Конкурсно – розважальна програма «Шануймо рідне слово»

Опис документу:
Виразимо свою любов і шану рідній мові, ми, її носії, її діти, то ж вивчаймо її, пізнаваймо її тайни, бо ми – українці. . Правила гри - Сьогодні ви матимете змогу показати свої: 1. Знання 2. Уміння 3. Навички 4. Ерудицію 5. Кмітливість Уважно послухайте правила гри. Перевіримо знання української мови .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Конкурсно – розважальна програма

«Шануймо рідне слово»

Підготувала

вчитель Камянківської

ЗОШ І – ІІІ ступенів

Крупа Тетяна Петрівна

Конкурсно – розважальна програма

«Шануймо рідне слово»

ВЧИТЕЛЬ

Доброго дня, шановні друзі! Раді вітати вас на конкурсно-розважаль-ній програмі для старшокласників «Шануймо рідне слово».

. Сьогодні учасники конкурсу зможуть не лише показати рівень своєї обізнаності в галузі української мови та літератури, а й виявити кмітливість, дотепність, уміння віршувати. Отож, я запрошую команди зайняти свої місця.

Команда «Дивослово».

Команда «Промінь».

. Оцінювати роботу наших учасників буде журі, до складу якого ввійшли справжні фахівці своєї справи. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Протягом програми журі уважно спостерігатиме за роботою всіх членів команд і в кінці визначить найкмітливішого учасника. – НАЙРОЗУМНІШОГО УЧНЯ КАМЯНКІВСЬКОЇ ШКОЛИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.

1. Поетична хвилинка 
Молитва 
О книго, Божа ти рабине! 
Народу й роду берегиня! 
Неопалима купина 
По всіх вертепах і яскинях, 
Неначе зірка провідна, 
Великомученице, Ти 
Нас освіти і освяти!

А рідну мову – слово Боже 
Топтало плем’я зловороже, 
Кричало: «Не было и нет!» 
Пророчило: «И быть не может!» 
Ти свій розкрилювала лет, 
І ринув твій небесний спів, 
Як грім на голови катів.

Ти, мов цілющою водою, 
Нас причащаєш колядою 
І віщим словом Кобзаря. 
Хай воскреса народ з тобою 

І правди Божої зоря 
Осяє Україну-Русь! 
За це я, страднице, молюсь.

Молюсь за працьовиті руки 
І світоч правди і науки, 
Щоб в кожнім серці запалав, 
Щоб знали діти і онуки, 
Хто, де, коли, за що страждав. 
Господь мій! Нас ти не покинь, 
Святого Духа на нас злинь! 
Амінь!

Звертання до учнів

Виразимо свою любов і шану рідній мові, ми, її носії, її діти, то ж вивчаймо її, пізнаваймо її тайни, бо ми – українці. 
. Правила гри

- Сьогодні ви матимете змогу показати свої:

1. Знання

2. Уміння

3. Навички

4. Ерудицію

5. Кмітливість

Уважно послухайте правила гри. Перевіримо знання української мови .

За кожну правильну відповідь ви отримуєте зірочку. Всі учні продовжують набирати бали-зірочки до кінця змагання. Потім учні підраховують їх загальну кількість. Таким чином обираємо кращого знавця рідної мови та нагороджуємо його медаллю «Лицар української мови»

І. Представлення команд:

Команда «Мовознавці»

Ми зібрались в залі дружно

Щоби позмагатись

І про мову нашу рідну

Цікаве дізнатись.

Ми – веселі «Мовознавці»

Щиро вас вітаємо,

Від усього свого серця

Щастя вам бажаємо!

Працюватимем сьогодні

До сьомого поту

І дістанем нагороду

За свою роботу.

Перемога – хитра птаха,

Не усім дається.

Хай тому, хто мову знає

Щастя усміхнеться.

Якщо добре рідну мову

Не будем вивчати,

То історію свого народу

Ми не будем знати.

Ми веселі та кмітливі,

І у мові знаємось

Бо не перший рік у школі

Мови ми навчаємось.

Супротивників своїх

Ми хочем попрохати:

Всяких прикрощів,маленьким,

Нам не завдавати.

Якщо ж доведеться нам

Все ж таки програти,

Будемо ще краще

Мову рідну ми вивчати.

Команда «Розумники»

Боже рідний, Боже правий,

Що ти робиш з нами?

Ми повинні змагатися

З цими малюками?

Воно все було б нічого …

А що люди скажуть,

Як обізнаність у мові

Краще нас покажуть «Мовознавці»?

Ото буде сорому доволі,

Хоч і зовсім не з’являйся

Після того в школі.

Так, будемо змагатися

В знанні рідної мові,

Бо хіба ж щось нам замінить

Українське слово?!

Ось прислухайтесь:

Співоча, ніжна, солов’їна,

Яка влучна та яскрава

Мова України.

Тому, хлопці та дівчата,

Нумо працювати,

Українську нашу мову

Глибоко вивчати!

Хай же Мирний і Шевченко,

Українка Леся,

Славна проза Гончара

І вірші Олеся

Стануть рідними, близькими

У кожній оселі:

У Полтаві, Запоріжжі,

У нашому місті.

Ну а щодо КВНу,

То буде - як буде,

Ми прийшли змагатись,

А журі розсудить.

Хто з нас слабший,

Хто сильніший,

І хто краще вчився,

Хто із мовою своєю

Міцніше здружився.

Ми команді «Мовознавців»

Маєм побажати

Якнайкраще на питання

Всі відповідати.

У навчанні хай успішно

Долають пороги.

А собі – «Розумникам» бажаємо

Тільки перемоги!

ІІ. КОНКУРС «РОЗМИНКА»

  • Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати їх одним словом. Це своєрідний словник.

І команда

  • Мати батька або матері (бабуся)

  • Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка)

  • Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)

  • Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка)

  • Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)

  • Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)

  • Прилад для визначення сторін світу(компас)

Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)

  • Страва з варених крупів (каша)

  • Наука про минуле (історія)

ІІ команда

  • Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка)

  • Чоловік стосовно своїх дітей (батько)

  • Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)

  • Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)

  • Особа, що керує оркестром чи хором (диригент)

  • Крупа з проса (пшоно)

  • Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)

  • Мати дружини (теща)

  • Мати чоловіка (свекруха)

  • Одна дванадцята частина року (місяць)

  • Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом, самець курки (півень)

ІІ. Продовжити прислів’я

• Не бажай синові багатства, а бажай … (розуму). 
• Голова без розуму, що … (ліхтар без світла) 
• На те коня кують, щоб … (не спотикався) 
• Вчення в щасті прикрашає, а … (в нещасті утішає) 
• Гарний птах пір’ям, а … (чоловік – розумом ) 
• Коваль коня кує, а жаба … (й собі ногу дає) 
• Мудрий не все каже, що знає, а дурень … (не все знає, що каже) 
• Хто людей не поважає, сам … (поваги не має)

Конкурс «Художник»

Відгадку намалювати: 
• Я найперша квітка в гаю, синім цвітом зацвітаю, відгадайте, що за квітка, бо мене не стане влітку (Пролісок) 
• Сто свічок на гілках стоять, сто свічок без вогню горять (Каштани) 
• Він беззубий, а кусає, він безрукий, а хапає, ще й причепиться міцненько до штанів і до сукенки (Реп’ях) 
• Лист зелений не пропав, а під снігом задрімав, щоб у синю сукенчину одягнуть весняну днину. (Барвінок)

ІІІ. КОНКУРС «ДОПИШИ ВІРШИКА»

ЇЖАЧОК

Ходить лісом їжачок,

В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)

ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?

Вночі їй завжди півник сниться.

Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)

НА ПРОГУЛЯНКУ

У неділю на Хрещатик

Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців)

ХТО ТАКА?

Великі очі й голова.

Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)

РИБАЛКА

Ярослав на камінь сів,

Ловить в річці... (щук, карасів, мух)

РОЗУМНИЦЯ

Має Галя добру звичку

Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)

МАЙСТЕР

Меблі, двері й чобіток

Ремонтує... (голка, ложка, молоток)

ЛІСОВЕ ТАКСІ

По дорозі жук повзе,

На спині листок... (фарбує, малює, везе)

А ЯК У НИХ

Є ім’я у мене і в сестрички,

А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву)

НОВИЙ ГЕРОЙ

Їжак згорнувся у клубок.

– Я, – каже, – не їжак, а... (пиріжок, булочка, Колобок)

В кожному рядку вірша відкинути зайві синоніми і залишити тільки той, який допоможе розказати про свою мрію у віршованій формі.

МРІЯ

Як виросту – збудую (дім, хату, оселю),

Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару)

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях)

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається)

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

4.КОНКУРС «ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ»

Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.

1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

2.Що їв касир під час обідньої перерви?

3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

6.Що побачив мотоцикліст попереду?

7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

8. Яку страву любить тракторист?

9.Хто налякав королеву у лісі?

10.Що зламав цап об поріг?

  1. КОНКУРС «ЗАГАДКИ – ЖАРТИ»

  • Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)

Без чого не буває криниці? (Без дна)

У який горщик не можна налити води? (У повний)

Що буде козі, коли їй мине сім років? (Восьмий піде)

Хто найбільшу шапку носить? (У кого найбільша голова)

Який рік найкоротший? (Новий рік, він триває усього один день)

Що робиться з хлібом, коли його ріжеш? (він меншає)

Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)

Коли беззубий дід відчує біль від зубів? (Коли його вкусить собака)

Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)

Де є річка без води? (На карті)

Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало).

Які алфавіти складаються з шести літер? (азбука і абетка).

У якому вигуку 100 однакових звуків? (стоп).

Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? ( Пе – Че)

Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).

Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд) ?

Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).

На яке питання не можна відповісти «ні»?(ти мене чуєш?).

Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак).

Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка? ( букву О).

Які два займенники, написані поруч, псують дороги, заважають їздити по дорозі? (я ми = ями).

Які три займенники найчистіші? (ви – ми – ти).

Які ключі до неба добираються? (журавлині).

Якою голкою не пошиєш сорочки? (голкою їжака).

У якому місяці люди сплять найменше? (У лютому)

6.КОНКУРС «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»

  • Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова:

СТОРІНКА – ранок, стіна, сто, рік, нірка, кіно, рот, кіт, нора, сік, ніс, кора, Ніка, Кіра, Тіна, …

МИЛОЗВУЧНІСТЬ – мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли ...

  1. КОНКУРС «найрозумніший учень нашої шеоли – конкурс капітанів »

І команда

1. Знак у кінці розповідного речення (крапка).
2. Буква без звука (м’який знак).
3. Правила спілкування (етикет).
4. Сьомий відмінок нашої мови (кличний).
5. Стиль у науці (науковий).
6. Розмова двох осіб (діалог).
7. Остання частина слова. (закінчення).
8. Опис природи. (пейзаж).
9. Слова з близьким значенням (синоніми).
10. Слова спільного кореня. (спільнокореневі).
11. Нема України без верби і … (калини).
12. Другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина).
13. Частина слова перед коренем (префікс).
14. Скільки букв в українському алфавіті? (33).
15. Замініть вислів «ледача людина» одним словом (Ледар).
16. Перекласти українською мовою слово «хрустальный» (Кришталевий).
17. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових ? (Вигук)
18. Як називається чуже мовлення, передане дослівно? (Пряма мова)
19. Другорядний член речення, який відповідає на питання Який? Яка? Яке? (Означення)
20. Як називається розділ науки, який вивчає лексичний склад мови? (Лексикологія)
21. Скільки звуків в українській мові? (38)
22. Скільки частин мови в українській мові? (10)
23. З яких літер в українській мові не починаються слова? (Ь, И)
24. До якого роду належить іменник сирота? (спільного)
25. Чи ставиться апостроф у слові ТЬМЯНИЙ? (Ні)
26. Перекласти на українську мову слово «одуванчик» (кульбаба)
27. На які питання відповідає кличний відмінок української мови? (не відповідає)
28. Що вивчає морфологія? (частини мови)
29. Якого роду іменник собака? (чоловічого)
30. Змалювання картин природи в творі (пейзаж)

ІІ команда

  • Державна мова України (українська).

  • Найбільша одиниця мови (текст).

  • Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).

  • Знак у кінці питального речення (?).

  • Чим починається репліка діалогу на письмі (-).

  • Слова з протилежним значенням (антоніми).

  • Перша буква у власній назві (велика).

  • Знак у слові з-поміж (дефіс).

  • Наука про звуки мови (фонетика).

  • Розписне яйце (писанка).

  • Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).

  • Головні члени речення (підмет, присудок).

  • Документ про середню освіту (атестат).

  • Словниковий склад мови (лексика).

  • Місцеві різновиди мови (діалекти, говори).

  • Символ українців, що оберігає (оберіг).

  • Частина мови «Ой!» (вигук).

  • Речення з другорядними членами ( поширені).

  • Зміна букв у корені (чергування).

  • Префікс у слові прекрасний (пре-).

  • Стиль художньої літератури (художній).

  • Частина мови а (сполучник).

  • Список літер встановленого порядку ( алфавіт).

  • Речення з однією граматичною основою ( просте).

  • Слово з багатьма значеннями ( багатозначне).

  • Займенник з однієї букви ( Я).

  • Частина тексту з нового рядка (абзац).

  • Складне речення з сурядним сполучником (складносурядне).

  • Остання буква у слові шістдесят (т).

  • Розділ науки про правопис (орфографія).

  • Без чого зникає народ? (без мови).

  • Найменша одиниця мови (звук).

  • Слова спільного кореня (спільнокореневі).

  • Частина мови слова сьогодні (прислівник).

  • Знак у кінці розповідного речення (крапка).

  • Розділовий знак при звертанні (кома або знак оклику).

  • Словник про значення слів (тлумачний).

  • Власний життєпис (автобіографія).

  • Чужа дослівна фраза (цитата).

  • Знак у слові пів-Європи (дефіс).

  • Правила спілкування (етикет).

  • Сьомий відмінок мови (кличний).

  • Стиль підручника (науковий).

  • Остання частина слова (закінчення).

  • Документ про хід зборів (протокол).

  • Розмова двох осіб (діалог).

  • Українці за кордоном (діаспора).

  • Речення без другорядних членів (непоширені).

  • Частина мови про кількість (числівник).

  • Опис природи (пейзаж).

  • Речення з однією граматичною основою (просте).

  • Помилка в правописі (орфограма).

  • Що стоїть перед коренем (префікс).

  • Новостворені слова (неологізми).

  • Слова, близькі за значенням (синоніми).

  • Речення лише з підметом (називне).

  • Остання літера алфавіту (я).

  • Буква, яка не є звуком (ь).

  • Невеличкий алегоричний твір повчального змісту (байка).

8 конкурс«Пантоміма»
Наступне завдання стосується фразеологічних зворотів. Один представник команди повинен показати за допомогою міміки та жестів, а команда має відгадати та розтлумачити значення фразеологізму. За кожну правильну відповідь – 5 балів. Для кожної команди по 4 фразеологізми (картки із фразеологізмами розкладені на столі).

  1. Кури не клюють (багато).
    2) Накивати п’ятами (втекти).
    3) Пекти раків (почервоніти).
    4) Водити за ніс (обманювати).
    5) Слізьми вмиватися (плакати).
    6) Пасти задніх (відставати.).
    7) Попасти пальцем в небо(не вгадати).
    8) Чесати язиком (багато говорити).
    9) Шкірити зуби (сміятися).
    10) Зарубати на носі (запам’ятати).
    11) Дати гарбуза (відмовити).
    12) Брати ноги на плечі (тікати).
    13) Набрати в рот води (мовчати).
    14) Стріляти очима (привертати увагу, залицятися).
    15) Як кіт наплакав (мало).
    16) Гав ловити (бути неуважним).

  1. «Весела перерва». Кожній команді по черзі треба відповісти на поставлені запитання. На обдумуваня – 30 с. За правильну відповідь – 1 бал.
    1) Як із «меду» та «мухи» скласти ім'я турецького султана? (Мухамед)
    2) З чого починається день? (із звука д.)
    3) Хоч я з дерева, з соломи, та ніколи не згорю. (попіл)
    4) Чим вечір кінчається, а ранок починається? (звуком р.)
    5) Як записати «замерзла вода» за допомогою трьох букв? (лід)
    6) Як можна з слова «буряк» зробити бурю? (відкинути звук к.)
    7) Як записати словосполучення «суха трава» одним словом? (сіно)
    8) Що стоїть між небом і землею? (звук і.)
    9) Який це двірник походжає, без віника замітає? (вітер)
    10) Якою частиною мови може бути слово коси? (іменником, дієсловом.)
    11) Чи можуть іменники змінюватися за родами? (ні)
    12) Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Замінити м на ч)

  2. 10. «У рідному краї й серце співає».
    Завдання: прослухати мелодію і вказати назву пісні. За кожну вгадану пісню команда отримує 5 балів. Для кожної команди прозвучить по 3 фонограми.
    Фонограми пісень
    1 «Розпрягайте, хлопці, коней»
    2 «Горіла сосна»
    3 «Зеленеє жито»

    4 . «Смерека»
    5. «Два дубки»
    6. «Два кольри»

    7. «Червона рута»
    8. «Україночка»
    9. «Палала в небі зірка»

    10. «Пісня про рушник»
    11. «Чорнобривці»
    12. «Як у нас на Україні»


11. Вимов скоро скоромовку: 
• Напекли млинців, назвали кравців, а кравець за млинець та й побіг у танець 
• Коса косить – бруса просить, косар Герасим погострив – клин окосив 
• Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом. Дуб пригнув до чуба бука - буде букові наука. 
• Сидів горобець на сосні, -- заснув - і упав уві сні. якби не упав уві сні, сидів би він ще на сосні. 

12. КОНКУРС « НАША МОВА СОЛОВ’ЇНА»

Учні по черзі читають вірші про мову, підготовлені вдома, а також вірші, які вони склали самі.

13. Назвати фразеологізми зі словом «ВОДА»

• Під лежачий камінь вода не тече 
• Як риба в воді 
• Як з гуски вода 
• За холодну воду не візьметься 
• І кінці в воду 
• Рости, як із води 
• Водою не розіллєш 
• Як у воду опущений

14. Утворити слово з двох наданих слів, не додаючи жодної літери.

• Бут + сова (Автобус) 
• Кит + рана (Картина) 
• Липа + нота (Антилопа) 
• Вода + ринг (Виноград)

15. Конкурс «Справжні імена»

Назвати справжні імена письменників: 
• Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова) 
• Леся Українка ( Лариса Петрівна Косач-Квітка) 
• Марко Вовчок ( Марія Олександрівна Вілінська) 
• Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич) 
• Кобзар (Тарас Григорович Шевченко) 
• Каменяр (Іван Якович Франко) 
• Дідусь Кинир, Остап Вишня (Панас Губенко)

Заключне слово вчителя.

Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

Мова наша, мова –

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова наша, мова –

Літ минулих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість.

Ми без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Як вогонь у серці,

Ви несіть в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє!

  • Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!

  • Кожному учаснику нашого уроку-змагання ми даруємо «Абетку побажань».

  • « Абетка побажань»

  • А – активності творчої.

  • Б – безхмарності небесної.

  • В – віри розсудливої.

  • Г – гумору неміряного.

  • Г – ґречності щоденної.

  • Д – достатку життєвого.

  • Е – економії розумної.

  • Є – єдності сімейної.

  • Ж – життя безкінечного.

  • З – здоров’я безмежного.

  • І – імені чистого.

  • – їздити на курорти.

  • К – кохання доброго.

  • Л – людяності Щирої.

  • М – мрії здійсненної.

  • Н – наснаги професійної.

  • О – обрію барвистого.

  • П – посмішки чуйної.

  • Р – радості всесильної.

  • С – спокою літнього.

  • Т – теплоти родинної.

  • У – успіху великого.

  • Ф – фантазії гармонійної.

  • Х – хліба цілющого.

  • Ц – царини домашньої.

  • Ч – чарівності приємної.

  • Ш – широти духовної.

  • Щ – щастя невичерпного.

  • Ю – юності сердечної.

  • Я – ясності майбутньої.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
2
міс.
2
9
дн.
1
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!