Конфлікт. Чому виникають конфлікти

Опис документу:
Урок допоможе вчителю 4 класу при вивченні теми "Чому виникають конфлікти". Сформувати поняття «конфлікт», «конфліктологія»; вчити дітей знаходити способи уникнення конфліктів або мирного їх розв'язання; виховувати порозуміння і терпимість один до одного; виховувати любов та повагу до батьків, рідних, близьких людей; викликати бажання приносити їм радість; розвивати мову учнів, уміння та навички поводити себе культурно

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Конфлікт. Чому виникають конфлікти

Мета: сформувати поняття «конфлікт», «конфліктологія»; вчити дітей знаходити способи уникнення конфліктів або мирного їх розв'язання; виховувати порозуміння і терпимість один до одного; виховувати любов та повагу до батьків, рідних, близьких людей; викликати бажання приносити їм радість; розвивати мову учнів, уміння та навички поводити себе культурно.

Завдання :

  • Сформулювати у дітей поняття «конфлікт», «конфліктологія»

  • Вчити аналізувати конфліктні ситуації;

  • Показати способи уникнення та вирішення конфліктів;

  • розвивати уміння працювати в парах та групах;

Тип уроку: комбінований

Основні поняття і терміни: «конфлікт», «конфліктологія» «конфліктна ситуація», «Вирішення конфлікту»

Обладнання: ілюстрації до казок; завдання-картки для перевірки домашнього завдання, схема-ромашка.

Методи і методичні прийоми: словесні ( розповідь, бесіда); наочні( ілюстрації); інтерактивні (асоціативний кущ, робота в групах).

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання.

- Вдома вам потрібно було скласти діалоги між гостинним господарем і гостем, та записати 3 найголовніших (на вашу думку) правила поведінки в гостях. Зараз частина учнів буде працювати за індивідуальними картками, а решта представить складені діалоги.

Картка для самостійної роботи

1. Оберіть правильну відповідь.

Культура поведінки – це

а) вміння поводитись таким чином, щоб бути приємним для всіх;

б) вміння поводитись так як комфортно кожній людині;

в) не вміння поводитись у громадських місцях.

2. Що подумає господиня, якщо ви відставите тарілку зі словами: «Я такого не їм» ?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________.

3. Запишіть 3 найголовніших (на вашу думку) правил поведінки в гостях.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

Решта учнів представляють діалоги.

Збираю письмові роботи.

ІII. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

1. Читання в особах вірша Є. Гуцала «

жачиха та їжак» ( Робота в парах)

- У вас на партах є текст вірша «Їжачиха та їжак». Попрацюйте в парах, прочитайте вірш в особах. Учні 1-го варіанта читатимуть слова їжачихи, а учні 2-го варіанта – слова їжака, слова автора – удвох. Потім скажете чи сподобалась вам поведінка їжака та їжачихи? Читаємо у пів голосу, щоб не заважати іншим.

жачиха та їжак

Не помиряться ніяк.

— Ти колючий! Пострижися!

— Ти колюча! Не колися!

— Я колючий? Хто б казав?

— Нащо ти колючу взяв? Від колючого я чую!

— Я колючій не дивую!

— Не дивуєш? От дивак! А іще ж, либонь, їжак.

— Не дивуєш? От дивачка, А іще ж, либонь, їжачка...

жачиха і їжак

Не помиряться ніяк.

— Отже, чи сподобалася вам поведінка їжака та їжачихи?

— Чому?

ІV . Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Доберіть до слова «сваритися» синоніми із запропонованого списку.

( На дошці прикріплено слово «сваритися» зі стрілочками. Поряд список слів з яких потрібно підібрати синоніми. Завдання – прикріпити слова-синоніми біля слова зі стрілочкою).

Лаятися

СВАРИТИСЯ Домовлятися

Сперечатися

Конфліктувати

Цікавитися

- Отже, слово «сваритися» можна замінити словами лаятися, сперечатися, конфліктувати.

