Азбукою харчування», складіть денний раціон харчування для себе

А) зимою, Б) навесні.

Завдання 2 команді: користуючись таблицями «Норми харчування» і «Азбукою харчування», складіть денний раціон харчування для

А) тракториста, Б) професора біологічних наук.

Додаткове завдання. Оцінювання продуктів харчування за їх хімічним складом

Мета: закріпити навички оцінювання продуктів харчування за їх хімічним складом.

Обладнання й матеріали: таблиці «Хімічний склад і калорійність основних продуктів харчування», «Функції та джерела вітамінів», підручник.

Хід роботи

1. Ознайомтесь із таблицею хімічного складу й калорійності продуктів харчування та основними джерелами вітамінів.

2. Визначте список продуктів харчування та їх кількість, достатню для забезпечення потреб людини вагою 60 кг, якій щодоби треба отримувати 80 г білків, 100 г жирів та 360 г вуглеводів загальною енергетичною цінністю 2 700 - 2 800 ккал.

3. Укажіть, які продукти їй обов’язково треба вживати для забезпечення потреби у вітамінах.

4. Зробіть висновки й запишіть у зошит.

IV. Конкурс капітанів (індивідуальна робота з картками)

Завдання 1 команді: виберіть із перелічених слів ті, які підтримують здоров’я органів травлення – зубна паста, цукерка, цибуля, яблуко, цигарка, горіх, ножиці, ніж, папір, виделка, сіль.

Завдання 2 команді: яке слово зайве?

  • Носоглотка, гортань, стравохід, бронхи, легені.

V. Конкурс «Ребуси» (робота в малих групах, команди діляться на групи по 2-3 учня)

Завдання. Учням пропонується відгадати ребуси з зашифрованими термінами, кожна правильна відповідь – 5 балів

1 гастрит (г, айстра, кит)

2 аскаридоз (маска, рис, роза)

VІ. Конкурс «Енергетична цінність страв» (рольова гра – аукціон)

Клас ділиться на 2 команди, учні отримують салати: олів’є та шуба, рольові завдання і таблички: аналітик, офіціант, експерт, критик, лікар-дієтолог, гастроентеролог.

Завдання аналітику. Користуючись таблицями, визначте енергетичну цінність запропонованих страв, підрахуйте кількість кілокалорій.

Завдання офіціанту. Запропонуйте страву, обґрунтувавши її користь для організму.

Завдання експерту. Проаналізуйте склад салату: продукти генетично чисті чи ГМО?

Завдання лікарю-дієтологу. Людям якої професії, віку, статі ви порекомендували б систематично вживати в їжу ці страви?

Завдання гастроентерологу. Проаналізуйте штрих-коди етикеток продуктів, з яких були виготовлені дані вам салати, користуючись карткою.

Картка. Дедалі частіше лікарі дають своїм пацієнтам категоричну рекомендацію – не вживати імпортних продуктів тому, що в них містяться небезпечні речовини – консерванти. Особливо вони небезпечні для дітей і алергіків. Мета консервантів – зберегти чи надати красивий колір продукту, запобігти його псуванню під час транспортування. Однак, Всесвітня організація охорони здоров’я і Всесвітня організація по боротьбі з раком стали бити на сполох.

Харчові добавки поділяються на кілька класів.

Е100 – Е182 барвники;

Е300 – Е399 антиокислювачі;

Е500 – Е599 емульгатори;

Е900 – Е999 проти пінні речовини;

Е200 – Е299 консерванти;

Е400 – Е499 стабілізатори;

Е600 – Е699 підсилювачі смаку;

Е1000 і більше підсолоджувачі.

Добавки – отрути: Е121 – барвник цитрусовий червоний;

Е123 – барвник амарант;

Е240 – консервант формальдегід.

Завдання критику. Проаналізуйте і оцініть роботу кожного учня.

VІІ. Конкурс «Ерудитів» (1 бал за кожну правильну відповідь)

  • Назвіть 5 продуктів, які корисні хворому на цингу;

  • Назвіть 5 продуктів, які слід вилучити із раціону хворого на цукровий діабет;

  • Назвіть якомога більше прислів’їв, крилатих висловлювань про здоров’я;

  • У яких продуктах міститься вітамін В?;

  • Які особливості утворення вітаміну Д в організмі?;

  • Яка добова норма вітаміну С;

  • Яке захворювання викликає нестача вітаміну В?;

  • Чи можна дітям дотримуватися посту?;

  • Чому потрібно снідати?

  • Як розуміти вислів: сніданок з’їж сам, обідом поділися з товаришем, вечерю віддай ворогу?

VІІІ. Конкурс «Реклама» (5 хвилин на підготовку)

Завдання 1 команді: ви бачите по телебаченню багато різноманітних рекламних роликів. Запропонуйте власну рекламу на користь раціонального харчування.

Завдання 2 команді: запропонуйте власну рекламу на користь вітамінів.

ІХ. Підведення підсумків, визначення переможців (оцінювання кожного учня)

Х. Домашнє завдання: повторити матеріал теми, скласти меню для батьків, враховуючи їх професію, вік, стать, фізичне навантаження.

Додаткова література до вивченої теми:

  1. П.Кемп, К.Арме «Вступ до біології».

  2. А.В.Царенко, Г.Ф.Яцук. Валеологія, К, Генеза,1988.

  3. В.П.Горащук. Валеологія, К., Генеза,1988.

  4. А.Юдин. Вітаміни, К.,1988

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.