Конспек уроку "Лялька–мотанка – щаслива доля намотана."

Опис документу:
Мета: навчити конкретним трудовим навикам при роботі з тканиною, нитками на прикладі виготовлення ляльки–мотанки; закріпити знання учнів з історії появи народної ляльки, обрядів і традицій, пов'язаних з виготовленням ляльок; розвивати образне мислення, творчі здібності, створити умови для збагачення індивідуального досвіду про українську народну іграшку та виготовлення ляльок; спонукати до відтворення та узагальнення своєї пошуково-дослідницької роботи з даної теми

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Лялька–мотанка – щаслива доля намотана.

Мета: навчити конкретним трудовим навикам при роботі з тканиною, нитками на прикладі виготовлення ляльки–мотанки; закріпити знання учнів з історії появи народної ляльки, обрядів і традицій, пов'язаних з виготовленням ляльок;

розвивати образне мислення, творчі здібності, створити умови для збагачення індивідуального досвіду про українську народну іграшку та виготовлення ляльок; спонукати до відтворення та узагальнення своєї пошуково-дослідницької роботи з даної теми; розвивати пізнавальну активність, допитливість, естетичні смаки;

виховувати любов до рідного краю, його традицій, промислів, бажання вивчати минуле, берегти та примножувати традиції українського народу.

Місце уроку в системі уроків цього розділу: 6 клас, Розділ 5, варіативний модуль, урок 11.

Тип уроку: узагальнення знань, вмінь і навичок.

Основні терміни і поняття: лялька-мотанк, крупяничка, очіпок, традиції, обряди, сакральний хрест.

Міжпредметні зв’язки: народознавство, історія, культурологія, етика.

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, випереджаючі завдання(презентація).

Методи навчання: стимулювання інтересу до навчання (створення ситуації успіху), наочні, проблемно-пошукові, «мікрофон», практична робота, індуктивний, репродуктивний.

Обладнання: презентація «Народна іграшка», оформлені дитячі роботи, шматки тканини, нитки, ножиці, заготовки одягу для ляльок, карти інструкцій по виготовленню ляльки.

Моя лялька-мотанка

Ниточкою змотана,

Оберіг мій на землі, Талісман мені в житті.

(Слайд 1)

Хід уроку

І. Створення ситуації успіху шляхом інтегрування музики і слова.

Перевірка готовності учнів до учбового заняття. Учитель читає епіграф. (Слайд 2)

II. Актуалізація опорних знань:

- Як ви думаєте, що позначає слово «лялька»?

- Як ви розумієте його значення?

- Який образ виникає у вас в свідомості при слові «лялька»?

Відповідають учні. (Слайд 3)

Продовжимо наш урок словами відомого українського письменника М.Рильського: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". І дійсно, лише той народ має майбутнє, який цінує свою історію. (Слайд 4)

ІІІ. Повторення вивченого.

- Давайте перевіримо чи засвоїли те, про що уже говорили на попередніх уроках.

Тест (Слайд 5-8)

1. В давнину іграшки:

а) купляли; * б) робили самі.

2. Яку роль виконувала лялька – мотанка колись в кожній родині?

*а) була оберегом;

б)товаром, який можна було продати, купити;

в)звичайною іграшкою.

3. Скільки років існує лялька – мотанка?

* а) більше 1000; б) більше 100; в) менше 100.

4. Що є в основі ляльки?

а) паличка; б) круг; *в)хрест.

5. Ляльку – мотанку можна було:

а) продати, купити; *б) передавалася від матері до дитини.

6. Лялька – мотанка є посередником:

а) між мамою та дитиною; б) між чоловіком та жінкою;

* в) між живими та тими, що ще не народилися, містичним світом.

7. Чому немає обличчя у ляльки – мотанки?

а) бо так краще, оригінальніше; б) бо не вміли зробити гарне обличчя;

* в) бо боялися, щоб у ляльку не вселився дух конкретної людини.

8. Чому деякі ляльки спалювалися?

а) тому, що вже ставала старою; *б)із спалюванням ляльки знищувалися хвороби, зло.

9. Лялька – мотанка шиється?

а) так; * б) ні.

10. В якому селі Уманського району зараз є майстриня – лялькарка?
а) Кочержинцях; *б) Полянецькому; в)Городецькому.

11. Яких ляльок в хаті могло бути найбільше, їх обов’язково спалювали?
а) семиручка; *б)лихоманка; в) зерновушка.

12. Яка з ляльок давала господарям здоров’я та багатство:

а) травниця; б) крупяниця;* в) вузлова; г) утішниця.

ІV. Повідомлення теми, завдань уроку.

(Слайд 9)

Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо вивчати тему «Народна лялька» та виготовляти ляльки-мотанки. Розгортаємо зошити, записуємо число, тему уроку.

А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді дітей).

Отже, ми розширимо уявлення про народні традиції створення ляльок-мотанок. Вам було домашнє завдання дізнатися від своїх бабусь про ляльки, якими вони гралися в дитинстві. А більш докладнішу інформацію ми дізнаємось із підготовлених Вами повідомлень. (Виступи дітей).

(Слайд 10-15)

V. Майстер – клас. (Практична робота)

(Слайд 16)

Інструктаж з охорони праці.

(Слайд 17-18)

Перед початком роботи, будь ласка, зверніть увагу на свої робочі місця. Де б ви не знаходилися: на заняттях - необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим.

Вимоги безпеки під час роботи: дотримуйте в порядку і чистоті робоче місце, не допускайте той, що захаращується його інструментами, відходами і сміттям; будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим; не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу; світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку; положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см;

Вимоги безпеки при роботі з ножицями: кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе; - стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд; передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами; не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів. Вимоги безпеки після закінчення роботи: приведіть в порядок робоче місце; інструменти і матеріали зберіть і складіть в певне місце; сміття і відходи зберіть і складіть в спеціальний ящик.

Вчитель

Насамперед треба налаштуватися на те, що зараз робитимете щось дуже важливе – як перед якоюсь значущою подією у вашому житті. Скоро свято Стрітення, коли весна зустрічатиметься із зимою, а весна це початок нового життя, тому ви ніби будете задавати йому рух – вкладатимете в ляльку силу.

Відкиньте всі думки, що відволікають вас. Це найкращий стан для створення ляльки – оберега. Для настрою запалимо свічку. Так робили і в давнину (запалювали свічку або піч, щоб відігнати злих духів).

Візьміть аркуш паперу, запишіть усе те, що б ви хотіли щоб здійснилося у новому році. Для цього не поспішайте – добре подумайте. Тепер цей аркуш згорніть у трубочку і покладіть у вашу майбутню лялечку.

Виготовлення ляльки – крупянички. (оберега, який дає господарям багатство і здоров’я).

Для створення такої ляльки треба мати:

(Слайд 20)

1. Тканина (білого і різнобарвного відтінків).

2. Нитки, муліне (різних кольорів).

3. Голка, ножиці.

4. Крупа – пшоно, гречка, жито, пшениця.

Інструкція ляльки – крупянички:

(Слайд 21-42)

  1. Квадрат тканини складаємо навпіл і зшиваємо з двох сторін. Отриманий мішечок вивертаємо на лицьову сторону.

  2. Заповнюємо мішечок зерном і зверху перев'язуємо.

  3. Вирізаємо прямокутний шматочок тканини з різнобарвного матеріалу.

  4. Обертаємо ляльку прямокутним шматком тканини і підв'язуємо з допомогою ниток муліне в місці перев'язки голови - вийде спідниця.

  5. Поверх спідниці підв'язуємо прямокутний клаптик іншого кольору - фартух.

  6. Вирізаємо з тканини трикутник і обмотуємо їм верхню частину ляльки, формуючи хустку.

  7. Кінці хустки з обох сторін пов'язуємо нитками муліне, імітуючи руки.

  8. Лялька готова!

Фізкультхвилинка проводиться всередині практичної роботи. (Слайд 33)

VІ. Презентація робіт. (Слайд 43)

VІІ. Підсумок уроку. (Слайд 44-46)

Рефлексія: метод «Мікрофон». Звучить музика.

  • Чи важливою справою займалися?

  • Що було цікавим у роботі?

  • Дізналися щось нове?

  • Зможете комусь розповісти про це?

  • Кожен розповідає яку ляльку робив, кому подарує?

Виставлення оцінок

VІIІ. Домашнє завдання. Скласти казку «Пригоди ляльки-мотанки».

5

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розроблення і використання цифрового освітнього контенту в освітньому процесі Нової української школи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.