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про сварки, конфлікти, про способи їх розв’язання та уникнення.

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1. Робота зі словничком.

- Прочитайте визначення, що таке конфлікт.

- Отже, конфлікт — суперечність, що виникає між людьми.

- Як ви вважаєте, що таке конфліктологія?

- Конфліктологія – наука, що вивчає конфлікти.

2. Розповідь з елементами бесіди

- Конфлікти є природною частиною нашого життя. Всі ми різні: у кожного свої звички, погляди, переконання. Отож, наші інтереси і інтереси оточуючих нас людей можуть не збігатися. Іноді це стає причиною виникнення конфліктів.

- Як ви думаєте, чому виникають конфліктні ситуації?

Найважливіше у спілкуванні з іншими людьми – володіти собою, вміти чути інших.

- Через що між вами можуть виникати конфлікти?

- Як ви вважаєте, що може допомогти вирішити конфлікт?

- А ви знаєте що таке компроміс? ( це згода на основі взаємних поступок)

Той хто не боїться йти на компроміс , уникає конфліктів.

3. Складання асоціативного куща до слова «конфлікт».

- Які асоціації у вас виникають зі словом « конфлікт»? ( Учні висловлюють думки, найбільш вдалі записують на пелюстки ромашки і прикріплюють до серединки ромашки)

- Отже, зі словом «конфлікт» ми можемо підібрати такі слова сварка, злість, непорозуміння, обурення та інші.

4. Розповідь про гнів.

- Послухайте розповідь про гнів і скажете як можна побороти гнів.

Психолог вважає, що гнів — це інфекція, і поширюється поміж людей зі швидкістю світла. Спалахи гніву шкодять нервовій системі людини, яка гнівається.

Практичні поради "Як побороти гнів"

1) Відчувши наближення злості, заплющіть очі і полічіть до 10. Наступного разу спробуйте лічити вже не числа, а предмети.

2) Відчуваючи приплив гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву на 15 хв. Так можна навчитися контролювати себе.

- Отже, як можна побороти гнів?

Фізкультхвилинка

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань учнів

1. Аналіз ситуацій

• Ти стоїш на перерві та розмовляєш з друзями. Аж раптом тобі хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти у бійку, та раптом чуєш: "Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче". Злість зразу пройшла, і ти несподівано для себе відповідаєш: "Та нічого, буває".

— Чому?

(Ввічливі слова запобігають конфлікту, гасять його.)

• Мама дала Дмитрику цукерки, щоб він почастував своїх товаришів. Коли Дмитрик вийшов у двір, він побачив, що серед друзів був і його кривдник — Сергійко, який часто грубо його штовхав, обзивав. Дмитрик замислився, як йому вчинити: пригощати Сергійка, чи ні?

— Дайте пораду Дмитрику

2. Обговорення в групах правил розв'язання конфліктів. (Робота в групах)

Група 1

Найкращі ліки від ненависті і гніву — це прощення.

Що, на вашу думку, означає прощати?

• Не тримати в серці гніву. Гнів завжди породжує гнів.

• Не звинувачувати інших у поганих думках або вчинках.

• Знайти в собі мужність визнати свою помилку.

Група 2

Щоб розв'язати конфлікт, потрібні такі умови:

• обидві сторони повинні чітко все пояснити;

• не перебивати і не обзивати один одного;

• щиро прагнути помиритися.

Група 3

Що ви зробите, якщо...

а) Хтось ненароком вас штовхнув.

б) Однокласник вас образив.

3. Гра «Чарівна квітка».

Діти беруть пелюстки квітки, виконують завдання,

1. Назвати слова ввічливості.

2. Сказати комплімент своєму товаришеві по парті,

3. Назвати найкращі риси характеру.

4. Які добрі вчинки ви зробили сьогодні?

