Конспект " Тиждень української мови в бібліотеці"

Опис документу:
План • ПОНЕДІЛОК • 1. Лінійка відкриття «Тижня української мови»; • Оголошення плану заходів. • 2.Екскурсія до бібліотеки «Мандрівка книжковим містом» • 3. Вікторина «Мовні перлини» • ВІВТОРОК • 1. Конкурс « Найкращий знавець рідної мови» • 2. Виставка «Моя мова солов'їна» • 3. Година спілкування «Без мови немає народу» • СЕРЕДА • 1. Конкурс «Розгадай слова» • 2. Вікторина «Аукціон домислів» • 3. Ерудит – гра «Дзвенить струмочком рідна мова» • ЧЕТВЕР •

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

План

  • ПОНЕДІЛОК

  • 1. Лінійка відкриття «Тижня української мови»;

  • Оголошення плану заходів.

  • 2.Екскурсія до бібліотеки «Мандрівка книжковим містом»

  • 3. Вікторина «Мовні перлини»

  • ВІВТОРОК

  • 1. Конкурс « Найкращий знавець рідної мови»

  • 2. Виставка «Моя мова солов'їна»

  • 3. Година спілкування «Без мови немає народу»

  • СЕРЕДА

  • 1. Конкурс «Розгадай слова»

  • 2. Вікторина «Аукціон домислів»

  • 3. Ерудит – гра «Дзвенить струмочком рідна мова»

  • ЧЕТВЕР

  • 1. Година спілкування «Плекатимеш мову – цвістимуть сади»

  • 2. Виховний захід «Квітни , рідна наша мово!»

  • 3. Вікторина «Словограй»

  • ПЯТНИЦЯ

  • 1.Конурс «Юні поети»

  • 2. Мовознавчий турнір «Мова – душа голосна України»

  • 3 Підведення підсумків тижня

  • 1. Лінійка відкриття «Тижня української мови»;

  • Оголошення плану заходів.

  • 2.Екскурсія до бібліотеки «Мандрівка книжковим містом»

3. Вікторина «Мовні перлини»

ВІКТОРИНА

«Мовні перлини»

Для учнів 5-6 клас

Любі друзі! Ми починаємо змагання знавців української мови. Наш захід присвячено святкуванню Дня рідної мови.

 

Девіз  вікторини :

Хто любить і знає рідну мову- тому вона усміхається,

Солодке слово перемога-нелегко всім дається.

Хто мову шанує свою- той хай переможе!

 

У кожного з вас- маленька перлинка. Хочеться, щоб ви стали яскравими перлинами у нашому окені рідної мови. Хай кожен пам’ятає :

Я- учень.

Я- хочу знати.

Я- думаю.

Я- вірю.

Я- творча особистість.

Я- зірка.

 

Правила вікторини :

за кожну правильну відповідь ви отримуєте бал -  перлинку. Переможе той, хто збере найбільше перлинок у своєму океані рідної мови.

 

1 завдання. УТВОРИ НОВЕ СЛОВО

 

Додаючи одну букву на початку чи наприкінці слова, утворити нове слово.

Линок(клинок)

Буря(буряк)

Міх(сміх)

Буква(буквар)

Їжа(їжак)

Кобза(кобзар)

 

2 завдання. ЗАГАДКИ-ЖАРТИ

 

1.Що тепліше одного кожуха?(два кожуха)

2.Коли дурень розумний?(коли мовчить)

3.Що в хаті щодня цілують?(чашку)

4.Що за гість, що сам себе їсть?(свічка)

5.Жило триста котів і один чоловік. Скільки було ніг?(дві)

6.У якому місяці люди найменьше хліба їдять?(у лютому)

7.Що в людині найшвидше?(думка)

8.Що за трава, що і сліпий знає?(кропива)

9.На що борошно в млині падає?(на купку)

10.Що посеред Землі стоїть?(літера м)

11.Сидять три коти, проти кожного кота сидять два кота. Скільки котів?(три)

3 завдання. ЗБЕРИ ВИСЛІВ ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ ПРО МОВУ.(мовні пазли)

 

Мова- це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її.( О.Гончар)

Слово- зброя. Як усяку зброю, його треба чистити  і доглядати.(М.Рильський)

Хто ясно думає, той ясно і говорить.(Буало)

Ну щоб, здавалося, слова.

Слова і голос- більш нічого.

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує!(Т.Шевченко)

Як парость виноградної лози, плекайте мову!(М.Рильський)

 

4 завдання. ХТО ШВИДШЕ?

 

Зараз ми перевіримо швидкість вашого мислення. Я називаю тлумачення понять, а ви називаєти їх одним словом.

Мати батька або матері (бабуся).

Обрядова народна пісня, в якій оспівується пробудження природи , надії на врожай (веснянка).

Прикраси з перлів, коралів, які жінки носять на шиї (намисто).

Обрядова новорічна пісня, що виконується перед старим новим роком (щедрівка)

Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким прикрашають голови дівчата. (вінок)

Спосіб числення днів у році, а також таблиця з перліком всіх днів року.(календар)

Прилад для визначення сторін світу. (компас)

Машина для їзди, яку рухають ногами. (велосипед)

Страва з варених круп. (каша)

Наука про минуле. (історія)

Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було. (байка)

Чоловік стосовно своїх дітей.(батько)

Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітами. (верба)

Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури. (кросворд)

Особа, що керує оркестром чи хором. (диригент)

Крупа з проса. (пшоно)

Небесне тіло, яке обертається навколо Сонця і отримує від нього світло і тепло. (планета)

Одна двадцята частина року. (місяць)

Свійський птах з червоним гребенем і пишним хвостом. (півень)

 

5 завдання. ЮНІ ПОЕТИ

А зараз вам необхідно уявити себе поетами і дописати віршика.

ЇЖАЧОК

Ходить лісом їжачок,

В нього шуба з ... (колючок)

 

ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?

Вночі їй завжди півник сниться,

Вона не курка, а ... (лисиця)

 

НА ПРОГУЛЯНКУ

У неділю на Хрещатик

Квочка вивела ... (курчаток)

 

ХТО ТАКА?

Великі очі й голова,

Не Колобок це, а ...(сова)

 

РИБАЛКА

Ярослав на камінь сів,

Ловить в річці ...(карасів)

 

РОЗУМНИЦЯ

Має Галя добру звичку

Класти книги на ...(поличку)

 

МАЙСТЕР

Меблі, двері й чобіток

Ремонтує ...(молоток)

 

ЛІСОВЕ ТАКСІ

По дорозі жук повзе,

На спині листок ...(везе)

 

А ЯК У НИХ

Є ім’я у мене і в сестрички,

А щеня і котик мають ...(клички)

 

НОВИЙ ГЕРОЙ

Їжак звернувся у клубок.

- Я, -каже,- не їжак, а ...(колобок)

 

Наш конкурс закінчується. Підведемо підсумки. Дізнаємося, в кого найбільше перлино в океані.

  • 1. Конкурс « Найкращий знавець рідної мови»

  • 2. Виставка «Моя мова солов'їна»

  • 3. Година спілкування «Без мови немає народу»

Конкурс

«Найкращий знавець рідної мови»

ДЛЯ УЧНІВ 9-11 КЛАС

Мета: формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.

Обладнання: Вишивані рушники, хліб, калина, портрет Т.Г. Шевченка, плакати: «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».

Хід заняття

Вступне слово

Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.

Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова!

Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальній грі-конкурсі знавців української мови « Мово українська, мово солов’їна!»

Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

ВИДУЧИЙ: У нашій грі беруть участь дві команди. Запрошуємо на сцену команди.

Дозвольте представити вам капітанів.

ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНД

Команда « Мовознавці»

Девіз команди: «Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться».

Команда «Словограй»

Девіз команди: «Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою».

ВИДУЧИЙ: А оцінюватиме відповіді команд вельмишановне компетентне журі, яке буде підраховувати отримані бали і після кожного конкурсу та в кінці змагання зробить підсумки і визначить команду-переможницю.

(Представлення журі)

Видучий: Гра складається з конкурсів на знання мови та одного конкурсу для вболівальників. Кожен конкурс оцінюється визначеною кількістю балів. Ці бали відмічає журі в спеціальних картках.

Активну участь у грі беруть вболівальники . Вони можуть показати свої знання у конкурсі вболівальників, а також допомогти своїй команді у випадку, якщо вона не знатиме правильної відповіді, й отримати додаткові бали.

ЗАВДАННЯ №1 – «Візитівка».

Знайомство з командами. (Кожна команда представляє себе. За вдале представлення своєї команди учасники отримують по 2 бали).

ЗАВДАННЯ№2 «МОВНЕ АСОРТІ»

Завдання: Учаснику кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо учасник команди не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди, гравець має відповідати самостійно. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної з команд є можливість набрати аж 20 балів за цей конкурс.

Оцінювання: від 1 до 20 балів.

Питання для команди « Мовознавці»:

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

3. Замініть фразеологізм викинути з голови одним словом-синонімом. (Забути).

4. Скільки голосних в українській мові? (6)

5. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)

6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?

(Вигук)

7. Скільки звуків у слові «кущ»? (4)

8. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

9. Рід іменника «сирота». (Спільний)

10. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

11. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

12. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)

13. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

14. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

15. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

16. Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф)

17. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)

18. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

19. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)

20. Поставте іменник «мати» у М.в. (на матері)

Питання для команди «Словограй»:

1. Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)

2. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

3. Частина слова без закінчення. (Основа слова)

4. Державна мова України? ( українська)

5. Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)

6. Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)

7. Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)

8. Словник, з якого дізнаємося значення слова? (тлумачний)

9. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)

10. Частина слова перед коренем? (префікс)

11. Розмова двох осіб? (діалог)

12. Слова з протилежним значенням (антоніми).

13. Перша буква у власній назві (велика).

14. Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).

15. Префікс у слові прекрасний (пре-).

16. Займенник з однієї букви (Я).

17. Розділ науки про правопис (орфографія).

18. Частина мови слова «зошит» (іменник).

19. Власний життєпис (автобіографія).

20. Стиль підручника (науковий).

Журі оголошує результати конкурсів.

ЗАВДАННЯ №3 «ГРАМАТИЧНИЙ ТУРНІР»

Кожній команді пропонується по 12 слів з пропущеними буквами.

Завдання: поставити потрібну букву. Перший гравець вставляє букву у першому слові, другий – в другому і т.ін. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу. Виграє та команда, яка швидше та більше напише правильно слів.

Оцінювання: від 1 до 12 балів.

Слова для команди «Мовознавці»:

Пр...боркувач, пр...черствілий, різдв...яна, пів...Європи, жмен..ці, хворос...няк, каз...но, Уман...щина, дит..ясла, пр..хожанин, К(к)онституція України, перел...ю

Слова для команди «Словограй»:

Пр...сильний, пр...жовкле, різьб...яр, пів...яхти, мен..ший, чес...ний, пр...оритет, жен..шень, трьох...ярусний, пр..крашений, В(в)верховна Р(р)ада Украї-ни,нал...ю.

ЗАВДАННЯ №4 «РЕДАКТОР»

Завдання: відредагувати словосполучення.

Оцінювання: від 1 до 7 балів .

  • Зробити слідуючим чином (зробити таким чином)

  • Відмінити процедуру (скасувати процедуру)

  • Улетіти в теплі краї (полетіти у вирій)

  • Відкрити очі (розплющити очі)

  • Лєснічна площадка (сходовИй майданчик)

  • Різка біль (різкий біль)

  • Зустрічаємося по суботам (зустрічаємося щосуботи (по суботах))

  • Потерпіти поразку (зазнати поразки)

  • На протязі години (протягом (упродовж) години)

  • Я не маю мєлочі (я не маю дрібних)

  • Підняти важливе питання (порушити важливе питання)

  • Обсудити проблему (обговорити проблему)

  • Повістка дня (порядок денний)

  • Отримати освіту (здобути освіту)

Журі оголошує результати конкурсів.

ЗАВДАННЯ №5 «ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ»

Завдання: По черзі учень з кожної команди, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм йде мова. Завдання команд - відгадати за підказками фразеоло-гізм і пояснити його значення.

Оцінювання: Якщо першою відгадає та команда, з якої виступав учень, вона отримує 3 бали, якщо команда суперника – 4 бали. Журі може надати додатковий бал за артистизм.

Фразеологізми:

У поті чола (докладаючи всіх зусиль, напружено)

Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність)

Задирати носа – хвастати

Прикусити язика – замовкнути

Вилазити боком (погано закінчитись для когось)

Зробити з мухи слона (перебільшити)

Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось привод)

Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)

Дати гарбуза (відмовити)

Товкти воду в ступі (займатися чимось непотрібним)

КОНКУРС ВБОЛІВАЛЬНИКІВ

Завдання: дати правильну відповідь.

Оцінювання: 1 бал за правильну відповідь.

1. Помилка в правописі (орфограма).

2. Що стоїть перед коренем (префікс).

3. Слова, близькі за значенням (синоніми).

4. Остання літера алфавіту (я).

5. Числівник сорок в місцевому відмінку? (сорока)

6. Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)

7. Який розділ науки про мову вивчає стійкі сполучення слів? (фразеологія)

8. Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий чоловік попросив принести щось попоїсти. (прикметник)

9. Що означає фразеологізм крутити носом? (вередувати)

10. Чи відбувається спрощення у слові кістлявий? (ні)

11. Скільки букв т пишемо у слові брутто? (2)

12. Скільки глухих звуків у слові копито? (3, [к], [п], [т])

13. До якої відміни належить іменник мати? (до третьої)

14. Якого часу дієслово працюю? (теперішнього)

15. Скільки в українській мові звуків? (38)

16. Що означає фразеологізм пустити півня? (підпалити)

17. Який дзвінкий звук відповідає глухому [с]? ([з])

18. Який корінь у слові жовтуватий ? (жовт)

19. Якого часу дієслово йтиму? (майбутнього)

20. Словниковий склад мови (лексика)

21. Влучний вираз (фразеологізм)

22. Найбільша одиниця мови (текст).

23. Знак у кінці питального речення (?).

ЗАВДАННЯ№6 «СЛОВНИКАР»

ЗАВДАННЯ: З поданого слова «милозвучність» утворити якомога більше слів. На обдумування учасникам команд дається дві хвилини, а далі кожен учасник по черзі записує слова на дошці. Перемагає команда, яка запише більшу кількість утворених слів.

Оцінювання: За перемогу максимально можна отримати три бали, за поразку - 1-2.

Орієнтовні відповіді:

Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.

Журі оголошує результати конкурсів.

ЗАВДАННЯ №7 «СКАЖИ БЕЗ ЗАТРИМКИ»

У цьому конкурсі беруть участь капітани.

Завдання : Назвати по черзі без затримки антоніми до запропонованих слів.

У разі затримки відповідає суперник.

Оцінювання: Кожне слово оцінюється в 1 бал. Переможе той, у кого було найменше пауз та найбільше правильних відповідей.

Сміятися (плакати) Активний (пасивний)

Корисний (шкідливий) Хворіти (видужати)

Захід (схід) Ганьба (слава)

Минуле (сучасне) Згадати (забути)

Працьовитий (лінивий) Прокинутися (заснути)

Вітатися (прощатися) Світанок (присмерк)

Хвалити (лаяти) Щедрість (скупість)

Оптиміст (песиміст) Мирний (агресивний)

Зачин (кінцівка) Бадьорість (втома)

ЗАВДАННЯ №8 «ВІДГАДАЙКО».

ВИДУЧИЙ: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти.

Завдання: відгадати загадку.

Оцінювання: 1 бал за кожну правильну відповідь.

1. Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво? (сир).

2. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син. (Дочка).

3. Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце).

4. Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).

5. Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).

6. Що в людині найшвидше? (Думка).

7. Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).

8. З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).

9. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).

10. Завжди в роті , а не проковтнеш. (Язик, зуби).

11. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).

12. Біжить, біжить, не оглядається (Час).

13. Коли дурень розумний? (Коли мовчить)

14. Що треба для обіду? (Ложка)

Журі оголошує результати конкурсів.

ЗАВДАННЯ №9 «І ЧУЖОГО НАВЧАЙТЕСЬ,

Й СВОГО НЕ ЦУРАЙТЕСЬ...»

ВИДУЧИЙ: . Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові анітрохи не гірші, а навпаки — не такі незвичні й громіздкі відповідники: роздуми, продовження, поліпшення. Наш конкурс «І чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь...» доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень.

Завдання : Дібрати до запозичених слів українські відповідники.

Оцінювання: від 1 до 7 балів

  1. Віраж / Поворот

  2. Акцент / Наголос

  3. Журнал / Часопис

  4. Вояж / Подорож

  5. Монстр / Потвора

  6. Юрист / Правник

  7. Егоїст / себелюб

  8. Асортимент / Перелік

  9. Деградація / Занепад

  10. Аплодисменти / Оплески

  11. Унікум / виняток

  12. Кафе / кав’ярня

  13. Блондинка / білявка

  14. Дисципліна / порядок

ЗАВДАННЯ №10 « ЦІКАВИЙ НАГОЛОС»

Завдання: правильно наголосити слова.

Оцінювання: від 1 до 10 балів.

Слова для команди « Мовознавці»:

Спина (спИна), каталог (каталОг), випадок (вИпадок), течія (течіЯ), піцерія (піцЕрія), сільськогосподарський ( сільськогосподАрський), посередині (посе-рЕдині), зручний (зрУчний), підлітковий (пІдлітковий), маркетинг (мАркетинг).

Слова для команди «Словограй»:

Квартал (квартАл), начинка (нАчинка), корисний ( корИсний), симетрія (си-метрІя), разом (рАзом), русло (руслО), заробіток (заробІток), вимога (вимОга), жалюзі (жалюзІ), металургія (металУргія).

Журі оголошує результати конкурсів.

ЗАВДАННЯ № 11 «ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ»

Завдання: Команди готували виразне читання поезії або пісню, інсценізацію уривків з літературних творів.

Оцінювання: від 5 до 20 балів.

ЗАВДАННЯ №12 «СКЛАДИ ПРИСЛІВ’Я»

Завдання: Кожна команда отримує конверт з трьома трикольоровими наборами слів, з яких необхідно скласти прислів’я. Переможцем буде той, хто найпершим правильно складе всі три вислови. Підказкою є те, що кожне з прислів’їв має свій колір.

Оцінювання: За перше місце команда отримує 5 балів, кожна наступна – на 1 бал менше (за умови що всі прислів’я будуть складені правильно).

Прислів’я для команди «Мовознавці»:

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Зароблена копійка краща за крадений карбованець.

М'які слова і камінь крушать.

Прислів’я для команди «Словограй»:

Маленька праця краща за велике безділля.

Шабля ранить тіло, а слово — душу.

Слово до слова — зложиться мова.

Журі оголошує результати конкурсів.

ВИКЛАДАЧ: Наш конкурс добігає кінця. Його ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов'язок кожного справжнього українця.

Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов'я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

Отже, шановне журі, просимо оголосити результати нашої гри-конкурсу.

Журі оголошує результати конкурсу,

нагороджує команду-переможницю грамотою.

ВИДУЧИЙ: Завершити наш конкурс хотілося б словами Олеся Гончара: «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».

« Абетка побажань»

А – активності творчої.

Б – безхмарності небесної.

В – віри розсудливої.

Г – гумору неміряного.

Г – ґречності щоденної.

Д – достатку життєвого.

Е – економії розумної.

Є – єдності сімейної.

Ж – життя безкінечного.

З – здоров’я безмежного.

І – імені чистого.

Ї – їздити в подорожі.

К – кохання доброго.

Л – людяності Щирої.

М – мрії здійсненної.

Н – наснаги професійної.

О – обрію барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти родинної.

У – успіху великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба цілющого.

Ц – царини домашньої.

Ч – чарівності приємної.

Ш – широти духовної.

Щ – щастя невичерпного.

Ю – юності сердечної.

Я – ясності майбутньої.

Звучить пісня «Звучи, рідна мово!»

ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ

«Без мови немає народу»

О мово рідна! Ти багата і барвиста. У піснях, казках, прислів’ях і приказках — життя і мудрість народу, його характер, мрії про щастя. Але скільки судилося пережити, щоб ми зараз, у XXI столітті, могли сміливо, без перешкод, спілкуватися  українською мовою. Вона прийшла до нас від наших прадідів, збагатившись і відшліфувавшись протягом багатьох століть.

Мова - духовний скарб нації. Змалечку виховуючи в собі справжню людину, кожен із нас повинен в першу чергу створити в своїй душі світлицю, у якій зберігається найцінніший скарб - МОВА. Мова — найцінніший дар нації. Це не просто засіб людського спілкування, це те найцінніше, що живе у наших серцях.

21 лютого відзначається Міжнародний День рідної мови. Це відносно молоде свято – до календарів усього світу воно ввійшло тільки у 1999 році. В Україні воно також лише почало писати свою історію, хоча сама проблема мови на українських землях нараховує кілька століть.

До відзначення Міжнародного Дня рідної мови долучилася вся наша шкільна родина. На другому уроці учні школи писали диктант «Без мови немає народу». Також  була проведена тематична лінійка «Мово моя рідна, мово калинова», конкурс малюнків, конкурс на кращого читця поезії про мову. У старших класах – круглий стіл «Я гордий, що розмовляю українською».

Сьогодні українська мова - державна мова України. Але довго ще будемо йти до того, щоб кожен житель України спілкувався нею. Але не слід опускати руки, треба братися до роботи — відродження і становлення рідної мови, і не слід чекати, поки це зробить хтось інший. Почнемо з себе, з найменшого, що в наших силах, — почнемо спілкуватися нею.

І тоді з гордістю зможемо сказати:

О мово рідна! Їй гаряче

Віддав я серце недарма.

Без мови рідної, юначе,

Й народу нашого нема.

  • 1. Конкурс «Розгадай слова»

  • 2. Вікторина «Аукціон домислів»

  • 3. Ерудит – гра «Дзвенить струмочком рідна мова»

КОНУРС

«Розгадай слова»

8-9 клас

Учасники заздалегідь готують «Візитку»-знайомство зі своєю командою.

Слово вчителя. Дорогі друзі!

Сьогодні позмагаються дві команди:

команда «Юні філологи» та команда «Один в полі не воїн».

  1. «Візитка» - знайомство команд

Команда «Юні філологи»

Капітан. Наш девіз: «Чим важче завдання,

Тим дорожче перемога.»

1. Ми зібрались в класі дружно,

Щоб позмагатись

І про мову нашу рідну

Цікаве дізнатись.

2. Дорогенькі суперники,

Щиро вас вітаємо

Від усього серця свого

Успіху бажаємо.

3. Щоб трудились ви сьогодні

До сьомого поту

І дістали нагороду

За свою роботу.

4. Солодке слово «перемога»

Нелегко дається,

Хто любить, знає рідну мову,

Тому вона всміхнеться.

5. Вчіть нашу мову соловїну

І не зазнавайтесь:

«І чужому научайтесь,

І свого не цурайтесь»…

Команда «Один в полі не воїн»

Капітан. Команда…

Всі. Один в полі не воїн.

Капітан. На полі битви…

Всі. З’явилися!

Капітан. Наш девіз:

Всі. Видумуй, пробуй, твори.

Розум-фантазію прояви.

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь.

1. Сьогодні нас запросили на гру.

Ми багато готувались,

Щоб не потрапити в біду.

2. Ми суперникам бажаємо перемоги і будемо раді.

Але хочемо, щоб ви прийняли наші поради:

3. Сім раз обмір, а раз обріж.

4. Не кажи гоп, доки не перескочиш.

5. А журі ми дуже просимо:

Об’єктивно всіх судити.

І кому бути переможцем,

Справедливо все зробити.

6. А болільників ми просимо:

Дружно нам в долоні плескати.

Коли треба – нас підтримати!

Не шуміти й не кричати.

Завдання 1 «Розгадай кросворд».

Кросворд для команди «Юні філологи»

Впишіть у клітинки займенники:

  1. Неозначений. (хтозна-який)

  2. Особовий. (вона)

  3. Відносний. (який)

  4. Особовий. (ми)

  5. Зворотний. (себе)

  6. Заперечний. (ніякий)

  7. Присвійний. (їхній)

  8. Особовий. (ви або ти)

  9. Означальний. (кожний).

Кросворд для команди «Один в полі не воїн»

Впишіть у клітинки прислівники, дібравши синоніми до поданих:

  1. Повагом, нешвидко. (повільно)

  2. Хороше, гарно. (добре)

  3. Недалеко, поруч. (близько)

  4. Невесело. (сумно)

  5. Радісно, безжурно. (весело)

  6. Нерано. (пізно)

  7. Блаженно, безхмарно, солодко. (щасливо)

  8. Невисоко. (низько)

  9. Нечутно, неголосно. (тихо)

  10. Поспіхом. (швидко).

Завдання 2 юних художників

Командам треба намалювати прислів’я, які подані на картках, і пізнати їх.

  1. Язик до Києва доведе.

  2. За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш.

Завдання 3 «Гонка за лідером».

Яка команда перша дасть правильну відповідь

  1. Народні пісні на Різдво (колядки)

  2. Додайте: «Мені тринадцятий…» (минало)

  3. Вірш без рими (білий)

  4. Перша збірка Шевченка (Кобзар)

  5. Народне оповідання про фантастичні події (легенда)

  6. Прізвище Олександра Олеся (Кандиба)

  7. Пісня, що має два 14-складових рядки (коломийка)

  8. Віршований твір, який співається (пісня)

  9. Розділ, в якому вивчаються частини мови (морфологія)

  10. Усна народна творчість (фольклор)

  11. Опис зовнішнього вигляду людини (портрет)

  12. Місто, де похований Тарас Шевченко (Канів)

  13. Державні символи України (гімн, герб, прапор)

  14. Новорічне символічне дерево (ялинка)

  15. Назвіть типи мовлення (розповідь, опис, роздум)

  16. Художнє означення в літературі (епітет)

  17. Рід іменника путь (жіночого)

  18. Розділовий знак, який відображає найбільшу паузу в усному мовленні (крапка)

  19. День незалежності України (24 серпня)

  20. Назвіть дерева-символи України (верба, калина, тополя)

Підведення підсумків гри, нагородження переможців.

Заключне слово вчителя:

Вчімося, друзі, слово любити,

Слово до слова – й думка сповита

Люди без думки – птиці безкрилі,

З думкою люди мудрі й щасливі.

ВІКТОРИНА

«Аукціон домислів»

10-11 клас

Завдання 1 «Далі, далі…»

Запитання для команди №1

  1. Державна мова України? (українська)

  2. Слова з протилежним значенням. (антоніми)

  3. Частина мови про ознаку предмета. (прикметник)

  4. Найбільша одиниця мови? (текст)

  5. Знак у кінці питального речення. (знак питання)

  6. Чим починається діалог? (тире)

  7. Перша буква у власній назві. (велика)

  8. Наука про звуки мови.(фонетика)

  9. Розмальоване яйце. (писанка)

  10. Головні члени речення. (підмет і присудок)

  11. Документ про середню освіту. (атестат)

  12. Словниковий склад мови. (лексика)

  13. Знак у слові В’ячеслав. (апостроф)

  14. Символ українців, що оберігає. (оберіг)

  15. Займенник з однієї букви. (я)

  16. Список літер установленого порядку. (алфавіт)

  17. Зміна букв у корені. (чергування)

  18. Розділ науки про правопис. (орфографія)

  19. Стиль художньої літератури. (художній)

  20. Речення з однією граматичною основою. (просте).

Запитання для команди № 2

  1. Народна назва Пасхи. (Великдень)

  2. Найменша одиниця слова. (звук)

  3. У що береться пряма мова? (у лапки)

  4. Без якої святині зникає народ? (без мови)

  5. Знак у кінці розповідного речення. (крапка)

  6. Буква без звука. (м’який знак)

  7. Правила спілкування.(етикет)

  8. Сьомий відмінок нашої мови. (кличний)

  9. Стиль у науці. (науковий)

  10. Розмова двох осіб. (діалог)

  11. Остання частина слова. (закінчення)

  12. Частина мови про кількість. (числівник)

  13. Опис природи. (пейзаж)

  14. Слова з близьким значенням. (синоніми)

  15. Слова спільного кореня. (спільнокореневі)

  16. Речення з однією граматичною основою. (просте)

  17. Нема України без верби і … (калини)

  18. Другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина)

  19. Частина мови дев’ятка. (іменник)

  20. Частина слова перед коренем. (префікс).

Завдання 2. Мовні загадки-жарти

  • Які алфавіти складаються із 6 літер?

(абетка, азбука)

  • Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими?

(ви-ми-ти)

  • Який займенник у спорті може задовольнити суперників, але розчарувати болільників? (нічия)

  • Чим закінчується зима і весна?

(літерою а)

  • Як написати слово «робота» 5 літерами? (праця)

4 літерами? (труд)

  • Це усі повинні знати:

Нас не можна роз’єднати,

Відрізняємось ми чим?

Літер дві, а звук – один. (дж, дз)

ЕРУДИТ-ГРА

«Дзвенить струмочком рідна мова»

Для учнів 7-9 клас

Мета: поповнити та розширити знання про рідну Україну, її звичаї, мову; розвивати кмітливість, вміння логічно мислити, пам’ять; виховувати любов до нашої мови, гордість за неї

 

ХІД ІГРИ:

Велика, щедра і прекрасна мова!

Така богата й вічно молода,

Прозора й чиста, як гірська вода,

Це України мова барвінкова.

Мова- це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова- це всі глибинні плати духовного життя народу, його історична пам’ять, найцінніше надбання віків, мова- це й музика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.

 

Сьогодні в нашій грі беруть участь дві команди: МОВОЗНАВЦІ та РОЗУМНИКИ.

 

1 ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНД

КОНКУРС «РОЗМИНКА»

 

Хто найшвидше вимовить скоромовку.

 

Бук бандючився перед дубом,

Тряс над дубом бурим чубом.

Дуб вскубнув за чуба бука-

Буде букові наука.

 

Бубоніла діду баба:

- Ой не дмухай на кульбабу.

Бо з кульбаби полетять

Сто малих кубабенят.

 

КОНКУРС «ХВИЛИНКА»

 

Хто дасть більше правильних відповідей протягом 1 хвилини.

 

1 команда

 

-Державнва мова України (українська),

-найбільша одиниця мови (текст),

-частина мови, яка називає ознаку (прикметник),

-знак у кінці питального речення (?),

-чим починається репліка діалогу на письмі (-),

-слова з протилежними значеннями (антоніми),

-перша буква у власній назві (велика),

-знак у слові з-поміж ( дефіс),

-наука про звуки мови (фонетика),

-розписне яйце (писанка),

-скільки н у слові незрівнянний (чотири),

-головні члени речення (підмет і присудок),

-документ про середню освіту (атестат),

-словниковий склад мови (лексика),

-місцеві різновиди мови (діалекти, говори),

-символ українців, що оберігає (оберіг),

-частина мови «Ой» (вигук),

-речення з другорядними членами (поширені),

-зміна букв у корені (чергування),

-префікс у слові прекрасний (пре),

-стиль художньої літератури (художній),

-частина мови а (сполучник),

-список літер встановленного порядку (алфавіт).

-речення з однією грамотичною основою (просте),

-слово з багатьма значеннями (багатозначне),

-займенник з однієї букви (я),

-частина тексту з одного рядка (абзац),

-складне речення з сурядним сполучником (складносурядне),

-остання буква у слові шістдесят (т),

-розділ науки про провопис(орфографія),

 

2 команда

 

-без чого зникає народ(без мови),

-найменша одиниця мови(звук),

-слова спільного кореня(спільнокореневі),

-частина мови слово сьогодні(прислівник),

-знак у кінці розповідного речення(крапка),

-розділовий знак при звертанні(кома або знак оклику),

-словник про значення слів(тлумачний),

-власний життєпис(автобіографія),

-чужа дослівна фраза(цитата),

-знак у слові пів-Європи(дефіс),

-правила спілкування(етикет),

-сьомий відмінок мови(кличний),

-стиль підручника(науковий),

-остання частина слова(закінчення),

-документ про хід зборів(протокол),

-розмова двох осіб(діалог),

-українці за кордоном(діаспора),

-речення без другорядних членів(непоширені),

-частина мови про кількість(числівник),

-опис природи(пейзаж),

-речення з однією граматичною основою(просте),

-правила в правописі(орфограма),

-що стоїть перед коренем(префікс),

-новостворені слова(неологізми),

-слова близькі за значенням(синоніми),

-речення лише з підметом(називне),

-остання літера алфавіту(я),

-буква, яка не є звуком(ь),

-невеличкий алегоричний твір повчального змісту(байка),

 

Як добре звучить українська мова у прислів’ях та приказках.

 

КОНКУРС «ЗАКІНЧИ ПРИСЛІВ’Я»

Що маєшь казати- ...(наперед обміркуй).

Говори мало, слухай багато, а ...(думай ще більше).

Не хочеш почути поганих слів, ...(не кажи їх сам).

Умій вчасно сказати і вчасно ...(замовчати)

Краще мовчати, ніж ...(брехати).

Дав слово- ...(дотримай його).

Шабля ранить голову, а слово ...(душу).

Від теплого слова і ...(крига скресне).

Слово старше за ..(гроші).

Більше діла, ..(менше слів).

Їж борщ з грибами і ...(тримай язик за зубами).

Дурний язик голові ...(не приятель).

Хто людей питає, ...(той розум має).

 

КОНКУРС «ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ»

 

Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.

 

Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку? (мак)

Що їв касир під час обідньої перерви? (сир)

Як називається водойма, де купається влітку Марічка? (річка)

Який спортирвний заклад спорудили на пустирі? (тир)

Що вилили з цистерни на залізну колію? (олію)

Що побачив мотоцикліст попереду? (ліс)

Що побачив Карлсон, який спав на даху? (сон)

Яку страву любить тракторист? (рис)

Хто налякав королеву у лісі? (лев)

Що зломав цап об поріг? (ріг)

КОНКУРС «БЕЗДОННІСТЬ МУДРОСТІ НАРОДНОЇ»

 

Улюблена страва українців? (борщ)

Скільки днів святкують масляну? (сім)

На яке свято дівчата плетуть вінки з квітів та пускають їх по воді, спостерігаючи, як і куди вони пливуть? (Івана Купала)

Яке свято відзначають в одинь день із Днем студента? (Тетянин день)

Улюблений продукт українців? (сало)

Як називається свято, в яке за народним повір’ям зима з літом зустрічаються? (стрітення)

Назвіть з якими продуктами святкують Спас? (мед, яблука, горіх)

Народне свято, якому радіють усі слухняні діти? (Святий Миколай)

КОНКУРС «ПОШУК СЛОВА»

 

Скільки б не навчалися, все одно не зможемо все осягнути, всього знати. Зрозуміти значення того чи іншого слова нам допомагає словник. Але сьогодні його в нас немає. Серед трьох слів нам потрібно вибрати одне, яке відповідає значенню цього слова.

 

СНІП ПШЕНИЦІ : ДІДУХ, КАЛИТА, ЗБІЖЖЯ.

 

КАЖАН, ЯКИЙ ДОЛАЄ ВІДСТАНЬ ПОНАД 200 КМ: НІЧНИЦЯ, ЛЕТЮЧКА, МЛИНКА.

 

Українські народні пісні століттями самовіданно плекали гідність, були алмазним осереддям духу народного. У них виявляється багатство духовного життя українського народу, його талановитість, обдарованість, що є невід’ємною частиною культурної спадщини України.

 

КОНКУРС «ЗНАВЦІ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ ПІСНІ»

Чого хотів милий, чорнобровий? (вареничків)

Де стоять два дубки? (на горі)

Хто в’ється за Галею?(Іванко)

Куди запрошувала хлопця дівчина в понеділок?(по барвінок)

Хто стояв під вишнею, під черешнею?(старий з молодою)

Що потрібно робити хлопцям, розпрігши коней?(лягати спочивати)

 

Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову ...(знати)

А щоб вміти говорити, треба рідну мову ...(вчити)

Знає кожен х нас чудово- не прожити нам без ...(мови)

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла ...(світанкова)

І дзвенить щодня і в свята, бо вона така ...(багата)

І така джерельно чиста наша мова ...(промениста)

Чарівна і калинова наша мова ...(веселкова)

В ній такі слова чудові, хліб і сіль на ...(рушникові)

В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі ...(жити)?

Понад світом хай лунає, хай ніхто ...(не забуває)

Рідну мову українську, мудру, щедру ...(материнську)

Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні, ні в щасливі дні.

Любить її завжди, пишайтесь. Хай долі будуть у вас ясні!

 

 

Підсумки гри. Нагородження переможців.

  • . Година спілкування «Плекатимеш мову – цвістимуть сади»

  • 2. Виховний захід «Квітни , рідна наша мово!»

  • 3. Вікторина «Словограй»

Година спілкування

«Плекатимеш мову – цвістимуть сади»

1-4 клас

Мета: надати учням поняття про те, що рідна мова для кожної людини — це те життєдайне джерело, з якого вона черпає свою енергію, життєву силу, що передається віками, з покоління в покоління цілим народом, рідним краєм; учити учнів правильно розмовляти рідною мовою; збагачувати словниковий запас; розвивати і збагачувати мовлення учнів; виховувати любов і гордість за рідну українську мову, бажання зберегти її чистоту і красу.

Матеріали: карта України, картини природи рідного краю, колискова пісня, українські пісні, вірші, прислів’я, загадки.

 

Хід заходу

 

Учитель читає епіграф, записаний на дошці.

 

Як нема без зірок небозводу,

Як блакиті без сонця нема,

Так і мови нема без народу,

І народу без мови нема.

 

Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі й ніжні слова про нашу рідну мову, щоб зрозуміти, яке значення має мова для людини. Ми живемо на мальовничій землі — в Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо ми. Милуймося красою рідної природи, вслухаймося у чарівні мелодії українських пісень, вбираймо в себе ніжні звуки української мови!

 

1 - й у ч е н ь

В нас українська мова промениста,

Доступна й лагідна, весела і дзвінка.

Багата, як земля, джерельно чиста

І тепла, наче мамина рука.

 

2 - й у ч е н ь

Я вчуся нею гарно розмовляти,

Читаю вірші і пишу слова,

Бо рідну мову треба добре знати.

Вона чудова, ніжна і жива.

 

Звучить пісня «Мова єднання».

 

У ч и т е л ь. Любов українського народу до своєї мови знайшла відображення у загадках, прислів’ях, приказках.

 

Відгадайте загадку.

 

Між людьми вона тільки буває,

Окриляє, згуртовує їх.

Вміло хвалить, та часом карає,

А не раз викликає ще й сміх. (Мова)

 

Правильно, діти, це мова. Тільки люди нею спілкуються, тільки люди можуть говорити словами, лише люди можуть навчитися нею мудро висловлюватись. А щоб уміло висловлювати власні думки, необхідно добре засвоїти рідну мову. Спілкуватися з іншими потрібно так, щоб тебе зрозуміли і хотіли слухати. І не можна говорити що-небудь і як-небудь.

 

Хто вам допомагає вивчати мову?

  • Язика немає, а науки навчає. (Книга)

Отже, хто багато читає, той багато знає.

А тепер пригадаймо прислів’я про мову, слово.

 

Орієнтовні відповіді учнів:

  • Слово — не горобець, випустиш — не спіймаєш.

  • Умій сказати, умій змовчати.

  • Гостре словечко коле сердечко.

  • Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по мові.

  • Без мови немає народу.

3 - й у ч е н ь

Вона дзвенить у срібному джерельці,

У дивних квітах, у дзвінкій росі.

Вона живе й співа в моєму серці.

Її ми дуже любимо усі.

 

У ч и т е л ь. Любов до рідної мови розпочинається ще з колиски, з маминої пісні.

 

Троє дівчаток співають колискову пісню «Котику сіренький».

 

Діти, навіщо нам вивчати свою рідну мову? (Відповіді учнів.)

 

— Український народ завжди славився працелюбністю, щирістю, добротно і щедрістю, веселим характером, а ще — мелодійною і чарівною піснею.

 

Учитель читає «Легенду про пісню».

 

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вбрали елегантність і красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну і порядок, діти Росії — владність, Польці — здатність до торгівлі, італійці отримали хист до музики.

 

Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калини.

Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.

Я — Україна, а плачу, адже стогне моя земля від пролитої крові пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів і сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

Чого ж ти не підійшла до мене швидше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?

 

Дівчина хотіла вже піти, та Господь Бог зупинив її.

 

Є у мене національній дар, який уславить тебе на цілий світ. Це пісня.

 

Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притисла його до серця. Вклонилась низенько Всевишньому, і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ. З тих пір і дивує весь світ українська пісня.

 

У ч и т е л ь. Сьогодні багато українців розмовляють суржиком. Цього допускати не можна! Тому не лінуйтеся, учіть мову, звикайте розмовляти правильно і гарно.

 

Учениця розповідає вірш Оксани Забужко «Рідна мова».

 

Гадаю, тепер ви будете ще наполегливіше вивчати рідну мову, щоб знати її та розмовляти нею, щоб збагатити свій словниковий запас. А для цього необхідно багато читати.

 

Звучить пісня «Рідна мова».

Виховний захід

« Квітни , рідна наша мово !»

Мета заходу:

Освітня: розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору.

Виховна: сприяти формуванню основних світоглядних ідей; забезпечити моральне виховання учнів, формувати такі риси характеру, як: патріотизм, гуманізм, милосердя.

Розвиваюча: збагачення і ускладнення словарного запасу; посилення комунікативних властивостей мови (експресивність, виразність); розвиток вміння аналізувати, виділяти головне, порівнювати, узагальнювати і систематизувати.

Обладнання: вишиті рушники, вислови про мову, портрети Тараса Шевченка, Лесі Українки, Івана Франка, аудіозапис пісні «Відродися, рідна мово», сл. М. Підгірянки, муз. Б. Гірського.

Хід заходу:

Вчитель. Для кожного народу мова – найбільший скарб, віддзеркалення душі народу, його історії. 21 лютого відзначається Міжнародний день рідної мови. Історія свята, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року в Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання бенгальської мови. Відтоді в Бангладеші цей день став днем полеглих за рідну мову. Минуло багато часу. Аж у 1999 році на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було прийнято Міжнародний день рідної мови, а починаючи з 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні. Кожна людина має завжди пам’ятати хто вона, звідки родом, де її коріння, кожна людина повинна знати свою мову, любити її, цінувати, збагачувати, берегти. Тому сьогодні ми запрошуємо Вас поринути у чудовий і прекрасний світ нашої рідної мови.

1-й ведучий. Добрий день вам, милі люди!

Хай вам щастя – доля буде,

Не на день і не на рік,

А на довгий – довгий вік

2-й ведучий. Починаймо наше свято!

Людей зібралося багато

Щоб веселитись і співати

І рідну мову прославляти

1-й ведучий. Запрошуємо вас

У найправдивішу казку.

До неї відкриється

Вхід через мить.

2-й ведучий. Із серцем відкритим,

З обличчям без маски

У світ цей чарівний

Сміливо ступіть.

Інсценізація.

Дійові особи: Автор, Діти, Українська мова.

Автор. У кожного народу є своя мова, але інколи окремим народам важко вдається відстоювати право на використання власної рідної мови. Ось я розповім вам одну історію. В одному краї - такому гарному, сонячному, багатому ходила сумнасумна дівчина. Вона йшла і гірко плакала, витирала рясні сльози. І ось підбігла до неї зграйка діточок.

Діти. Хто ти, дівчино? Ти така гарна, але чому сумна і гірко плачеш?

Українська мова. Я українська мова. Колись я народилася і виросла в цьому краї, але прийшли лихі люди і стали мене лаяти, прославляти іншу мову. Вони навіть взагалі хотіли прогнати мене з рідного краю, щоб мій народ забув і не згадував про мене. Але ж я свого краю, своєї милої України ніколи не покину. Діти. Мово, заходь до нас. Ми будемо тебе шануватимете і не дозвомо, щоб тебе забули. Ти будиш з нами жити, оповідати вірші, казки, байки. Будеш співати нам пісні. Ти допоможеш пізнати країну наших батьків, дідів. Щоб і ми знали, хто ми, чиї діти.

Українська мова. Бачу, що ви мене шануєте, любите, не забуваєте. Тоді я буду жити у ваших серцях і устах. Дітки, дружіть із мовою І вивчайте її гаразд. Не вважайте мене примусовою, Полюбіть, як весною ряст. Примусова тим, хто цурається, А хто любить, той легко вчить Все, як пишеться і вимовляється, Все, як пісня, в мені звучить. Я журлива, а також піднесена. Тільки фальш для мене чужа. В мені – душа Шевченкова й Лесина, І Франкова в мені душа. (показати на портрети) Рідну мову легко розпізнати В колисковій ніжності верби. В українській білій тиші хати, В барвах стяга жовто-голубих. Учениця. Нашептала хвилечка Дніпрова, А старий Славута знає все, Що від Бога, з пісні і з любові Мову у душі народ несе. 5 учнів співають частівки. Ох і гарне слово «віз», Має четверо коліс. «Мерседесом» замінили, Слово-архаїзм лишили. У кожух колись вдягались, Холодом не переймались, А тепер у шубах ми Утікаєм від зими. Каменяр, кобзар, різьбяр – Рід занять і Божий дар. Макогін, рядно, рушник – Я до них з дитинства звик. До гречаника візьмуся, З баняка води нап’юся, Молоко в дійницю ллю, Рідне слово я хвалю. Ми частівки заспівали, Щоби нам аплодували.

Учениця. Мова рідна – річ корисна, Барвінкова, гарна, чиста. Наша мова наче джерело, Де вода і чиста, і прозора. Скільки слів до неї увійшло. Нею і співають, і говорять. Наша мова як чарівний спів, Ніжністю і світлом обіймає. В ній багато теплих, добрих слів, Їх з дитинства кожен пам’ятає. Наша мова – квітка чарівна. В ній краса і сила є від поля. Наша мова – це дзвінка весна, Це землі святої вічна доля. Наша мова ллється, мов струмок, В ній проміння і роса ранкова, Що сплела у пісню як вінок Лагідна і щира колискова.

Вчитель. Жодній мові світу не було так тяжко, як українській. Нашу мову принижували, не давали їй розвиватися, неодноразово забороняли, знищували навіть букварі, щоб українські діти не могли вивчати рідну мову. Протягом багатьох років українська мова, пісні, книги були заборонені. А робилося це ось з якою метою: якщо знищити мову, зникне і сам український народ, не існуватиме України як держави.

Учень. Важкі були її шляхи: І терни, і каміння. Вона пробилась крізь віки, Як сонячне проміння

. Звучить пісня «Відродися, рідна мово», сл. М. Підгірянки, муз. Б. Гірського. Учень. Ви чуєте, згадали знову Про нашу українську мову? Закон про мови? Так, вітаю, Я рідній мові присягаю.

Вчитель. Нарешті українська мова посіла почесне місце серед інших мов світу, тому що стала державною. Про це записано в Основному Законі України – Конституції (демонструє), яка була прийнята на 5 сесії Верховної Ради України 28 червня 1996р. Стаття 10 засвідчує, що «Державною мовою в Україні є українська мова».

Учениця. В землі віки лежала мова І врешті вибилась у світ. О мово, ночі колискова! Прийми мій радісний привіт. Навік пройшла пора безславна, Цвіти і сяй, моя державна!

Інсценізація.

Дійові особи: англієць, німець, італієць, українець.

1-й ведучий. Один випадок, який яскраво засвічує багатство нашої мови.

2-й ведучий. У купе вагона першого класу потяга Львів – Відень їхало четверо пасажирів-інтелектуалів: англієць, німець, італієць, четвертим був українець. Розмова точилася навколо різних тем. Нарешті заговорили про мову: чия краща, багатша, досконаліша і якій бути провідною у світі. Звісно, кожен почав вихваляти свою рідну мову. Першим заговорив англієць:

Англієць: - Англія – країна великих завойовників і мореплавців, які поширили славу англійської мови, рознесли по всьму світу.

Німець: - Ха-ха – Німецька мова – то мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, які займають більше половини Європи.

Італієць: - Панове, ви обидва не маєте рації, адже італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання.

Українець: - Ви ж бо, по суті, нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи моглиб ви, скажімо, своїми мовами прочитати невеликий твір, у якому всі слова починалися б з однакової літери?

Англієць, німець, італієць: - Ні, ні, це неможливо!

Українець: - Ось вашими мовами це неможливо, а українською зовсім просто. Назвіть якусь букву.

Англієць: - Хай буде «ес».

Українець: - Гаразд. Вірш називається «Самотній сад»

Сипле, стелить сад самотній

Сірий смуток – срібний сніг.

Сумно стогне сонний струмінь,

Серце слуха скорбний сміх.

Серед саду страх сіріє,

Сад – солодкий спокій – спить.

Сонно сипляться сніжинки,

Струмінь стомлено сичить.

Стихли струни, стихли співи – Срібні співи серенад.

Стиха стеляться сніжинки –

Спить самотній сонний сад.

Англієць, німець, італієць: - Геніально! Неймовірно! Перфектно!

1-й ведучий. Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреби.

Учениця: В тому, певно, й наша є провина, що для тебе був не кращий час... Наша мово, мово журавлина, - повернись із вирію до нас.

Зазвучи! Хай серце відпочине, спів хай зачарує рідний край.

Наша пісне, пісне солов’їна, - своїх слів крилатих не втрачай!

Де б не був – додому серце лине. Де б не жив – все українець ти...

Наша доле, горда, соколина, - вище хмар насуплених злети!

Учень. То що є найціннішим у житті кожної людини? Рідна мати, рідна земля, рідна мова.

Учень. Мова! Що можна про неї сказати?

Народ каже: 1. «Слово до слова – зложиться мова». 2. Слово до слова – весела розмова. 3. Від теплого слова і лід розмерзає. 4. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.

Учениця. Ось як про неї писав Т. Шевченко:

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос – Більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!..

Учень. Рідна мова – це скарбниця народної мудрості, криниця живої води, невичерпне джерело добра, нескінченна річка слів, струмок надії.

Учень. Українська мова – це мова віршів, пісень, казок, прислів’їв, приказок, скоромовок, легенд нашого краю. Це наше багатство.

1-й ведучий. Інсценізація П. Глазового «Кухлик».

Дійові особи: автор, дід, продавець.

Автор. Дід приїхав із села, Ходить по столиці. Має гроші – не мина Жодної крамниці. Просить він...

Дід. А покажіть Кухлик той, що скраю.

Продавець. Што? Чєво? Я не понімаю.

Дід. Кухлик, люба, покажіть, Той, що збоку смужка.

Продавець. Да какой же кухлік здєсь, Єслі ето кружка!

Автор. Дід у руки кухлик взяв і насупив брови. Дід. В Україні живите Й не знаєте мови...

Автор. Продавщиця теж була гостра та бідова.

Продавець. У мєня єсть свой язик. Да к чєму мнє мова...

Автор. І сказав їй мудрий дід.

Дід. Цим пишатися не слід, Бо якраз така біда В моєї корови: Має бідна язика І не знає мови.

2-й ведучий. Слово – найтонше доторкання до серця. Воно може стати і ніжною квіткою, і живою водою, що навертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом , і брудом. Мудре і добре слово дає радість, незрозуміле і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу й безнадію й одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльзи, народити віру в людині і зародити невіру, надихнути на працю і скасувати силу душі... Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину.

1-й ведучий. Інсценізація «Язик»

Дійові особи: автор, Ксанф, Езоп.

Автор. Знаменитий байкар Древньої Греції Езоп був рабом філософа Ксанфа. Якось Ксанф надумав запросити гостей і наказав Езопу приготувати щось якнайкраще. Езоп купив язика і приготував із нього три страви.

Ксанф. Чому ти подаєш тільки язика?

Езоп. Ти велів купити якнайкраще. А що може бути краще від язика? За допомогою язика ми вивчаємо науки і одержуємо знання, з допомогою язика будуються міста, розвивається культура народів. З допомогою язика люди можуть спілкуватися одне з одним, вирішувати різні проблеми, просити, освідчуватися в коханні. Тому немає нічого кращого від язика.

Автор. Такі роздуми задовольнили Ксанфа і його гостей.

Ксанф. А тепер приготуй щось якнайгірше.

Автор. Езоп знову пішов купувати язика.

Езоп. Ти велів знайти якнайгірше. А що на світі гірше від язика? Язиком люди засмучують і розчаровують одне одного, язиком можна лицемірити, обманювати, хитрувати, сваритися. Язик може зраджувати, принижувати. Що може бути гірше від язика?

Автор. Легенда каже, що не всім гостям було приємно слухати відповідь Езопа. 2-й ведучий. Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним – велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодіваймо цим різцем так щоб з-під наших рук виходила тільки краса.

Діти. Мова кожного народу – Неповторна і своя:

В ній гримлять громи в негоду,

В тиші – трелі солов’я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять,

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Солов’їну, барвінкову,

Колискову на віки Українську рідну мову

В дар мені дали батьки.

Як ту мову міг забути,

Котрою учила Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила?

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас, - Бо ж єдина – так, як мати,

Мова в кожного із нас!

От тому плекайте, діти,

Рідненькую мову

І учіться говорити

Своїм рідним словом.

Рідну мову я вивчаю,

Її люблю, не забуваю.

Рідну мову буду знати,

Берегти і поважати.

Вікторина

«Словограй»

Для учнів 5-6- клас

Мета: поповнення словникового запасу учнів, розвиток інтелектуально-аналітичних, творчих здібностей  учнів, прищеплення навичок культури мовлення, формування інтересу та  виховання любові до української мови, культури.

Хід заходу

 Вступне слово вчителя.

            Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, животворного трепету й вогню! У кожному слові найтонші відтінки почуттів і переживань, у кожному свій  аромат.
         Рідна мова! …Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум вічнозелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав. Переткана червоною калиною, хрещатим барвінком, вишневим цвітом, запашною рутою-м’ятою. Сила слова безмежна! Воно здатне робити диво, бо хвилює найтонші струни людського серця.

Учень І:                      А.Малишко

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Буду я  навчатися мови - блискавиці

В клекоті гарячім кованої криці,

В корневищі пружному ниви колоскової,

В леготі шовковому пісні колискової,

Щоб людському щастю дбанок свій надбати,

Щоб раділа з мене Україна – мати.

І. Привітання команд.

ІІ. Розминка.

З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.

І команда:  БІБЛІОТЕКА

ІІ команда:  КАЛЕНДАР

ІІ. «Впізнай».

За описом впізнай літературного героя.

І команда:  «Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці».

ІІ команда:  «Він завжди  виходив надвір   трошки боязко, жмурився від сонця й соромливо посміхався своїми невинними синіми очима».

ІУ. «Словограй».

Від поданих слів утворіть, змінюючи першу літеру, нові.

І команда:  МАК, ВІР, СІЧ.

ІІ команда:  ВІЙ, РІК, ПОРТ.

У. «Всезнайко».

Скласти  прислів’я за початком та кінцівкою.

І команда:                Маєш голову, май же і розум.

          Гостре словечко – коле сердечко.

          Гірко поробиш – солодко з’їси.

ІІ команда:               Вік живи- вік учись.

                                 Вчення – світ , а невчення – тьма.

                                 Хочеш істи калачі, не сиди на печі.

УІ. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає».

Вимовити скоромовку.

І команда:                Босий хлопець сіно косить,

                                 Роса росить ноги босі.

ІІ команда:               Бабин біб розцвів у дощ,

                                 Буде бабі біб у борщ.

УІІ. «Поєдинок капітанів».

Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.

І команда:  1.Лине, серця, до, а,не, слово, стріла.                   

ІІ команда:  Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь.

Завдання командам : пояснити епіграф.

УІІІ. «Хто  швидше?»

Із поданих літер скласти слово.

І команда:    Н, А, Р, У, А, К, Ї, К.

ІІ команда:  Ч,О,Ш, Н, Е, В, К, Е.

ІХ. Конкурс красномовства «Оратор».

Презентація поета, чиє ім’я  склали у попередньому конкурсі :

короткі біографічні відомості, читання напам’ять улюблених поезій.

І команда:  Леся Українка.

ІІ команда:  Тарас Шевченко.

Х. «Добери слово».

Гронування : дібрати  прикметники  до слів.

І команда:  «Слово».

ІІ команда:  «Мова».

Заключне слово вчителя.

Учень ІІ:                   М. Рильський

Мова

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

Учень ІІІ:

Прислухайтесь, як океан співає -

Народ говорить. І любов, і гнів

У тому гомоні морськім. Немає

Мудріших, ніж народ, учителів;

У нього кожне слово — це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

Учень ІУ:

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля,

Не майте гніву до моїх порад

І не лінуйтесь доглядать свій сад.

  • ПЯТНИЦЯ

  • 1.Конурс «Юні поети»

  • 2. Конкурс малюнків«Мова – душа голосна України»

  • 3 Підведення підсумків тижня

Конкурс

«Юні поети»

Конкурс

малюнків

5-11 клас

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00