Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Тема. Комп’ютерна підтримка української мови. Звуки голосні й приголосні. Програма “Незвичайний поїзд”.
Мета. 1. Повторення і закріплення матеріалу з української мови про звуки.
Формування вміння працювати з теоретичним матеріалом підручника, знаходити в ньому потрібну інформацію.
Розвиток мовленнєвих та творчих здібностей, логічного мислення, уваги, пам’яті.
Виховання культури мовлення.
Обладнання. ПК із завантаженою програмою «Сходинки до інформатики» , предметні малюнки, мовні ігри «Віднови слово», «Вередливий звук», дорожні знаки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Перевірка відсутніх учнів, перевірка обладнання.
2. Повторення правил безпечної поведінки в комп’ютерному класі.
Ситуаційне завдання.
Мальвіна вирішила прикрасити свою кімнату. На монітор вона поставила красивий вазон, біля клавіатури – вазу з квітами, а на мишку - серветку. На екрані з’явився яскравий метелик.
Які правила безпеки порушила Мальвіна?
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Гра “Чи знайомі тобі ці знаки?”
Учитель показує знаки: “Пішохідний перехід”, “Увага діти”, “Рух заборонено”.
2. Подумай і дай відповідь.
- Де повинні ходити пішоходи?
- Чи можна гратися на проїжджій частині вулиці?
- ЗАГАДКА. Три кольорові ока маю
По черзі ними я моргаю
Усім людям помагаю.
Для чого потрібний світлофор?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Підготовча вправа
У слові записаного на дошці С В І Т Л О Ф О Р порахуйте кількість букв і звуків. Визначте скільки в цьому слові голосних і скільки приголосних звуків.
2. Повідомлення теми уроку.
- Ми виконали завдання, яке вам відоме з уроків мови. Саме на уроках з мови ви вивчили букви й звуки. Отже, і тема сьогоднішнього уроку пов’язана з буквами і звуками. А назва її “У царстві букв і звуків”.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя.
- З чого складається мова?
- За допомогою чого утворюються слова?
- Чим відрізняються звуки і букви? (Звуки ми чуємо й вимовляємо. А буквами позначаємо звуки на письмі. Букви ми пишемо та читаємо.)
2. Робота за підручником.
- Читання учнями 1, 2, 3 абзаців на ст.. 54
- Виконання вправ разом із гномиком і Ганнусею.
3. Тренувальні вправи.
А) Гра “Вередливий звук”.
Ігрова ситуація: “Жив собі, був собі звук К у словах завередував і втік. Потрібно звук піймати і поставити на місце.”
*ІТ, *АШТАН, *ВІТИ, БУ*ВАР.
Б) Робота в групах.
Гра “Віднови слово”. Склади із двох чи трьох приголосних якомога більше слів, доповнюючи тільки голосними.
І група: К Т ( кіт, кит, тік…)
ІІ група: Б К ( бік, бак…)
ІІІ група: С М ( сім, сом…)
4. Хвилинка відпочинку.
V. Практична робота за комп’ютером.
1.Пояснення вчителя з елементами бесіди і демонстрація роботи програми “Незвичайний потяг”.
Інструкція для вчителя.
Учень збирає речення-поїзд з окремих слів-вагонів. Щоб приєднати вагон до поїзда, він має визначити та вказати кількість голосних та приголосних звуків у слові.
Поясніть учням принцип роботи елементів керування “трекбар” (бігунок-регулятор). Необхідно схопитись мишею за бігунок та пересунути його у потрібну позицію.
Коли учень виставить кількість голосних та приголосних звуків у слові, що на вагоні, він має натиснути кнопку, що посередині (або клавішу “пропуск“ чи “Enter”). Якщо він правильно порахував звуки у слові, на семафорі загориться зелене світло, і паровоз поїде далі. Якщо ж учень помилився, світло семафора лишиться червоним, і паровоз не поїде. Таким чином, не давши правильної відповіді, учень не зможе продовжити гру.
За один сеанс гри учню пропонується 5 речень.
Додаткові функції прихованого меню.
“Режим”. Програма має два режими роботи: “Голосні / приголосні” та “Тверді / м’які”. У другому режимі необхідно полічити кількість твердих та м’яких приголосних у слові.
“Порядок речень”. Програма зчитує речення з файлу “Паровоз. Ini”, який знаходиться в тій самій папці, що й сама програма. Вчитель може визначити, в якому порядку пропонувати учню завдання — всі речення послідовно чи у випадковому порядку.
“Редагувати файл речень”. База речень цієї програми також відкрита для змін. Відкривши файл речень для редагування, ви побачите, що після кожного слова у квадратних дужках зазначено його звукову модель. Але, друкуючи речення у файлі, ви можете про це не турбуватись. Програма обладнана фонетичним аналізатором. Вона автоматично побудує відсутні у файлі звукові моделі й надасть вам можливість перевірити їх та в разі необхідності виправити. Друкуйте кожне речення у файлі в окремому рядку й не переносьте слова речення в інший рядок. Уникайте надто довгих речень. Кількість літер у реченні має бути не більшою за 35.
Цей пункт меню не доступний під час сеансу гри.
Кнопка “Розпочати” розпочинає сеанс гри, а “Припинити” — перериває гру.
Практична робота учнів за комп’ютером.
Учні під керівництвом вчителя працюють за комп’ютером 10-15 хв.
Фізкультхвилинка для очей.
VІ. Творча робота.
Робота в парах.
- Робота за підручником ст.55
Прочитай речення, в якому пропущенні букви, що позначають голосні звуки.
- Допоможіть клоуну скласти якомога більше слів.
- Логічна вправа “Хто зайвий”.
VІІ. Підсумок уроку.
- - Чим цікавий був урок?
- Що найбільше сподобалося?
- Коли відчували труднощі?
- Де будемо застосовувати отримані знання і вміння?
Додаток
Знак “Діти” Знак “Рух заборонено”
Знак “Пішохідний перехід”
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»