! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Конкурс шанувальників рідного слова «Будь від роду і до роду, мово рідного народу»

Опис документу:
Мета. Показати учням красу та багатство української мови, викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння спостерігати мовні явища; виховувати любов до рідної землі, свого народу, рідної мови.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Конкурс шанувальників рідного слова

«Будь від роду і до роду, мово рідного народу»

Мета. Показати учням красу та багатство української мови, викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння спостерігати мовні явища; виховувати любов до рідної землі, свого народу, рідної мови.

Звучить пісня П.Дворського «Рідна мова»

Учитель Наша сьогоднішня зустріч присвячена Міжнародному Дню рідної мови, який відзначається щороку 21 лютого. 21 лютого представники всіх націй і народностей світу відзначають Міжнародний день рідної мови. Свято було започатковано у листопаді 1999 року на тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО у Парижі. Про «підтримку мовного та культурного різноманіття та багатомовності» - звучало у заголовку документа. Міжнародне свято рідної мови мало послугувати захисту мови як культурної спадщини кожної окремої національності, кожної народності на нашій планеті.
Історія свята, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року у Бангладеш (Східний Пакистан) пакистанська влада жорстоко придушила демонстрацію людей, які виражали свій протест проти урядової заборони на використання в країні своєї рідної — бенгальської, мови. Відтоді кожного року Бангладеш відзначає день полеглих за рідну мову. Саме за пропозицією цієї країни ЮНЕСКО проголосило 21 лютого Міжнародним днем рідної мови. 
Рідна мова для кожної людини є важливим елементом культурної свідомості. Вона накопичує традиції й досвід попередніх поколінь і дозволяє передати їх нащадкам. Мова — це історія народу, його світогляд, інтелектуальний та духовний результат кількатисячолітньої еволюції кожного етносу. Без своєї мови, своєї самобутньої культури немає народу. За оцінкою фахівців, із 6000 мов, які нині існують, половина з них знаходиться під загрозою зникнення у найближче десятиріччя. Тому ЮНЕСКО своїм Рішенням прагне підтримувати мову як ознаку культурної приналежності особи. Привернення уваги міжнародної спільноти до цієї теми – важливий крок до визнання необхідності захистити різноманіття культур.
Окрім того, організація вважає, що вивчення іноземних мов та багатомовність є ключами до взаєморозуміння та взаємоповаги.

Учень

Ой яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в ній ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс.Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія…

Учениця

Мова кожного народу

Неповторна і своя;

В ній гримлять громи в негоду,

В тиші – трелі солов’я.

Учень

Солов’їну,барвінкову,

Колосисту – на віки

Українську рідну мову

В дар дали мені батьки.

Учениця

В словах української мови

Є музика, ласка й привіт,

І гордість, і сила любові,

І слави дзвінкий заповіт.

Учень

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас,-

Бо ж єдина, так, як мати,

Мова в кожного із нас!

Учениця

Рідна мово материнська,

Ти душа мого народу.

Будь від роду і до роду,

Рідна мово материнська!

Учитель Мова! А що таке мова? Народ говорить, що слово до слова – зложиться мова, а Т.Г.Шевченко ось як про неї каже:

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого,

А серце бється-ожива,

Як їх почує!..

Найбільше і найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Поки існує мова – доти живе й народ.Бажання знати мову не залежить ні від віку, ні від статі. Головне, щоб таке бажання було. Щоб від роду і до роду, з покоління в покоління передавалася жива мова рідного народу. Ось і сьогодні ми покажемо, як знаємо і шануємо свою рідну мову.

Пісня «Звучи, рідна мово»

Учень

Перша книжка мудра й мила,

Ти читати всіх навчила.

Кожна буква букваря –

Це промінчик ліхтаря.

Книжечка дитячих літ

Всіх виводить нас у світ.

Учениця

Слово до слова – зложиться мова.

На білому світі, на нашій землі

Є мова у квітів, є мова в зорі,

Є мова у бджілки, метелика, клена,

В бузкової гілки, в любистку зеленім.

І в мене є мова, барвиста, шовкова,

Весела і ніжна, моя рідна українська мова!

Клас поділено на дві команди:

  1. «Питайлики».

  2. «Двокрапка».

У кожній команді є капітани.

Завдання для капітанів

1. Із записаних на дошці слів утворити речення:

  • Буду, мови , я, золотої, навчатись.

  • Від, й, слова, лід, теплого, розмерзає.

2.Назвати авторів підручників з української мови і літератури.(5 клас).

Завдання для змагання між командами

1.Розкрити зміст приказки «Брехня стоїть на одній нозі, а правда - на двох».

(Учні колективно у своїх командах обговорюють відповідь і потім усно

1 представник обґрунтовує її перед класом).

Конкурс «Аукціон»

Переможцем стає той, хто останнім назве потрібне слово .

  • Синонім до слова « говорити».

  • Синонім до слова « іти».

Конкурс «Вісім слів на одну літеру»

(Можна записувати слова на дошці. Яка команда швидше і грамотно запише – та й виграє).

Конкурс «Поєдинок сильних»

Виписати слова, що мають: 1) більше звуків, ніж букв;

2) більше букв, ніж звуків.

Україна, єдність. Дзеркало, духмяний, м’яч, їжа, день, історія, знає, дощ, цвях, свято, сім'я, щодня, радіє, близький, стоїть, мрія, солов’я, троє, сьомий, якість.

Конкурс «Ой»

Скласти з вигуком «ой» п’ять речень так, щоб він виражав:

  • Здивування.

  • Задоволення.

  • Біль.

  • Незадоволення.

  • Обурення.

Конкурс «Прислів’я»

Першу частину прислів’я показує ведучий, другу називають учні.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Книга вчить, як на світі жить.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

Зробив діло – гуляй сміло.

Хто рано посіє, той рано пожне.

Одна голова – добре, а дві – краще.

Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш.

Згода будує, а незгода руйнує.

Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.

Під лежачий камінь і вода не тече.

Конкурс «Відгадай букву»

Представники команд по черзі «пишуть» (у повітрі очима, туловищем, головою…) букви і відгадують їх.

Гра асоціацій

Що означає для вас поняття «рідна мова»? (Учні записують слова на промінцях сонця: Україна, слово, казка, пісня…).

Конкурс «Конструктор»

Використовуючи «сонячні» слова, утворити кожній команді по 2 речення.

Підсумкове слово вчителя (або журі).

Побажання командам

«Питайликам». Не забувайте: чим більше запитань – тим більше знань.

«Двокрапкам». Ніколи не ставити крапки на досягнутому.

Пісня «На нашій Україні»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Впровадження веб-квестів в освітній процес»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн
590 грн
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись