Конспек уроку " Ґрунт, його типи. Поширені ґрунти свого краю. Значення ґрунту і його охорона. "

Опис документу:
Мета: сформувати в учнів первинні знання про ґрунт, його склад і властивості, з’ясувати значення ґрунту для живих організмів; розвивати уміння аналізувати результати дослідів, пояснювати роль організмів у ґрунтоутворенні; виховувати уважність, охайність, цікавість до теми.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Ґрунт, його типи. Поширені ґрунти свого краю. Значення ґрунту і його охорона.

Практична робота

Мета: сформувати в учнів первинні знання про ґрунт, його склад і властивості, з’ясувати значення ґрунту для живих організмів; розвивати уміння аналізувати результати дослідів, пояснювати роль організмів у ґрунтоутворенні; виховувати уважність, охайність, цікавість до теми.

Обладнання: зразки ґрунтів своєї місцевості, таблиці «Ґрунти», «Розріз ґрунту»; посуд, вода, пісок, глина, ґрунт, лупа, підручники, зошити.

Основні поняття: ґрунт, гумус, родючість.

Тип уроку: вивчення й первинного засвоєння нових знань, набуття практичних умінь.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

 

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

Запитання

•     Які природні екосистеми поширені у вашій місцевості?

•     Яке значення у життя людини мають природні екосистеми?

•     Чому потрібно охороняти природні екосистеми? Які природоохоронні заходи вам відомі?

 

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

На попередньому уроці ви мали можливість переконатися у тому, що людина з давніх часів використовує природні багатства. Саме від її діяльності, збереження природних багатств залежатиме існування майбутніх поколінь. Незважаючи на те що зараз люди навчилися вирощувати потрібні продукти харчування, успішність їх діяльності все одно залежить від особливого дару природи — ґрунту. Давайте дізнаємося, що ж таке ґрунт, як він утворюється та які властивості має.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Ґрунт. Утворення ґрунтів

Завдання 1 (прийом «Мозковий штурм»)

Назвіть слова, які спадають вам на думку та стосується поняття «ґрунт».

Ґрунт — це верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини, мешкають тварини та інші організми. Головною властивістю ґрунту є родючість, під якою розуміють здатність ґрунту давати врожай. Родючість забезпечує наявність у ньому гумусу.

Ґрунт проходить кілька етапів розвитку й формування. Молоді ґрунти часто є результатом вивітрювання гірських порід або перенесення і відкладання осадів. На цих пухких породах оселяються мікроорганізми, перші рослини — лишайники, мохи, трави, дрібні тварини. Поступово проникають інші види рослин і тварин.

Ґрунти є складною системою, усередині якої відбуваються різноманітні складні процеси. Велика кількість різних живих організмів (гриби,бактерії, водорості, найпростіші, молюски, личинки, дощові черв’яки та ін.) поступово переробляє усі органічні рештки рослин та тварин.

Товщина ґрунту на різних ділянках земної поверхні неоднакова — від кількох сантиметрів до 10 метрів. Утворюються ґрунти дуже повільно: за сто років шар ґрунту може збільшитися на 0,5-2 см.

2. Склад та властивості ґрунту.

Практична робота 4 «Дослідження складу та властивостей ґрунту» Проведення дослідів

1) Розглянемо за допомогою лупи грудку ґрунту, потім роздавимо цю грудку. Що можна побачити? (Залишки рослинних корінців, листочків рослин, частинки тіл комах, піщинки, глину тощо)

2) У посуд з водою вкинемо грудку сухої землі. Бульбашки, що виділилися, свідчать про повітря-проникність; якщо горщик із ґрунтом добре полити водою — про водопроникність.

3) У пляшку насиплемо ґрунт і заллємо його водою, ретельно розмішаємо і поставимо відстоюватися.

Завдання 2. Замалюйте, яким чином будуть осідати на дно частки ґрунту. Якщо відстояну воду налити на жерстяну кришку та підігріти на вогні — побачимо на кришці білий осад (Це мінеральні солі, які входять до складу ґрунту.)

Завдання 3. За результатами дослідів складіть схему «Склад ґрунту».

 

 

Завдання 4. За результатами дослідів заповніть таблицю.

 

Властивість ґрунту

 Значення цієї властивості для живих організмів

Родючість

 

Водопроникність

 

Повітря-проникність

 

 

За вмістом піску та глини ґрунти поділяють на піщані й глинисті. Якщо піску й глини у ґрунті майже однакова кількість, ґрунти називають суглинистими або супіщаними. Піщані ґрунти — пухкі, добре пропускають вологу, повітря, але в їх складі мало гумусу й мінеральних речовин. Глинисті — щільні, погано пропускають вологу, повітря, але мають більше гумусу.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання 5. Зробіть висновок про склад і властивості ґрунту.

Запитання

•     Що таке ґрунт?

•     Яке значення має ґрунт для живих організмів?

•     Яку роль відіграють живі організми в утворенні ґрунту?

 

VІ. Підсумок уроку

 

VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати параграф      .

2. Поміркувати над запитанням: чому кімнатні рослини потрібно періодично пересаджувати у свіжий ґрунт?

3. Підібрати прислів’я про землю, її значення у житті людини.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн