Конспект уроку "Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних та пасивних дієприкметників"

Українська мова

Для кого: 7 Клас

30.07.2018

9895

1519

0

Перегляд
матеріалу
Отримати код

___-___ 2017 Українська мова 7 клас

Урок №

Тема: Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних та пасивних дієприкметників

Мета: дати учням поняття про активні та пасивні дієприкметники, пояснити відмінність між ними; формувати загальнопізнавальні вміння утворювати активні та пасивні дієприкметники, визначати способи творення; домогтися правильного написання активних і пасивних дієприкметників; розвивати критичне та логічне мислення, словниковий запас школярів

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Розподільний диктант.

Запишіть дієприкметники у два стовпчики: І — ті, що вказують на ознаку за дією, яку виконує сам предмет; ІІ — ті, що виражають ознаку предмета, з яким щось робили.

Пожовкле листя, спійманий м’яч, граючий тренер, зігріта рілля, зів’ялі трави, замерзла річка, міцніючий організм, зміцнений каркас, змоклий плащ, згорілий будинок, розказана казка, вишита сорочка, заварені трави, скошене поле, вирощений урожай, згасаюче сонце.

І

пожовкле листя

граючий тренер

зів’ялі трави

замерзла річка

міцніючий організм

згасаюче сонце

змоклий плащ

згорілий будинок

ІІ

зігріта рілля

вишита сорочка

заварені трави

розказана казка

спійманий м’яч

зміцнений каркас

скошене поле

вирощений урожай

IІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

1) Які дієприкметники називають активними?

Активні дієприкметники виражають ознаку предмета за дією, яку він сам виконує: лежачий камінь (камінь лежить сам).

2) Які дієприкметники називають пасивними?

Пасивні дієприкметники вказують на ознаку предмета за дією, яку виконує стосовно нього інший предмет: виконана вправа (вправу виконав хтось).

3) Час і вид активних дієприкметників.

Активні дієприкметники теперішнього часу бувають тільки недоконаного виду: палаюча зірка. Активні дієприкметники минулого часу бувають тільки доконаного виду: дозрілий плід.

4) Час і вид пасивних дієприкметників.

Пасивні дієприкметники минулого часу бувають доконаного виду (скошене поле) і недоконаного виду (кошене поле).

3. Розподільний диктант.

Запишіть дієприкметники у два стовпчики: І — активні; ІІ — пасивні.

Пишучий, терплячий, збудований, дутий, стоячий, побілений, крокуючий, загоєний, зеленіючий, застарілий, посивілий, достиглий, зібраний, перегорілий, випраний, ношений, почутий, старіючий, шитий, загорнений.

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Лінгвістична палеонтологія».

Заповніть пропуски правильними відомостями з довідки.

Дієприкметники мають ознаки двох частин мови — ... Дієприкметники відмінюються в реченні за ..., виражають ... За творенням форм роду, відмінка і числа дієприкметники не відрізняються від ... Дієприкметники зберігають форми виду того дієслова, від якого вони ... Дієприкметники бувають ... і ... стану.

Довідка: активного і пасивного; прикметників; прикметника і дієслова; родами, відмінками і числами; час і вид; утворюються.

V. Домашнє завдання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

VІ. Підсумок уроку

Робота за варіантами.

І варіант. Утворіть активні дієприкметники, визначте спосіб їх творення.

Працювати — ... (працюючий), тремтіти — ... (тремтячий), спати — ... (сплячий), потемніти — ... (потемнілий), засохнути — ... (засохлий), палати — ... (палаючий), лежати — ... (лежачий), постаріти — ... (постарілий), дозріти — ... (дозрілий), думати — ... (думаючий).

ІІ варіант. Утворіть пасивні дієприкметники, поясніть чергування приголосних.

Сікти — ... (січений, [к] — [ч]); просити — ... (випрошений, [с] — [ш]); зарядити — ... (заряджений, [д] — [дж]); запрягти — ... (запряжений, [г] — [ж]); засвітити — ... (засвічений, [т] — [ч]); об’їздити — ... (об’їжджений, [зд] — [ждж]); мастити — ... (мащений, [ст] — [щ]); розчавити — ... (розчавлений, [в] — [вл]); купили — ... (куплений, [п] — [пл]); робити — ... (роблений, [б] — [бл]).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.