5. Пригадайте, кого ви образили ненавмисно, та знайдіть спосіб залагодити свою провину.

4. Читання та обговорення оповідань В. Сухомлинського. Або перегляд відео матеріалу на цю тему.

БО ЦЕ БОЛИТЬ МАРІЇ ПЕТРІВНІ...

Це було в останній рік війни. Якось Володю образила однокласниця Ніна. Вона сказала йому під час перерви:

— П'ять латаних плать.

Ніна натякала на те, що у Володі п'ять сестричок, мама часто недужає, батько загинув на фронті, ні за що купити новеньке. Того в сестричок латані плаття. Володя не міг витерпіти образи. Він не пішов жалітися до Марії Петрівни. Він ударив Ніну, а вона залилася сльозами. Марія Петрівна все чула, все бачила. Вона зітхнула й сказала:

— Сьогодні, Володю, я прийду до вас додому.

Марія Петрівна веде їхній клас недавно, всього два тижні. До неї була в них дуже строга вчителька Зоя Миколаївна. Коли вона приходила до когось додому, без ремінця не обходилось. Ми засмутилися. На Володю дивилися співчутливо: будеш битий, Володю...

Наступного дня Володя прийшов до школи радісний. Він не раз повторив:

— До нас приходила Марія Петрівна...

Потім він розповів, що Марія Петрівна ні слова не сказала про те, що він дуже вдарив Ніну. Вона принесла його сестричкам іграшки, а найстаршій — платтячко. А коли вже йшла, то дуже тихо сказала Володі:

— А битися не можна...

— Я більше не битимусь, — сказав Володя, — бо це болить Марії Петрівні...

- Чи правильно вчинив Володя, коли образив дівчинку?

- Як би ви вчинили на його місці?

ЗАПЛЮЩЕНІ ОЧІ

У хаті біля відчиненого вікна сиділа молода мати. На її обличчі — щаслива усмішка. Бо з хати вийшов, став за ворота на зеленій долині її п'ятирічний син. Який він красивий, який він розумний!

Ось до маленького Віті підходять два хлопчики — сини інших матерів — Коля та Боря. Вони такі ж п'ятирічні хлоп'ята, як і Вітя. «Але, — думає Вітіна мама, — їм далеко до її сина. Адже Вітя й розумніший, і сміливіший, і спритніший.»

Дивиться мати на дітей, усміхається. Ось вони засперечались, махають руками, мов півники крилами. Вітя стиснув кулачка і... вдарив Колю. А Коля стоїть і мовчить. Мати заплющила очі... «Нічого страшного в тому немає, — думає мати. Діти ж не б'ються, граються». Розплющила очі й побачила, як Боря стиснув кулачок і вдарив Вітю. Вітя голосно заплакав.

Від жаху в матері затрусилися руки. Вона вибігла з хати й закричала:

- Що ж це ви знущаєтесь із беззахисного дитяти? Як вам не соромно! Ви ж бачите, що він скромний і привітний. Вона підбігла до гурту, взяла сина за руку. Той розплакався ще дужче та притулився до мами.

На лавці біля сусідньої хати сидів дідусь. Він усе бачив.

Дідусь тихо промовив:

- Любов із заплющеними очима — майже ненависть. А неправда з відкритими очима — гірше за ненависть.

Та мати не чула цих мудрих слів.

(В. О. Сухомлинський)

- Як ви можете охарактеризувати молоду маму?

- Чи можна було б уникнути конфлікту між дітьми?

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

1. Прочитайте висловлювання, поясніть їх.

  • Необхідно розуміти один одного, поважати, прощати й любити.

  • Немає болота без жаби, так і немає людини без вади. (Українське прислів'я)

  • Де згода, там перемога. (Українське прислів'я)

- Що нового для себе ви відкрили на сьогоднішньому уроці?

— Чому виникають конфлікти?

— Як уникнути їх?

Давайте посміхнемось один одному

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн