Конспек уроку «Поняття про візерунок, орнамент, композицію у виробах з бісеру. Техніка «бісерне ткацтво».

Опис документу:
Бісерне рукоділля є частиною декоративно-ужиткового мистецтва. Учні, працюючи з ним, мають можливість знайомитися на заняттях з основами загальної композиції, особливостями структури візерунку, форми, кольору, поняттями ритму і симетрії. Працюючи з бісером, учні настільки захоплюються, що не помічають плину часу і здатні створити оригінальні композиції та інші вироби декоративно-ужиткового мистецтва.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок №2

Тема: «Поняття про візерунок, орнамент, композицію у виробах з бісеру. Техніка «бісерне ткацтво».

Практичні роботи: «Розробка орнаменту для виготовлення виробу. Виготовлення браслета на станку».

Мета уроку:

Навчальна: забезпечити: засвоєння учнями знань про візерунок, орнамент та композицію у виробах з бісеру про будову станочка для бісероплетіння; формування умінь виготовляти вироби способом «бісерне ткацтво», розробляти нескладні орнаменти; дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної роботи і організацї робочого місця під час виконання робіт.

Розвивальна: розвивати координацію рухів, точність при виконанні робіт, художній смак.

Виховна: виховувати працелюбність, посидючість.

Обладнання та матеріали: станок для бісероплетіння, бісер, ножиці, нитки, інструкційна картка «Робота на станку для бісероплетіння».

Міжпредметні звязки: образотворче мистецтво, художня культура.

Тип уроку: комбінований.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

І. Перевірка присутності учнів, підготовленості їх до уроку.

ІІ. Виявлення знань та умінь учнів.

Гра «Я це знаю».

Учні об’єднуються в дві команди і їм видаються дидактичні комплекти: зразки виробів з бісеру, виготовлених різними техніками; набори карток, на яких подано санітарно-гігієнічні вимоги і праивла безпечної роботи під час виконання різних видів робіт.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Для того, щоб виготовляти гарні прикраси з бісеру, необхідно правильно добирати інструменти та матеріали, опанувати різні техникі плетіння бісером.

ІV. Повідомлення теми уроку.

Для оцінювання результатів у помічники вибираються два-три учні, які найкраще засвоїли матеріал.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Ми познайомилися з різними техніками низання бісеру, навчилися виготовляти вироби за схемами. А чи можна створти власний візерунок? Як це правильно зробити? Чи можна виготовити картину з бісеру?

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Кожен виріб має свої художні особливості. І від того, наскільки вдало підібраний візерунок та розроблена композиція, буде залежати загальний вигляд виробу, його естетичне оформлення. Тому сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами створення візерунків і навчимося виготовляти вироби за власними розробками технікою «бісерне ткацтво».

V. Повідомлення теми уроку.

VІ. Визначення завдань для учнів на урок.

Учні повинні знати: поняття про візерунки, види орнаментів, принципи створення композиції, художні особливості українських народних прикрас, їх кольорове поєднання; правила роботи на станку; правила безпечної роботи та організації робочого місця під час виготовлення виробів з бісеру на станку.

Учні повинні вміти: створювати орнаменти та складати композиції; добирати кольори при виготовленні виробів з бісеру; виготовляти вироби (браслети) на станку; дотримуватись правил безпечної роботи та санітарно-гігієнічних вимог.

VІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поняття про візерунок, орнамент композицію у виробах з бісеру.

Вироби з бісеру здавна славились багатвом і розмаїттям візерунків, високою якістю виконання.

Створюючи орнаменти художники в усі часи зверталися до природи, навколишнього світу. При цьому вони прагнули не копіювати побачене, а створити художній образ у спрощеній стилізованій формі, зберігаючи характерні властивості. Про це свідчать різноманітні народні прикраси: намисто, гердани, гайтани, браслети, комірці тощо.

Найбільш характерними є такі види орнаментів:

а) рослинний – складається із спрощеного зображення рослинних елементів – квітів, листя, дерев;

б) зооморфний – поєднує зображення птахів, тварин;

в) антропоморфний – складається із стилізованих зображень фігур людей;

г) геометричний – поєднує геометричні елементи.

Композиція – це поюудова, структура, розміщення і взаємозв’язок складових частин художнього виробу, з’єднання їх у єдине ціле. Ця побудова повинна бути обумовлена змістом, характером і призначенням виробу.

У бісероплетінні поняття «композиція» включає продумування образу в цілому і шляхів його художнього рішення; гами кольорів, пропорційності елементів малюнка тощо.

Композиція малюнка залежить від призначення виробу, видів матеріалів, які використовуються (демонстрація готових виробів, ілюстрацій з журналів).

Існує кілька основних принципів створення композиції виробів:

  1. Деталі орнаменту мають відповідати один одному й основній темі виробу.

  2. Орнамент повинен мати композиційний центр. Він розміщується у тій частині виробу, яка привертатиме більшу увагу.

  3. Необхідно дотримуватися пропорційності – визначеного співвідношення різних елементів між собою і виробом в цілому.

  4. Одне з основних понять композиції - симетрія. Це повторення окремих елементів в певному порядку. Але части асиметричне розташування елементів візерунка дозволяє створювати оригінальні орнаменти.

  5. Неоідно створити ритм композиції – чергування однакових орнаментальних мотивів.

Загальне враження від композиції залежить від колірної гами. Як відомо, кольори можуть викликати певні емоції: червоний (гарячий) – радість, синій (холодний) – сум.

Про колір можна сказати, що він виграє «малиновим передзвоном», «усміхається», «святкує», «смує», тощо. Тому підбираючи кольори для виготовлення виробів з бісеру, необхідно враховувати призначення виробу, те, яке враження він повинен справити.

  1. Виготовлення виробів у техніці «бісерне ткацтво».

Бісерне ткацтво – давня, але надзвичайно популярна в наш час, техніка виготовлення виробів з бісеру. Інує два види бісерного ткацтва: ручне та станкове. Обидва дають досить міцне та щільне бісерне полотно (демонстрація виробів).

Ткацтво дозволяє отримати вироби пласкої форми за допомогою пристрою, який має назву «станок для бісероплетіння». Такий станок для ткацтва можна придбати готовий, а можна виготовити самому, взявши за основу деревяну рамку з паралельно натягнутими нитками основи. При цьому довжина та ширини станочка залежить від виробу, який виготовляється.

Техніка бісерного ткацтва полягає у нанизуванні бісерин на робочу нитку, укладанні її під основою так, щоб між двома нитками лежало по одній бісерині. Потім робоча нитка проходить у зворотньому напрямку через нанизаний бісер над нитками основи.

Ця техніка використовується для виготовлення картин, гердан, гайтан, поясів, браслетів, сумочок. та ін.

Види станків:

VІІІ. Формування умінь та навичок учнів.

1. Практичні роботи:

А) Розробка орнаменту для виготовлення браслету на папері в клітинку, підбір кольорі.

Б) Виготовлення браслету на станку.

2. Аналіз завдань практичних робіт:

- забезпечення необхідними матеріалами та інструментами;

- правила безпеки життєдіяльності, організації робочого місця й санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи.

- самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками;

- контроль вчителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів;

- поточний інструктаж (індивідуальний, груповий );

- самоконтроль та взаємоконтроль учнів.

3.Підбиття підсумків практичних робіт:

а) демонстрація кращих робіт;

б) аналіз недоліків в роботах та шляхи їх усунення;

в) оцінювання завдань практичних робіт.

ІХ. Підведення підсумків заняття:

1. Які вироби можна виготовляти на станку?

2. Чим відрізняється орнамент від композиції?

3. Які види орнаментів існують?

ІХ. Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал, щоденники.

Х. Повідомлення про підготовку до наступного заняття.

ХІ. Прибирання робочого місця.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.